درهم برهم

تاب آوری عاطفی چیست؟ چگونه می توانید آن را بسازید؟

تاب آوری عاطفی چیست؟ چگونه می توانید آن را بسازید؟

بار هر کس در نوع خود سنگین است و آستانه تحمل آن بار با یکدیگر متفاوت است. تاب آوری عاطفی چیست؟ چگونه می توانید آن را بسازید؟ ویژگی های مشترک افراد با تاب آوری عاطفی بالا چیست؟

Duygusal dayanıklılık

«آفریدگار به شما بدنی داد که می‌تواند هر چیزی را تحمل کند. این ذهن شماست که باید متقاعد کنید.”وینس لومباردی

ما در حال گذراندن دوران سختی هستیم. از یک طرف مشکلات اقتصادی که روز به روز بیشتر می شود، از طرف دیگر تحولاتی که اضطراب همه بشریت را در کشور ما و جهان افزایش می دهد و برنامه های تلویزیونی که خشونت و تنش را به اوج می رساند، همه ما احساس می کنیم در خلاء عمیقی هستیم از هر کسی که می پرسیم نگران، ناامید، نگران آینده است و سعی می کند با این فکر کردن که روز بعد چیست زندگی کند. به این ترتیب، یادگیری مفهوم تاب آوری عاطفیو بهبود این شایستگی به یک نیاز اجتناب ناپذیر تبدیل شده است.

بار هرکسی در نوع خود سنگین است و آستانه تحمل آن بار با یکدیگر متفاوت است. در حالی که برخی از افراد ممکن است تلفات بسیار سنگین، حوادث آسیب زا و تحت استرس شدید را تجربه کنند، می توانند به سرعت بهبود یابند و به زندگی خود از جایی که متوقف شده اند ادامه دهند، در حالی که برخی افراد ممکن است به سرعت تسلیم شوند و در مواجهه با این مشکلات ناامید شوند. در آناتولی می گویند«خدا بر اساس کوهش برف می دهد.». آیا واقعا اینطور است؟ آیا با بارگیری مشکلات ما بیشتر می شود؟ یا نیروی دیگری وجود دارد که مسیر دشواری ها را تغییر می دهد؟ پاسخ به همه این سؤالات در مفهوم تاب آوری عاطفی پنهان است.

تاب آوری عاطفی توانایی قوی بودن، سازگاری با موقعیت و زنده ماندن در زمان استرس و تغییر شدید است. اگرچه تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که تاب‌آوری هیجانی یک توانایی ذاتی است، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که تاب‌آوری هیجانی مهارتی است که می‌توان آن را در طول زمان توسعه داد و آموخت.

طبق تحقیقات، افراد دارای انعطاف پذیری هیجانی بالا دارای 3 ویژگی اساسی هستند:

«پذیرش واقعیت، جستجوی معنا و بریکولاژ، یعنی خلاقیت مبتنی بر آیین‌ها».

duygusal dayanıklılık

ng”>پذیرش حقیقت:

متداول ترین دیدگاه تاب آوری عاطفی می گوید که معادل خوش بینی است. با این حال، تاب آوری عاطفی به عنوان فکر با خوش بینی ارتباطی ندارد. کنار آمدن با مشکلات نه با خوش بین بودن، بلکه با پذیرش حقیقت آغاز می شود. اگرچه خوش بینی در برخی شرایط کارساز است، اما اغلب منجر به نادیده گرفتن مشکلات، به تعویق انداختن آنها و تشدید مشکل می شود. بنابراین، در شرایطی که با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنید، راه حل‌محورتر است تا با آرامش واقعیت را همان‌طور که هست بپذیرید، نه اغراق و نه دست کم گرفتن آن، و اگر بهترین امکانی که برنامه‌ریزی کرده‌اید، برنامه‌های احتمالی B، C، D را آماده کنید. محقق نمی شود.

جستجوی معنی:

بین پذیرش واقعیت و جستجوی معنا رابطه مستقیمی وجود دارد. وقتی با مشکلاتی مواجه می‌شوند، اکثر مردم نقش قربانی را بازی می‌کنند و می‌پرسند «چرا این اتفاق برای من افتاد؟»، «چرا من؟» در حالی که به دنبال پاسخ سوالات خود می گردد، گیر می کند و نمی تواند راه حلی برای مشکل خود بیابد. افراد با انعطاف پذیری عاطفی بالا در این مرحله می پرسند “چرا من؟” به جای “این مشکل به من چه آموخت؟” با پرسیدن این سوال، آنها بر تجدید، کشف و درک خود با نگاه کردن به آنچه در طی منفی‌هایی که تجربه کردند، چگونه بر مشکل غلبه کردند و چه جنبه‌هایی را تقویت کردند، تمرکز می‌کنند. آنچه برای آنها مهم است، موانع این سفر دشوار نیست، بلکه تجربیات پایان راه است.

بریکولاژ (خلاقیت مبتنی بر آیین):

Bricolage توانایی تولید سریع راه حل های جدید با منابع در دست در زمان های سخت و پر استرس است. معنی انگلیسی این کلمه “بازگشت” است، به معنی “درمان کردن، بهبود دادن“. بریکولاژ توانایی حل مشکلات با منابع محدود بدون ابزار مناسب یا مواد کافی است. ذهن مرد بریکلور همیشه مشغول است و این مشغله همیشه به دنبال راه حل است. پروفسور از دانشگاه میشیگان. Karl E. Weick «شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد افراد تمایل دارند زمانی که تحت استرس هستند به معمول‌ترین روش‌های خود پاسخ دهند. او می گوید: «غیر منتظره ترین چیز در مواجهه با استرسی که زندگی شما را به خطر می اندازد این است که خلاق باشید.»او می گوید. این به طور خلاصه به این معناست: شما نمی توانید در مواقع دشوار واکنش خلاقانه ای از خود نشان دهید، همان گونه که همیشه واکنش نشان می دهید. داشتن برخی از قوانین، عادات و آداب و رسومی که زندگی شما را منظم می کند، به شما کمک می کند تا با آماده کردن شما برای شرایط دشوار، انعطاف پذیری عاطفی خود را افزایش دهید.

پس چگونه می توانید انعطاف پذیری عاطفی ایجاد کنید؟

1- به خود، احساسات، رفتارهایتان توجه کنید:

تاب آوری عاطفی راهی برای مواجهه با جهان و درک آن است. راه شناخت جهان و رویارویی با واقعیت ها با نگاه آگاهانه به خود، رفتارها، گفتارها و باورهای خود به خود امکان پذیر است. به دنبال فرصت هایی برای کشف خود باشید. نحوه فکر و احساس شما در مورد رویدادها نقش مهمی در تعیین قدرت شما در هنگام مواجهه با موانع دارد. ممکن است نتوانید رویدادی را که تجربه می کنید تغییر دهید، اما شما هستید که نتیجه را با نحوه تفسیر خود تغییر می دهید. همه ما تمایل داریم چالش هایی که با آن روبرو هستیم را فاجعه بار کنیم. بدون انجام این اشتباه یا نوشتن سناریوهای فاجعه، از خود بپرسید “چرا این اتفاق برای من افتاد؟” به جای پرسیدن این سوال “چگونه می توانم بر این مشکل غلبه کنم؟” شما باید سوال را بپرسید. به خودتان و احساساتتان گوش دهید.

2- روابط اجتماعی خود را تقویت کنید:

دوستی های قوی و پیوندهای خانوادگی قوی به فرد کمک می کند تا از احساس تنهایی دور شود و از نظر عاطفی قوی تر شود. داشتن یک سیستم حمایتی که فرد بتواند به آن اعتماد کند، سطح شادی او را افزایش می دهد و همچنین او را از افسردگی و اضطراب محافظت می کند.

3- یک دفتر خاطرات سپاسگزاری داشته باشید:

خاطرات زیبای خود، خاطرات مثبت خود، لحظاتی را که تلاش کردید و در نهایت به خوشبختی و آرامش دست یافتید را ثبت کنید و می توانید این را به یک عادت روزانه منظم تبدیل کنید. وقتی احساس بدی دارید، مطالبی که نوشتید را باز کنید و بخوانید و انرژی شما افزایش می یابد.

4- روی نیمه پر لیوان تمرکز کنید:

شاید خوشبین ماندن در مواقع سخت آسان نباشد، اما حفظ دیدگاه مثبت بخش مهمی از انعطاف پذیری عاطفی است. این بدان معنا نیست که شما مشکل را نادیده می گیرید یا Pollyanna را بازی می کنید. این بدان معناست که می دانید مشکلات موقتی هستند و از قبل مهارت ها و توانایی های لازم برای مقابله با چالش هایی را که با آن روبرو هستید را دارید. به این ترتیب زمینه مناسبی را برای فکر کردن آرامتر و راه حل محورتر ایجاد خواهید کرد.

5- از تغییرات نترسید:

انعطاف پذیری و توانایی سازگاری با تغییر بخش مهمی از انعطاف پذیری عاطفی است. به جای مقاومت در برابر تغییر، دیدن تغییر به عنوان فرصتی برای ورود به حوزه های جدید، کشف و تقویت خود، شما را انعطاف پذیرتر می کند.

من عصبی هستم، شما عصبی، ما عصبی! – مجله Indigo Facebook، تویتر، اینستاگرام و تلگرام از حساب های ما دنبال کنید < /span> شما می توانید!

چناچه در این مطلب کلمه ای یا حروفی استفاده شده است که از نطر شما مشکل دارد در قسمت نظرات به ما اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا