اخبار روز

توافق احتمالی بین ایران و آمریکا خطری برای تل آویو ندارد

توافق احتمالی بین ایران و آمریکا خطری برای تل آویو ندارد

توافق احتمالی بین ایران و آمریکا خطری برای تل آویو ندارد

به گزارش خبرگزاری خالق به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی تاکید کرد که تل آویو فکر نمی‌کند که توافق احتمالی بین ایران و آمریکا خطری حقیقی ایجاد کند.

زاحی هنگبی در گفتگو با روزنامه اسرائیل هیوم تاکید کرد که آمریکا به خاطر ما کار نمی‌کند، زمانی که بحث تضاد در منافع مطرح باشد، نباید انتظار داشته باشیم که آمریکا در همه زمینه‌ها از ما حمایت کند.

هنگبی همچنین مدعی شد که ایران موشک مافوق صوت ندارد و حرف و حدیث‌ها در این زمینه صرفاً یک توهم است.

روز گذشته نیز، رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که «ایهود باراک»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به گزارش‌های رسانه‌ای درباره توافق ایران و آمریکا واکنش نشان داده و نسبت به چنین توافقی ابراز نگرانی کرده است.

در همین ارتباط، ایهود باراک که سابقه نخست وزیری و وزارت جنگ رژیم صهیونیستی نیز در کارنامه کاری خود دارد، گفته است: «تفاهمات آمریکا و ایران نگران‌کننده است و نتیجه اشتباهات بسیار سخت نتانیاهو است.»

این در حالی است که شامگاه جمعه، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا گزارش‌ها مبنی بر نزدیک بودن واشنگتن و تهران به توافق‌هایی درباره محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و آزادی شهروندان آمریکایی بازداشت شده در این کشور را رد کرد.

بلینکن در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات غیرمستقیم از طریق عمان، گفت: «در رابطه با ایران، برخی از گزارش‌هایی که در مورد توافق در مورد مسائل هسته‌ای یا در مورد بازداشت‌شدگان دیده‌ایم، دقیق نیستند و صحت ندارند.»

روز دوشنبه برخی منابع گفته بودند که ایران مذاکرات غیرمستقیم با ایالات متحده را از طریق سلطان نشین عمان انجام می‌دهد و موضوعات هسته‌ای، تحریم‌های ایالات متحده و آزادی بازداشت شدگان در فهرست این مذاکرات قرار دارد.

پیشتر «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته بود: از تلاش‌های مقامات عمانی استقبال می‌کنیم و از طریق این میانجی با طرف مقابل پیام‌هایی در خصوص لغو تحریم‌های آمریکا رد و بدل کردیم.

وی با تاکید بر اینکه این مذاکرات محرمانه نبوده است، افزود: ما هرگز روند دیپلماتیک را متوقف نکرده ایم.

تکذیب مذاکرات آمریکا و ایران از سوی آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا در حالی صورت گرفته است که روزنامه هاآرتص صبح روز جمعه به نقل از یک مقام بلندپایه رژیم صهیونیستی نوشت: آمریکا آخرین تحولات گفتگوها با ایران را به اطلاع تل‌آویو رسانده و اسرائیلی‌ها خواهان به شکست کشاندن این دور از مذاکرات نیستند.

این مقام صهیونیست که نام وی فاش نشده، افزود: ما تفاهمات شکل گرفته میان دولت آمریکا و ایران شگفت‌زده نشدیم اما تاکنون موضع واضح و روشنی در این باره اتخاد نکرده‌ایم.

وی افزود: رویکرد تل‌آویو حمله مستقیم به این مذاکرات نیست اما این بدان مساله نیست که در قبال این گفتگو ملاحظاتی نداشته باشیم.

پیش از این برخی مقامات غربی اعلام کرده بودند که واشنگتن مذاکراتی را با تهران در زمینه موضوع هسته‌ای، تبادل زندانیان و رفع بلوکه شدن اموال ایران آغاز کرده و به تفاهماتی در این زمینه رسیده است.

ادعای این مقام صهیونیست درباره عدم تمایل تل‌آویو به شکست مذاکرات هسته‌ای در شرایطی است که مقامات این رژیم طی سال‌های اخیر از مخالفان اصلی چنین توافقاتی بوده‌اند.

چند روز پیش از این نیز، «بدر البوسعیدی» وزیر خارجه عمان در گفتگو با المانیتور تاکید کرد که ایران و آمریکا به دستیابی به توافقی در خصوص تبادل زندانی‌ها، نزدیک شده اند و این روند در مراحل پایانی خود قرار دارد.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا