درهم برهم

کدام یک از این 4 سبک دلبستگی را دارید؟

کدام یک از این 4 سبک دلبستگی را دارید؟

طبق نظریه دلبستگی که توسط روانشناس مری اینسورث و روانپزشک جان بولبی در دهه 1950 ایجاد شد. سبک دلبستگی در سال های اول کودکی شکل می گیرد. در این نظریه، مراقب اولیه (معمولاً مادر) به عنوان نمونه اولیه برای روابط آینده عمل می کند.

bağlanma< /p>

کودک مطابق با رفتار شخصی که از او مراقبت می کند چیزهای جدیدی یاد می گیرد (معمولاً والدین، اما همیشه لازم نیست والدین باشند). گاهی اوقات این به معنای یادگیری صبر کردن است و گاهی به معنای یادگیری اهمیت ندادن است. این آموخته های کودک اساس روابط آینده در بزرگسالی را تشکیل می دهد.

این نظریه که توسط بولبی پایه‌گذاری شد و توسط آینزورث توسعه یافت، بعداً توسط هازان و شیور (۱۹۸۷) به نظریه‌ای تبدیل شد که می‌تواند روابط عاشقانه را در بزرگسالی توضیح دهد. نشان داده شده است که این نظریه مناسب ترین نظریه برای توضیح بسیاری از موقعیت های مثبت یا منفی است که در روابط عاشقانه بزرگسالان دیده می شود. به گفته بولبی، دلبستگی معمولاً در سنین 0-2 سالگی اتفاق می افتد.

سبک های پیوست:

اینزورث (1978)در نتیجه آزمایش‌های “آزمون وضعیت غریبه”ش، متوجه می‌شود که سه سبک دلبستگی در نوزادان وجود دارد: دلبستگی ایمن، دلبستگی پرهیز از تنش (اضطراب-اجتنابی). دلبستگی)، دلبستگی مقاوم در برابر اضطراب. با این حال، هازان و شیور با افزودن سبک جدیدی به این سبک‌های دلبستگی در سال 1987، این عدد را به 4 افزایش دادند: دلبستگی آشفته.

اتصال امن

دوران کودکی: کودکانی که زمان بیشتری را با والدین خود می گذرانند و به نیازهایشان سریع پاسخ می دهند، زمانی که از والدین خود جدا می شوند، ناراحت می شوند و با بازگشت والدین خود آرام می شوند. آنها همیشه والدین خود را بر غریبه ها ترجیح می دهند.

آزمایش:کودک به خروج مراقب واکنش منطقی نشان می دهد و پس از مدتی آرام می شود. وقتی آن شخص برمی گردد، آرام می شود و عشق و اشتیاق خود را به او نشان می دهد، سپس به بازی ای که قبل از آمدن آن شخص انجام می داد، ادامه می دهد.

بزرگسالی: در سال‌های بزرگسالی، در روابط طولانی‌مدت مطمئن هستند، عزت نفس بالایی دارند، از روابط نزدیک لذت می‌برند و راحت‌تر احساسات خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

پیوند مقاومتی کششی

دوران کودکی:کودک وقتی در کنار مراقب خود باشد، شادترین کودک دنیاست. او بازی های خود را انجام می دهد و اطراف را کاوش می کند. با این حال، هنگامی که او تماس می گیرد، در برابر جدایی مقاومت می کند، زیرا مطمئن نیست شخصی که به او وابسته است پاسخ دهد و نیازهای او را برآورده کند. به طور کلی در کودکان والدینی که واکنش‌های مداوم نشان نمی‌دهند و تهدید به جدایی می‌کنند، دیده می‌شود.

تست:کودک نسبت به جدایی فردی که به او وابسته است بیش از حد واکنش نشان می دهد. تا نیامد آرام نمی گیرد. حتی وقتی می آید، زمان می برد تا آرام شود. واکنش نشان می دهد (مانند ضربه زدن به مادر، ادامه گریه کردن).

بزرگسالی: آنها انتظار دارند سطح بالایی از صمیمیت، تأیید و توجه شریک زندگی خود را داشته باشند. وقتی طرد می‌شوند، بیش از حد احساساتی و نگران می‌شوند. آنها دائماً در روابط خود افکار مضطرب ایجاد می کنند و هنگامی که شریک زندگی آنها دور هستند، میزان حسادت آنها افزایش می یابد.

پیوست اجتنابی تنش

کودکی:این کودکان توجه والدین خود را رد نمی کنند، اما همچنان به دنبال جلب توجه نیستند. آنها بین پدر و مادر و شخص دیگری انتخاب نمی کنند. در بزرگسالی، آنها در برقراری روابط نزدیک مشکل دارند، زیرا نمی توانند به راحتی با هم پیوند بخورند و جدایی را به راحتی پشت سر بگذارند.

تست:خروج و ورود مراقب از اتاق به او مربوط نیست. او به بالا نگاه می کند، توجهی نمی کند و به بازی خود ادامه می دهد.

بزرگسالی:آنها ممکن است تصمیم بگیرند با بهانه های مختلف صمیمیت برقرار نکنند. حمایت نکردن از شریک زندگی خود در دوره های استرس زا و به اشتراک گذاشتن احساسات و افکار آنها با آنها ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در روابط شود.

دلبستگی نامشخص/نامطمئن

دوران کودکی:بعضی از والدین با طرد کردن فرزندان خود آنها را مسخره می کنند و به جای اهمیت دادن به آنها، نگران فرزندان خود می شوند. کودکانی که در معرض این رفتارها قرار می گیرند، رفتار پرخاشگرانه ای نسبت به والدین خود دارند.

تست: حرکات نابهنگام، یخ زدن و حرکات آهسته ممکن است هنگام ورود و خروج مراقب از اتاق مشاهده شود.

بزرگسالی: کودکانی که به این شکل بزرگ می‌شوند در آینده رفتار ضد اجتماعی از خود نشان می‌دهند و مستعد جرم و جنایت می‌شوند. آنها خواهان روابط نزدیک هستند اما تمایل دارند دیوارهایی بسازند تا از آسیب دیدن خود محافظت کنند. آنها بین عشق یا نفرت شدید نسبت به شریک زندگی خود در نوسان هستند.

آیا کودکی که به طور ایمن متصل نیست، می‌تواند سبک دلبستگی متفاوتی را در آینده ایجاد کند و دوباره به طور ایمن وابسته شود؟

سالم‌ترین سبک پیوست پیوست امن  از آنجایی که هست، این باید هدف باشد. در نتیجه تحقیقات خود، زمانی که متوجه شدید که شما یا فرزندتان در سبک دلبستگی خود مشکل دارید، اولین قدم را برداشته اید. کاری که اکنون باید انجام دهید این است که راهبردهای مقابله ای جدید برای مشکلات پیدا کنید و آنها را به کار ببرید. در طی این فرآیند، تغییر سبک دلبستگی خود با حمایت اجتماعی که از خانواده خود و حمایت عاطفی از طرف شریک زندگی خود دریافت خواهید کرد، برای شما آسان تر خواهد بود.

طالع بینی: جولای 2022 فال ماهانه

چناچه در این مطلب کلمه ای یا حروفی استفاده شده است که از نطر شما مشکل دارد در قسمت نظرات به ما اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا