معرفی انیمیشن آتش و یخ (Fire and Ice)

معرفی انیمیشن آتش و یخ (Fire and Ice)

انیمیشن آتش و یخ (Fire and Ice) یک کارتون بزرگسالانه آمریکایی در ژانر فانتزی و ماجراجویی است. این انیمیشن اولین بار در سال 1983 منتشر شد و اخیرا به مناسبت انتشار اولین جلد کتاب کمیک آن، بار دیگر نامش زنده شده است.

یکی از انیمیشن‌های قدیمی که اخیرا نامش بر سر زبان‌ها افتاده، انیمیشن آتش و یخ (Fire and Ice) است. ژانر انیمیشن آتش و یخ ماجراجویی، فانتزی سیاه، شمشیرزنی، حادویی، و اثری برای بزرگسالان است. کارگردانی آن برعهده رالف باکشی (Ralph Bakshi)  بوده و این کارتون در واقع یک همکاری مشترک بین باکشی و فرانک فرازتا (Frank Frazetta) است که توسط کمپانی فاکس قرن بیستم (20th Century-Fox) توزیع شد. انیمیشن Fire and Ice در تاریخ 19 آگوست 1983 (28 مرداد 1362) اکران شد و نقدهای متفاوتی از سوی منتقدین دریافت کرد. این انیمیشن جذاب 81 دقیقه‌ای با بودجه 1.2 میلیون دلاری ساخته شد، ولی متاسفانه در گیشه چندان موفق عمل نکرد و تنها 860,000 دلار فروش داشت.

در این مقاله از پلازا قصد داریم به معرفی انیمیشن Fire and Ice 1983 بپردازیم. با ما همراه شوید تا ابتدا داستان فیلم را بخوانیم، سپس با هنرپیشه‌های آن آشنا شویم و درنهایت نیز مروری بر نظرات منتقدین داشته باشیم. اگر به تماشای انیمیشن علاقه دارید، حتما مقاله بهترین انیمیشن های دنیا در طول تاریخ را مطالعه بفرمایید.

فهرست مطالب

خلاصه انیمیشن آتش و یخ

بررسی انیمیشن آتش و یخ معرفی انیمیشن Fire and Ice 1983

داستان انیمیشن آتش و یخ در زمان‌‌های بسیار دور، در پایان عصر یخبندان روایت می‌شود. زمانی که یک ملکه شیطان‌صفت و پسرش قصد دارند با استفاده از جنگ و جادو، جهان را فتح کنند. قضیه از این قرار است که ملکه شروری به نام جولیانا همراه پسرش نکرون، موجی از یخچال‌های طبیعی را از قلعه خود، آیس کیپ، به بیرون می‌فرستند. این امر سبب می‌شود بقیه مردم برای نجات جان خود به سمت خط استوا عقب‌نشینی کنند.

نکرون هیئتی را به فایرکیپ، قلعه آتشفشانی پادشاه جارول می‌فرستند تا درخواست تسلیم شدن پادشاه را بدهد. اما این فقط ظاهر قضیه است. در حقیقت ملکه جولیانا این حیله را ترتیب داده تا بدین وسیله بتواند دختر زیبای جارول، شاهزاده خانم تیگرا را بربایند. جولیانا قصد دارد ترتیب ازدواج تیگرا و نکرون را بدهد تا وارثی برای آیس کیپ به دنیا بیاورند. اگر آتش و یخ وارد میدان خونین نبرد شوند، چه کسی برنده می‌شود؟

همچنین بخوانید :

هنرپیشه های کارتون آتش و یخ

کارتون آتش و یخ به شیوه روتوسکوپی تولید شده و ستارگانی چون سوزان تایلر و مگی رازول به عنوان صداپیشه در آن حضور یافته‌اند. در این بخش با گویندگان انیمیشن آتش و یخ آشنا می‌شویم.

مگی رازول در نقش تیگرا

 

مگی رازول (Maggie Roswell) بازیگر، کمدین، نویسنده و تهیه‌کننده آمریکایی است. او متولد 14 نوامبر 1952، برابر با ، لس‌آنجلس است. وی فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 1973 آغاز کرد و در دهه 80 میلادی با حضور در آثاری نظیر فیلم Midnight Madness (1980) و فیلم Pretty in Pink (1986) به شهرت رسید. مگی امروزه برای گویندگی در انیمیشن سریالی سیمپسون‌ها، که پخش آن از سال 1989 آغاز شده و همچنان ادامه دارد، شناخته می‌شود. او اخیرا صداپیشه شخصیت شاری بابینز در کارتون کوتاه May the 12th Be with You (2024) بوده است. مگی و هال رایل در سال 1987 ازدواج کرده و یک فرزند دارند.

همچنین بخوانید :

لئو گوردون در نقش جارول

لئو وینسنت گوردون (Leo Vincent Gordon) بازیگر و فیلمنامه‌نویس آمریکایی، در تاریخ 2 دسامبر 1922 (10 آذر 1301) در نیویورک متولد شد. نوجوانی وی با دوران رکود بزرگ مصادف گشت و بدین ترتیب گوردون مدرسه را رها کرد تا بتواند کار کند. با آغاز جنگ جهانی دوم در ارتش ثبت‌نام کرده و به مدت 2 سال خدمت کرد. سپس به جرم سرقت مسلحانه 5 سال را در زندان سپری کرد. گوردون بعدها در دوره‌های بازیگری در آکادمی هنرهای دراماتیک آمریکا شرکت کرد و بدین ترتیب از سال 1952 به طور رسمی بازیگری را آغاز کرد. او در طی 40 سال فعالیت، بیشتر بازیگر نقش مکمل آدم‌های شرور بود. آخرین کارهای او فیلم Mob Boss (1990) و فیلم Maverick (1994) بود. وی در 26 دسامبر 2000 (6 دی 1379) درگذشت.

همچنین بخوانید :

سوزان تایلر در نقش جولیانا

سوزان جیلیان کرمر (Susan Jillian Creamer) بازیگر آمریکایی، در 18 مارس 1945 (27 اسفند 1323) در کالیفرنیا متولد شد. او بازیگری را از سال 1964 با حضور در تئاتر آغاز، و نام سوزان تایرل (Susan Tyrrell) را برای خود برگزید. حدود 7 سال بعد با فیلم Shoot Out قدم به سینما گذاشت و سال بعد برای بازی در فیلم Fat City (1972) نامزد جایزه اسکار شد. آخرین حضور او در سینما مربوط به فیلم Kid-Thing (2012) است که در آن صداپیشه شخصیت ایستر بود. سوزان تایلر در 16 ژوئن 2012 (27 خرداد 1391) در حالی که فقط 67 سال داشت، چشم از جهان فروبست.

استیو سندور در نقش دارک ولف

استیو سندور (Steve Sandor) بازیگری آمریکایی بود که که نقش‌آفرینی را با حضور در یک قسمت از سریال Star Trek، در قسمت The Gamesters of Triskelion که سال 1968 پخش شد، آغاز کرد. وی در 27 اکتبر 1937، برابر با 5 آبان 1316، در پیتزبورگ چشم به جهان گشود. او پیش از اینکه به صنعت فیلم و سریال بپیوندد، مدتی را به عنوان کارگر فولاد و زمانی را به عنوان افسر پلیس نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا، گذراند. او حدود 23 سال به عنوان بازیگر فعالیت کرد. آخرین کارهای او در این عرصه کارتون آتش و یخ (1983)، فیلم Stryker (1983) و فیلم The Platinum Triangle (1990) بودند. استیو در تاریخ 15 آوریل 2017 (26 فروردین 1396) در لاس وگاس درگذشت.

هنرمندان بسیاری در این کارتون قدیمی حضور داشته‌اند. در فهرست زیر نام و نقش برخی دیگر از بازیگران انیمیشن آتش و یخ را برای شما آماده کرده‌ایم.

  • ویلیام استرندر (William Ostrander) در نقش لارن و تارو
  • استفان مندل (Stephen Mendel) در نقش نکرون
  • الیزابت لوید شاو (Elizabeth Lloyd Shaw) در نقش رولیل
  • میکی مورتون (Micky Morton) در نقش اوتوا
  • کلر نونو (Clare Nono) در نقش توتو
  • بیگ یانک (Big Yank) در نقش یانک
  • گرگ وین ایلام (Greg Wayne Elam) در نقش پاکو
  • هنس هاوز (Hans Howes) در نقش کاپیتان دیفندر

نقد انیمیشن آتش و یخ

پیش از اینکه نظرات منتقدین را بخوانیم، لازم است در ابتدا نگاهی به نمرات این کارتون داشته باشیم. نمرات انیمیشن Fire and Ice از سوی منتقدین و بینندگان خوب بوده است. از 8 نقد وبسایت راتن تومیتوز 63% آنها نقد مثبت بوده و وبسایت IMDb، که براساس امتیاز بینندگان به هر اثر نمره می‌دهد، نمره 6.5 از 10 را به این کارتون اعطا کرده است. در ادامه مروری اجمالی بر برخی از این نقدها داریم.

The Associated Press/ باب توماس: 75

کارتون آتش و یخ افسانه را با شمشیر و جادو ترکیب می‌کند تا یک انیمیشن حذاب، از نظر بصری چشمگیر و اغلب هیجان‌انگیز ارائه دهد.

Variety/ گروهی از منتقدین: 70

جدیدترین انیمیشن رالف باکشی به دو دلیل خاص جالب است: 1. نحوه تولید آن نشا‌ن‌دهنده یک طراحی آشکار از سوی باکشی است تا مخاطبین گسترده‌تر و جوان‌تری را به سوی خود حذب کند. 2. این انیمیشن اولین حضور برجسته آمریکایی در هنر فانتزی قهرمانانه، با حضور فرانک فرازتا است.

The A.V. Club/ تاشا رابینسون: 67

انیمیشن Fire and Ice برای یک فیلم انیمیشنی در آن زمان به طرز شگفت‌انگیزی واقع‌گرایانه است، اما همچنان از نظر بصری مانند همه فیلم‌های شمشیرزنی و جادویی، خشک و رسمی و به همان اندازه فرمول‌بندی‌‌شده است.

IGN/ فیلیپ ووکچویچ: 60

داستان سطحی و شخصیت‌های مشابه هم و تکراری به طرز خنده‌داری استاندارد هستند.  باز هم بخشی از من از این واقعیت که سازندگان هیچ تلاشی برای معنادار کردن این موضوع نکرده‌اند، لذت می‌برد. آنها فقط می‌خواهند تماشاگر بنشیند و به این دنیا، با تمام شکوهی که از فرازتا الهام گرفته، خیره شود.

The New York Times/ جانت ماسلین: 50

پس‌زمینه‌ها و شخصیت‌ها، گرچه به طور جاه‌طلبانه‌ای اجرا شده‌اند، اما متاسفانه با هم سازگار نیستند و هیچ چیزی در مناظر آقای فرازتا وجود ندارد که با شخصیت‌های غارنشین بیش از حد شیک آقای باکشی مرتبط باشد.

Time Out/ گروهی از منتقدین: 40

انیمیشن آتش و یخ ممکن است یک مخاطب با ضریب هوشی پایین و در سن بلوغ، و احتمالا یک مرد که طرفدار Iron Maiden است را راضی کند، اما به بقیه مخاطبین خدمات ضعیفی را ارائه می‌دهد.

TV Guide Magazine/ گروهی از منتقدین: 25

این انیمیشن یک روایت کودکانه دارد، که بی‌شک الهام‌گرفته از موجی از آدم‌های مشابه کونان بربر است، و با تداوم داستان ضعیف و تدوین‌های وحشتناک خدشه‌دار شده است.

Empire/ دن جولین: 20

بهتر است از تماشای این کارتون خودداری کنید مگر اینکه در حال مطالعه بر روی انیمیشن‌های آشغال دهه 80 میلادی باشید.

سخن پایانی

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که چطور پس از حدود 40 سال بار دیگر نام کارتون آتش و یخ بر سر زبان‌ها افتاده، باید بگوییم که در سال 2023 اولین جلد از مجموعه کمیک‌های آتش و یخ توسط انتشارات  Dynamite Entertainment منتشر شد. کمپانی سونی پیکچرز نیز در سال 2014 اعلام کرده که قصد دارد لایواکشن این کارتون، به کارگردانی روبرتو رودریگز را بسازد ولی هنوز خبری از آغاز به کار آنها نشده است. در این مقاله از پلازا با بررسی انیمیشن آتش و یخ کنار شما بودیم. اکنون نوبت به شما خواننده محترم می‌رسد تا از طریق بخش “دیدگاه شما” در پایین همین صفحه، ما را از نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود مطلع کنید.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

خروج از نسخه موبایل