اخبار روز

وارد ۶۸۰ میلیون دلار میوه‌های گرمسیری به کشور

وارد ۶۸۰ میلیون دلار میوه‌های گرمسیری به کشور

وارد ۶۸۰ میلیون دلار میوه‌های گرمسیری به کشور

به گزارش خبرنگار خالق، شاهین رستم پور بعد از ظهر سه شنبه در نشست تخصصی مدیران باغبانی کشور که در سالن باغستان قزوین برگزار شد اظهار کرد: سواحل جنوبی ایران مستعد تولید موز و قهوه است و می‌تواند در این میوه‌های گرمسیری خودکفا شود.

وی افزود: متأسفانه در بخش میوه‌های گرمسیری چندان دنبال توسعه نیستیم و این در حالی است که اصلاً به ظرفیت سواحل نیز توجه نکردیم.

مدیر طرح و برنامه معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: چند شرکت خارجی وارد این حوزه شده و آماده سرمایه گذاری در این رابطه هستند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۶۸۰ میلیون دلار در ایران واردات میوه‌های گرمسیری صورت گرفته است، تصریح کرد: درحالی که همین مقدار پول را اگر در حوزه توسعه میوه‌های گرمسیری هزینه کنیم صادرکننده این محصولات خواهیم بود.

رستم پور ادامه داد: گسترش ۱۵۰ هزار هکتاری گلخانه‌ها به منظور کمک به حفظ امنیت غذایی و ارزآوری برای کشور در برنامه هفتم توسعه هدف‌گذاری شده است.

وی اضافه کرد: در این حوزه با کمبودها و مشکلاتی روبرو هستیم از جمله آنکه مطالعات، پژوهش‌ها و تحقیقات ما در حوزه باغبانی و گلخانه کم و ناکافی است و باید این خلاء را با تقویت اعتبارات پژوهشی جبران کرد.

مدیر طرح و برنامه معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: امروز به ارتقای دانش فنی در حوزه باغبانی به ویژه مدیریت نهالستان و گلخانه نیازمند هستیم چرا که باغبانی سنتی دیگر اقتصادی و قابل توجیه نیست.

وی با بیان اینکه باید برای توسعه باغبانی مطابق با الگوی کشت حرکت کنیم تا در این حوزه موفق باشیم و به اهداف ترسیم شده دست پیدا کنیم، عنوان کرد: ما به دنبال توسعه خطی در حوزه باغبانی نیستیم بلکه دنبال افزایش عملکرد در واحد سطح و کیفیت محصولات هستیم.

رستم پور گفت: در زمینه گیاهان دارویی با یک طرفیت مغفول روبرو هستیم که با توجه به تغییر اقلیم و محدودیت منابع آبی باید به سمت توسعه کشت و تولید گیاهان دارویی و تقویت صنایع تبدیلی این حوزه حرکت کنیم.

وی با اشاره به توانمندی‌های استان قزوین در حوزه زیتون اظهار کرد: زیتون درختی است که استواری خود را در شرایط خشکسالی ثابت کرده است و براین اساس، توسعه باغات زیتون در مناطق مستعد باید در دستور کار قرار بگیرد.

مدیر طرح و برنامه معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در پایان با بیان اینکه یکی از چالش‌های مهم حوزه باغبانی عدم توجه مناسب به شیوه‌های نوین آبیاری، هرس و تولید نهال است، یادآور شد: مدیریت باغ باید از نهالستان آغاز شود که چنین چیزی را در کشور شاهد نیستیم.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا