معرفی فیلم سینمایی قلب رقه | فیلم اکشن ایرانی قلب رقه

معرفی فیلم سینمایی قلب رقه | فیلم اکشن ایرانی قلب رقه

فیلم قلب رقه یک فیلم ایرانی در ژانر اکشن-جاسوسی است که داستانی عاشقانه را در دل داعش روایت می‌کند. تماشای این فیلم به دلیل خشونت زیاد برای افراد زیر 14 سال ممنوع اعلام شده است.

اگر به آثار ژانر جنگی علاقمندید، فیلم سینمایی قلب رقه آمده تا دل شما را ببرد. خیرالله تقیانی‌پور نویسندگی و کارگردانی این فیلم را برعهده داشته و تهیه‌کننده آن نیز سعید پروینی است. ژانر فیلم قلب رقه درام، جنگی، عاشقانه، اکشن، جاسوسی و مهیج است و داستان خود را در مدت زمان 101 دقیقه، در دل التهاب در قلب داعش روایت می‌کند. بازیگر نقش اصلی این فیلم شهرام حقیقت دوست است و در کنار وی شاهد نقش‌آفرینی هنرمندانی چون فرهاد قائمیان و محمدرضا شریفی‌نیا نیز هستیم. تاریخ اکران فیلم قلب رقه در سینماها 24 مرداد 1403 است، گرچه پیش از این در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر، در بهمن 1402، به نمایش درآمده بود. با توجه به میزان بالای خشونت و نمایش صحنه‌های قتل و کشتار، تماشای این فیلم برای افراد زیر 14 سال اکیدا ممنوع است.

معرفی فیلم سینمایی قلب رقه موضوع این مقاله از پلازا است تا در کنار هم با یکی دیگر از بهترین فیلم‌های سینمایی ایرانی 1403 آشنا شویم. در کنار هم داستان فیلم را می‌خوانیم، با بازیگران آن آشنا می‌شویم و در نهایت نیز نگاهی به نظرات منتقدین و نمرات فیلم سینمایی قلب رقه خواهیم داشت.

فهرست مطالب

خلاصه فیلم سینمایی قلب رقه

خلاصه فیلم سینمایی قلب رقه داستان فیلم قلب رقه

داستان فیلم قلب رقه درباره یک مامور مخفی ایرانی به نام رضا است که مسئولیت نفوذ به داعش و نجات جان هزاران ایرانی را برعهده دارد. او به عنوان یک خبرنگار وارد گروهک تروریستی داعش شده و اعتماد فرمانده را جلب می‌‌کند. او اکنون به دنبال یک سری اطلاعات و همچنین یافتن یک فرمانده سوری به نام عباس است. در حین جستجو، رضا با ریما ملاقات می‌کند. سال‌ها پیش که رضا در سوریه زندگی می‌کرد، با یک دختر سوریه‌ای به نام ریما ازدواج کرده بود. به واسطه تهدیدات داعش و شغل خطرناکی که رضا داشت بین این دو نفر فاصله افتاد و هریک گمان می‌برد دیگری کشته شده است.

در فیلم قلب رقه شاهد عاشقانه‌ای در دل التهاب هستیم. اینکه چگونه با وجود تمام خطرات رضا و ریما در کنار یکدیگر می‌مانند و با چالش‌هایی نفس‌گیر، دست‌وپنجه نرم می‌کنند. با توجه به اینکه این فیلم شامل صحنه‌های دلخراش قت‌ل و کشتار، به اسارت بردنهای وحشیانه، ریختن خون و نمایش اجساد است، تماشای آن برای افراد بالای 17 سال و فقط در صورتی که تحمل این میزان از خشونت را دارید، مجاز است.

همچنین بخوانید :

بازیگران فیلم قلب رقه

فیلم سینمایی ایرانی قلب رقه از حضور بازیگران مطرح همچون شهرام حقیقت دوست و بازیگران تازه‌نفس چون شادی مختاری بهره برده است. در این بخش با هنرپیشه های قلب رقه آشنا می‌شویم.

شهرام حقیقت دوست در نقش رضا

شهرام حقیقت دوست، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، متولد 27 اسفند 1351 در شهر زیبای رشت است. او فارغ‌التحصیل رشته تئاتر از دانشگاه آزاد اسلامی است و بازیگری را از سال 1373 با تئاتر پسر کارون آغاز کرد. حضور وی در تلویزیون با سریال مهر خوبان (1374)، و در سینما با فیلم درخت گلابی (1376) رقم خورد. او با نقش ناصر در سریال خط قرمز (1380) به شهرت رسید و بعدها در آثاری نظیر سریال مختارنامه (1383-89) در نقش ابن حر، و سریال جاده قدیم (1394) در نقش طینت نیز دیدیم. شهرام حقیقت دوست در سینما با آثاری نظیر فیلم عطش (1381)، فیلم جنایت (1382) و فیلم قاتل و وحشی (1398) اشاره کرد. این بازیگر محبوب با سریال شاهگوش (1392) وارد شبکه نمایش خانگی شد و اخیرا نیز او را در نقش ایرج در سریال مرداب (1402) دیده‌ایم.

شادی مختاری در نقش ریما

شادی مختاری بازیگر جوان ایرانی، متولد 19 فروردین 1373 در شهر تهران است. او فارغ‌التحصیل رشته علوم ارتباطات اجتماعی است و در کنار بازیگری، به نقاشی، عکاسی و خبرنگاری نیز علاقه دارد و به صورت حرفه‌ای آنها را دنبال می‌کند. او دوره‌های آموزش بازیگری را نیز گذرانده و از سال 1396 با سریال سایه بان به طور رسمی نام خود را به عنوان یک بازیگر ثبت کرد و سال بعد نیز در سریال دلدار حضور یافت. اولین تجربه سینمایی خانم مختاری فیلم هفت و نیم (1398) به کارگردانی نوید محمودی است. این بازیگر مستعد را در سریال جزیره، در شبکه نمایش خانگی نیز دیده‌ایم.

فرهاد قائمیان در نقش آقا مرتضی

فرهاد قائمیان یکی از بازیگران ایرانی از خطه سرسبز اردبیل است که در تاریخ 15 اسفند 1344 چشم به جهان گشود. او بازیگری را از سال 1370 با فیلم کوتاه آغاز کرد و در سال 1372 با فیلم دمرل قدم به سینما گذاشت. آقای قائمیان در سال 1379 با سریال ابر و خورشید وارد تلویزیون شد و تاکنون در سریال‌های بسیاری نظیر سریال گاندو (1397)، سریال بازپرس (1402) و سریال ترور (1402) حضور یافته است. او در سینما با فیلم هیوا به شهرت رسید، یک بازی دیدنی که نامزدی سیمرغ بلورین را برای وی به ارمغان آورد. در سال 1401 نیز دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای بازی در فیلم غریب به وی اهدا شد.

هدایت هاشمی

هدایت هاشمی، با نام کامل سید هدایت‌الله هاشمی تیرتاجی، بازیگری متولد سبزوار در تاریخ 17 اسفند 1353 است. او مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی دارد و بازیگری را از سال 1377 با تئاتر آغاز کرده است. آقای هاشمی بازیگری فعال در تئاتر است و از سال 1384 با فیلم یک بوس کوچولو قدم به سینما گذاشت. فیلم محمد رسول‌الله (1393) و فیلم پدران (1398) نیز از دیگر کارهای او در سینما هستند. حضور وی در تلویزیون از سال 1384 آغاز شد و تاکنون در سریال‌ها بسیاری بازی کرده ولی بیش از همه با نقش اوس موسی در مجموعه پایتخت شناخته می‌شود.

همچنین بخوانید :

در فهرست زیر نام برخی دیگر از بازیگران فیلم ایرانی قلب رقه را با هم می‌خوانیم:

  • محمدرضا شریفی‌نیا
  • مصطفی ساسانی
  • عامر علی
  • مهدی شیخ عیسی
  • عبدالرضا نصاری
  • محمدعلی موسوی

نقد فیلم سینمایی قلب رقه

فیلم ایرانی قلب رقه به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، در بهمن 1402، حضور داشت و برای بخش سودای سیمرغ انتخاب شد. این فیلم موفق به کسب 9 نامزدی و 2 برد سیمرغ بلورین، در بخش بهترین صدابرداری و بهترین صداگذاری، به ترتیب برای امیر عاشق حسینی و امین شریفی، شد. بازی تماشایی شهرام حقیقت دوست وی را نامزد سیمرغ بلورین در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد کرد. نامزدی بهترین تدوین (مهدی سعدی)، بهترین موسیقی (کارن همایونفر)، بهترین طراحی صحنه (بهنام جعفری طادی)، بهترنی جلوه‌های ویژه میدانی (ایمان کرمیان)، و بهترین جلوه‌های ویژه بصری (حسن ایزدی) از دیگر افتخارات این فیلم در جشنواره فیلم فجر هستند.

فیلم قلب رقه محصول مشترک بنیاد سینمایی فارابی و بنیاد رسانه‌ای بیان است که توسط دفتر شهر فرنگ، از 24 مرداد 1403 در سینماها توزیع شد. فروش فیلم در هفته اول به یک میلیارد تومان رسید و بدین ترتیب فیلم قلب رقه پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی گیشه شد. این درحالی است که به خاطر ژانر فیلم و صحنه‌های خشونت‌آمیز آن، انتشار ویدئوهای فیلم در اینستاگرام برای تبلیغ با مشکل مواجه شده و مدام توسط اینستاگرام حذف می‌شوند.

نگاهی به نقدهای منتقدین:

فیلم سینمایی قلب رقه یک اثر اکشن و جاسوسی است که در جشنواره فیلم فجر به خاطر ابعاد فنی و جلوه‌های ویژه نقدهای مثبتی از منتقدین دریافت کرد. این فیلم در به تصویر کشیدن فضای شهر رقه، صدابرداری و صداگذاری، و همچنین نمایش جلوه‌های ویژه و بصری بسیار عالی عمل کرده است. نکته مثبت دیگری که در این فیلم شاهد آن هستیم، به تصویر کشیدن همکاری و هماهنگی نیروهای مدافع حرم، نیروهای مستشاری، ارتش سوریه و نیروی فاطمیون است.

چند سالی است که ردپای داعش در سینمای ما دیده می‌شود. تاثیر این موضوع بر فیلم های ایرانی، بیش از اینکه محتوایی و مفهومی باشد اکشن و مهیج است و مخاطب به جای اینکه با طرز فکر آنان آشنا شود، صرفا در انبوهی از انفجارها و رفتارهای وحشیانه گم می‌شود. فیلم قلب رقه داستان و شخصیت‌پردازی ضعیفی دارد و صرفا ویترینی برای نمایش سکانس‌های اکشن است.

ساده‌انگاری داستانی یکی از نکاتی است که منتقدین بسیاری نسبت به آن اعتراض داشتند. قهرمان داستان به قدری راحت در قلب رقه نفوذ می‌کند که کل هوشمندی ساختار داعش را زیر سوال می‌برد. تعداد نفوذی‌های ایرانی در داعش بسیار زیاد است، قوانین داعش برای ریما صرفا بازیچه است، و گریم‌ها و دیالوگ‌ها بسیار تکراری است. فیلمنامه این فیلم ضعیف است خط روایی مشخصی ندارد.از طرفی  کارگردان نیز در تولید صحنه‌های اکشن خوب عمل نکرده و بازی هدایت هاشمی هم می‌توانست بسیار بهتر باشد. با وجود همه اینها، فیلم قلب رقه به واسطه صحنه‌های اکشن می‌تواند مخاطب را تا انتها با خود همراه کند و یک کار قابل قبول در ژانر اکشن را ارائه دهد.

سخن پایانی

در این مقاله از پلازا با شما همراه شدیم تا به بررسی فیلم ایرانی قلب رقه بپردازیم و با جزئیات آن نظیر داستان و بازیگران، و نظرات منتقدین آشنا شویم. نظر شما درباره این فیلم اکشن ایرانی چیست؟ به نظر شما این فیلم می‌تواند یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال 1403 شود؟ اگر این فیلم را تماشا کرده‌اید، به نظر شما کدام سکانس نقطه اوج داستان است؟ نظرات خود را ز طریق بخش “دیدگاه شما” در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

خروج از نسخه موبایل