اقتصاد

جزئیات جدیدجمع آوری کارت‌های سوخت در جایگاه‌ها

جزئیات جدیدجمع آوری کارت‌های سوخت در جایگاه‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، جزئیات جدید از جمع آوری کارت‌های سوخت در جایگاه‌ها، تعویض ۴ میلیون بخاری کم‌بازده در کشو، افزایش ۳۵۸ درصدی سوآپ گاز ایران در سال ۲۰۲۲، افزایش ۱۰ هزار مگاواتی تجدید پذیر ها و ۳ برنامه آبفا برای جلوگیری از قطع نوبتی آب در پیک مصرف از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

جزئیات جدید از جمع آوری کارت‌های سوخت در جایگاه‌ها

علی زیار، قائم مقام مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به مهر می‌گوید: هیچ تغییری راجع تغییر سهمیه بندی بنزین و تغییر نرخ وجود ندارد و تنها بحث مدیریت بهتر مصرف سوخت است.

معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: زمانی که افراد از کارت جایگاه استفاده می‌کنند، نمی‌توان داده برای داده برای تحلیل مصرف وجود داشته باشد اما زمانی که کارت‌هایی که در اختیار مردم قرار دارد از کارت‌های خود استفاده کرده مدیریت مصرف بهتری صورت می‌گیرد.

زیار افزود: اکنون ماهانه ۶۰ لیتر سهمیه بنزین به کارت‌های سوخت واریز می‌شود که با نرخ ۱,۵۰۰ تومان مورد استفاده قرار می‌گیرد و امکان استفاده ۱۵۰ لیتر بنزین با نرخ ۳ هزار تومان برای مردم وجود دارد. به همین دلیل مشکلی از بابت سوخت و کارت‌های سوخت نیست.

قائم مقام مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اضافه کرد: البته باید در نظر داشت که همه کارت‌های سوخت جمع آوری نمی‌شود بلکه تعدادشان کم می‌شود و کسانی که کارت خود را به همراه ندارند و یا فراموش کرده امکان استفاده از کارت‌های سوخت موجود در جایگاه‌ها وجود دارد.

۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه مجازی در بخش مصرف کشور

همایون حائری با تاکید بر اهمیت پیشبرد اقدامات در حوزه مدیریت مصرف، یادآور شد: چنانچه در بخش مصرف ۱۰۰۰ مگاوات صرفه‌جویی صورت گیرد، معادل بیش از ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه در بخش تولید صرفه‌جویی می‌شود، در این بین سوختی که در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود، هزینه‌های شبکه‌های انتقال برق از سمت تولید به مصرف، تجهیزات شبکه‌های انتقال، شبکه‌های فوق توزیع و غیره جایگاه ویژه خود را دارند؛ به عبارت دیگر ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه مجازی در بخش مصرف بدون مصرف سوخت و هزینه‌های جاری می‌تواند با ارزش افزوده ویژه‌ای همراه باشد.

وی اقدامات مدیریت مصرف را به دو نوع “استاتیک” و “دینامیک” تقسیم کرد و افزود: اقدامات مدیریت مصرف استاتیک ناظر بر بهینه‌سازی تجهیزات مصرفی است، اما اقدامات مدیریت مصرف دینامیک ناظر بر بهینه‌سازی رفتار مصرفی است.

وی تاکید کرد: باید ۳۰ هزار مگاوات مصارف سیستم‌های سرمایشی در زمان اوج بار مصرف تابستان امسال، از طریق اقدامات استاتیکی و نیز دینامیکی مدیریت مصرف کاهش یابد.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو آگاه‌سازی، اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی، آموزش، تعامل با مردم را از جمله اقدامات دینامیکی عنوان کرد که توسط روابط عمومی‌های صنعت برق انجام می‌شود.

افزایش ۳۵۸ درصدی سوآپ گاز ایران در سال ۲۰۲۲

مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: صادرات گاز طبیعی در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۲۱، از لحاظ حجمی ۱۰ درصد و از لحاظ ارزشی، ۷۹ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: همچنین در سال گذشته میلادی، مقدار گاز سوآپ شده نیز در مقایسه با سال ۲۰۲۱، از لحاظ حجمی ۳۵۸ درصد و از لحاظ درآمدی، ۵۳۰ درصد رشد را تجربه کرده است.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه شرکت ملی گاز ایران در سال ۲۰۲۲ با واردات گاز طبیعی از ترکمنستان با قرارداد سوآپ با شرکت سوکار آذربایجان، ضمن ارتقا تجارت گاز با این کشور، موفق به برقراری مجدد جریان گاز از ترکمنستان به داخل کشور شد، گفت: این مقدار گاز طبیعی از مبدا ترکمنستان به مقصد جمهوری آذربایجان (و نخجوان) سوآپ می‌شود.

امضای اسناد و تفاهم‌نامه‌های تازه نفتی ایران و ونزوئلا

جواد اوجی، وزیر نفت در جریان سفر به کاراکاس با هدف تقویت همکاری‌های دوجانبه ایران و ونزوئلا در بخش‌های بالادست و پایین‌دست صنعت نفت، در حضور دلسی رودریگرز، معاون اول رئیس‌جمهوری ونزوئلا اسناد و تفاهم‌نامه‌های پرشماری با همتای ونزوئلایی خود امضا کرد.

توسعه میدان‌های نفت و گاز، بازسازی و نوسازی پالایشگاه‌های نفت ونزوئلا با هدف به حداکثر رساندن ظرفیت این مجتمع‌ها از موارد مطرح‌شده تفاهم‌نامه‌های امضاشده بین اوجی و پدرو رافائل تله‌چیا، وزیر نفت ونزوئلا به‌شمار می‌آیند.

در این اسناد درباره بازسازی و نوسازی مجتمع‌های پتروشیمی ونزوئلا با خدمات فنی، مهندسی و تجهیزات ایرانی، بازسازی و نوسازی اسکله بارگیری، پایانه نفتی، تجارت و صادرات نفت، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی توافق‌هایی انجام شد.

تعویض ۴ میلیون بخاری کم‌بازده در کشور

مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اجرای طرح‌های تعویض بخاری‌های کم‌بازده، توسعه کنتورهای هوشمند و افزایش ظرفیت مخازن ذخیره‌سازی گاز در کنار صنایع عمده برای جبران ناترازی گاز در زمستان سال ۱۴۰۲، گفت: تأمین مالی اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی از محل صرفه‌جویی گاز خواهد بود.

چگنی با اشاره به دستور وزیر نفت برای پیگیری ساخت مخازن ذخیره‌سازی سی‌ان‌جی (گاز طبیعی فشرده) و ال‌پی‌جی (گاز مایع) در کنار صنایع عمده کشور، اظهار کرد: لازم است واحدهای صنعتی که به گاز نیاز دارند برای زمان اوج مصرف، این مخازن را بسازند تا در صورت قطع گاز یا افت فشار، از ظرفیت این مخازن استفاده کنند.

وی یادآور شد: شورای اقتصاد برای تعویض ۴ میلیون بخاری کم‌بازده تکالیفی تعریف کرده که باید انجام شود، ضمن آنکه منابع مالی مورد نیاز آن از سوی سرمایه‌گذاران داخلی تأمین و از محل صرفه‌جویی در مصرف گاز بازپرداخت می‌شود.

افزایش مصرف بنزین در ایام نوروز ربطی به قاچاق ندارد

علی زیار، قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: ممکن است در برخی شهرها قاچاق صورت گرفته باشد اما به دلیل اینکه در ایام نوروز میزان مصرف افزایش یافته است نمی‌توان به صورت قطعی از قاچاق سوخت سخن گفت زیرا در ایام چند هفته نوروز مصرف بنزین قابل تحلیل نیست و نمی‌توان آن را به قاچاق سوخت ارتباط داد.

وی ادامه داد: بحث قاچاق در کل روزهای سال وجود دارد و مختص به بازه زمانی خاص نیست، ضمن آنکه بحث مسافرت‌های نوروزی پر رنگ مسائل است و تمامی استان‌ها متأثر از سفرهای نوروزی شدند و استان‌هایی که بیشتر در معرض سفرهای نوروزی بودند به همین دلیل مصرف بیشتری هم داشتند که اکنون آن هم فرو کش کرده است

کارت سوخت در تمام جایگاه‌ها موجود است

اسدالله قلی زاده رئیس اتحادیه جایگاهداران سوخت گفت: از بابت اینکه فردی به جایگاه‌های سوخت مراجعه کند و متقاضی کارت آزاد در جایگاه سوخت باشد مشکلی وجود ندارد و در تمامی جایگاه‌های سوخت موجود است.

به گفته رئیس جایگاهداران سوخت هیچ جایگاهی بدون کارت سوخت وجود ندارد و تا کنون بر روی هر ناظری یک کارت سوخت وجود دارد و اپراتورها کارت سوخت دارند و متقاضیان می‌توانند از آن استفاده کنند.

رئیس جایگاهداران سوخت اضافه کرد: در صورتی که فردی به سکویی مراجعه کرد و کارت سوخت در آن سکو موجود نبود با شماره تماس ۷۷۵۲۲۶۷۸ ارتباط داشته باشند و راهنمایی بگیرند و ما مطلع شویم که کدام یک از جایگاه‌های سوخت از ارائه کارت خود داری می‌کنند.

آب و برق تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی رایگان شد

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در حاشیه مراسم افتتاح نیروگاه بیو گاز گفت: برای رفع ناترازی برق کشور برنامه‌های متعددی انجام شده و برنامه‌های توسعه‌ای به خوبی پیش می‌رود؛ در بخش تجدید پذیر ضرورت دارد با توجه به محدودیت منابع در این زمینه تلاش بیشتری کنیم.

به گفته وزیر نیرو بالاترین نرخ خرید در نیروگاه‌ها در نیروگاه‌های بیوگاز است.

وی خاطر نشان کرد تعرفه‌های آب و برق در سال ۱۴۰۲ طی حکم آئین نامه‌ها تقدیم دولت شده است که همان آئین نامه سال گذشته است با تفاوت اینکه افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در صورت رعایت الگوی مصرف از آب رایگان برخوردار می‌شوند در حالی که سال گذشته چنانچه الگوی کم مصرف را رعایت می‌کردند قبض آب آنها رایگان در نظر گرفته شده است.

افزایش ۱۰ هزار مگاواتی تجدید پذیر ها

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در مراسم افتتاح نیروگاه بیوگاز فاضلاب جنوب تهران گفت: ما در حال حاضر ناترازی قابل توجهی در تولید و تقاضای برق داریم و برنامه جامعی را به دولت و مجلس ارائه کردیم که برای اجرا به کمک فعالان حوزه و مردم نیاز داریم.

وی اضافه کرد: بالغ بر ۱۰ هزار مگاوات به ظرفیت تجدیدپذیرها اضافه خواهد شد، که بخش زیادی از این میزان انرژی خورشیدی و بادی است البته از روش‌های دیگر بویژه زیست توده نیز بهره خواهیم برد.

سه برنامه آبفا برای جلوگیری از قطع نوبتی آب در پیک مصرف

محسن اردکانی مدیرعامل آبفای تهران در رابطه با این موضوع به مهر می‌گوید: بین میزان منابع و مصارف ما باید توازن بر قرار باشد که این توازن را مردم باید ایجاد کنند تا به وسیله طرح‌هایی که در دست داریم آب شرب مردم استان تهران را تأمین کنیم.

وی ادامه داد: مردم با کاهش ۲۰ درصدی مصرف آب ما را در این زمینه یاری کنند و افرادی که بیش از الگوی مصرف که ۱۴ متر مکعب بر ثانیه است مصرف آب شرب دارند به زیر الگوی مصرف بیایند نگرانی در این زمینه وجود ندارد و نوبت بندی آب نخواهیم داشت.

وی در خاتمه توضیح داد: برنامه و طرح‌هایی برای جلوگیری از نوبت بندی آب در تهران وجود دارد، از جمله؛ تأمین آب از برخی منابعی که در دسترس است، در برخی از جاها که باید پرت آب را کاهش داد آن را کاهش می‌دهیم، مدیریت در توزیع انجام می‌دهیم تا بتوانیم در مکان‌هایی که آب با فشار بیشتری وجود دارد آن را به محلاتی که فشار کمتری دارند انتقال دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا