اقتصاد

توزیع کالاها شفاف می‌شود/ ابزار جدید دولت برای کنترل قیمت ها

توزیع کالاها شفاف می‌شود/ ابزار جدید دولت برای کنترل قیمت ها

به گزارش خبرنگار مهر، سید رضا فاطمی امین امروز در مراسم پایش پیشرفت سامانه شفافیت فروشگاهی وزارت صمت اظهار داشت: کلیدواژه ای که در یک سال و نیم گذشته بر آن تاکید کردیم حکمرانی نوین است. اعتقاد داریم که استعداد و ظرفیت مردم و شرکتهای ایرانی بسیار بیشتر از خروجی فعلی است. شیوه حکمرانی ما به گونه‌ای است که برای این ظرفیت‌ها گاهی اوقات مانع ایجاد می‌کنیم و آن پیش‌برندگی را نداریم.

وی تاکید کرد: با اصلاح نظام حکمرانی این استعداد و ظرفیت جهش می‌یابد.

وزیر صمت افزود: سامانه جمع سپاری یکی از ابزارهای حکمرانی نوین است که به رشد تولید و مهار تورم کمک می‌کند. بحث امروز هم یک مؤلفه دیگر از حکمرانی نوین است که می‌توان به آن هوشمندسازی هم گفت.

وی ادامه داد: در مورد دولت الکترونیک یا هوشمند تصور اشتباهی است مبنی بر اینکه اگر فرایندهای داخلی را الکترونیک کنیم یعنی به هدف رسیده‌ایم اما اصل حاکمیت هوشمند یعنی اینکه بخش تحت مدیریت هم الکترونیک شود.

فاطمی امین افزود: دولت هوشمند را در حد یک سازمان هوشمند تعریف نمی‌کنیم بلکه هوشمندسازی ساختارها و بخش مدیریتی نیز مدنظر است.

وی با بیان اینکه سامانه شفافیت فروشگاهی تکمیل کننده سامانه جامع تجارت است، گفت: در سامانه جامع تجارت یک جایی به بعد زنجیره آماری قطع می‌شود. از زمانی که محصول به دست عمده‌فروش می‌رسد و وارد بازار می‌شود، اطلاعاتی نداشتیم اما سامانه شفافیت فروشگاهی حلقه انتهایی سامانه جامع تجارت یا سامانه تولید تجارت است تا انتهای خط، تولید و تجارت نیز شفاف شود.

وزیر صمت گفت: البته اسم سامانه جامع تجارت به سامانه تولید و تجارت تغییر کرده است.

شفافیت آمار شرکت پخش

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر همکاران ما در سراسر کشور مثلاً ۱۰۰ قلم کالا را قیمت گیری می‌کنند و عصر آن روز استعلام قیمتها را می‌گیریم. اما در سامانه شفاف فروشگاهی وقتی خریدی انجام می‌شود و خریدار کارت می‌کشد تمام اطلاعات مبلغ و میزان خرید برای سامانه ارسال می‌شود.

فاطمی امین اضافه کرد: هر روز به ما اطلاع می‌دهند که مثلاً فلان نوع ماکارونی با این تعداد و قیمت در فلان فروشگاه در شهر ایکس فروخته شد.

وی افزود: این سامانه دو کاربرد دارد؛ ابتدا اینکه موجودی کالاها و کالاهای باقی مانده در انبار مشخص می‌شود و به این ترتیب آمار شرکت پخش شفاف می‌شود.

وزیر صمت ادامه داد: کاربرد دوم اینکه مشخص می‌شود کالا با چه قیمتی فروخته شده و می‌توان متوجه گرانفروشی ها شد. بنابراین اطلاعات پرداخت در اختیار ما قرار می‌گیرد و قیمتها را می‌تواند کنترل کند.

وی افزود: علاوه بر این الگوی خرید هم مشخص می‌شود و کلان‌داده فراهم و رفتارهای مصرفی مردم مشخص می‌شود.

وزیر صمت گفت: بنابراین با سامانه فروشگاهی علاوه بر اطلاع داشتن از موجودی و قیمت کالاها کلان داده‌ای مبنی بر رفتار مصرف کنندگان به دست می‌آوریم تا بدانیم بازار به کدام سمت می‌رود.

وی گفت: بیش از ۱۱ هزار فروشگاه به این سامانه متصل هستند که از این تعداد ۹ هزار ۶۰۰ فروشگاه در حال تبادل داده هستند و اطلاعات مربوط به قیمت کالا در سراسر کشور را به این سامانه ارائه می‌دهد.

وزارت صمت چگونه از گرانفروشی مطلع می‌شود؟

فاطمی امین در پاسخ به سوال مهر در مورد چگونگی تشخیص گرانفروشی کالاها، اظهار داشت: برای عرضه کالاها دو روش منفعلانه و فعالانه داریم؛ در حال حاضر روش ما روش منفعلانه است به این شکل که خریدار مثلاً موبایل می خرد و از چند سایت قیمت می‌گیرد و نهایتاً متوجه گرانفروشی می‌شود. در اینجا با ۱۲۴ تماس می‌گیرد و گزارش گرانفروشی را می‌دهد. ۱۲۴ نیز اقدام به جمع آوری مستندات و… می‌کند. این یک روش منفعلانه و زمانبر است.

وی تصریح کرد: سامانه شفافیت فروشگاهی روش فعالانه عرضه کالاست؛ به این صورت که هر روز اطلاعات مربوط به قیمت، تعداد و فروش را جمع آوری می‌کند؛ این قیمت‌ها به سرعت با قیمت‌های مجاز مقایسه می‌شود و همکاران ما روز بعد متوجه گرانفروشی می‌شود.

فاطمی امین گفت: در واقع قبلاً گران نخریدن به عهده خریدار بود اما در روش فعلی حاکمیت با استفاده از ابزار سامانه‌ای متوجه گرانفروشی می‌شود وپس از پی گیری نتیجه را به مردم اطلاع می‌دهد.

وزیر صمت تصریح کرد: به عنوان نمونه ۲۰ هزار فروشگاه موبایل داریم که تا ۲ ماه آینده ۵ هزار فروشگاه به این سامانه متصل می‌شوند بنابراین دیگر دغدغه گران خریدن نداریم. این سازوکار به نوعی خودکنترلی است و به دلیل نظارت هوشمند، گرانفروشی به شدت کاهش خواهد یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا