اخبار روز

وضعیت درخشان اهدای خون در ایران

وضعیت درخشان اهدای خون در ایران

وضعیت درخشان اهدای خون در ایران

به گزارش خبرگزاری خالق، سیدجعفر حسین، در همایش روز جهانی اهدای خون، افزود: هر سال ۱۴ ماه ژوئن همه کشورها در سراسر جهان روز جهانی اهدا کنندگان خون را جشن می‌گیرند. کمپین امسال بر بیمارانی متمرکز است که به حمایت مادام‌العمر تزریق خون یا داروهای مشتق از پلاسما نیازمند هستند.

وی با اشاره به اینکه اهدای خون سالانه جان میلیون‌ها نفر را نجات می‌دهد، تصریح کرد: خون و محصولات آن می‌تواند به زنان مبتلا به خونریزی مرتبط با بارداری و زایمان، کودکان مبتلا به کم خونی شدید، بیماران مبتلا به اختلالات ارثی مانند تالاسمی، قربانیان تروما و شرایط اضطراری و بلایا کمک کند.

جعفر حسین افزود: بسیاری از کشورهای منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت با چالش‌هایی در تهیه خون کافی و در عین حال تضمین کیفیت و سلامت آن به ویژه در مواقع اضطراری و بحران‌های بشر دوستانه مواجه هستند. اهداکنندگان خون داوطلبانه و بدون چشمداشت مادی، می‌توانند از طریق اهدا مستمر، خون کافی را برای تامین نیازهای بیماران تضمین کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: روز جهانی اهدای خون از اهدا کنندگان خون داوطلبانه و بدون چشمداشت مادی بخاطر هدایای نجاتبخش و افزایش آگاهی در مورد نیاز جهانی به خون سالم در ارائه مراقبت‌های بهداشتی و نقش مهمی که اهدای مستمر و داوطلبانه در دستیابی به هدف پوشش همگانی سلامت ایفا می‌کند، تشکر می‌کنیم.

جعفر حسین با اشاره به اینکه هر اهدای خون یا پلاسما یک هدیه ارزشمند است، اظهار کرد: این کمپین نقشی را که هر فرد می‌تواند با دادن هدیه ارزشمند خون یا پلاسما بطور مستمر برای اطمینان از عرضه سالم و پایدار خون و فرآورده‌های خونی برای همه بیماران نیازمند داشته باشد، برجسته کند.

وی افزود: بهبود دسترسی به خون و داروهای مشتق از پلاسما به عنوان بخشی از پوشش همگانی سلامت امری ضروری است. کشورها باید منابع کافی را فراهم کنند و سیستم‌ها و زیرساخت‌ها را برای افزایش جمع‌آوری خون و پلاسما از اهداکنندگان داوطلبانه و بدون چشمداشت مادی با مراقبت از کیفیت اهدا کنندگان و راه‌اندازی سیستم هایی برای نظارت در زنجیره تامین خون و پلاسما و استفاده بالینی از آن را مستقر کنند.

جعفر حسین ادامه داد: سازمان انتقال خون ایران که همکار سازمان جهانی بهداشت است، مجدانه تلاش می‌کند دسترسی افراد نیازمند به خون و فرآورده‌های خونی سالم را بهبود بخشد. تلاش‌های ارزنده سازمان انتقال خون ایران، این کشور را به یکی از قوی‌ترین کشورهای منطقه مدیترانه شرقی از نظر دانش و تجربیات اهدای خون تبدیل کرده است.

وی تاکید کرد: ما امیدواریم همکاری‌های خود را با سازمان انتقال خون ایران گسترش دهیم تا در این زمینه اشتراک دانش را با سایر کشورهای منطقه نیز افزایش دهیم.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا