اخبار روز

نیازمندی بخش کشاورزی از خاک تا کالاهای اساسی به حمایت های جدی

نیازمندی بخش کشاورزی از خاک تا کالاهای اساسی به حمایت های جدی

نیازمندی بخش کشاورزی از خاک تا کالاهای اساسی به حمایت های جدی

به گزارش خبرنگار خالق، نا به سامانی بازار گوشت در هفته دوم تیر ادامه داشت به طوری که هر کیلو گوشت مرغ شامگاه روز سه شنبه ۱۳ تیر به ۹۶.۸۰۰ تومان رسید. همچنین هر کیلو گوشت گوسفند مبلغ ۵۰۰ هزار تومان را رد کرده و تهیه آن رویایی تر شده است.

رصد قیمت‌ها در بازارهای آنلاین هم حکایت از اعمال سلیقه در نرخ گذاری گوشت داشته و با وجود اینکه انتظار است با حذف واسطه‌ها قیمت تا حدودی کاهشی باشد در بیشتر این فروشگاه‌ها قیمت بالاتر از قصابی‌های مناطق مرکزی شهر است. طی تماسی که خبرنگار خالق با یکی از این فروشگاه‌ها داشته و جویای علت شد، پاسخگو عنوان کرد، موضوع را باید از طریق خود غرفه دار پیگیری کرد و در صورت تأیید گرانی از سوی مدیران این فروشگاه‌های زنجیره‌ای، شکایت ثبت و با آن برخورد می‌شود.

پس از طرح فجر تا فطر و توزیع ۳۳ قلم کالای اساسی با نرخ تنظیم بازار، برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای همچنان مبادرت به عرضه گوشت قرمز تنظیم بازار می‌کنند. اگر چه آمار این گوشت بالا نیست اما می‌تواند به بخشی از نیاز بازار پاسخ دهد. قیمت یک کیلو ران گوساله بسته بندی شده ۳۹۹ هزار تومان و یک کیلو گوشت کف دست گوسفند ۳۹۰ هزار تومان در این فروشگاه‌ها قابل تهیه است. اما گوشت مرغ عرضه شده این فروشگاه‌ها بالاتر از قیمت پروتئین فروشی‌های سطح شهر بوده و بسته‌های یک کیلو و ۸۰۰ گرمی ران مرغ به مبلغ ۲۳۲ هزار تومان است.

قیمت تخم مرغ تحت تأثیر بازار گوشت نیز افزایش نرخ داشته اما همچنان نسبت به قیمت مصوب پایین‌تر است. هفته گذشته هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی معمولی و زرده طلا بدون بسته بندی فروشگاهی به مبلغ ۷۵ تا ۸۵ هزار تومان قابل خرید بود اما در هفته جاری این عدد به ۸۹ تا ۹۹ هزار تومان رسیده است. این قیمت همچنان از قیمت مصوب حدود ۱۱۰ هزار تومان پایین‌تر است.

سایر بازارها

روغن جز اقلام اساسی است که در فروشگاه‌ها با کمترین تخفیف عرضه می‌شود در حالی که محصولات لبنی در این فروشگاه‌ها تخفیف به نسبت خوبی دارند. با وجود افزایش قیمت انواع روغن مایع، در چند هفته اخیر از حجم عرضه آنها کاسته شده و در برخی فروشگاه‌ها این موضوع محسوس است.

لازم به یادآوری است روغن جامد ۵ کیلویی با نرخ سال گذشته یعنی ۳۶۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

شکر نیز جز ۳۳ کالای اساسی بوده که در سال جدید نوسان قیمتی آن سبب شده تا موجودی آن در بازار کم باشد. سال گذشته در نیمه دوم سال هر کیلو شکر ۲۳ هزار تومان بود و این عدد امسال بر اساس آخرین قیمت‌ها در بازار به ۳۵ هزار تومان رسیده است. نرخ یک کیلو قند هم از ۲۵ هزار تومان به ۳۹.۹۰۰ تومان (در هفته دوم تیر ۱۴۰۲) رسیده است.

خاک نعمت فراموش شده

پس از آب امروز خاک کشور در معرض تهدید بوده و موضوعی بحرانی محسوب می‌شود. گسترش بیابان‌ها و فرسایش خاک در کنار کاهش منابع آبی کشور تهدیدی جدی برای تأمین امنیت غذایی است. احیا خاک بیابان‌ها مانع حرکت ماسه‌ها و آلودگی گرد و غبار در شهرها و روستاها شده و هزینه‌ها را در اقتصاد و بهداشت کاهش می‌دهد. البته بستر کویر ظرفیت‌هایی برای تولید انرژی تجدید پذیر داشته که در این باره مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور پنل‌های خورشیدی را یکی از بهترین راهکارهای بهره برداری چند منظوره در کنترل عرصه‌های بیابانی و در عین حال ایجاد یک فعالیت اقتصادی عنوان می‌کند. از نظر کارشناسان فنی این حوزه، پنل‌های خورشیدی که در عرصه‌های بیابانی نصب می‌شوند خود از طریق مقاومت در برابر شرایط فرساینده باد، عملاً می‌توانند به عنوان یک بادشکن بسیار مؤثر عمل کنند. همچنین سایه‌ای که زیر این پنل ها به وجود می‌آید شرایط مناسبی برای احیا پوشش گیاهی خواهد بود. عملاً با هر ایستگاه یا مزرعه انرژی خورشیدی می‌توانیم زنجیره‌ای از ایجاد پوشش گیاهی و تولید علوفه و نیز تثبیت ماسه‌های روان و تثبیت گرد و غبار را انتظار داشته باشیم.

قوانین حمایتی

در حوزه آب شاید بتوان گفت کارهای به نسبت زیادی انجام شده اما به نوعی خاک مورد بی خالقی قرار گرفته است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی عنوان می‌کند سال ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی موضوعی را پیگیری کرد و تکالیفی در حوزه خاک به عهده وزارت جهاد کشاورزی گذاشت که بخشی ابلاغ و بخشی هم در دولت به لحاظ حقوقی در حال ویرایش است. امیدواریم در دو سال آینده آئین نامه قانون خاک نیز ابلاغ و تکالیف اجرایی هر نهاد مشخص شود. بر اساس این قانون دولت مکلف است نقشه تمام خاک‌ها را اجرایی کرده و موضوع پایش را جدی تر دنبال کند.

گفتنی است اجرای کامل این طرح به ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که ۳ هزار میلیارد تومان آن تخصیص داده شده است.

آیا با توجه به وضعیت موجود ضرورت ندارد کشت برخی محصولات در کشور محدود شده یا با کشت فراسرزمینی بخشی از نیازمندی‌های خارج از کشور تأمین شود؟ معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد، در حوزه کشاورزی همه مسائل به آب و خاک بر نمی‌گردد. اگر مراکز علمی و تحقیقاتی بتوانند بذر اصلاح شده با عملکرد دو برابر تولید کنند کمک زیادی به کشت می‌کنند. بهینه سازی کشت، مکانیزاسیون و… بهره وری را ارتقا داده و می‌توان با این شاخص‌ها بدون حذف کشت محصولی در کشور به حفظ منابع آب و خاک پرداخت.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا