اخبار روز

مدیریت بر رسانه بر مدیریت در رسانه اولویت دارد

مدیریت بر رسانه بر مدیریت در رسانه اولویت دارد

مدیریت بر رسانه بر مدیریت در رسانه اولویت دارد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم شامگاه روز چهارشنبه در جمع تشکل‌های رسانه‌ای تبریز اظهار کرد: مهمترین عامل تأثیرگذاری بر افکار عمومی به‌عنوان یکی از مؤثرترین ابزارهای ارتباطات اقناعی است که نقش بی‌بدیلی در تغییر نگرش مردم در حوزه‌های مختلف اعم از اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تغییر اولویت‌های این حوزه را دارد.

وی ادامه داد: ناکارآمدی دولت‌ها در انجام یکه تازانه امور موجب خلق مسئول حکمرانی رسانه‌ای شده که تشکل‌های رسانه‌ای و مطبوعاتی زمین بازی را عوض کرده و به جای آنکه حکومت‌ها به مسئولیت کامل اداره جامعه در تمام سطوح عهده‌دار شوند، در کنار مردم به‌عنوان یکی از نهادهای یا عوامل مسئول اداره جامعه محسوب می‌شوند.

وی افزود: سهل الوصول بودن رسانه در تعریف عام به خصوص در بستر شبکه‌های اجتماعی نقش این حکمرانی را کم‌رنگتر کرده است، در عصری که برای حفظ طولانی مدت قدرت و ثبات سیاسی و فرهنگی و حتی اقتصادی نمی‌توان از خود قدرت استفاده کرد، رسانه‌ها زمینه‌ساز تصاحب افکار عمومی و مشروعیت بخش قدرت شده‌اند و این نه با زور بلکه اقناع و ارائه روایت غالب به دست می‌آید و با نظرات هوشیارانه خود نسبت به عملکرد حکومت و گرایش آن به خودکامگی و نادیده گرفتن حقوق مردم جلوگیری می‌کنند.

آل هاشم خاطرنشان کرد: نیازهای جامعه که همان پرسش مردم از حکومت است در غالب مختلف خبری با دولت در میان گذاشته و پاسخ دولت‌مردان را به سوالات مردم دریافت و منتشر می‌کنند، بی‌شک عملکرد مطلوب رسانه‌ها در انعکاس مطالبات واقعی مردم در دیدگاه و آرا و دغدغه و سوالات آنها که لازمه تحقق جامعه مدنی است به عوامل مختلفی چون ارتقا سواد رسانه‌ای مردم و مسئولان و جهاد تبیین در میدان جنگ روایت‌ها وابسته است.

وی یادآور شد: در عصر حکمرانی رسانه‌ای دیگر هدایت‌گر، افکار عمومی نیستند و راهبری مجریان حکومت و دست به تغییرات مثبت و منفی در حوزه تغییر در اولویت‌های اجرایی استان دست به تغییر می‌زنند.

وی اضافه کرد: در عصر حکمرانی رسانه‌ای هر آنچه از ابزار هنر گرفته تا مصادیق جنگ روانی همه به‌عنوان ابزار در خدمت رسانه‌ها است چراکه رسانه قابلیت تعمیم حداکثری آنها را دارد و مدیران تصمیم‌ساز در حوزه مدیریت و رسانه به‌ویژه تشکل‌های صنفی باید بر این اصل آگاه باشند تا سردرگم خرده روایت‌ها نشده و تبدیل مدیریت از حتی مدیریت در رسانه نشوند که این بسیار مهم است.

نماینده ولی فقیه در استان متذکر شد: مدیریت بر رسانه بر مدیریت در رسانه اولویت دارد، درست است که باوجود شبکه‌های اجتماعی اغلب کاربران به کارهای خبرنگاری و رسانه‌ای ورود کرده و فضای سایبری کشور را با انبوهی از خبرهای ریز و درشت و درست و نادرست پر می‌کنند اما اعتماد به رسانه‌ها و مطبوعات رسمی باقی است و تشکل‌های مطبوعاتی در جذب خبرنگار سخت‌گیری لازم را اعمال کنند چراکه هر نویسنده مطلبی خبرنگار نیست.

وی افزود: امروز شاهد تحول عمیقی هستیم شاهد ظهور عالم نو پدید فراتر از فضای سایبر و مجازی هستیم که در حال بلعیدن عالم فیزیکی است و زیست جهان نوینی را بر پایه فناوری، شتاب و همگرایی در حال شکل دادن است که همه رفتارهای فردی و اجتماعی بر خود را جای داده است و بزرگ‌تر از عالم کنونی است، هر مفهوم و هر پدیده‌ای در این عالم دارای بطن‌های مختلف و مصنوعی است.

وی گفت: عالم سایبر هم اکنون در حال گذار و حرکت به سمت این عالم بوده و هر پدیده‌ای طبیعی در حال دمیدن روح مجازی است و این موارد بسیار مهم بوده که دارای امتدادی در فضای سایبر هستند و غیر از کنش‌گری در عالم فیزیکی با روح سایبری کنش سایبری هم دارند و رسانه‌ها و مطبوعات ما باید آمادگی لازم را برای این عالم نو پدید داشته باشند.

آل هاشم تاکید کرد: عالمی که عروج مصنوعی جزئی از آن است اما باز هم می‌توان با تلاش و تقریض حکمرانی سایبری با اهداف انقلاب اسلامی زیست سایبری با جریان تحقق زنجیره‌ای از ارزش‌ها در دست یابی به آرمان‌های انقلاب اسلامی را فراهم کرد.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا