اقتصاد بازار آزاد: شکستی برای کارآفرینان

اقتصاد بازار آزاد: شکستی برای کارآفرینان

اقتصاد بازار آزاد از زمانی که این مفهوم برای اولین بار بیش از 250 سال پیش توسعه یافت، موضوع داغی بوده است. این اصطلاح به عنوان مترادف سرمایه داری به طور مکرر و اغلب به اشتباه مطرح می شود.

در حالی که بسیاری از مردم بر این باورند که ایالات متحده بازار آزاد پیشرو در جهان است، اقتصاد آمریکا محدودتر از اقتصاد برخی از کشورهای دیگر است. به عنوان یک کارآفرین، باید بدانید که چگونه اقتصاد بازار آزاد بر استارت آپ ها و کسب و کارهای کوچک.

اقتصاد بازار آزاد چیست؟

یک اقتصاد بازار آزاد جایی است که در آن عرضه و تقاضا وجود دارد. یک بازار توسط دولت یا هیچ نهاد تنظیم کننده دیگری کنترل نمی شود. این بدان معناست که هیچ مالیات، تعرفه، سهمیه یا بررسی کنترل کیفیت خارجی وجود ندارد.

این سیستم به عنوان سیستمی در نظر گرفته می‌شود که در آن هر یک از عوامل اقتصاد سایر عوامل را تنظیم می‌کند. قیمت ها، دستمزدها و سایر مبادلات کالاها و خدمات توسط نیروهای بازار و منافع شخصی تعیین می شود. مفهوم این است که اگر تقاضا برای یک محصول بیشتر باشد، قیمت افزایش می یابد. به همین ترتیب، اگر تقاضا کم باشد، قیمت ها باید کاهش یابد.

اقتصاد بازار آزاد همچنین به عنوان laissez-faire یا «اجازه دهید انجام دهند» در انگلیسی توصیف می‌شود، یک سیستم اقتصادی که مداخله دولت در آن نادیده گرفته می‌شود. این ایده ها در آمریکا توسط پیروان آدام اسمیت، اقتصاددان اسکاتلندی قرن 18 رایج شد.

این سیستم برخلاف اقتصاد دستوری است که در آن قیمت‌ها و سهمیه‌های کالاها توسط دولت تعیین می‌شود.

در اقتصاد بازار آزاد، صاحبان مشاغل می توانند قیمت ها را خودشان تعیین کنند. در تئوری، عوامل خارجی کمتری برای تعیین قیمت‌ها وجود دارد، بنابراین نیازی نیست تعرفه‌ها را در نظر بگیرید یا به ارزش بازار توجه کنید.

مشتریان می توانند سود ببرند زیرا اغلب رقابت افزایش یافته است. با موانع کمتری برای ورود، مشاغل بیشتری برای پاسخگویی به تقاضا باز می شوند. در حالی که مشتریان ممکن است زمانی که تقاضا زیاد است برای یک کالا هزینه بیشتری بپردازند، کسب‌وکارها می‌توانند تولید را افزایش دهند تا عرضه را افزایش دهند. قیمت ها نیز سریعتر کاهش می یابد.

محدودیت های رایج برای اقتصاد بازار آزاد

مجوز شغلی

مجوز شغلی هر مجوزی است که برای داشتن یک شغل خاص نیاز دارید. طبق اداره آمار کار، مجوز شغلی که بسته به مکان متفاوت است، می تواند بر محل زندگی و کار افراد تأثیر بگذارد.

میشیگان، برای مثال، به سه سال آموزش برای تبدیل شدن به یک نگهبان امنیتی دارای مجوز نیاز دارد، در حالی که کارولینای شمالی فقط به 16 ساعت زمان نیاز دارد. این بدان معناست که اگر کسب‌وکارها در کارولینای شمالی باشند، زمان بسیار آسان‌تری برای یافتن و آموزش نگهبانان خواهند داشت.

کنترل قیمت، تعرفه‌ها و مالیات

تقریباً همه کشورها نوعی مالیات و تعرفه بر کالاها و خدمات دارند که می تواند بر قیمت کالاهای نهایی تأثیر بگذارد.

گاهی اوقات کنترل‌های قیمت، که مقررات دولتی هستند که میزان هزینه‌ای را که شما مجاز به پرداخت برای یک کالا یا خدمات خاص هستید، محدود می‌کند. در برخی موارد، یارانه‌های دولتی به تولیدکنندگان برای تغییر تولید پرداخت می‌کنند تا به کنترل عرضه و قیمت‌گذاری کمک کنند. این کنترل ها معمولاً بر روی کالاها و خدمات ضروری مانند غذا، خدمات آب و برق و حتی اجاره اعمال می شود.

در حالی که اینها می توانند در کوتاه مدت به مصرف کنندگان کمک کنند، اما می توانند کسب و کارهای جدید را از ورود به بازار منصرف کنند. این کنترل‌ها همچنین می‌تواند منجر به افزایش کالاهای بازار سیاه.

کالاهای غیرقانونی

دولت ها اغلب برای محافظت از سلامت مصرف کنندگان، پیروی از هنجارهای اجتماعی و حمایت از حقوق مالکیت معنوی مشاغل و افراد، فروش برخی کالاها را ممنوع یا محدود می کنند. برای مثال، کسب‌وکارهای رقیب نمی‌توانند نسخه‌هایی از محصولی را بفروشند که شرکت دیگری حق اختراع آن را دارد.

قوانین بهداشتی و ایمنی می‌توانند مواد خطرناکی مانند هروئین یا غذاهایی که معمولاً ایمن هستند و موارد ناایمن به آن‌ها اضافه می‌شود، مانند تخم مرغ های شکلاتی کیندر.

انحصارها

انحصار زمانی شکل می گیرد که یک شرکت کل بازار را کنترل کند. در بسیاری از مکان‌ها، خدمات شهری به صورت انحصاری اداره می‌شوند و یک تامین‌کننده آب یا برق به کل شهر یا شهرستان خدمات رسانی می‌کند.

این‌ها می‌توانند در مواردی مانند فرودگاه‌ها که قوانین و مقررات سختگیرانه به این معنی است که نظارت شدیدی لازم است مفید باشد. با این حال، در بیشتر بازارها، انحصارها به نفع مصرف کنندگان نیستند. و همزمان با کاهش کیفیت خدمات، قیمت ها را به طور مصنوعی افزایش دهند.

نمونه هایی از اقتصاد بازار آزاد

نمونه کتاب درسی

در اقتصاد بازار آزاد خالص، قوانین عرضه و تقاضا عوامل اصلی محرک هستند، بدون دخالت دولت.

به عنوان مثال، بگویید تامی می خواهد یک بستنی فروشی باز کند. در اقتصاد بازار آزاد، تنها موانع او برای ورود، قیمت مواد خام، یافتن فروشگاهی برای اجاره، و پرداخت حقوق به کارکنان در صورت نیاز به کمک برای اداره فروشگاهش است.

تامی نیازی به نگرانی در مورد کدهای بهداشتی، کنترل قیمت لبنیات، مقررات ایالتی، مجوزها، یا مجبور به پرداخت مالیات کسب و کار ندارد.

برنامه دنیای واقعی

در دنیای واقعی، هیچ کشوری اقتصاد بازار کاملاً آزاد ندارد. فقط به مثال بالا فکر کنید. اکثر دولت ها استانداردهای پاکیزگی را برای نگهداری بستنی و تجهیزات تعیین می کنند تا از مصرف کنندگان در برابر بیماری های ناشی از غذا محافظت کنند.

تفاوت های زیادی بین کشورها در میزان آزاد بودن اقتصاد آنها وجود دارد. بر اساس شاخص آزادی اقتصادی 2023 بنیاد هریتیج، سنگاپور آزادترین اقتصاد جهان را دارد< /a>، در حالی که ایالات متحده به دلیل حمایت بسیار قوی تر از مصرف کننده، مالیات های پیچیده، تعرفه ها و سایر مقررات مانند قوانین تجارت بین ایالتی، تنها در رتبه بیست و پنجم قرار دارد.

پیمایش بازار آزاد به عنوان یک کارآفرین 

میزان آزاد بودن یک اقتصاد می‌تواند تأثیر زیادی بر کسب‌وکارها در هر زمینه‌ای داشته باشد، از سختی ورود به بازار گرفته تا میزان حاشیه سود شما.

موانع کمی برای ورود

یکی از بزرگترین مشوق‌های کارآفرینان در اقتصاد بازار آزاد، موانع کم ورود است. در حالی که این می‌تواند شانس عدم موفقیت برخی از کسب‌وکارها را افزایش دهد، زیرا بدون پشتیبانی یا آموزش شکل می‌گیرند، سیستمی است که به کار سخت و خلاقیت پاداش می‌دهد.

«این ویژگی به افراد قدرت می‌دهد تا مفاهیم خود را به ثمر برسانند و محیطی را برای نوآوری ایجاد کنند. بادر چادری، CPA و موسس شرکت حسابداری Insight Accounting.

دست نامرئی (laissez-faire) 

در اقتصادهای سرمایه داری، اقتصاددانان درباره “دست نامرئی” صحبت خواهند کرد که به تنظیم بازار کمک می کند. این ایده ای است که حتی بدون کنترل دولت، چیزهایی مانند دستمزدها و قیمت ها به طور طبیعی برای پاسخگویی به تقاضا تنظیم می شوند.

این نظریه به توضیح اینکه چرا برخی مشاغل بالاتر از حداقل دستمزد پرداخت می‌شوند کمک می‌کند. به هر حال، هرچه صاحب یک کسب و کار پول بیشتری ارائه دهد، تعداد متقاضیان کار بیشتر خواهد بود. و در بخش‌هایی با تقاضای بالا، کارآفرینان بیشتری برای شروع کسب‌وکار عجله دارند.

قیمت

اقتصاد بازار آزاد به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد بیشترین هزینه را که مشتریان مایل به پرداخت هستند، بپردازند. مانند یک سیستم سرمایه داری.

«در یک سیستم سرمایه‌داری، حداکثر کردن سود هدف اصلی هر کسب‌وکاری است. رایان استینولفسون، مالک بازاریابی خود را تسریع کنید، یک شرکت بازاریابی دیجیتال.

با این حال، بازار آزاد می تواند خود تنظیم کننده باشد. اگر شرکت‌ها به‌طور مداوم هزینه‌های اضافی می‌دهند، محصولات ناایمن تولید می‌کنند، یا به‌طور دیگری مورد اعتراض مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند، رقبا برای پر کردن شکاف‌ها، کسب‌وکارهای جدیدی راه‌اندازی می‌کنند.

چه چیزی می فروشد

بازار آزاد به این معنی است که آنچه می فروشد توسط بازار تعیین می شود. ایده‌های جدید را امتحان کنید و ببینید چه چیزی مشتریان شما را جلب می‌کند. ممکن است متوجه شوید که برخی از ایده ها واقعاً به هم مرتبط نیستند، در حالی که برخی دیگر ممکن است شما را شگفت زده کنند.

جهش و آزمایش اغلب برای کارآفرینان در اقتصاد بازار آزاد پاداش است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

rel=”_blaopednkener”> /p>

منبع:hubspot

خروج از نسخه موبایل