راهنمای صاحبان کسب و کار برای درک سیستم های اقتصادی

راهنمای صاحبان کسب و کار برای درک سیستم های اقتصادی

درک سیستم‌های اقتصادی متفاوتی که در سرتاسر جهان وجود دارد می‌تواند به کسب و کار شما در استراتژی‌یابی کمک کند، فرصت های رشد را شناسایی کنید، و مزیت رقابتی کسب کنید.

حقیقت این است که برخی از سیستم‌های اقتصادی برای کارآفرینان مفیدتر از سایرین هستند. اگر می خواهید یک کسب و کار در بازاری با سیستم اقتصادی متفاوت از یکی از مواردی که به آن عادت دارید، باید بدانید که چه قوانین یا مقرراتی اعمال می شود و چگونه در آنجا تجارت کنید.

این راهنما انواع سیستم‌های اقتصادی، مزایا و معایب آن‌ها و نمونه‌هایی از هر سیستم را بررسی می‌کند.

سیستم های اقتصادی چیست؟

یک سیستم اقتصادی را می‌توان به‌عنوان یک چارچوب راهنما یا مجموعه‌ای از قوانین در نظر گرفت که افراد باید هنگام درگیر شدن در فعالیت‌های اقتصادی به آن پایبند باشند. این سیستم‌ها در شکل‌دهی تخصیص منابع، تولید و توزیع در یک اقتصاد.

علاوه بر این، سیستم‌های اقتصادی بر اساس چهار عملکرد اساسی ساخته شده‌اند: 

  • چه چیزی تولید شود: سیستم اقتصادی تعیین می‌کند که کدام محصولات و خدمات تولید می‌شوند — احتمالاً آنچه بیشتر مصرف می‌شود در اولویت قرار می‌گیرد.
  • چه مقدار تولید خواهد شد: مقدار تولید شده اغلب بر اساس تقاضای بازار، نیاز به بقا یا دولت است.
  • نحوه تولید: سیستم اقتصادی بر منابعی مانند نیروی کار و سرمایه و روش‌های تولید تأثیر می‌گذارد که مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
  • چه کسی چه چیزی را دریافت می کند: در برخی اقتصادها، درآمد نقش بزرگی در تعیین نحوه توزیع محصول دارد. در برخی دیگر، جامعه یا دولت این تصمیم را می گیرد.

چرا سیستم های اقتصادی مهم هستند؟

به عنوان یک صاحب کسب و کار، داشتن درک کامل از سیستم اقتصادی که در آن فعالیت می کنید به شما کمک می کند تا تصمیمات درستی بگیرید و احتمال موفقیت شما را افزایش می دهد. به عنوان مثال، یک اقتصاد به شدت تنظیم شده می تواند نوع خدمات یا محصولاتی را که می توانید ارائه دهید محدود کند – واقعیتی که ممکن است به شما اطلاع دهد که در کدام بازارها گسترش می دهید یا کدام محصولات/خدمات را در آن بازارها ارائه می دهید.

مت دیگیتی، بنیانگذار شرکت بازاریابی سئو Diggity Marketing، می‌گوید: “اقتصادهای مختلف زمین‌های بازی متفاوتی را ارائه می‌کنند که هر کدام مجموعه منحصربه‌فردی از چرخش‌ها و دوربرگردان‌های خود را دارند. همه چیز در مورد درک منظره و یافتن بهترین مکان‌ها است.”

>

چهار نوع سیستم اقتصادی چیست؟

چهار نوع سیستم اقتصادی عبارتند از اقتصادهای سنتی، بازاری، مختلط و دستوری. فرهنگ ها یا دولت ها عرضه را در اقتصادهای سنتی و دستوری دیکته می کنند. در مقابل، مقدار محصولات تولید شده بر اساس تقاضای مصرف کننده در بازار و اقتصادهای مختلط است.

سیستم اقتصادی سنتی

اقتصاد سنتی یا متعارف قدیمی‌ترین سیستم است. این مبتنی بر کشاورزی، شکار و ماهیگیری است و مستقل از تأثیرات خارجی است. فرهنگ و سنت های شهروندان بر این نوع اقتصاد حاکم است.

شهروندان مهارت های مورد نیاز را از خانواده و جوامع خود به دست می آورند. جامعه هر چیزی را که مصرف می کند تولید می کند و از خودکفایی جمعیت اطمینان می دهد.

تجارت بین‌المللی در اولویت نیست و شهروندان از سیستم مبادله کالا برای خرید کالا از یکدیگر استفاده می‌کنند. علاوه بر این، در یک اقتصاد سنتی به اندازه سایر سیستم‌های اقتصادی سطوح قدرت یا اقتدار وجود ندارد.

کشورهای در حال توسعه مانند بنگلادش، هائیتی و – تا حدی – برزیل از این نوع سیستم اقتصادی پیروی می کنند. گفتنی است، همه جوامع با یک سیستم اقتصادی سنتی شروع شدند.

اگرچه یک اقتصاد متعارف مزایای متعددی از جمله نداشتن مازاد و حداقل تهدید برای محیط زیست را ارائه می دهد، اما بدون جنبه های منفی نیست. از آنجایی که مردم از سنت های موجود پیروی می کنند، رشد اقتصادی کاملاً به رشد جمعیت بستگی دارد که می تواند حداقل باشد. به علاوه، دسترسی کمی به فناوری وجود دارد و هیچ توسعه علمی وجود ندارد.

به‌طور کلی، خودارضایی این اقتصاد را هدایت می‌کند و سنت‌ها و باورها بر همه چیز اولویت دارند.

سیستم اقتصادی بازار

یک سیستم اقتصادی بازار، AKA سیستم بازار آزاد یا اقتصاد آزاد، شامل حداقل دخالت یا کنترل دولت است. به جای آن، فروشندگان و مصرف کنندگان قیمت و مقدار کالاها و خدمات تولید شده را دیکته می کنند.

تجار بر اساس تقاضای مصرف کننده به عبارت دیگر، محصولاتی که مردم بیشتر می‌خواهند برای پاسخگویی به آن تقاضا ساخته می‌شوند. به هر حال، شرکت‌ها می‌خواهند روی محصولاتی سرمایه‌گذاری کنند که سود ایجاد می‌کنند.

وقتی برای یک محصول عرضه کم و تقاضا زیاد باشد، قیمت آن بالا می رود. وقتی برعکس اتفاق می افتد، قیمت پایین می آید.

یک سیستم مبتنی بر بازار مزایای مختلفی را ارائه می دهد. به عنوان مثال، رقابت بین کسب و کارها نوآوری را تشویق می کند، که می تواند به تحریک رشد اقتصادی و افزایش رضایت مشتری کمک کند. .

متأسفانه، اقتصاد بازار مانع رفاه اجتماعی می شود زیرا انگیزه منفعت شخصی یا منفعت این سیستم را هدایت می کند. اشکال دیگر توزیع نابرابر درآمد است، زیرا ثروتمندان تمایل دارند ثروتمندتر شوند و فقیرها فقیرتر می شوند.

ایوان تونس، رئیس کارگزار بیمه بیمه مراقبت‌های بهداشتی فلوریدا، خاطرنشان می‌کند: «همچنین به سفته‌بازی کوتاه‌مدت نسبت به سرمایه‌گذاری بلندمدت پاداش می‌دهد، که منجر به هزینه‌های بالاتر برای مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها می‌شود».

لازم به ذکر است که «اقتصاد بازار» و «نظام سرمایه‌داری» اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما تفاوت‌هایی با هم دارند. سرمایه‌داری مبتنی بر مالکیت خصوصی و به دنبال ثروت است، در حالی که یک سیستم بازار متمرکز است بیشتر در مورد مبادله کالا، خدمات و پول.

در واقع، اکثر کشورها سیستم بازار کاملاً آزاد ندارند. در عوض، آنها ترکیبی از سیستم‌های مختلف دارند که شامل سطوحی از مداخله دولت، مانند یارانه‌ها و مقررات است.

Diggity می‌گوید: «به برخی از کشورها فکر کنید که کسب‌وکارها تا 50 درصد از درآمد خود را به عنوان مالیات پرداخت می‌کنند. “این یک مانع بزرگ برای رشد و نوآوری است. بنابراین مسئله فقط به این نیست که آیا اقتصاد بازار مختلط یا آزاد است، بلکه این است که چگونه همه چیز متعادل است.”

با این حال، اقتصاددانان سوئیس را یکی از نزدیک ترین نمونه های اقتصاد بازار آزاد می دانند.

Command Economic System

بر خلاف سیستم بازار، دولت معمولاً یک اقتصاد دستوری یا برنامه ریزی شده را کنترل می کند. به عبارت دیگر، مقررات زیادی وجود دارد.

دولت تنها تصمیم می‌گیرد که چه چیزی تولید کند، روش‌های تولید، توزیع کالاها و قیمت. به طور خلاصه، مالک همه وسایل تولید علاوه بر این، مالکیت خصوصی بر دارایی محدود است و دولت نیروی کار را به کار می گیرد.

اگرچه دولت بر سیستم فرماندهی تسلط دارد، برخی از مزایای بالقوه وجود دارد. به عنوان مثال، یک اقتصاد دستوری می تواند اشتغال را برای همه شهروندان تضمین کند. ناگفته نماند، دولت می تواند برنامه های اجتماعی را برای برآوردن نیازهای اساسی شهروندان، مانند غذا، مسکن، و مراقبت های بهداشتی ایجاد کند.

یکی از اشکالات این سیستم فقدان نوآوری و رقابت است، زیرا مردم تمایل کمتری به برهم زدن وضعیت موجود خواهند داشت. و از آنجایی که این سیستم به نیروهای بازار عرضه و تقاضا وابسته نیست، تقاضای مصرف کننده ممکن است به اشتباه تعبیر شود و منجر به مازاد و کمبود شود.

کشورهای کمونیستی مانند کره شمالی و چین دارای سیستم های اقتصادی فرماندهی هستند.

سیستم اقتصادی مختلط

یک سیستم اقتصادی مختلط عناصری از سیستم‌های فرماندهی و بازار را ترکیب می‌کند. دولت و نهادهای خصوصی در اقتصاد نقش دارند، بنابراین بخش دولتی و خصوصی در کنار هم هستند. صنایع کلیدی، مانند مراقبت های بهداشتی و حمل و نقل، مشمول مقررات ایالتی هستند.

قانون عرضه و تقاضا قیمت‌ها را تعیین می‌کند، اما دولت می‌تواند مواردی مانند سقف قیمت برای محافظت از منافع مصرف کنندگان. با این حال، این ممکن است منجر به تولید محصولات با کیفیت پایین‌تر شود، زیرا ممکن است برخی از کسب‌وکارها برای جبران قیمت‌های پایین‌تر، مجبور به کاهش گوشه‌ها شوند.

اساساً، همه چیز در مورد ایجاد تعادل بین آزادی فردی و کنترل دولت است. به عنوان مثال، آمریکایی ها در انتخاب شغل و مذاکره در مورد پرداخت دستمزد آزاد هستند. در عین حال، قوانین حداقل دستمزد، شرکت ها را از استثمار کارگران باز می دارد.

بنابراین، حتی با وجود اینکه دولت نقش فعالی را ایفا می کند، اقتصاد ایالات متحده هنوز مقدار قابل توجهی از آزادی اقتصادی را حفظ می کند.

از آنجایی که یک سیستم ترکیبی نقاط قوت اقتصادهای بازار و فرماندهی را ترکیب می کند، مزایای آن عبارتند از:

  • ایجاد فرصت های برابر برای اشتغال
  • اجازه دادن به مصرف کنندگان برای انتخاب کالاها و خدمات متناسب با نیاز یا بودجه آنها
  • تشویق فرآیندهای نوآورانه به دلیل رقابت بین شرکت ها
  • کاهش احتمال انحصار از طریق مداخلات دولت، مانند قوانین ضد انحصار

با این حال، اگر دولت کنترل بیش از حد بر اقتصاد اعمال کند، می تواند رشد در بخش خصوصی را محدود کند.

علاوه بر این، چنین سیستمی می تواند برای کسانی که بیشترین پول و نفوذ را دارند سودمندتر باشد. برای مثال، کسب‌وکارهای ثروتمند می‌توانند دولت را برای دریافت معافیت‌های مالیاتی بیشتر یا قوانینی که به نفع کسب‌وکارهای مستقر در مقابل استارت‌آپ‌ها باشد، لابی کنند.

بسیاری از کشورهای اروپای غربی، مانند آلمان، سیستم اقتصادی مختلط را اجرا می کنند، مانند هند.

نمونه های سیستم های اقتصادی

در زیر نمونه هایی از انواع مختلف اقتصاد آورده شده است:

مثال اقتصاد سنتی

بسیاری از مردم بومی، مانند اینوئیت‌ها، اقتصاد سنتی دارند.

کودکان Inuit مهارت های لازم برای زنده ماندن در سرمای سخت قطب شمال را یاد می گیرند. و این دانش از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. آداب و رسوم آنها مستلزم به اشتراک گذاشتن – نه فروش – محصول و غنائم خود با سایر اعضای جامعه است.

در این سیستم، که بقا و حفظ شیوه‌های سنتی در اولویت است، کارآفرینی تشویق نمی‌شود.

مثال اقتصاد بازار

بر اساس اطلاعات،

سوئیس دارای دومین اقتصاد آزاد در جهان است. شاخص آزادی اقتصادی بنیاد هریتیج در سال 2023، آن را به نمونه ای نزدیک از یک سیستم بازار واقعی تبدیل می کند.

شرایط انجام تجارت در اینجا بسیار مطلوب است. برای مثال می توانید از نیروی کار ماهر بهره ببرید. با این حال، هزینه های بالای اشتغال می تواند مشاغل کوچک را تحت فشار قرار دهد.

سوئیس همچنین با کشورهای دیگر توافقاتی برای جلوگیری از مالیات مضاعف بر درآمد دارد. سیستم مالیاتی غیرمتمرکز آن به شما امکان می دهد در ایالتی (کانتون) با نرخ مالیات پایین تر مانند زوگ فعالیت کنید. علاوه بر این، نرخ های مالیات شرکت ها متوسط ​​است.

و اگر یک استارت آپ فین تک هستید، می توانید برای مجوز فین تک اقدام کنید. در مقایسه با مجوز بانکداری سنتی، الزامات سخت گیرانه تری دارد و برای کاهش موانع ورود به بازار و ترویج رقابت معرفی شده است.

مثال اقتصادی فرمان

از سال 1959، کوبا از ساختار اقتصادی دستوری پیروی کرده است. تحت سلطه شرکت های دولتی است و دولت تصمیم گیری های اقتصادی را مدیریت می کند. این منجر به کمبود کالا و در نتیجه بازار سیاه پر رونق شده است.

علاوه بر این، اجرای اصلاحات بازار محور با سرعت آهسته پیش رفته است. با این اوصاف، کوبا ممنوعیت کسب و کارهای خصوصی را در سال 2021 لغو کرد، اما اگر در اینجا تجارت می کنید، همچنان باید با کاهش پزو و سایر مشکلات مقابله کنید.

مثال اقتصاد مختلط

سنگاپور از اصول اقتصاد بازار پیروی می کند، اما نظارت قابل توجهی از سوی دولت در زمینه های کلیدی مانند آموزش و مسکن وجود دارد که آن را به یک سیستم اقتصادی مختلط تبدیل می کند.

برای مثال، اصلاحاتی را برای تضمین رفاه دانش‌آموزان و 77٪ از مردم سنگاپور در خانه های عمومی زندگی می کنند.

بسیاری از شرکت‌ها برای فعالیت در آنجا نیازی به مجوز کسب و کار ندارند، اما کسب‌وکارهای خاصی، مانند اسپا، ملزم به دریافت مجوز هستند.

کارآفرینان و استارت‌آپ‌هایی که برای اولین بار کار می‌کنند گزینه‌های مختلفی برای تامین مالی یک کسب‌وکار دارند، مانند کمک هزینه موسس استارتاپ SG.

با این حال، رعایت مقررات سختگیرانه دولتی می تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص برای شرکت های جدید.

درک نحوه عملکرد هر سیستم اقتصادی به شما کمک می کند تصمیم بگیرید کجا کسب و کار خود را شروع یا گسترش دهید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

rel=”_blaopednkener”> /p>

منبع:hubspot

خروج از نسخه موبایل