آشپزی

دستور العمل سنتی شاکشوکا

دستور العمل سنتی شاکشوکا

شاکشوکای سنتی یک دستور العمل خوشمزه بر پایه تخم مرغ است که با فلفل، پیاز، تخم مرغ و گوجه فرنگی تهیه می شود و روی آن پنیر و سبزی می پوشانند. این غذای ساده و در عین حال رضایت بخش، سیر کننده، مغذی و فقط در نیم ساعت آماده است! منشاء آن در شمال آفریقا است اما در کشورهای خاورمیانه نیز بسیار محبوب است.

Traditional Shakshuka Recipe
پرش به:

شکشوکا چیست؟

شکشوکا یک غذای خاورمیانه ای است که منشا آن شمال آفریقا، تونس است. این غذای خوش طعم صبحانه شامل تخم مرغ هایی است که به آرامی در سس گوجه فرنگی تند درست شده با فلفل، پیاز و سبزیجات تازه پخته شده اند. ادویه ها و گیاهان از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است و برخی از دستور العمل ها ممکن است حاوی گوشت مانند سوچوک (نوعی سوسیس تند ترکی باشد که من برای خوشمزه Sucuklu Pide) یا بره کبابی.

شکشوکای سنتی معمولاً با نان تخت مانند بازلاما (نان تخت ترکی) یا مقداری نان خرد شده در شمال سرو می شود. آفریقا به عنوان یک شام سبک. اخیراً در غذاهای غربی محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. به دلیل محتوای تخم مرغ آن، اغلب به عنوان بخشی از صبحانه یا برانچ سرو می شود.

چرا این دستور غذا جواب می دهد؟

  • دستور پخت سنتی شاکشوکا فقط به چند ماده ی آشپزی و یخچال نیاز دارد.
  • تهیه این غذای خوشمزه بر پایه تخم مرغ با تصاویر و دستورالعمل های گام به گام بسیار آسان است.
  • این غذای ساده، سیر کننده و خوشمزه آفریقای شمالی نیز بسیار سالم و کم کالری است.
  • شما می توانید شاکشوکا را برای صبحانه/ناهار، ناهار یا حتی برای یک شام سبک سرو کنید.

مواد تشکیل دهنده و جایگزین ها

labeled picture of ingredients for traditional Shakshuka recipe

چه گوجه فرنگی برای شاکشوکا

گوجه‌فرنگی تازه و رسیده تابستانی بهترین نتیجه را می‌دهد. با این حال، می توانید شاکشوکا را با گوجه فرنگی کنسرو شده یا هر گوجه فرنگی دیگری که در یخچال یا انباری دارید درست کنید. اگر گوجه فرنگی شما در بهترین حالت خود نیست، کمی رب گوجه فرنگی اضافی به تشدید رنگ و طعم غذا کمک می کند.

می‌توانید گوجه‌فرنگی‌هایتان را ریز خرد کنید، رنده کنید یا ریز خرد کنید. هر روش بافت متفاوتی به شما می دهد، اما همه آنها طعم شگفت انگیزی خواهند داشت!

چاشنی برای شاکشوکا

برخی دستور العمل های شاکشوکا دارای زیره، پاپریکا و هریسا هستند، اما من فقط از فلفل سیاه تازه آسیاب شده و فلفل قرمز برای ساده نگه داشتن آن استفاده می کنم.

می‌توانید هر ادویه‌ای را که دوست دارید اضافه کنید و مقدار آن را به سلیقه خود تنظیم کنید. در صورت استفاده از پنیر فتا به عنوان چاشنی، مراقب میزان نمک باشید.

  • فلفل – من ترجیح می دهم از فلفل سبز ترکی استفاده کنم. آنها معمولاً خفیف هستند اما برخی از آنها می توانند کاملاً گرم باشند. می توانید از فلفل دلمه ای یا فلفل پادرون اسپانیایی نیز استفاده کنید.
  • فلفل قرمز – من از فلفل رومانو استفاده می کنم اما هر نوع فلفل قرمز شیرینی با این دستور کار می کند.
  • پیاز قرمز – من پیاز قرمز را به دلیل رنگ و طعم قوی ترجیح می دهم اما می توانید به جای آن از موسیر، پیاز قهوه ای یا پیازچه استفاده کنید.
  • فلفل چیلی – اگر فلفل ترکی شما تند است یا اگر شاکشوکای خود را خیلی تند دوست ندارید، می توانید از آن صرف نظر کنید.
  • رب گوجه فرنگی – طعم اومامی به شاکشوکا و همچنین رنگ قرمز روشن می بخشد. اگر گوجه‌فرنگی‌های شما گوجه‌فرنگی‌های تابستانی خوب و رسیده هستند، از آن صرفنظر کنید!
  • تخم مرغ – ستاره این غذا هستند. در صورت امکان از تخم مرغ های آزاد تازه استفاده کنید.
  • فتا –من پنیر فتا تهیه شده با شیر گوسفند با محتوای چربی بالا و بافت خامه ای را ترجیح می دهم. می توانید آن را با پنیر بزی، پنیر کوتیج یا پنیر کسار جایگزین کنید.

دستورالعمل های گام به گام

این یک دستور العمل ساده است که باید دنبال کنید. با این حال، برای دستیابی به بهترین نتایج، باید چند مرحله ساده را دنبال کنید:

کره را در یک تابه یا ماهیتابه بزرگ روی حرارت متوسط ​​آب کنید و روغن زیتون را اضافه کنید. فلفل ها را اضافه کنید و پنج دقیقه تفت دهید.

sautéing the peppers in a pan with butter &olive oil

من ترجیح می دهم از فلفل سبز ترکی برای این غذا استفاده کنم، اما می توانید از فلفل دلمه ای یا فلفل پادرون نیز استفاده کنید. پخت فلفل دلمه‌ای کمی بیشتر طول می‌کشد، بنابراین در صورت استفاده از فلفل‌ها، چند دقیقه بیشتر وقت بگذارید.

پیاز قرمز را اضافه کنید و پنج دقیقه دیگر یا تا زمانی که کمی کاراملی شود تفت دهید. اگر می خواهید از پیازچه استفاده کنید، زمان پخت را به 2 دقیقه کاهش دهید.

Sautéing the red onions with peppers

رب گوجه‌فرنگی را هم بزنید و قبل از اضافه کردن فلفل قرمز، گوجه‌فرنگی خرد شده، فلفل سیاه و نمک، یک دقیقه بپزید، خوب هم بزنید. مقدار فلفل قرمز را به سلیقه خود تنظیم کنید. این غذا با گوجه فرنگی های قرمز آبدار پاره شده در فصل طعم بهتری دارد.

اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که گوجه فرنگی های رسیده تابستانی را در یخچال خود دارید، می توانید از رب گوجه فرنگی صرف نظر کنید.

Tomato paste and the seasoning are added to the sautéed vegetables

مخلوط را روی حرارت کم تا متوسط ​​به مدت 15 دقیقه یا تا زمانی که سس شروع به غلیظ شدن کند بپزید. چاشنی را بررسی کنید و در صورت نیاز مقداری نمک اضافه کنید.

The tomatoes are added to the pan for finishing the sauce

تخم‌مرغ‌ها را یکی یکی در مخلوط گوجه‌فرنگی بشکنید، درب ظرف را بپوشانید و بگذارید بجوشد تا تخم‌مرغ‌ها به دلخواه شما بپزند.

Eggs are gently poached in tomato&pepper sauce

قابلیت را از روی حرارت بردارید و قبل از سرو مقداری پنیر دلخواه و جعفری خرد شده روی آن بپاشید.

نحوه سرو کردن شاکشوکا

شکشوکا یک غذای عالی برای سرو برای صبحانه است، چه در یک جمع خانوادگی و چه در صبحانه یکشنبه. این فقط به چند ماده اولیه نیاز دارد و در کمترین زمان آماده می شود!

می‌توانید شاکشوکای خود را با مقداری نان میل کنید تا آب میوه‌هایی مانند نان پید ترکی، سیمیت (نوفک کنجد ترکی)، یا نان ساندویچی خانگی.

می‌توانید مقداری سالاد مانند سالاد گوجه‌فرنگی و گردو (Gavurdagi Salatasi) اضافه کنید. یا سالاد خیار یونانی برای یک شام یا ناهار سبک.

شاکسوکا بهتر است فوراً سرو شود. تخم‌مرغ‌های باقی‌مانده وقتی می‌خواهید دوباره گرم شوند، بیش از حد پخته می‌شوند. این دستور غذا برای 4 نفر سرو می شود. اگر این دستور برای شما زیاد است، به سادگی از نصف مواد استفاده کنید و به اندازه نیاز تخم مرغ اضافه کنید.

نکته برتر از سرآشپز

می‌توانید مقداری گوشت چرخ کرده یا سوکوک به Shakshuka و آن را به عنوان شام سرو کنید قبل از تفت دادن فلفل و پیاز، به سادگی قیمه یا ساکاک را با مقداری روغن زیتون در تابه تفت دهید. ادویه ها، رب گوجه فرنگی و گوجه فرنگی را اضافه کنید تا سس تمام شود. تخم‌مرغ‌هایتان را بشکنید و به‌آرامی آن‌ها را به دلخواه بریزید.

سؤالات متداول دستور غذا

آیا شکشوکا سالم است؟

این دستور العمل شاکشوکا نه تنها خوشمزه است، بلکه یک غذای تخم مرغ سالم نیز هست. به طور قابل توجهی کالری کمی دارد و حاوی ویتامین های A و C و همچنین مقدار زیادی کلسیم و پروتئین است.

تفاوت در چیست بین Menemen و Shakshuka؟

Menemen یک غذای تخم مرغ ترکی است که از 3 ماده اصلی تشکیل شده است: فلفل قرمز سبز ترکی، گوجه فرنگی و تخم مرغ. تخم مرغ را معمولاً به جای آب پز در سس گوجه فرنگی هم می زنند.
Shakshuka یک غذای شمال آفریقا است که از پیاز، فلفل (معمولاً قرمز و سبز با هم)، گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی، برخی ادویه ها (زیره و هاریسا به طور سنتی) و تخم مرغ درست می شود. تخم‌مرغ‌ها در سس گوجه‌فرنگی سرخ می‌شوند و کامل می‌مانند.

چه مدت تخم مرغ ها را بپزید؟

اگر دوست دارید تخم مرغ هایتان آبکی باشد، آنها را به مدت 3 دقیقه بپزید. اگر دوست دارید سفیده‌های تخم‌مرغ‌تان با زرده‌های آب‌دار سفت شود، بعد از 5 دقیقه آن‌ها را از روی حرارت بردارید. برای سفت تر شدن زرده ها، می توانید آنها را تا 8 دقیقه بپزید. به خاطر داشته باشید که آنها حتی بعد از اینکه آنها را از روی حرارت بردارید به پختن در سس گوجه فرنگی ادامه می دهند.

برای سایر دستور العمل های صبحانه خوشمزه و سالم، چرا امتحان نکنید:

این دستور غذا را شما درست کردید؟ لطفاً به من اطلاع دهید که چگونه شد! نظر خود را در زیر بگذارید و @cookingorgeous در اینستاگرام و هشتگ کنید #cookingorgeous.

امیدوارم از روند تهیه این غذای سنتی شاکشوکا به همان اندازه که از خوردن آن لذت می برید لذت ببرید! ? 

خوشحالی! / افیه اولسون!

Traditional Shakshuka Recipe

دستور پخت سنتی شاکشوکا

آیلا کلولی

این غذای خوشمزه بر پایه تخم مرغ را می توان برای صبحانه/ناهار یا یک وعده غذایی سبک برای ناهار یا شام سرو کرد و بهترین راه برای لذت بردن از آن با یک تکه نان خرد شده است.

stop offset=”0%” stop-opacity=”1″/>

زمان آماده سازی 5 دقیقه

زمان آشپزی 25 دقیقه

زمان کل 30 دقیقه

دوره صبحانه، غذای اصلی

آشپزی مدیترانه، خاورمیانه، ترکی

سرویس ها 4 افراد

کالری 235 kcal

مواد تشکیل دهنده 

 

دستورالعمل ها 

  • کره را در یک تابه یا ماهیتابه بزرگ روی حرارت متوسط ​​آب کنید و روغن زیتون را اضافه کنید.

  • فلفل سبز و فلفل قرمز را اضافه کنید و پنج دقیقه تفت دهید.

  • پیازها را اضافه کنید و 5 دقیقه دیگر یا تا زمانی که کمی کاراملی شوند تفت دهید.

  • رب گوجه‌فرنگی را هم زده و یک دقیقه قبل از اضافه کردن فلفل قرمز، گوجه‌فرنگی خرد شده، فلفل سیاه تازه آسیاب شده و نمک بپزید، خوب هم بزنید.

  • با کم پختن حرارت متوسط ​​را به مدت 15 دقیقه، تا زمانی که شروع به کم شدن کند، سپس تخم مرغ ها را یکی یکی در مخلوط گوجه فرنگی بشکنید.

  • درب تابه را بپوشانید و بگذارید بجوشد تا تخم مرغ ها به دلخواه شما بپزند./

  • حرارت را خاموش کنید و قبل از سرو مقداری پنیر روی آن بپاشید.

یادداشت

  • شاکسوکا بهتر است فوراً سرو شود. تخم‌مرغ‌های باقی‌مانده وقتی می‌خواهید دوباره آنها را گرم کنید، بیش از حد پخته می‌شوند.
  • این غذای ساده و در عین حال رضایت بخش، سیر کننده، مغذی و فقط در نیم ساعت آماده می شود!
  • شاکشوکا بسیار کم کالری است و حاوی ویتامین های A و C و همچنین مقدار زیادی کلسیم و پروتئین است.
  • می توانید مقداری گوشت چرخ کرده یا سوکوک به شاکشوکای خود اضافه کنید و آن را به عنوان شام سرو کنید.
  • به خاطر داشته باشید که تخم‌مرغ‌ها حتی پس از برداشتن آنها از روی حرارت همچنان در سس گوجه‌فرنگی پخته می‌شوند.
  • اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که گوجه فرنگی های رسیده تابستانی را در یخچال خود دارید، می توانید از رب گوجه فرنگی صرف نظر کنید.

تغذیه

کالری: 235کیلو کالری کربوهیدرات ها: 17gپروتئین: 12gچربی: 14g چربی اشباع شده: 6gچربی اشباع نشده چندگانه: 2gچربی تک غیراشباع: 5gچربی ترانس: 1gکلسترول: 186میلی گرم سدیم: 1264میلی گرمپتاسیم: 785میلی گرمفیبر: 5g شکر: 11گرمویتامین A: 3371IU ویتامین C: 122میلی گرمکلسیم: 189میلی گرم آهن: 2میلی گرم

این پست از پیوندهای وابسته استفاده می کند. این بدان معناست که اگر روی آنها کلیک کنید و سپس چیزی بخرید، مقدار کمی کارمزد برای فعال نگه داشتن سایت دریافت می کنیم، اما هزینه بیشتری برای شما ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا