اخبار روز

وزیر کشور ترکیه آمریکا را به مداخله در انتخابات این کشور متهم کرد

وزیر کشور ترکیه آمریکا را به مداخله در انتخابات این کشور متهم کرد

وزیر کشور ترکیه آمریکا را به مداخله در انتخابات این کشور متهم کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه می‌گوید که مداخله رسانه‌های غرب در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی آتی این کشور، در راستای عملی کردن نقشه آمریکا است.

تعدادی از رسانه‌های آمریکایی و اروپایی، بهار ۲۰۲۳ و تنها چند هفته پیش از انتخابات ریاست جمهوری هفته آینده ترکیه، به پوشش اخبار و حواشی این انتخابات پرداخته و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور را به عنوان یک دیکتاتور و ظالم معرفی کردند.

سویلو سوم مه(۱۳ اردیبهشت) گفت که آمریکا با هدف اتمام کاری که جولای ۲۰۱۶ شروع کرده، قصد دارد در انتخابات پیش رو، دست به کودتای ریاست جمهوری بزند. سویلو معتقد است که واشنگتن در آن سال نتوانست کارش را تمام کرده و اردوغان را کنار بزند. او همچنین آمریکا را به دست داشتن در کودتای نظامی سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۱ در ترکیه متهم کرد.

وزیر کشور ترکیه امروز(چهارشنبه) در ادامه انتقادات صریح از واشنگتن گفت: نقشه آمریکا لحظه به لحظه تشدید می‌شود. دلیل مداخله رسانه‌های غربی هم این است که آنها به نقشه آمریکا پی برده و می‌خواهند آن را محقق کنند.

سویل با اشاره به اینکه غرب از سال ۱۹۶۰ در نظام سیاسی ترکیه رخنه کرده، افزود: اردوغان تمام این مداخلات غرب را حذف کرده و حالا غربی‌ها شروع به تحمیل تفکرشان به ترکیه کرده‌اند. با پیروزی ما در انتخابات ۲۰۲۳، یک‌صد سال ثبات آغاز خواهد شد. آنها این را می‌دانند. هیچ انتخاباتی نیست که یک سفیر آمریکایی تمایلی به کنترل آن نداشته باشد؛ آنها می‌گویند که اولویت‌های ژئوپلیتیکی ترکیه منافع غرب را تامین نیم‌کند.

وی ادامه داد: ترکیه تحکم آمریکا را نپذیرفت و حالا ۱۰۴ سال است که در پی انتقام هستند و همه از این موضوع اطلاع دارند.

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه ۱۴ مه(۲۴ اردیبهشت) برگزار می‌شود. رجب طیب اردوغان، کمال قلیچدار اوغلو، محرم اینجه و سینان اوغان، چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستند. در عین حال، برای تصاحب ششصد کرسی پارلمان ترکیه، یک رقابت بزرگ در جریان است.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا