10 فیلم کمدی و اکشن شبیه مرد ساده‌لوح (The Fall Guy)

10 فیلم کمدی و اکشن شبیه مرد ساده‌لوح (The Fall Guy)

فیلم مرد ساده‌لوح (The Fall Guy) بعنوان یکی از بهترین اکشن‌های سال علاقه‌ی مخاطبان را به فیلم‌های مشابه در ژانرهای اکشن، کمدی و عاشقانه برانگیخته است. این فیلم با بازی رایان گاسلینگ در نقش یک بدلکار به نام کولت و امیلی بلانت در نقش کارگردانی به نام جودی، داستان عاشقانه‌ی آن‌ها و همچنین ماجرای باورنکردنیشان برای نجات فیلمی شکست‌خورده را دنبال می‌کند. امیدواریم دنباله‌ای برای این فیلم پرفروش ساخته شود، اما تا آن زمان بد نیست سرمان را با فیلم‌هایی با مضامین، بازیگران و لحن مشابه گرم کنیم.

فیلم مرد ساده‌لوح از نظر کارگردانی ویژگی‌های مشترکی با تمام فیلم‌های دیوید لیچ دارد. این فیلم به لطف تجربه‌ی بدلکاری لیچ برخی از بهترین صحنه‌های اکشن سینما را به نمایش می‌گذارد.

تجربه‌ی لیچ در این بخش از فیلم‌سازی، او را به طور منحصربه‌فردی برای ساخت فیلم‌هایی مانند مرد ساده‌لوح و ترکیب ژانرهای اکشن و کمدی مناسب می‌کند. از زمانی که لیچ از استعدادهای خود برای نوشتن و کارگردانی فیلم‌ها استفاده کرده است، شاهد برخی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین پروژه‌ها در ژانر اکشن هستیم که در این فهرست هم چند نمونه از آن‌ها را نام بردیم.

10. اسمارت را بگیر (Get Smart)

  • محصول: 2008
  • کارگردان: پیتر سگال
  • بازیگران: استیو کارل، آن هاتاوی، آلن آرکین
  • امتیاز راتن تومیتوز: 51 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.5 از 10

استیو کارل و آن هاتاوی در فیلم اسمارت را بگیر، اقتباس کمدی از ژانر جاسوسی بر اساس سریال تلویزیونی موفقی به همین نام، یک زوج جذاب اما کمی باورنکردنی را تشکیل می‌دهند. وقتی مکس که استیو کارل نقشش را بازی‌ می‌کند وارد یک پروژه‌ی جاسوسی می‌شود، خرابکاری‌های زیادی به بار می‌آورد. او با مامور 99 (هاتاوی)، یک مامور باتجربه که دائما از دخالت مکس در کارش ناامید می‌شود، همراه می‌شود. در این فیلم نقش زن به جای مرد بعنوان جاسوسی توانمند، تغییر قابل توجهی است.

فیلم مرد ساده‌لوح برخی از هنجارهای جنسی را به چالش می‌کشد، زیرا کولت و جودی رابطه‌ای برابر دارند که این مساله پویایی قدرت آن‌ها را از صحنه‌ای به صحنه دیگر تغییر می‌دهد. فیلم اسمارت را بگیر بیشتر در ژانر کمدی قرار می‌گیرد، اما درست شبیه مرد ساده‌لوح لحظات احساسی هم کم ندارد. در حالی که بلانت و گاسلینگ بعنوان یک زوج منطقی‌تر به نظر می‌رسند تا کارل و هاتاوی، اما به راحتی می‌توان فهمید که چرا مکس تا آخر فیلم مجذوب مامور 99 می‌شود.

9. مردان خوب (The Nice Guys)

  • محصول: 2016
  • کارگردان: شین بلک
  • بازیگران: راسل کرو، رایان گاسلینگ، انگوری رایس
  • امتیاز راتن تومیتوز: 91 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.4 از 10

گاسلینگ در فیلم مردان خوب در کنار راسل کرو، که به طرز شگفت‌انگیزی خنده‌دار و قطب مخالف گاسلینگ است، یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های خود را به نمایش می‌گذارد. مردان خوب در سال 1977 لس‌آنجلس اتفاق می‌افتد، بنابراین ریشه در کمدی‌های کلاسیک رفاقتی و تریلرهای جنایی هالیوود قدیم دارد. کرو و گاسلینگ نقش کارآگاهانی را بازی می‌کنند که با هم روی یک پرونده‌ای کار می‌کنند که آن‌ها را به سمت تاریک هالیوود می‌کشاند. درست شبیه مرد ساده‌لوح صنعت سینما در فیلم مردان خوب نقش کلیدی دارد، اما گاسلینگ و کرو دو غریبه هستند که از بیرون به این فضا نگاه می‌کنند.

طرفداران مردان خوب با اشتیاق منتظر قسمت دوم این فیلم هستند، اما هنوز چیزی تایید نشده است. با این حال، موفقیت فیلم‌های اخیر گاسلینگ مانند مرد ساده‌لوح  و باربی (Barbie) ممکن است خبر خوبی برای یک دنباله احتمالی در آینده باشد. این فیلم شخصیت‌های خود و بینندگان را به شیوه‌ای شبیه مرد ساده‌لوح به ماجراجویی در لس‌آنجلس و صنعت سینما می‌برد. علاوه بر این، برای مخاطبانی که از مهارت‌های کمدی گاسلینگ سیر نمی‌شوند، این فیلم می‌تواند یک دنباله ایده‌آل برای مرد ساده‌لوح باشد.

8. رانندگی (Drive)

  • محصول: 2012
  • کارگردان: نیکلاس ویندینگ رفن
  • بازیگران: رایان گاسلینگ، کری مولیگان، برایان کرانستون
  • امتیاز راتن تومیتوز: 93 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.8 از 10

گاسلینگ در رانندگی، فیلمی با شباهت‌های زیادی به مرد ساده‌لوح اما با لحنی تاریک‌تر و خشن‌تر، باز هم نقش بدلکار را بازی می‌کند. گاسلینگ و لیچ احتمالا از اجرای آرام گاسلینگ به عنوان راننده در فیلم رانندگی برای تاثیرگذاری بر رفتار کولت در فیلم مرد ساده‌لوح استفاده کرده‌اند. با این حال، یکی از تفاوت‌های اصلی این است که کولت در موقعیت‌های خطرناک و ناامن یک فیلم محتاط‌تر عمل می‌کند.

در فیلم رانندگی گاسلینگ یک راننده ریسک‌‌پذیر است و از کار خود به عنوان بدلکار برای پیشبرد علاقه‌اش به ماشین‌ها و اشتیاقش به رانندگی استفاده می‌کند. با این حال درست شبیه فیلم مرد ساده‌لوح رابطه عاشقانه او با یک زن جوان است که در نهایت او را در خطر قرار می‌دهد و دوباره به زندگی‌اش معنا می‌بخشد. کولت در فیلم مرد ساده‌لوح تمام تلاش خود را می‌کند تا اطمینان حاصل کند که فیلم جودی به بهترین شکل ممکن ساخته می‌شود. اگرچه لحظات و کارهای پرریسک در فیلم رانندگی بیشتر است، اما شخصیت گاسلینگ در هر دو فیلم یک نوع تعهد را به زنی که دوستش دارد نشان می‌دهد.

7. قطار سریع‌السیر (Bullet Train)

  • محصول: 2022
  • کارگردان: دیوید لیچ
  • بازیگران: برد پیت، جویی کینگ، آرون تیلور جانسون
  • امتیاز راتن تومیتوز: 53 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.3 از 10

فیلم قطار سریع‌السیر به کارگردانی لیچ یک آزمایش جالب برای کارگردان بود، زیرا داستان‌های رقابتی متعددی را در هم آمیخت و به توالی‌های اکشن برنامه‌ریزی شده نیاز داشت تا تمام جنبه‌های داستان را در کنار هم قرار دهد. به طور کلی قطار سریع‌السیر به این هدف دست می‌یابد و باید به دلیل طراحی مبارزه و تدوین آن ستایش شود، زیرا آن‌ها بخش بزرگی از آنچه که تنش داستان را هدایت می‌کند هستند. مانند تمام پروژه‌های لیچ، فیلم حول شخصیتی با شغلی خطرناک می‌چرخد. در این مورد، این گروهی از قاتلان هستند که همگی در یک قطار گیر کرده‌اند.

فضای محدود فیلم قطار سریع‌السیر فرصت کافی را برای لیچ فراهم کرد تا از محیط حداکثر استفاده را ببرد. کاری که او در فیلم مرد ساده‌لوح به خوبی انجام می‌دهد. به لطف دانش عمیق لیچ در مورد بدلکاری و اجرای حرکات پرریسک، مبارزه‌ها در فیلم او واقع‌گرایانه و جدی به نظر می‌رسند. مهارتی که کارگردانان کم‌تجربه‌تر اغلب فاقد آن هستند. درست شبیه مرد ساده‌لوح که حول محور تجارت فیلم‌سازی می‌چرخد، فیلم قطار سریع‌السیر یک نامه عاشقانه به ژانرهای مختلف سینما است.

6. بلوند اتمی (Atomic Blonde)

  • محصول: 2017
  • کارگردان: دیوید لیچ
  • بازیگران: شارلیز ترون، جیمز مک‌آووی، جان گودمن
  • امتیاز راتن تومیتوز: 79 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.7 از 10

فیلم بلوند اتمی یکی از اولین تلاش‌های کارگردانی لیچ است و این فیلم اکشن باورنکردنی سزاوار قدردانی بسیار بیشتری نسبت به آنچه دریافت می‌کند است. فیلم‌های اکشن که محوریت آن‌ها شخصیت‌های زن است، کم نیستند. با این حال، شارلیز ترون شخصیت خود، لورین بروتون، یک مامور ام‌آی‌سیکس را با سهولت تجسم می‌کند. فیلم از ابتدا تا انتها سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز است، با نبردهای متوالی فوق‌العاده هماهنگ که نشان می‌دهند چگونه تجربه‌ی بدلکاری لیچ را برای انجام چنین پروژه‌هایی مجهز کرده است.

در حالی که در فیلم بلوند اتمی لحظات کمدی وجود دارد، بسیار جدی‌تر از برخی از کارهای دیگر لیچ است که سبک کاری او را تعریف می‌کند. اگر او برای دنباله‌ای برای این فیلم بازگردد، جالب خواهد بود که ببینیم چگونه فیلم‌های کمدی-اکشنی که بعد از این فیلم ساخته است بر سبک او تاثیر گذاشته‌اند و آیا این موضوع در دنیای بلوند اتمی ادامه خواهد داشت یا خیر. اگرچه بلوند اتمی شباهت بیشتری به فرانچایز جان ویک (John Wick) دارد تا مرد ساده‌لوح، اما سبک مشخصه لیچ در کارگردانی اکشن در هر دو پروژه دیده می‌شود.

5. لبه‌ فردا (Edge of Tomorrow)

  • محصول: 2014
  • کارگردان: داگ لیمان
  • بازیگران: تام کروز، امیلی بلانت، بیل پاکستون
  • امتیاز راتن تومیتوز: 91 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.9 از 10

اگرچه فیلم لبه‌ی فردا تقریبا هیچ داستان عاشقانه‌ای ندارد، اما یکی از بهترین فیلم‌های تمام دوران با موضوع حلقه زمانی و برای طرفداران امیلی بلانت در مرد ساده‌لوح انتخابی تماشایی است. بلانت در لبه‌ی فردا نقش بسیار سنگین‌تری را برعهده دارد. شخصیت او به نام ریتا یک مانع برای شخصیت تام کروز به نام ویلیام است که در یک حلقه زمانی مرگبار گیر افتاده. این در حالی است که سعی دارد جهان را نجات بدهد. با هر حلقه متوالی، ویلیام باید ریتا را متقاعد کند که او در یک واقعیت دایره‌ای زندگی می‌کند و آنچه را که در مورد بیگانگانی که با آن‌ها می‌جنگند آموخته است به او بگوید تا بتوانند با آمادگی بیشتری به جنگ بروند.

تماشای کروز و بلانت در فیلمی که اینقدر به جنبه‌های فیزیکی و عاطفی بازیگرانش نیاز دارد واقعا لذت‌بخش است. فیلم لبه‌ی فردا با ترکیب یکپارچه‌ی ژانرهای علمی-تخیلی و اکشن، یک تضاد مرکزی قوی دارد و اجازه نمی‌دهد که مخاطب در پیچیدگی‌های علم دنیای خیالی گم شود. اگرچه هیچ بخشی از فیلم مرد ساده‌لوح علمی-تخیلی نیست، اما همچنان مخاطب را تشویق می‌کند تا درست شبیه فیلم لبه‌ی فردا باور خود را زیر سوال ببرند. 

4. شوالیه و روز (Knight and Day)

  • محصول: 2010
  • کارگردان: جیمز منگولد
  • بازیگران: تام کروز، کامرون دیاز، برایان تارانتینا
  • امتیاز راتن تومیتوز: 52 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.3 از 10

کروز در فیلم شوالیه و روز، که در آن با کامرون دیاز که به همان اندازه نامتعارف است همبازی شده، در گستاخانه‌ترین حالت خود قرار دارد. دیاز در ژانر کمدی رمانتیک یک بازیگر شناخته شده است و اگرچه کروز بیشتر به سمت فرنچایزهای اکشن گذار کرده است، اما ریشه‌های روشنی در ژانر عاشقانه دارد. شخصیت او، روی، شبیه به نقش‌هایی است که در فیلم‌های ماموریت: غیرممکن (Mission: Impossible) بازی می‌کند؛ یک جاسوس توانمند. با این حال، این شخصیت در فیلم جری مگوایر (Jerry Maguire) نیز تاثیرگذار است. وقتی ژوئن (دیاز) به طور تصادفی درگیر یکی از ماموریت‌های جسورانه‌ی روی می‌شود، به سرعت قلب او را تسخیر می‌کند.

ژوئن در ابتدا تمایلی ندارد که احساسات خود را نسبت به روی اعتراف کند. او تنها متعهد به کمک به روی در ماموریتش است. مانند جودی در مرد ساده‌لوح او به زودی متوجه می‌شود که فقط روی نیست که برایش مهم است. ژوئن در طول این ماجراهای پر از اکشن، به خود می‌آید و کشف می‌کند که می‌خواهد زندگی پر از هیجان و سرگرمی داشته باشد و نمی‌خواهد معمولی باشد. مشخص است که ژوئن در شوالیه و روز الهام‌بخش شخصیت‌پردازی جودی در مرد ساده‌لوح بوده است، اما شخصیت کولت دوست‌داشتنی‌تر از روی نوشته شده است.

3. هیت من (Hit Man)

  • محصول: 2023
  • کارگردان: ریچارد لینکلیتر
  • بازیگران: گلن پاول، آدریا آرجونا، آستین آملیو
  • امتیاز راتن تومیتوز: 95 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.9 از 10

گلن پاول در فیلم هیت من همزمان بامزه و جذاب است و در عین حال بدلکاری‌های خارق‌العاده‌ای انجام می‌دهد. این فیلم او را مجبور می‌کند تا نقش‌های مختلفی را بازی کند، مانند یک استاد روانشناسی به نام گری که برای نیروی پلیس محلی کار می‌کند. در حالی که یکی از جذاب‌ترین شخصیت‌های خود را برای یک کار مخفی به تصویر می‌کشد، عاشق یک هدف به ننام مدیسون (آدریا آرجونا) می‌شود و آن‌ها در یک ماجرای شبیه به بانی و کلاید (Bonnie and Clyde) شرکت می‌کنند. اگرچه کارهای آن‌ها خشن‌تر و غیرقانونی‌تر از کولت و جودی است، اما مشارکت آن‌ها لحنی مشابه دارد.

کارگردان، ریچارد لینکلیتر، در طول حرفه خود در ژانرهای مختلف کار کرده است و مهارت او در حفظ تعادل ظریف بین طنز و اکشن در فیلم هیت من می‌درخشد. سبک او دقیقا با سبک لیچ همخوان نیست. هیت من شباهت‌های لحنی با مرد ساده‌لوح خارج از رابطه مرکزی دارد. در قلب هر دو طرح، یک توطئه جنایی وجود دارد و سبک طنز به گونه‌ای غیرمستقیم خودارجاعی است. علاوه بر این، مسیر شغلی پاول از نظر پروژه‌ها و شهرت شبیه به مسیر گاسلینگ است.

2. شب بازی (Game Night)

  • محصول: 2018
  • کارگردان: جان فرانسیس دالی
  • بازیگران: جیسون بیتمن، ریچل مک‌آدامز، کایل چندلر
  • امتیاز راتن تومیتوز: 85 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.9 از 10

جیسون بیتمن و ریچل مک‌آدامز در فیلم شب بازی بسیار خنده‌دارند. زوج متاهل، مکس (بیتمن) و آنی (مک‌آدامز) بر سر روحیه رقابتی مشترک خود به هم نزدیک می‌شوند. با این حال، برنامه مکس برای نشان دادن اینکه چقدر خوب پیشرفت کرده است، به زودی اشتباه پیش می‌رود، زیرا برادر بزرگ‌تر او یک جاسوس مخفی است. ماموران دشمن او را می‌دزدند و شب بازی او را تصاحب می‌کنند، چیزی که مکس و آنی تا زمانی که در موقعیت‌های واقعی و خطرناک قرار نگیرند، متوجه نمی‌شوند.

تنش عاشقانه و پویایی شخصیت‌های اصلی در فیلم‌هایی مانند مرد ساده‌لوح، در فیلم شب بازی هم وجود دارد. زیرا رابطه‌ی عاشقانه مکس و آنی از همان ابتدا تثبیت شده است. سکانس‌های اکشن با همان طنز و حساسیت‌های کنایه‌آمیز آمیخته شده‌اند. علاوه بر این، نحوه نقش‌آفرینی کولت در موقعیت‌های واقعی بدلکاری، شبیه به بازی جاسوسی تظاهر مکس و آنی است که واقعی می‌شود.

1. افسانه‌ی سنگ (Romancing the Stone)

  • محصول: 1984
  • کارگردان: رابرت زمیکس
  • بازیگران: مایکل داگلاس، کاتلین ترنر، دنی دویتو
  • امتیاز راتن تومیتوز: 86 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.9 از 10

فیلم افسانه‌ی سنگ کمدی رمانتیک نمادین و دست‌کم گرفته شده دهه 80، راه را برای بسیاری از فیلم‌های اکشن-عاشقانه مشابه هموار کرد. در این فیلم، کاترین ترنر و مایکل داگلاس نقش دو همراه غیرمحتمل را بازی می‌کنند که به دو عاشق تبدیل می‌شوند. افسانه‌ی سنگ زمانی منتشر شد که فیلم‌هایی مانند فرنچایز ایندیانا جونز (Indiana Jones) در اوج محبوبیت بودند، بنابراین کلیشه‌ها و تکنیک‌های داستان زیادی وجود داشت که مخاطبان با آن‌ها آشنا بودند و روایت می‌توانست از آن‌ها استفاده کند.

افسانه‌ی سنگ همان فرمت مرد ساده‌لوح را دنبال می‌کند، از این جهت که یک زن کم‌تر ماجراجو در موقعیت‌های خطرناکی قرار می‌گیرد که یک مرد او را تکمیل می‌کند. افسانه‌ی سنگ مانند بسیاری از فیلم‌های دیگر زمان خود مشکلاتی دارد، اما هدف کلی آن مسخره کردن کلیشه‌های کمدی-رمانتیکی است که در طرح اصلی به کار می‌برد. اگرچه جوان (ترنر) و جک (داگلاس) با یک رابطه خصمانه‌تر نسبت به جودی و کولت شروع می‌کنند، اما این زوج‌ها همچنان عاشق و همراه می‌شوند.

منبع: مایکت

.

این مطلب از سایت فرادید برداشته شده است و این رسانه هیچ مسئولیتی در قبال این مطلب ندارد

خروج از نسخه موبایل