اخبار روز

اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین در کرمان

اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین در کرمان

اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین در کرمان

به گزارش خبرگزاری خالق، صدیقه کاظمی نیا روز شنبه با اعلام شروع طرح واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت دام سنگین استان به رسانه‌های گفت: واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین، از اول خردادماه سال جاری با مشارکت بخش دولتی و خصوصی در واحدهای صنعتی، نیمه صنعتی و روستایی و عشایری آغاز گردید که به مدت ۴۵ روز کاری ادامه دارد.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: با توجه به تردد و نقل و انتقال دام در سطح استان و احتمال خطر شیوع بیماری، به منظور اجرای کامل این طرح، پوشش واکسیناسیون در جمعیت دامی شهرستان‌ها به صورت کامل صورت می‌گیرد و تمامی جمعیت دام سنگین واکسینه می‌شوند.

وی گفت: اصلی‌ترین هدف دامپزشکی در اجرای این طرح پوشش حداکثری واکسیناسیون و حفاظت از سرمایه‌های دامی در جمعیت دام سنگین استان می‌باشد لذا با توجه به جمعیت دام سنگین موجود در استان پیش بینی می‌گردد در این طرح حدوداً پنجاه هزار رأس دام علیه بیماری واکسینه شود.

این مقام مسئول با اعلام اینکه یکی از مهمترین اقدامات برای جلوگیری از شیوع ویروس تب برفکی به عنوان یکی از زیانبارترین بیماری‌های دام، واکسیناسیون به موقع و منظم با استفاده از واکسن مؤثر می‌باشد، تصریح کرد: هر ساله، بیماری‌های مختلفی دام‌ها را مبتلا می‌کند که این بیماری‌ها تهدیدی برای بهداشت دام و بهداشت عمومی جامعه می‌باشند.

کاظمی نیا اظهار داشت: این ویروس سویه‌های مختلفی دارد که خوشبختانه تاکنون تلفات دام سنگین در استان گزارش نشده است و وضعیت دام‌های استان مطلوب است.

این مقام مسئول عنوان کرد: این بیماری با واگیری فراوان در بین دام‌ها، باعث کاهش وزن و تولید شیر دام می‌گردد که از این منظر خسارت اقتصادی فراوان به دامداران وارد می‌کند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان اظهار داشت: علائم بیماری تب برفکی شامل بروز زخم‌های شدید در دهان، لثه و پستان گوسفند، لاغری و کاهش شیر در گاوها و مرگ و میر دام می‌شود و از آنجا که این بیماری مانند بسیاری دیگر از بیماری‌های ویروسی، درمان خاصی ندارد، رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه‌ای و اجرای اصول امنیت زیستی در کنار امر واکسیناسیون، در جلوگیری از بروز و شیوع این بیماری بسیار مؤثر می‌باشد.

وی اعلام کرد: اصول بهداشتی پیش گیری از این بیماری شامل ضدعفونی کردن دامداری‌ها، استفاده از آهک و آب آهک، شعله دادن به محیط و استفاده از مواد ضدعفونی و … می‌باشد.

وی آموزش دامداران را یکی از راههای مؤثر در کنترل این بیماری اعلام کرد و افزود: این اداره کل با روش‌های مختلف نظیر ارسال پیامک، آموزش چهره به چهره و انتشار اخبار مربوطه در رسانه‌ها، اطلاعات و نکات پیش گیری لازم این بیماری را به دامداران داده است.

کاظمی نیا در پایان با بیان اینکه پوشش واکسیناسیون زمانی جواب می‌دهد که دامداران نکات بهداشتی و قرنطینه‌ای را در دامداری تحت فعالیت خود را، به نحو شایسته انجام دهند و از جابجایی و نقل و انتقال دام بدون نظارت بهداشتی دامپزشکی خودداری کنند، از دامداران خواست جهت پوشش حداکثری واکسیناسیون با اکیپ‌های مایه کوبی دامپزشکی همکاری نمایند.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا