اقتصاد

صادرات ۱۲.۵ میلیارد دلاری در بهار/ تراز تجاری منفی شد

صادرات ۱۲.۵ میلیارد دلاری در بهار/ تراز تجاری منفی شد

به گزارش خبرگزاری خالق بر اساس اعلام گمرک ایران، در بهار امسال تجارت خارجی ایران ۲۶.۵ میلیارد دلار شد که از این میزان ۳۵.۵ میلیون تن کالا به ارزش ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و تجارت چمدانی سهم صادرات و ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۴ میلیارد دلار سهم واردات کشور بود.

بنابراین گزارش، در این مدت صادرات غیرنفتی کشورمان به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴.۴۲ درصد افزایش و از حیث ارزش ۸.۸۴ درصد کاهش داشت و واردات کشورمان به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب یک درصد و ۵.۷۹ درصد افزایش یافته است.

لازم به ذکر است به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی برخی از کالاهای صادراتی از جمله محصولات پتروشیمی که از نظر وزنی ۱۶ درصد افزایش اما از نظر ارزش ۱۸ درصد کاهش داشته است، میزان کلی صادرات غیر نفتی کشورمان با چنین تغییرات وزنی و ارزشی مواجه شده است.

عمده کالاهای صادراتی و وارداتی

این گزارش حاکی است، در بهار امسال ذرت، دانه سویا، روغن دانه آفتابگردان، برنج، گندم و جو عمده‌ترین اقلام اساسی وارداتی به کشورمان بوده‌اند که در مجموع از نظر وزنی ۵۶.۱۵ درصد و از نظر ارزشی ۱۹.۷۹ درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و هند ۵ کشور اول مقصد کالاهای صادراتی بوده است که به ترتیب ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و ۴۸۹ میلیون دلار به این ۵ کشور صادر شد.

همچنین ۵ کشور اول مبدا کالاهای وارداتی در ۳ ماهه اول امسال به ترتیب شامل امارات متحده عربی به ارزش ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار، چین ۴ میلیارد دلار، ترکیه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، آلمان ۵۴۸ میلیون دلار و هند ۵۰۱ میلیون دلار بوده است.

همچنین در این مدت ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا از مسیر ایران ترانزیت شد که نسبت مدت مشابه سال قبل ۷.۸۶ درصد کاهش داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا