اقتصاد

هدفگذاری اصلاح و توسعه بیش از ۱۲ هزار هکتار باغات گرمسیری

هدفگذاری اصلاح و توسعه بیش از ۱۲ هزار هکتار باغات گرمسیری

به گزارش خبرگزاری خالق به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، زهرا جلیلی‌مقدم، مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری معاونت امور باغبانی با اشاره به اصلاح و نوسازی نزدیک به ۶۵ هزار هکتار از باغات میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری در سال جاری، گفت: سطح باغات میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری کشور بالغ بر ۷۳۰ هزار است و اصلاح و نوسازی این باغات به تسهیلات کم‌بهره نیاز دارد.

وی افزود: تسهیلاتی که تاکنون برای اصلاح و نوسازی این باغات اختصاص یافته، ناچیز است.

وی اصلاح، نوسازی و توسعه باغات میوه‌های گرمسیری در سطح ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار با هدف بهبود کمی و کیفی تولیدات این محصولات را از برنامه‌های معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری خواند و اظهار داشت: با اجرای این برنامه، قسمت اعظمی از تقاضا برای مصرف چهار میوه گرمسیری شامل موز، انبه، آناناس و نارگیل تأمین می‌شود.

جلیلی‌مقدم افزود: توسعه باغات میوه‌های گرمسیری در مناطق مستعد به ویژه در مناطق جنوبی کشور مد نظر است.

وی خاطرنشان کرد که سال گذشته نزدیک به ۳۵ هزار هکتار عملیات اصلاح و نوسازی در باغات گرمسیری کشور صورت گرفت.

این مسؤول گفت: در حال حاضر مجموع سطح کشت میوه‌های گرمسیری در کشور مانند موز، انبه، کنار، گوآوا در کشور ۱۳ هزار هکتار و میزان تولید نزدیک به ۲۰۰ هزار تن است.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری معاونت امور باغبانی با اشاره به تدوین طرح مدیریت تولید میوه‌های گرمسیری تصریح کرد: تمرکز این طرح بر میوه‌های گرمسیری مجاز وارداتی است.

وی اظهار داشت: در قالب این طرح برنامه داریم چهار میوه گرمسیری موز، انبه، آناناس و نارگیل که امکان کشت‌شان در کشور فراهم است با اولویت موز و انبه در مناطق مستعد و مناسب و با روش‌های جدیدی کشت و تولید شود.

جلیلی‌مقدم کشت و تولید میوه‌های گرمسیری در گلخانه و محیط‌های کنترل شده را از دیگر برنامه‌های معاونت آموزش باغبانی عنوان کرد و گفت: سال گذشته آناناس، موز و در سطح کمی پاپایا به صورت پایلوت در گلخانه و محیط‌های کنترل شده با توجه به منابع آبی کشت شد و منتظر نظر قطعی بخش تحقیقات هستیم.

وی میزان واردات انبه، موز، آناناس و نارگیل به کشور در سال گذشته را حدود ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۴۳۰ میلیون دلار عنوان کرد.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت امور باغبانی اضافه کرد: انار، مرکبات، خرما و انجیر جز میوه‌های نیمه‌گرمسیری هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا