اقتصاد

۷۰ مجتمع تولیدی فعال در صنعت پتروشیمی وجود دارد

۷۰ مجتمع تولیدی فعال در صنعت پتروشیمی وجود دارد

به گزارش خبرنگار مهر مرتضی شاه میرزایی در نشست خبری معاون وزیر و مدیر عامل صنایع پتروشیمی ایران چهاردهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی گفت: ۱۰ طرح کوچک و بزرگ است که کارهای آن از سال گذشته انجام شده بود و در سال جاری به بهره برداری و تولید می‌رسد که از میان این طرح‌ها ۲ طرح در اردیبهشت آماده سازی می‌شود.

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته برای افتتاح طرح‌ها در این صنعت در سال ۱۴۰۲ بناست به‌طور میانگین هر ماه یک طرح به بهره‌برداری می‌رسد و ظرفیت صنعت پتروشیمی در پایان سال به سالانه حدود ۹۵ میلیون تن می‌رسد.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی توضیح داد: هم‌اکنون ۷۰ مجتمع تولیدی در صنعت پتروشیمی با ظرفیت نصب‌شده بالغ بر ۹۲ میلیون تن با توان تولید بیش از ۵۵۰ گرید انواع محصول شیمیایی و پلیمری در کشور فعال هستند.

شاهمیرزایی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات در این مسیر تأمین خوراک و قطعات لازم مجتمع‌های پتروشیمی است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی توضیح داد: صنعت پتروشیمی به عنوان صنعت پایین‌دست صنعت نفت به شمار می‌رود، که ایجاد ارزش افزوده از محصولات بالادست از صنعت نفت در پتروشیمی‌ها صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: خوراک مورد نیاز بیش از ۱۵ هزار کارگاه صنایع تکمیلی از صنعت پتروشیمی تأمین می‌شود، که باید محصولات جدید با هدف کاهش صادرات در صنعت پتروشیمی تولید شود که نیازمند توان متخصصان و سرمایه‌گذاران است.

وی با اشاره به اینکه حضور سرمایه گذاران در این بخش به ما کمک می‌کند که از خام فروشی به سمت ارزش آفرینی رویم، توضیح داد: باید از خام فروشی به سمت ارزش‌آفرینی با تبدیل محصولات خام و نیمه خام حرکت کنیم، زیرا صنعت پتروشیمی برای سایر صنایع نقش پیشران دارد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی اضافه کرد: نیاز به برگزاری همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی به دلیل تکمیل زنجیره ارزش بیش از گذشته است، زیرا در برخی مجتمع‌های بالادست پتروشیمی محدودیت خوراک در فصول سرد سال وجود دارد.

شاهمیرزایی اضافه کرد: این همایش می‌تواند آخرین دستاوردها در صنعت پتروشیمی را معرفی کند و با توجه به این موضوع می‌توانیم زنجیره ارزش را تکمیل کنیم.

وی به برگزاری چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران در هفته آینده و روزهای یازدهم و دوازدهم اردیبهشت اشاره کرد و اظهار داشت: صاحب‌نظران بیش از ۱۵ کشور در این همایش حضور خواهند داشت.

شاهمیرزایی با اشاره به اینکه در ۵ سال گذشته این کنفرانس برگزار نمی‌شد، ادامه داد: از جمله اهداف مهم این کنفرانس دعوت از صاحب‌نظران و فعالان صنعت پتروشیمی جهان است که می‌تواند به عبور از تحریم‌ها کمک کند.

این مقام مسؤول همایش صنعت پتروشیمی مسیر را برای حضور سرمایه‌گذاران هموار خواهد کرد، گفت: این همایش در ۸ محور برگزار می‌شود و هم‌زمان با برگزاری این کنفرانس ۴ کارگاه و نمایشگاه برگزار خواهد شد.
وی اضافه کرد: توجه به بازار متانول به عنوان یکی از پیشرانان اصلی با ظرفیت تولید ۱۳۰ میلیون تن در جهان در این همایش مورد توجه قرار خواهد گرفت.

شاهمیرزایی ادامه داد: با توجه به منابع نفت و گاز ایران، مشکلی برای کمبود خوراک ندارد، به همین دلیل پایداری خوراک پتروشیمی یکی از مهم‌ترین مزیت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران است. امیدواریم با توجه به جایگاه اول ایران در دارا بودن منابع نفت و گاز جهان، بتوانیم جایگاه اول صنعت پتروشیمی را نیز به دست بیاوریم.

این مقام مسئول توضیح داد: صنعت پتروشیمی از تولید ۱.۵ میلیون تن در ابتدای انقلاب، به ظرفیت تولید ۹۲ میلیون تن در سال گذشته رسیده است که این ظرفیت تا پایان سال به حدود ۹۵ میلیون تن می‌رسد.

وی اضافه کرد: اغلب میادین نفت و گاز ایران در نیمه دوم عمر خود قرار دارند و باید الگوی درآمد حداکثری جایگزین صادرات حداکثری مواد خام شود.

شاهمیرزایی افزود: تنوع محصولات پتروشیمی باعث کاهش آسیب تحریم‌ها بر اقتصاد کشور در شرایط تحریم می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا