در هنگام خرید گوشی‌های شیائومی به این نکات توجه کنید

در هنگام خرید گوشی‌های شیائومی به این نکات توجه کنید

آیا شما هم درباره گوشی‌های برند شیائومی کنجکاو هستید و یا به دلیل تعدد مدل‌ها سردرگم شده اید؟ در این مقاله نکات و راهنمای خرید گوشی موبایل شیائومی را به شما خواهیم گفت.

در برخی کشورها، شیائومی محبوب ترین برند گوشی‌های هوشمند از نظر حجم فروش است. با این حال، در کشورهای دیگر، اکثریت مردم ممکن است هرگز این نام را نشنیده باشند (حتی نمی‌دانند چگونه آن را تلفظ کنند). این دوگانگی باعث سردرگمی زیادی در مورد برند و محصولات آن می‌شود. در مقاله نکات و راهنمای خرید گوشی موبایل شیائومی، همه آنچه را که باید در مورد شیائومی بدانید را در اختیار شما قرار می‌دهیم. امیدواریم این نکات به شما کمک کنند هنگام خرید یک گوشی هوشمند جدید تصمیمات درستی بگیرید.

فهرست مطالب

شیائومی چیست؟

هنگامی که شیائومی را با سایر برندهای بزرگ گوشی‌های هوشمند از جمله سامسونگ، اپل، اوپو و غیره مقایسه می‌کنید، به سرعت متوجه یک چیز می‌شوید: این شرکت چقدر جوان است. شیائومی در سال ۲۰۱۰ کار خود را آغاز کرد، که آن را به جوان ترین برند در لیست ده تولید کننده برتر گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان تبدیل کرد.

شیائومی زمانی شروع به فعالیت کرد که مدیر عامل و بنیانگذار این شرکت، لی جون، تیمی از مهندسین با سابقه حوزه فناوری را به عنوان کارکنان برای یک سرمایه گذاری جدید گرد هم آورد. این تیم شامل کارکنان سابق گوگل و موتورولا بود و با توجه به سابقه کاری که اعضای آن داشتند، جون توانست میلیون‌ها دلار سرمایه اولیه را جمع آوری کند.

ظرف چند ماه، شیائومی اولین محصول خود یعنی رابط کاربری MIUI را معرفی کرد. رابط کاربری اندرویدی که از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۲۳، در گوشی‌های شیائومی مورد استفاده قرار گرفت و در سال ۲۰۲۳ نیز جای خود را به رابط کاربری HyperOS داد.

راهنمای خرید گوشی شیائومی

یک سال بعد از معرفی MIUI، در آگوست ۲۰۱۱، شیائومی اولین گوشی خود به نام شیائومی می ۱ را عرضه کرد. گوشی Mi 1 بلافاصله پس از حضور در بازار، با استقبال کاربران مواجه شد؛ چراکه با قیمت حدودا ۳۰۰ دلار به فروش می‌رسید و نسبت به گوشی‌های عرضه شده در آن زمان، ارزش خرید قابل توجهی داشت. البته این گوشی تنها در بازار چین عرضه شد و هرگز وارد بازارهای جهانی نشد.

همچنین بخوانید :

شیائومی پس از معرفی چند مدل گوشی دیگر در چین، در نهایت به کشورهای دیگر نیز قدم گذاشت. امروزه محصولات این برند در هند، بیشتر اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر از جمله ایران، موجود است؛ با این حال، شیائومی هنوز وارد بازار آمریکا نشده است؛ چراکه به گفته مدیران این شرکت، برندهای سازنده موبایل برای اینکه بتوانند در بازار آمریکا موفق شوند، باید با یکی از اپراتورهای تلفن همراه در این کشور همکاری کنند و شیائومی نیز تمایلی به انجام چنین کاری ندارد.

گوشی‌های شیائومی

اگر بخواهیم صادق باشیم، باید بگوییم که نام گوشی‌هایی که شیائومی وارد بازار می‌کند، به طرز مضحکی گیج کننده هستند. گوشی‌های این شرکت معمولا دارای یک شماره هستند که نسل آن گوشی را مشخص می‌کند. اما برخی مدل‌ها دارای یا چند حرف قبل یا بعد از این شماره هستند و قیمت متفاوتی دارند. شیائومی همچنین همچنین مشخصات و طراحی دستگاه‌های مختلف را بسته به کشور و بازار هدف گوشی‌ها تغییر می‌دهد و حتی برخی مواقع یک دستگاه را با دو نام مختلف در برخی مناطق به فروش می‌رساند؛ با این حال، اگر همه این‌ها را نادیده بگیرید، شیائومی واقعاً تنها پنج سری اصلی گوشی‌های هوشمند دارد که برخی از آن‌ها مدت‌هاست که نسخه‌های جدیدی را عرضه نکرده‌اند. در ادامه به هر کدام از این پنج سری خواهیم پرداخت.

سری پرچم‌دار شیائومی

بهترین و گران‌ترین موبایل‌های شیائومی، سری پرچم‌دار آن هستند که به صورت شماره‌گذاری شده وارد بازار می‌شوند. این برند هر سال یک مدل جدید را وارد بازار می‌کند و در حال حاضر نیز جدیدترین مدل، سری شیائومی ۱۴ است. اما در کنار مدل اصلی که تنها دارای یک شماره است، چند مدل دیگر از جمله شیائومی ۱۴ پرو و شیائومی ۱۴ اولترا نیز وجود دارند که مشخصات بهتری ارائه می‌کنند و قیمت بالاتری دارند. گوشی‌های رده‌بالای شیائومی با تراشه‌های پرچم‌دار اسنپدراگون وارد بازار می‌شوند و از جدیدترین و پیشرفته‌ترین سخت‌افزار برای بخش‌های مختلف از جمله دوربین و نمایشگر بهره می‌برند. برای مثال، سری شیائومی ۱۴ با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ وارد بازار شده است که تراشه پرچم‌دار اندروید در سال ۲۰۲۴ به حساب می‌آید.

شیائومی همچنین یک مدل T از این گوشی‌ها را نیز عرضه می‌کند که در واقع نسخه‌های ارزان‌تر از گوشی‌های پرچم‌دار این برند هستند و مشخصات و قابلیت‌های کمی محدودتری دارند. فعلا جدیدترین مدل‌های عرضه شده در سری T، گوشی شیائومی 13T و شیائومی 13T پرو هستند. در کنار سری T، شیائومی سری Civi را نیز دارد که این سری هم در واقع از نسخه اقتصادی پرچم‌داران این برند میزبانی کرده و بسیاری از قابلیت‌های آن‌ها را با قیمت پایین‌تر در دسترس کاربران قرار می‌دهند؛ البته این سری برخلاف سری T در تمامی کشورها عرضه نمی‌شود. در حال حاضر جدید گوشی در سری Civi، گوشی شیائومی 14 Civi است که در هند عرضه شده و در کشور چین با نام شیائومی Civi 4 پرو به فروش می‌رسد.

سری میکس

سری میکس شیائومی به گوشی‌هایی با طراحی و فرم فاکتور متفاوت از گوشی‌های عادی اختصاص دارد. اولین عضو از این سری، گوشی می میکس بود که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد. این موبایل توسط فیلیپ استارک، معمار و طراح صنعتی معروف فرانسوی، طراحی شده بود و توانست جوایز طراحی بسیاری را از آن خود کند. گوشی می میکس در حقیقت اولین گوشی دنیا است که در ۳ سمت چپ، بالا و راست، فاقد حاشیه نمایشگر است. آخرین مدل از سری میکس، گوشی شیائومی میکس ۴ است که در سال ۲۰۲۱ وارد بازار شده است.

شیائومی ۲ مدل دیگر سری میکس هم دارد که هرکدام از آن‌ها را می‌توان ۲ سری گوشی متفاوت به حساب آورد. این دو مدل، گوشی‌های سری میکس فولد و میکس فلیپ هستند که موبایل‌های تاشو این برند به حساب می‌آیند. در حال حاضر، گوشی شیائومی میکس فولد ۴ جدیدترین گوشی تاشو شیائومی است که به صورت کتابی باز و بسته می‌شود.

در کنار آن، شیائومی در سال ۲۰۲۴ یک گوشی تاشو جدید به نام شیائومی میکس فلیپ نیز معرفی کرده است که از وسط تا می‌شود. این گوشی‌ها رقیب اصلی سری گلکسی زد فولد و گلکسی زد فلیپ سامسونگ به حساب می‌آیند و شیائومی در ساخت آن‌ها، به اندازه زیادی از سامسونگ الگوبرداری کرده است. البته گوشی‌های سری میکس معمولا در بازار چین عرضه می‌شوند و کمتر راهشان به بازار جهانی باز می‌شود. گرچه شیائومی در سال‌های اخیر، بیشتر مدل‌های تاشو این سری را وارد بازار جهانی کرده است.

سری شیائومی ردمی

برند ردمی یکی از زیرمجموعه‌های شیائومی است که وظیفه تولید موبایل‌های میان‌رده و اقتصادی را برعهده دارد. ردمی به طور کلی دارای 4 سری گوشی مختلف است که هرکدام قابلیت‌ها و امکانات متفاوتی را در بازه‌های قیمتی که در آن قرار دارند، ارائه می‌کنند. ارزان‌ترین محصولات ردمی، سری ردمی A این برند هستند که از موبایل‌های پایین‌رده و اقتصادی میزبانی می‌کنند. این گوشی‌ها دارای تراشه‌های ضعیف و رم و حافظه محدود هستند و بیشتر برای استفاده روزمره و سبک ساخته شده‌اند. جدیدترین گوشی در این سری، ردمی A3 است که از تراشه هلیو G36 و یک نمایشگر ۶.۷۱ اینچی ۹۰ هرتزی از نوع LCD بهره می‌برد. اما در کنار آن، شیائومی از گوشی ردمی A3x نیز رونمایی کرده که دارای رم کمتر و تراشه ضعیف‌تری است و در حقیقت ارزان‌ترین موبایل در سبد محصولات شیائومی به حساب می‌آید.

گذشته از سری A، ردمی گوشی‌های اصلی خود را با در یک سری جداگانه و تنها با یک شماره در نام آن‌ها عرضه می‌کند. این گوشی‌ها معمولا از کیفیت ساخت و مشخصات بهتری نسبت به سری A برخوردار هستند و قیمت بالاتری هم دارند. البته برخی اوقات شیائومی مدل‌های مختلفی با پسوندهایی مانند C یا R و پرایم در این سری عرضه می‌کند که هرکدام از آن‌ها، یک مدل جداگانه از گوشی اصلی هستند؛ برای مثال، گوشی ردمی ۱۳ چندین مدل متفاوت با نام‌های ردمی 13C، ردمی 13R دارد که هرکدام از نظر مشخصات با هم تفاوت‌هایی دارند. نکته قابل توجه این است که اکثر این گوشی‌ها نیز در دو مدل مختلف 4G و 5G عرضه می‌شوند و تراشه‌های متفاوتی دارند.

سری سوم گوشی‌های ردمی، سری ردمی نوت است که محبوب‌ترین سری گوشی در بین محصولات شیائومی به حساب می‌آید. این سری از سال 2014 فعالیت خود را شروع کرد و توانست با معرفی موبایل‌های میان‌رده با قیمت مناسب و مشخصات قابل توجه، به سرعت توجه کاربران را به خود جلب نماید. مدل‌های اصلی در سری ردمی نوت، دارای یک شماره هستند که نسل آن‌ها را مشخص می‌کند. همچنین در این سری شیائومی از پسوندهای پرو و پرو پلاس نیز برای مدل‌های رده‌بالاتر استفاده می‌کند.

البته که در سری ردمی نوت نیز شاهد استفاده از حروف R یا S در برخی مدل‌ها هستیم که هرکدام از نظر مشخصات، تفاوت‌هایی با مدل اصلی دارند. در حال حاضر، سری ردمی نوت ۱۳، جدیدترین اعضای این خانواده هستند. این سری شامل گوشی‌های ردمی نوت ۱۳، ردمی نوت ۱۳ پرو و ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس می‌شوند که هر کدام (به جز مدل پرو پلاس) دارای مدل‌های 4G و 5G هستند. همچنین شیائومی مدل‌های دیگری از گوشی‌های ردمی نوت را با پسوندهای R ،NFC یا T عرضه می‌کند که آن‌ها نیز مشخصات متفاوتی از گوشی‌های اصلی دارند.

در نهایت آخرین سری از گوشی‌های شیائومی ردمی، سری ردمی K است. این سری البته بیشتر در بازار چین عرضه می‌شود و در بازار جهانی آن را با موبایل‌های سری F و X پوکو می‌شناسیم. سری ردمی K بیشتر تمرکز خود را به تراشه و ارائه بهترین عملکرد ممکن با کمترین قیمت معطوف کرده است و به همین دلیل، محبوبیت زیادی نزد گیمرها دارد. گوشی‌های عرضه شده در این سری، معمولا با تراشه‌های قدرتمند کوالکام و مدیتاک عرضه می‌شوند و از نمایشگرهای اولد با رفرش‌ریت بالا نیز برخوردار هستند. در حال حاضر، سری ردمی K70 جدیدترین موبایل‌های معرفی شده در این سری به حساب می‌آیند.

سری شیائومی پوکو

پوکو زیر برند دیگر شیائومی است و با وجود اینکه از سال ۲۰۲۰ به عنوان یک برند مستقل فعالیت می‌کند، بسیاری از گوشی‌های آن، مدل‌های تغییر نام یافته از سری ردمی هستند. این برند نیز گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی را عرضه می‌کند اما برخلاف ردمی که تلاش دارد تجربه کاربری یکپارچه‌ای در اختیار کاربران قرار دهد، پوکو بیشتر از همه روی عملکرد دستگاه متمرکز است و تراشه‌های پرچم‌دار و رده‌بالا را در بازه قیمتی گوشی‌های میان‌رده در دسترس کاربران قرار می‌دهد.

مهمترین گوشی‌هایی که پوکو عرضه می‌کند، سری پوکو F است که از گوشی‌های پرچم‌دار این برند میزبانی می‌کند. این گوشی‌ها از نمایشگرهای باکیفیت و تراشه‌های قدرتمند بهره می‌برند و توانسته‌اند به یکی از پرفروش‌ترین موبایل‌های بازار تبدیل شوند. جدیدترین گوشی‌های عرضه شده در این سری، پوکو F6 و پوکو F6 پرو هستند.

در کنار این سری، گوشی‌های سری پوکو X نیز در دسترس هستند که ابتدا در سال ۲۰۲۰ معرفی شدند و خیلی زود توانستند جایگاه ثابتی در بازار پیدا کنند. این گوشی‌ها را می‌توان مدل‌های اقتصادی‌تر از سری F به حساب آورد. بسیاری از گوشی‌های سری X، موبایل‌هایی هستند که در سری ردمی نوت یا ردمی K عرضه شده‌اند و با تغییر نام، توسط پوکو وارد بازار می‌شوند. پوکو X6 و پوکو X6 پرو، جدیدترین موبایل‌های سری X به حساب می‌آیند.

سری بلک شارک

بلک شارک نیز یکی دیگر از زیر مجموعه‌های شیائومی است اما این برند به اندازه پوکو و ردمی استقلال ندارد. تمرکز اصلی این برند، به ساخت گوشی‌های گیمینگ معطوف است. گوشی‌های عرضه شده در این سری دارای قابلیت‌های مخصوص گیمینگ مانند نمایشگر با رفرش‌ریت بالا، تراشه قدرتمند، طراحی متفاوت، تریگرهای کناری و سیستم خنک‌کننده پیشرفته هستند.

در حال حاضر گوشی‌های شیائومی بلک شارک ۵ و بلک شارک ۵ پرو، جدیدترین موبایل‌های عرضه شده در این سری هستند و به ترتیب از تراشه‌های اسنپدراگون ۸۷۰ و اسنپدراگون ۸ نسل ۱ استفاده می‌کنند. شیائومی حدود ۲ سال است که مدل جدیدی در این سری معرفی نکرده است.

رابط کاربری شیائومی

MIUI پوسته اندروید شیائومی است که البته همانطور که گفته شد، اکنون جای خود را به پوسته جدید HyperOS داده است. متأسفانه، رابط کاربری شیائومی طرفداران زیادی ندارد؛ چراکه تغییرات زیادی به اندروید می‌دهد و همچنین تبلیغاتی در سراسر سیستم عامل پخش می‌کند که باعث می‌شود وقتی کارهایی را در خود اندروید انجام می‌دهید، مانند تغییر تنظیمات یا بررسی اعلان‌ها، تبلیغات ظاهر شوند.

همچنین بخوانید :

با این حال، اخیرا شیائومی تلاش کرده است تا با معرفی HyperOS، رابط کاربری خود را تغییر داده و آن را کاربردی‌تر و مدرن‌تر کند. نسخه جدید دارای تغییرات ظاهری محدودی است و اپلیکیشن‌های پیش‌فرض کمتری هم دارد که سبب شده حجم آن تا ۳ گیگابایت کمتر شود و مصرف باتری نیز بهبود پیدا کند. از جمله ویژگی‌های مهم رابط کاربری گوشی‌های شیائومی، موارد زیر هستند:

  • امکانات شخصی‌سازی: HyperOS دارای یک فروشگاه تم اختصاصی است که کاربران می‌توانند از میان هزاران تم مختلف انتخاب کنند و ظاهر گوشی خود را به‌طور کامل تغییر دهند. همچنین، امکان سفارشی‌سازی آیکون‌ها و فونت‌ها نیز وجود دارد که به کاربران اجازه می‌دهد ظاهر رابط کاربری را مطابق با سلیقه خود تنظیم کنند.
  • ویژگی‌های امنیتی و حریم خصوصی: امکان قفل‌گذاری بر روی برنامه‌ها با قابلیت App Lock برای حفظ حریم خصوصی کاربران وجود دارد. در کنار آن با ویژگی Second Space، می‌توان یک فضای دوم مجزا بر روی گوشی برای ذخیره‌سازی اطلاعات حساس ایجاد کرد.
  • ابزارهای کاربردی و بهره‌وری: این رابط کاربری از قابلیت Dual Apps برای استفاده از دو حساب کاربری مختلف برای برنامه‌هایی مثل واتساپ و تلگرام برخوردار است. همچنین حالت استفاده با یک دست که صفحه نمایش را به اندازه‌ای کوچکتر می‌کند تا دسترسی به همه قسمت‌ها راحت‌تر شود.
  • عملکرد و مدیریت باتری: با کمک حالت‌های صرفه‌جویی در مصرف باتری، می‌توان با کاهش فعالیت‌های پس‌زمینه و غیرفعال کردن برخی ویژگی‌ها، عمر باتری را افزایش داد.

چه چیزی گوشی‌های شیائومی را از رقبا متمایز می‌کند؟

همانطور که پیش‌تر گفته شد، شیائومی یک برند نسبتا جوان در دنیای فناوری است که به تازگی تولد ۱۵ سالگی خود را جشن خواهد گرفت؛ به همین دلیل، پیشرفتی که این برند در طی این سال‌ها داشته، واقعا حیرت‌انگیز است. اما دلیل اصلی موفقیت شیائومی چیست؟ ما در ادامه سه مورد از دلایل موفقیت شیائومی را در اینجا فهرست کرده‌ایم.

قیمت‌های پایین

گوشی‌های شیائومی حاشیه سود بسیار کمی دارند؛ چراکه این برند معمولا محصولات خود را با قیمت کمی بالاتر از هزینه خرید قطعات به فروش می‌رساند و به همین دلیل می‌تواند گوشی‌ها را با قیمت کمتری از رقبا وارد بازار کند. اما چطور چنین چیزی ممکن است؟ شیائومی خود را یک شرکت سخت‌افزاری نمی‌داند و در حقیقت به عنوان یک شرکت داده محور فعالیت می‌کند. گوشی‌ها و تبلت‌ها، محصولات اصلی شیائومی نیستند و منبع درآمد اصلی این برند از محل تبلیغات نمایش داده شده در رابط کاربری گوشی‌ها و داده‌های مربوط به نحوه استفاده کاربران از محصولات و اپلیکیشن‌ها به دست می‌آید. شیائومی می‌تواند با کسب درآمد از این داده‌ها، هزینه تولید خود را جبران کند.

این جنبه از این شرکت می‌تواند برای برخی آزاردهنده باشد، به خصوص که آن (و بیشتر سرورهای داده آن) در چین واقع شده است. با این حال، اکثر مردم یا نمی‌دانند یا به جنبه‌های داده کاوی شیائومی اهمیتی نمی‌دهند. در حقیقت هیچ شرکتی نمی‌تواند مانند شیائومی، موبایل‌هایی با مشخصات رده بالا را با قیمت پایین وارد بازار کند؛ به همین دلیل، بسیاری از کاربران هم ترجیح می‌دهند در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده و یک موبایل با سخت‌افزار قدرتمند را با قیمت بسیار کمتر خریداری کنند.

همچنین بخوانید :

در دسترس بودن

از آنجایی که حاشیه سود شیائومی بسیار کم است، نمی‌تواند سالانه هزاران گوشی کاملا جدید عرضه کند. هزینه‌های تحقیق و توسعه، تبلیغات و خرده فروشی بسیار زیاد است. در عوض، این شرکت هر سال تعداد انگشت شماری از گوشی‌های اصلی را عرضه می‌کند و آن‌ها را برای مدتی طولانی، بسیار بیشتر از اکثر رقبا، روی خط تولید نگه می‌دارد. همچنین، این شرکت تغییرات اندکی به گوشی‌ها می‌دهد و آن‌ها را با نام‌های مختلفی وارد بازار می‌کند تا به این ترتیب این حس را القا کند که هر سال گوشی‌های زیادی را وارد بازار می‌کند. البته که این استراتژی است که بسیاری از برندها، از جمله سامسونگ، آن را دنبال می‌کنند تا بتوانند در هزینه‌ها صرفه جویی کنند.

تمرکز بر بازارهای نوظهور

به دلیل قیمت پایین گوشی‌های شیائومی، منطقی است که این برند بیشتر روی بازار کشورهایی که بیشتر کاربران آن‌ها به دنبال گوشی‌های اقتصادی و ارزان هستند، تمرکز کند. به همین دلیل است که شیائومی محبوبیت زیادی در چین، هند یا کشور خودمان دارد. شیائومی بیشتر تمرکز خود را به بازار این کشورها معطوف می‌کند و توجه کمتری به بازار کشورهای اروپایی دارد. درست برخلاف برندهایی مانند سامسونگ و اپل، که برای مدت طولانی این کشورها را نادیده گرفتند.

سوالات متداول

۱. آیا گوشی‌های شیائومی به خدمات گوگل دسترسی دارند؟

در صورتی که پک گلوبال گوشی‌های این شرکت را خریداری کنید، می‌توانید به سرویس‌های گوگل دسترسی داشته باشید؛ با این حال، پک چین موبایل‌های این شرکت، دارای محدودیت‌هایی هستند.

۲. آیا می‌توان تبلیغات را از گوشی‌های شیائومی حذف کرد؟

شیائومی امکان محدود کردن نمایش تبلیغات در برخی بخش‌ها و اپلیکیشن‌ها را به شما می‌دهد اما شما نمی‌توانید تمامی تبلیغات نمایش داده شده در رابط کاربری را حذف کنید.

سخن پایانی

در این مطلب راهنمای خرید گوشی شیائومی، تلاش کردیم با محصولات این برند و نکات مهمی که باید پیش از خرید آن‌ها بدانید، آشنا شویم. گوشی‌های شیائومی با توجه به قیمت مناسب و مشخصات قابل قبولی که دارند، جزو محبوب‌ترین موبایل‌های بازار به حساب می‌آیند و توانسته‌اند رضایت کاربران زیادی را به خود جلب نمایند. نظر شما در مورد موبایل‌های شیائومی چیست؟ آیا تجربه کار با آن‌ها را دارید؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا به اشتراک بگذارید.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

خروج از نسخه موبایل