قیمت گذاری مبتنی بر رقابت: راهنمای نهایی

قیمت گذاری مبتنی بر رقابت: راهنمای نهایی

مطمئنم که از خود می‌پرسید کدام استراتژی‌های قیمت‌گذاری به شما کمک می‌کنند تا سود کسب کنید. آیا باید نرخ ادامه را برای صنعت خود در نظر بگیرید؟ یا باید قیمتی را انتخاب کنید که بالاتر از قیمت بازار باشد؟

آیا قیمت‌گذاری مبتنی بر رقابت را در نظر گرفته‌اید؟

این استراتژی پویا به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا هنگام یافتن قیمت برای محصول خود از قیمت‌های رقیب به عنوان معیار استفاده کنند. از آنجایی که رقبا وارد بازار می‌شوند و از آن خارج می‌شوند و بازار در نوسان است، کسب‌وکارها می‌توانند به طور فعال قیمت‌های خود را تعدیل کنند.

بیایید شیرجه بزنیم.

فهرست محتوا

قیمت‌گذاری مبتنی بر رقابت چیست؟

مزایای قیمت‌گذاری مبتنی بر رقابت

معایب قیمت‌گذاری مبتنی بر رقابت

نمونه‌های قیمت‌گذاری مبتنی بر رقابت

قیمت گذاری مبتنی بر رقابت به عنوان قیمت گذاری مبتنی بر رقیب یا استراتژی قیمت گذاری رقابتی نیز شناخته می شود. اغلب توسط مشاغلی که محصولات مشابهی را می فروشند استفاده می شود.

به عنوان مثال، شرکت‌های خرده‌فروشی اغلب از این روش استفاده می‌کنند، زیرا مشتریان احتمالی اغلب هزینه جابجایی بین هر رقیب را ارزیابی می‌کنند (به عنوان مثال، هزینه کمتر در مقابل کیفیت بالاتر)، و محصولات از نظر طراحی و عملکرد نسبتا مشابه هستند.

کسب و کارها سه گزینه برای قیمت گذاری محصول خود با استراتژی قیمت گذاری مبتنی بر رقبا دارند:

  • قیمت کمتر از قیمت رقبا
  • قیمت با قیمت های رقیب مطابقت دارد
  • قیمت بالاتر از قیمت های رقیب

اگر شرکت‌ها تصمیم بگیرند قیمت‌های خود را پایین‌تر از رقبا تعیین کنند، رهبر کم‌هزینه‌ای در بازار خواهند بود. فروشندگان می توانند با ارزش محصولات خود ارتباط برقرار کنند و بالقوه را به قیمت پایین جذب کنند. قبل از کاهش قیمت‌ها، کسب‌وکارها اغلب هزینه‌های تولید و سربار را کاهش می‌دهند تا مطمئن شوند حاشیه سود آن‌ها خیلی کاهش نمی‌یابد.

وقتی یک کسب و کار با قیمت رقابت مطابقت دارد، باید خود را از رقبا متمایز کند. این اغلب از طریق بازاریابی خلاقانه و برندسازی انجام می شود که به ایجاد یک پیشنهاد ارزش منحصر به فرد کمک می کند.

برای مثال، بسیاری از غول‌های خرده‌فروشی مانند Walmart و Best Buy نوعی ضمانت تطابق قیمت را به بازار عرضه می‌کنند. در واقع، تقریباً نیمی (42%) از همه خرده‌فروش‌های بزرگ آنلاین، قیمتی مشابه ارائه کردند. تضمین در طول فصل تعطیلات 2022.

شرکتی که انتخاب می کند قیمت خود را بالاتر از قیمت های رقیب قرار دهد، باید قیمت برتر را توجیه کند. این را می توان با ارائه ویژگی های بیشتر، مزایای اضافی (مانند خدمات مشتری متخصص)، یا ایجاد محصولات با کیفیت بالاتر نسبت به رقبا انجام داد.

برای مثال، اپل در چندین تغییر تکنولوژی پیشرو بوده است. هنگامی که استیو جابز اولین آیفون را در سال 2007 رونمایی کرد، صفحه نمایش چند لمسی آن به عنوان “انقلابی” برای صنعت تلفن همراه توصیف شد. این شهرت برای نوآوری به آن کمک می‌کند تا امتیاز بیشتری کسب کند.

منبع تصویر

علاوه بر این، اپل تاکید زیادی بر طراحی و کیفیت ساخت محصولات خود دارد. توجه به جزئیات و استفاده از مواد باکیفیت اغلب محصولات اپل را از بسیاری از رقبا متمایز می کند.

با یک استراتژی قیمت گذاری رقابتی، در صدر رقبا باقی خواهید ماند و قیمت گذاری خود را در مقایسه با سایر رقبای موجود در بازار پویا خواهید کرد.

مزایای قیمت گذاری مبتنی بر رقابت

فکر می کنید یک استراتژی قیمت گذاری رقابتی می تواند برای کسب و کار شما کارساز باشد؟ همیشه ایده خوبی است که قبل از تصمیم گیری نهایی، مزایا و هزینه های یک استراتژی قیمت گذاری را بسنجید.

در زیر برخی از مزایای اصلی دنبال کردن استراتژی قیمت‌گذاری مبتنی بر رقابت آورده شده است.

1. قیمت ها پویا هستند.

از آنجایی که قیمت محصول خود را بر اساس معیارهای رقبا تعیین می کنید، قیمت ها می توانند با رشد و توسعه کسب و کار شما تغییر کنند. تحلیل قیمت رقابتی شما را در جریان خواهد گذاشت تا بتوانید با رهبران بازار و نرم افزار ردیابی قیمت می تواند به شما در خودکارسازی این تحلیل کمک کند.

2. اجرای آن ساده است.

با تجزیه و تحلیل نسبتاً ساده رقبای خود و قیمت آنها، می توانید قیمت فروش خود را بدون هیچ فرمول یا محاسبات پیچیده تعیین کنید. چه دو رقیب در بازار وجود داشته باشد یا 200 رقیب، شما همچنان می‌توانید قیمت‌های آن‌ها را برای تعیین قیمت خود ارزیابی کنید.

3. می توان آن را با سایر استراتژی های قیمت گذاری ترکیب کرد.

قیمت‌گذاری مبتنی بر رقابت صرفاً بر روی رقابت تمرکز می‌کند و تقاضای مصرف‌کننده و هزینه‌های تولید را نادیده می‌گیرد. اغلب به نفع یک کسب و کار است که از بیش از یک استراتژی قیمت گذاری برای در نظر گرفتن این عوامل اضافی استفاده کند.

به عنوان مثال، یک شرکت SaaS می تواند هزینه توسعه و بازاریابی نرم افزار خود را بررسی کند و از روش هزینه به علاوه برای تعیین قیمت فروش خود استفاده کند. قبل از تعیین قیمت نهایی، آنها می توانند ببینند که این قیمت آنها را در مقایسه با رقبای مشابه در بازار در کجا قرار می دهد. با یک مدل قیمت گذاری که هر دو استراتژی را ترکیب می کند، آنها می توانند جلوتر از رقبا باقی بمانند و هزینه های خود را پوشش دهند.

معایب قیمت گذاری مبتنی بر رقابت

این روش قیمت گذاری برای همه مشاغل مفید نخواهد بود. در اینجا چند مورد از معایب قیمت گذاری مبتنی بر رقابت وجود دارد.

1. تقاضای مصرف کننده را نادیده می گیرد.

قیمت‌گذاری مبتنی بر رقابت فرض را بر این می‌گذارد که رقبا محصولات خود را هوشمندانه قیمت‌گذاری می‌کنند و سایر بازیگران بازار نیز باید از این روش پیروی کنند. اگر چند کسب و کار در بازار از آن استفاده کنند، این استراتژی قیمت گذاری به خوبی کار می کند.

اما اگر بخش بزرگی از بازار از استراتژی قیمت گذاری مبتنی بر رقابت استفاده کند، بازار در نهایت ارتباط خود را با تقاضای مصرف کننده از دست خواهد داد. این به این دلیل است که قیمت ها یا به دلیل پیروی از یک رقیب اصلی راکد باقی می مانند، یا شرکت ها قیمت های خود را براساس هوس بر اساس رقبا که همان استراتژی قیمت گذاری رقابتی.

2. منفعل شدن آسان است.

از آنجایی که پایه‌گذاری قیمت‌ها صرفاً بر اساس رقابت بسیار ساده است، کسب‌وکارها در معرض خطر از خود راضی شدن در تنظیم قیمت هستند. آنها ممکن است علائم دیگری را نادیده بگیرند (به عنوان مثال، کاهش حاشیه سود یا تغییر در تقاضای مصرف کننده) که نشان می دهد باید استراتژی قیمت گذاری خود را تنظیم کنند.

3. برای خرده فروشان کوچک ایده آل نیست.

اغلب، خرده‌فروشان کوچک‌تر بودجه محدودی دارند، که می‌تواند استراتژی قیمت‌گذاری مبتنی بر رقابت را چالش‌برانگیز کند. اگر آنها قیمت محصول خود را خیلی پایین بیاورند، این می تواند حاشیه سود آنها را کاهش دهد و به کسب و کار آسیب برساند.

و اگر قیمت را خیلی بالا تعیین کنند، ممکن است توانایی مالی لازم برای پیشی گرفتن از رقبای خود را نداشته باشند و به قیمت آن (مانند کمبود سرمایه، منابع، کارمندان) عمل کنند.

در اینجا چند نمونه قیمت‌گذاری مبتنی بر رقابت وجود دارد که نشان می‌دهد این استراتژی قیمت‌گذاری اغلب چگونه اجرا می‌شود.

1. قیمت زیر قیمت رقبا

یک فروشگاه زنجیره ای مواد غذایی خط تولید غلات مخصوص به خود را دارد. قیمت غلات با نام تجاری را تجزیه و تحلیل می کند و غلات خود را کمتر از میانگین قیمت رقابت قیمت می دهد. آنها امیدوارند بر اساس این فرض که مصرف کنندگان محصول ارزان قیمت خود را به جای گزینه های گران قیمت غلات، فروش بیشتری داشته باشند.

2. مطابقت قیمت با قیمت های رقیب

یک پمپ بنزین در گوشه خیابان وجود دارد که قیمت بنزین استاندارد آن 3.18 دلار است. به آن طرف خیابان نگاه می کنید و پمپ بنزین دیگری را می بینید که با همان قیمت بنزین عرضه می کند. هر دو پمپ بنزین محصول مشابهی می فروشند و نیروی بازار باعث شده است که هر کسب و کار قیمت یکسانی را انتخاب کند.

3. قیمت بالاتر از قیمت های رقیب

فرض کنید یک شرکت کامپیوتری در حال تلاش برای تعیین قیمت برای لپ تاپ خود است. به رقابت نگاه می کند و تصمیم می گیرد با انتخاب قیمتی که بالاتر از قیمت رقبا است، بیشترین سود را داشته باشد.

چگونه شرکت مشتریان را به قیمت بالاتر جذب می کند؟ با ارائه یک محصول درجه یک با طراحی شیک و ویژگی های اضافی، خود را از رقبا متمایز می کند. از آنجایی که رقبا این مزایا را ارائه نمی دهند، مصرف کنندگان به احتمال زیاد لپ تاپ ممتاز را انتخاب می کنند.

بازگشت به شما

با قیمت‌گذاری مبتنی بر رقابت، می‌توانید با جونزها (معروف به رقبای خود) همگام باشید. مانند هر استراتژی قیمت گذاری، باید مزایا و معایب آن را ارزیابی کنید. اما، با برنامه ریزی مناسب، یک استراتژی رقابتی می تواند افزوده ارزشمندی به مدل قیمت گذاری شما باشد.

 

منبع:hubspot

خروج از نسخه موبایل