اخبار روز

پس از ۵ سال روابط پرتنش؛ بلینکن وارد چین شد

پس از ۵ سال روابط پرتنش؛ بلینکن وارد چین شد

پس از ۵ سال روابط پرتنش؛ بلینکن وارد چین شد

به گزارش خبرگزاری خالق به نقل از رویترز، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه ایالات متحده، بامداد یکشنبه وارد پکن شد. بلینکن به عنوان اولین دیپلمات ارشد آمریکایی که در پنج سال گذشته از چین بازدید می‌کند، در میان سردی روابط دوجانبه و چشم‌انداز ضعیف برای هر گونه پیشرفتی در اختلافات میان پکن و واشنگتن وارد چین شده است.

بلینکن بالاترین مقام دولتی ایالات متحده است که از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در ژانویه ۲۰۲۱، به چین سفر کرده است.

انتظار می‌رود که وی در طول اقامت خود در پکن که تا روز دوشنبه ادامه خواهد داشت، با وزیر امور خارجه چین، وانگ یی، دیپلمات ارشد چین و احتمالاً رئیس‌جمهور شیء جین‌پینگ، دیدار کند و به دنبال ایجاد کانال‌های ارتباطی باز و بادوام برای اطمینان از عدم درگیری نظامی میان چین و آمریکا باشد.

همچنین این انتظار وجود دارد که سفر بلینکن راه را برای دیدارهای دوجانبه بیشتر در ماه‌های آینده، از جمله سفرهای احتمالی جانت یلن، وزیر خزانه داری و جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا به چین هموار کند. سفر بلینکن به چین همچنین می‌تواند زمینه را برای دیدارهای شیء و بایدن در نشست‌های چندجانبه در اواخر سال فراهم کند.

بایدن روز شنبه گفته بود که امیدوار است در چند ماه آینده با رئیس جمهور شیء دیدار کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، هنگام ورود به چین مورد استقبال نیکلاس برنز، سفیر ایالات متحده در چین و یانگ تائو، مدیر کل اداره امور آمریکای شمالی و اقیانوسیه وزارت امور خارجه قرار گرفت.

نشست نوامبر سال گذشته رهبران چین و آمریکا در جزیره بالی اندونزی برای مدت کوتاهی ترس از جنگ سرد جدید را کاهش داد، اما پس از پرواز بالون جاسوسی چین بر فراز ایالات متحده، ارتباطات میان پکن و واشنگتن به شدت پرتنش شد.

دیگر کشورهای جهان از نزدیک سفر بلینکن را دنبال خواهند کرد زیرا هر گونه تشدید تنش بین ابرقدرت‌ها می‌تواند پیامدهای جهانی بر همه چیز از بازارهای مالی گرفته تا مسیرها و شیوه‌های تجاری و زنجیره‌های تأمین جهانی داشته باشد.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا هنگام توقف هواپیمای بلینکن در توکیو برای سوختگیری در مسیر پکن به خبرنگاران گفت: «هر دو طرف اعتقاد دارند که ما باید کانال‌های ارتباطی در سطح مقامات ارشد داشته باشیم.»

این مقام آمریکایی گفت: «ما در نقطه مهمی از رابطه هستیم و به نظر من کاهش خطر محاسبه اشتباه و متوقف کردن تشدید تنش در روابط، چیزی است که هر دو طرف به آن نیاز دارند.»

مسئله تایوان و حمایت آمریکا از این جزیره که چین آن را بخشی از خاک خود می‌داند، مهمترین اختلاف میان پکن و واشنگتن به شمار می‌رود. آمریکا تا کنون بارها بسته‌های تسلیحاتی به دولت محلی تایوان فروخته و بازدید مقامات ارشد آمریکایی از این جزیره در چند ماه گذشته با خشم زیاد چین روبرو شده است.

بلینکن در یک کنفرانس مطبوعاتی قبل از عزیمت به پکن گفته بود که در این سفر سه هدف اصلی دارد: ایجاد مکانیسم‌هایی برای مدیریت بحران، پیشبرد منافع ایالات متحده و متحدان و صحبت مستقیم در مورد نگرانی‌های دوجانبه و بررسی زمینه‌های همکاری بالقوه دو کشور.

یک مقام آمریکایی گفته است از جمله موضوعاتی که احتمالاً در سفر بلینکن به چین مورد بحث قرار خواهد گرفت، افزایش احتمالی پروازهای تجاری بین دو کشور است؛ چون افزایش این پروازها به ارتقای روابط مردم دو کشور کمک می‌کند.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا