اخبار روز

مذاکرات چین و آفریقای جنوبی درباره حل مسئله اوکراین

مذاکرات چین و آفریقای جنوبی درباره حل مسئله اوکراین

مذاکرات چین و آفریقای جنوبی درباره حل مسئله اوکراین

به گزارش خبرگزاری خالق به نقل تاس، رئیس جمهور آفریقای جنوبی و رهبر چین درباره ابتکارات برای حل بحران اوکراین گفتگو کردند.

رهبران دو کشور همچنین به همکاری خود در سازمان بریکس (شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) و آمادگی برای نشست آتی بریکس اشاره کردند. در بیانیه آمده است که هر دوی آنها متعهد شدند که برای یک اجلاس موفق کار کنند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی که روز شنبه در وب سایت ریاست جمهوری آفریقای جنوبی منتشر شد، سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی در گفتگوی تلفنی خود، شیء جین پینگ، رئیس جمهور چین را در مورد مأموریت صلح هفت رهبر آفریقایی که قصد دارند در آینده نزدیک به روسیه و اوکراین سفر کنند، مطلع کرد.

در بیانیه آمده است: «رئیس جمهور رامافوسا به طرح صلح [در مورد اوکراین] که توسط چین پیشنهاد شده است اشاره کرد و حمایت آفریقای جنوبی و رهبران آفریقایی از ابتکاراتی را که با هدف حل مسالمت آمیز مناقشه انجام می‌شود، تأیید کرد. رئیس جمهور شیء جین پینگ از ابتکار قاره آفریقا قدردانی کرد و تأثیر درگیری [اوکراین] بر زندگی انسان‌ها و امنیت غذایی در آفریقا را تأیید کرد.»

رهبران دو کشور همچنین به همکاری خود در بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) و آمادگی برای نشست آتی بریکس اشاره کردند. در بیانیه آمده است که هر دوی آنها متعهد شدند که برای یک اجلاس موفق کار کنند.

در ۱۶ مه، رامافوزا گفته بود که روسیه و اوکراین برای پذیرایی از یک هیئت آفریقایی که به دنبال راه حلی مسالمت آمیز برای درگیری است، موافقت کرده اند. رامافوزا به نمایندگی از شش کشور آفریقایی، یعنی مصر، جمهوری کنگو، سنگال، آفریقای جنوبی، اوگاندا و زامبیا صحبت کرد. سپس، کومور، رئیس کنونی اتحادیه آفریقا نیز به آن ملحق شد. انتظار می‌رود که این هیئت در نیمه دوم ژوئن از روسیه و اوکراین بازدید کند.

از سوی دیگر، فرماندار منطقه خرسون از احتمال به کارگیری مهمات حاوی اورانیوم از سوی ارتش اوکراین در حمله اخیر به پناهگاه‌های موقت سیل زدگان خبر داد.

«ولادیمیر سالدو» فرماندار منطقه خرسون اعلام کرد که دولت کی یف احتمالاً از گلوله‌های اورانیوم ضعیف شده در آخرین حمله خود منطقه خرسون استفاده کرده است.

این مقام منطقه‌ای خرسون گفت که قربانیان ناشی از حمله اخیر ارتش اوکراین به پناهگاه‌های موقت سیل زدگان در خرسون دچار سوختگی و مسمومیت با مونوکسید کربن شده اند.

بنا به نوشته پایگاه اینتل ریپابلیک، وقتی مهمات ساخته شده از اورانیوم ضعیف شده به هدف خود اصابت می‌کند، اورانیوم به گرد و غبار تبدیل می‌شود، توسط باد جابجا شده و باعث خفگی و سوختگی در افراد در معرض آن خواهد شد.

نیروهای ارتش اوکراین با استفاده از موشک‌های انگلیسی حملاتی علیه چند پناهگاه سیل زدگان در منطقه خرسون صورت دادند.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا