اخبار روز

آئین اختتامیه جشنواره استانی شعر «فرمانده محبوب» برگزار شد

آئین اختتامیه جشنواره استانی شعر «فرمانده محبوب» برگزار شد

آئین اختتامیه جشنواره استانی شعر «فرمانده محبوب» برگزار شد

به گزارش خبرنگار خالق، آئین اختتامیه جشنواره استانی شعر «فرمانده محبوب» ویژه سردار شهید محمد جعفر سعیدی شهید شاخص استان بوشهر در سال ۱۴۰۲ بعد از ظهر جمعه همزمان با عید سعید غدیر با حضور خانواده معظم شهید، شاعران برگزیده آئینی و مسئولین استانی در روستای اِحشام قائدها (زادگاه شهید) برگزار شد.

فرمانده سپاه امام رضا (ع) شهرستان دشتی عصر جمعه در این آئین با تبریک عید غدیر خم گفت: خداوند را شاکریم که حیات ما را در زمانه‌ای قرار داد که پرچم ولایت امیرالمومنین (ع) را در این سرزمین برافراشته است.

سرهنگ اسماعیل زارعی تبار با اشاره به جایگاه رفیع شهدا عنوان کرد: مایه بسی توفیق است که خداوند ما را در مسیر شهدای والا مقام قرار داد که بالاترین سرمایه‌شان یعنی جان گرامی را تقدیم امام و انقلاب کردند.

وی در توصیف شهید شاخص سال استان بوشهر گفت: سردار شهید سعیدی شخصیت یگانه و ممتازی بود که در دیانت، تواضع، ادب، فرماندهی، اخلاص و شجاعت زبانزد بود.

وی با تاکید بر اهمیت شعر و هنر در معرفی شهدا اضافه کرد: در مورد شخصیت این شهید والامقام، می‌شود شعرها سرود و کتاب‌ها نوشت و ساعت‌ها سخنرانی کرد، شاعران آئینی استان بوشهر در این رویداد بزرگ به تعبیر مقام معظم رهبری جهاد تبیین را رقم زدند.

سرهنگ زارعی‌تبار افزود: شهید سعیدی از ستارگان پرفروغ این دیار بود که برای برافراشتن پرچمی که در غدیر بالا رفت، تا پای جان رفت و نامش را جاودانه کرد.

ایشان تصریح کرد: شهدا در وصیت‌نامه های خود ما را به ولایت توصیه کردند؛ دشمن هم خوب می‌داند شاخص و محور و عمود کجاست. مردم ما همیشه مطیع امر ولایت بوده و در «خاکریز دوم» پشت سر شهدا چراغ را روشن نگه داشته‌اند.

دریافت ۲۰۰ اثر از ۹۰ شاعر آئینی استان بوشهر

دبیر جشنواره شعر «فرمانده محبوب» با ترسیم اهداف این رویداد ادبی گفت: جشنواره با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، تبین ارزش‌های ناب انقلاب و نکوداشت سردار شهید سعیدی برگزار شد.

غلامرضا ابراهیمی افزود: زبان شعر در ترسیم یک رویداد یا شخصیت متعالی زیباترین، اثرگذارترین و در عین حال میان‌بُر ترین راه است؛ در واقع به تعبیر مقام معظم رهبری «شعر سرمایه ملی است» که باید آن را قدر و در صدر دانست.

وی ادامه داد: جشنواره استانی «فرمانده محبوب»، نهالی نورسته بود که در مدت کمتر از دو ماه، با همراهی شایسته شاعران متعهد دیار نخل و آفتاب و دریا، به درختی بالنده، تناور و سایه‌گستر تبدیل شد.

ابراهیمی تصریح کرد: با استقبال چشمگیر کاروان شعر آئینی، حدود ۲۰۰ اثر از ۹۰ شاعر آئینی استان بوشهر در حوزه کلاسیک، آزاد، گویشی و کودک و نوجوان توسط دبیرخانه دریافت شد.

آئین اختتامیه جشنواره استانی شعر «فرمانده محبوب» برگزار شد

وی افزود: رشد و کمی و کیفی اشعار شاعران نوجوان زیر ۲۰ سال و شاعران پیشکسوت در کنار شاعران جوان و خوش آتیه، نشان از ارادت و دلبستگی شاعران به فرهنگ ایثار و شهادت است، که بیشترین استقبال به ترتیب از شهرستان‌های دشتی، بوشهر، گناوه، دیر، دیلم، دشتستان و تنگستان بود

۱۴ نفر نفر برگزیده اول تا سوم جشنواره

نماینده هیئت داوران این جشنواره با «قرائت بیانیه» ابراز کرد: ادبیات به‌عنوان عالی‌ترین شکل بیان، زبان جان و آئینه روح انسان است.

غلامحسین دریانورد افزود: این جشنواره از گام‌های بلند، عمیق و اثرگذاری بود که در حافظه‌ی جمعی اهالی ادبیات به یادگار خواهند ماند.

نماینده هیئت داوران، کار ستاد بزرگداشت سردار شهید سعیدی و دبیر جشنواره را قابل ستایش دانست و گفت: داوری اشعار به شکل «کد ویژه» در سه مرحله مقدماتی، اول و نهایی طی شد که بعد از راهیابی ۳۰ نفر به مرحله پایانی، بر اساس فرم داوری، تعداد ۱۴ نفر به عنوان «مقام اول تا سوم» جشنواره و نیز عناوین «برگزیده و شایسته تقدیر» شمرد.

دریانورد خاطرنشان کرد: از دیدگاه هیأت داوران، تمام شاعرانی که با توسل به ساحت فرهنگ ایثار و شهادت بویژه فرمانده محبوب نسل جوان سردار شهید سعیدی، در این جشنواره شرکت کرده‌اند، «برنده جشنواره» بوده و صله کارشان را از دستان باکفایت اهل‌بیت (ع) دریافت می‌دارند.

در پایان منتخبین جشنواره به شرح زیر معرفی شدند: حیدر منصوری (از آبدان)، فخرالسادات تقی‌زاده (از بوشهر) و مازیار اسدی (از خورموج) به ترتیب مقام اول تا سوم جشنواره را کسب کردند.

حدیث زنگنه (از عالیشهر) و محمد مرادی از دشتی، مقام برگزیده «بخش کلاسیک» و زهرا تعجب (از بوشهر) و مصطفی نوذری (از شهر شُنبه) به عنوان برگزیده «بخش شعر آزاد» معرفی شدند.

سیروس فتحی (از دشتستان) و محمد ابراهیمی (از دشتی) نیز به ترتیب به عنوان شاعر برگزیده در بخش «کودک و نوجوان» و «شعر گویشی» انتخاب شد.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا