اخبار روز

بهره‌گیری کم شرکت‌های دانش بنیان از ظرفیت کارخانه نوآوری البرز

بهره‌گیری کم شرکت‌های دانش بنیان از ظرفیت کارخانه نوآوری البرز

بهره‌گیری کم شرکت‌های دانش بنیان از ظرفیت کارخانه نوآوری البرز

به گزارش خبرنگار خالق، سیف‌الله اسداللهی عصر چهارشنبه در نهمین جلسه ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان استان البرز که با حضور صدری خالق دستیار معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در توسعه زیرساخت‌های فناوری و نوآوری، فرج‌اللهی رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی، مشایخ معاون توسعه اقتصاد دانش بنیان و پارسا مشاور مشاور و مدیر حوزه معاونت توسعه اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور و مدیران مجموعه‌های علمی و اجرایی استان در مرکز توسعه و تولید قراردادی وینوا مستقر در پارک علم و فناوری البرز برگزار شد، اظهار داشت: وظیفه پارک البرز «برندسازی» در این زمینه است و باید از وقت و منابع در اختیار کمال استفاده و بهره برداری را ببرد.

وی افزود: در زنجیره ارزش باید صنعتی را مدنظر قرار دهیم که در حوزه‌های مختلف دانش بنیان و مطالعات زیرساخت جهت دار باشد تا از موازی کاری جلوگیری شود.

اسداللهی تصریح کرد: کارخانه نوآوری در کرج که طی چند سال گذشته ذیل معاونت علمی ریاست جمهوری فعالیت می‌کند که متأسفانه تعدادی از آنها به موضوعات دانش بنیان مرتبط است و سهمی برای این شرکت‌های دانشی دیده نشده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز با اشاره به اینکه بر اساس قراردادهای منعقده به منظور حمایت از شرکت‌های دانش بنیان اعتباری در نظر گرفته شد، خاطر نشان کرد: برخی این امتیاز را که برای حمایت از شرکت دانش بینان صرف شده بود را به نفع خود مصادره به مطلوب کردند و حتی اجاره ناچیز آن را به شهرداری تاکنون پرداخت نکرده‌اند.

وی گفت: به دلیل عدم نظارت و برخی موازی کاری‌ها بسیاری از فعالان این کارخانه بدون پرداخت کمترین اجاره، در ماه سودهای کلانی را دریافت می‌کنند در حالی که شرکت‌های دانش بینان از این امتیازی که به نام آنان است، بی بهره اند.

حدود ۳۰ مرکز و مؤسسه دانش بنیان و تحقیقاتی در وزارت جهاد کشاورزی فعال هستند

به گفته وی این موضوع در مراکز زیرمجموعه جهاد کشاورزی نیز مشاهده می‌شود. به طوری که حدود ۳۰ مرکز و مؤسسه دانش بنیان و تحقیقاتی در وزارت جهاد کشاورزی فعال هستند که کارهای مختلفی از جمله؛ بذر و نهال و دام انجام می‌دهند که پارک از آنها بی‌خبر است.

این مسئول یادآور شد: اگر عملکرد این مراکز را بررسی کنید متاسف می‌شوید که علی رغم هزینه‌هایی که صورت می‌گیرد و سرمایه‌ای که در اختیارشان است به درستی استفاده نمی‌شود اما از این سو شرکتهای دانش بنیان که علم و دانش را در اختیار دارند از این سرمایه‌ها محروم هستند.

اسداللهی تاکید کرد: در چنین شرایطی می‌طلبد معاونت علمی به این موضوع ورود کرده یا مرکز دیگری ایجاد شود تا از پراکندگی و هدررفت منابع جلوگیری کند و با وحدت رویه نسبت به تجاری سازی محصولات دانش بنیان برنامه ریزی عملیاتی داشته باشد.

وی افزود: باید با اعتماد سازی در میان فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع زمینه آشنایی آنان را با خدمات پارک فناوری و شرکت‌های دانش بنیان فراهم کرد تا میان دانش و صنعت، پیوند مستحکمی برقرار شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز در این نشست پارک علم و فناوری البرز را مکلف به ارائه برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت به منظور اثربخشی برنامه‌های پارک در سطح استان کرد.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا