اخبار روز

بهداشت دام باید اولویت اول استان ایلام شود

بهداشت دام باید اولویت اول استان ایلام شود

بهداشت دام باید اولویت اول استان ایلام شود

به گزارش خبرنگار خالق، یونس احمدی عصر شنبه در نشست با رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های مشترک انسان و دام دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام اظهار کرد: دامپزشکی استان ایلام آماده هرگونه همکاری و تعامل با مراکز تحقیقاتی از جمله مرکز تحقیقات بیماری‌های مشترک انسان و دام دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام برای پیشگیری از بیماری مشترک در استان است.

وی با اشاره به اینکه استان ایلام جایگاه خوبی در کشور از نظر بیماری‌های مشترک دام و انسان دارد، افزود: برای پیشگیری از بیماری مشترک بین انسان و دام باید بهداشت دام به مسئله اول استان تبدیل شود.

احمدی تصریح کرد: نیاز است تمامی دستگاه‌های اجرایی و مسئولان ارشد برای ریشه کن کردن مسئله کشتارغیرمجاز پای کار باشند، امروز مسئله کشتار غیرمجاز علاوه بر اینکه به یک معضل فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است، باعث بالا رفتن بیماری‌های مشترک انسان و دام در استان شده است.

مدیرکل دامپزشکی ایلام بیان کرد: امروز بیماری‌های مشترک انسان و دام از روستاها به شهرها منتقل شده، امروز خواص و نخبگان جامعه هم درگیر این بیماری‌های مشترک شده‌اند، نیاز است هم مردم و مسئولان به مسئله بهداشت دام و کشتار مجاز توجه ویژه داشته باشند.

احمدی از تشکیل یک مرکز و کمیته مشترک بین دامپزشکی و مرکز تحقیقات بیماری‌های مشترک انسان و دام دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام خبر داد و گفت: از داده‌های علمی و آماری این مرکز برای پیشبرد اهداف دامپزشکی استفاده خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: باید فرهنگ و ذائقه خرید گوشت مردم از کشتارغیرمجاز به سمت کشتار مجاز تغییر کند، امروز همه در مقابل بیماری‌هایی مشترک بین انسان و دام مسئول هستیم.

احمدی اضافه کرد: از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام می‌توان بیماری‌های هاری، تب مالت، تب کریمه کنگو، سالک و…اشاره کرد، متاسفانه در تعدادی از این بیماری‌ها، استان ایلام وضعیت خوبی ندارد، باید مسئولان استانی نسبت به این قضیه حساسیت داشته باشند.

وی گفت: باید سمت و سوی توجه مسئولان به سمت این بیماری‌های مشترک باشد، این بیماری‌ها سلامت مردم و جامعه را تهدید می‌کنند و نیاز است همگی آستین همت برای پیشگیری از بیماری‌ها بالا بزنیم.

مدیرکل دامپزشکی ایلام افزود: تعدادی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مثل تب مالت تا آخر عمر با فرد همراه است، تعدادی از این بیماری خود عامل پیدایش دیگر بیماری‌ها در انسان می‌شوند.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا