معرفی فیلم ایرانی در آغوش درخت

معرفی فیلم ایرانی در آغوش درخت

فیلم در آغوش درخت یک اثر درام و اولین تجربه کارگردانی بابک خواجه پاشا است که از اواسط مرداد 1403 در سینماهای سراسر کشور اکران شد. این فیلم داستان خود درباره فروپاشی خانواده را از دید بچه‌ها روایت می‌کند.

این بار کارگردانی از غرب ایران زیبا برخاسته تا با یک فیلم درام نگاه‌ها را به سوی خود جلب کند. فیلم در آغوش درخت به کارگردانی و نویسندگی بابک خواجه‌ پاشا یکی از جدیدترین فیلم های ایرانی بر روی پرده بزرگ سینماها است. ژانر فیلم سینمایی در آغوش درخت درام است و از حضور بازیگرانی چون مارال بنی آدم و جواد قامتی بهره برده است. محمدرضا مصباح و سجاد نصرالهی‌نسب تهیه‌کنندگان این اثر هستند و موسیقی فیلم نیز کاری شنیدنی از فردین خلعتبری است. اگر درباره تاریخ اکران فیلم در آغوش درخت برای شما سوالی پیش آمده، باید بگوییم این فیلم اولین بار در 22 بهمن 1401، در چهل‌ویکمین جشنوراه فیلم فجر به روی پرده رفت. فیلم در آغوش درخت از 17 مرداد 1403 در سینماهای سراسر کشور در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

موضوع این مقاله از پلازا معرفی فیلم سینمایی در آغوش درخت ، اولین فیلم بلند بابک خواجه پاشا، است. در این مقاله قصد داریم داستان فیلم را بفهمیم، با بازیگران آن آشنا شویم و سپس نگاهی به نظرات منتقدین داشته باشیم. در این مقاله و مقاله بهترین فیلم‌های ایرانی 1403 با ما همراه شوید.

فهرست مطالب

خلاصه فیلم سینمایی در آغوش درخت

خلاصه فیلم سینمایی در آغوش درخت داستان فیلم در آغوش درخت

داستان فیلم در آغوش درخت با محوریت یک خانواده چهارنفره، کیمیا و فرید در کنار دو پسرشان، روایت می‌شود. 12 سال از زندگی این زوج گذشته و اخیرا طوفانی مهیب وارد این زندگی شده است. کیمیا و فرید قصد جدایی دارند و این طلاق سبب خواهد شد که برادرها نیز از هم جدا شوند، ولی به همین راحتی نیست. به صلاحدید روانشناس، پدر و مادر تصمیم می‌گیرند مدتی به صورت آزمایشی بچه‌ها ر از هم دور نگه دارند. دو برادر که متوجه این موضوع شده‌اند مقاومت کرده و در تلاش هستند تا جلوی این اتفاق را بگیرند.

همچنین بخوانید :

بازیگران فیلم در آغوش درخت

کارگردان در ساخت فیلم در آغوش درخت از حضور بازیگران مستعدی بهره برده و در بازی گرفتن از آنان، به خصوص کودکان، بسیار عالی عمل کرده است. نتیجه این شد که در جشنواره فیلم فجر نامزدی سیمرغ بلورین بهترنی بازیگر نقش اول زن و نامزدی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، به ترتیب به مارال بنی آدم و روح‌الله زمانی رسید. در ادامه با بازیگران این فیلم سینمایی ایرانی آشنا می‌شویم.

مارال بنی آدم در نقش کیمیا

مارال بنی آدم بازیگر ایرانی متولد 11 آبان 1360 در شهر تهران است. او در 12 سالگی به بازیگری علاقمند شد و در کلاس‌های تئاتر مدرسه شرکت جست. مارال بعدها در رشته بازیگری در دانشگاه تحصیل کرد و در سال 1390 نیز در کلاس‌های بازیگری مهتاب نصیرپور در کانادا شرکت کرد. خانم بنی آدم بازیگری را از تئاتر در سال 1391 آغاز کرد. او در سال 1394 نقش کوتاهی در فیلم فروشنده اصغر فرهادی داشت. بازی در فیلم در آغوش درخت وی را نامزد سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر کرد، جایزه‌ای که سال بعد با ایفای نقش پروین اعتصامی در فیلم پروین، آن را به دست آورد. مارال بنی آدم را در سریال هم‌گناه و سریال مترجم نیز دیده‌ایم. او در سال 1378 با علی سرابی، بازیگر ایرانی، ازدواج کرد و ماحصل این پیوند یک دختر به نام عسل و یک پسر به نام ایلیا است.

روح‌الله زمانی

روح‌الله زمانی بازیگر جوان ایرانی است که در سال 1384 در روستای نوجه‌ده، در استان اردبیل، چشم به جهان گشود. او برای بازی در فیلم خورشید (1398)، از میان 600 داوطلب انتخاب شد، و بدین ترتیب قدم به عرصه بازیگری گذاشت. روح‌الله در این فیلم در نقش علی ظاهر شده و با نقش‌آفرینی بی‌نظیرش افتخاراتی چون دیپلم افتخار جشنواره فیلم فجر و جایزه مارچلو ماسترویانی در هفتادوهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز را کسب کرد. پس از آن در فیلم موقعیت مهدی (1400) نقش یک رزمنده 15 ساله در جنگ ایران و عراق را داشت. ایفای این نقش دشواری‌های بسیاری برای آقای زمانی داشت، ولی درنهایت وی را نامزد سیمرغ بلورین جشنوراه فیلم فجر کرد. این روزها نیز وی را در فیلم در آغوش درخت می‌بینیم که برای این فیلم نیز نامزد سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شده است.

جواد قامتی در نقش فرید

جواد قامتی یکی از بازیگران فیلم در آغوش درخت، هنرمندی است که سال 1353 در مرند، در استان آذربایجان شرقی، چشم به جهان گشود. وی اصالتا آذری و ترک زبان است و سال‌ها پیش ازدواج کرده است. حاصل این ازدواج یک دختر و یک پسر به نام‌های نازنین و آرمان است. آقای قامتی بازیگری را از سال‌ها پیش آغاز کرده و تاکنون در سینما، تلویزیون و تئاتر حضور داشته است. در میان آثار سینمایی وی می‌توانیم فیلم پوست، فیلم درخت گردو و فیلم ملاقات خصوصی را نام ببریم. او در عرصه دوبله نیز فعال است و در نسخه آذری زبان سریال امام علی، مدیر دوبلاژ بود. ایشان را در سریال‌هایی نظیر سریال جلال و سریال آتش و باد نیز دیده‌ایم.

همچنین بخوانید :

در فهرست هنرپیشه های در آغوش درخت دو نام جدید، یعنی اهورا لطفی و رایان لطفی نیز به چشم می‌خورد. متاسفانه در حال حاضر اطلاعاتی از زندگی شخصی این دو بازیگر تازه‌کار سینما در دست نیست. امیدواریم با گذشت زمان شاهد رشد و پیشرفت این دو عزیز باشیم و آنان را در آثار سینمایی و تلویزیونی ببینیم.

نقد فیلم در آغوش درخت

فیلم در آغوش درخت اولین همکاری بین “سازمان سینمایی سوره” و “کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان” است. این فیلم سینمایی از 17 مرداد 1403، توسط حوزه هنری در سینماهای سراسر کشور توزیع شد.

اولین حضور فیلم در آغوش درخت روی پرده سینما به سال 1401، در جشنواره فیلم فجر، برمی‌گردد. این فیلم با 6 نامزدی و 2 برد سیمرغ بلورین، از جمله نامزدی عنوان بهترین فیلم، حضور چشمگیر و موفقی در جشنواره داشت. در آن سال سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول و بهترین فیلمنامه نصیب بابک خواجه پاشا شد. امیر زاغری نامزد دریافت سیمرغ در بخش بهترین طراحی صحنه شد، و خواجه پاشا در بخش بهترین کارگردانی نیز نامزد دریافت جایزه شد. مهدی جواهرزاده و مسیح حدپور سراج نامزد سیمرغ بلورین، به ترتیب در بخش بهترین صداگذاری و بهترین صدابرداری، شدند. در میان بازیگران نیز مارال بنی آدم و روح‌الله زمانی حضور درخشانی داشتند که آنان را نامزد سیمرغ بلورین در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد کرد.

نظرات کارگردان فیلم در آغوش درخت

بابک خواجه پاشا هنرمندی است که تاکنون دو فیلم بلند سینمایی، فیلم در آغوش درخت و فیلم آبی روشن، را کارگردانی کرده است. او پیش از اینها تجربه کارگردانی چند سریال برای شبکه آذرباجان غربی و کارگردانی چند فیلم کوتاه را داشت. خواچه پاشا در دو فیلم سینمایی خود روی خانواده تمرکز دارد، چرا که معتقد است اگر بحرانی در جامعه وجود دارد، ریشه‌اش در خانواده است. لازم به ذکر است که وی خانواده را محدود به والدین و فرزندان نمی‌داند، بلکه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و همچنین عمو، دایی، خاله و عمه را نیز بخش‌های مهمی از خانواده می‌داند.

اقای خواجه پاشا اظهار داشت پس از مواجهه با چند خانواده در شرف طلاق، ایده فیلم در آغوش درخت به ذهنش خطور کرده است. او در ادامه افزود: “این فیلمی نیست که بخواهد خوب یا بد بودن را گوشزد کند، اینکه ما در شرایط مختلف و در بحران‌های خانوادگی صبوری کنیم و سریع تصمیم نگیریم مساله این فیلم است.” وی در این فیلم تلاش داشته جهان و معضلات خانواده را از دید بچه‌ها به تصویر بکشد.

نظرات منتقدین:

با توجه به جوایزی که فیلم در آغوش درخت کسب کرده، می‌توان حدس زد که منتقدین نگاه مثبتی به این فیلم دارند. این فیلم سینمایی در سرزمین سرسبز آذربایجان روایت می‌شود و سرشار از جذابیت‌های بصری است. کارگردان نیز از این فضا به خوبی استفاده کرده است. ماجراهای فیلم ارتباط مستقیمی با طبیعت دارند و به راحتی می‌توان اذعان داشت بدون کمک گرفتن از عناصر طبیعت، امکان پیشرفت داستان صفر می‌شد. استعداد کارگردان در بازی گرفتن از بازیگران کودک، آشنایی کارگردان با شخصیت‌ها و همدلی با آنها، و ایجاد صحنه‌هایی که احساسات مخاطب را برانگیزد از دیگر مواردی است که تحسین منتقدین را برانگیخت.

البته همه منتقدین نقدهای کاملا مثبتی برای این فیلم ننوشتند. منتقدی به نام مریم قاسمی با نیم‌نگاهی به فروش پایین فیلم در سینماها، اشاره به راه کجی دارد که کارگردان انتخاب کرده است. وی معتقد است نیمه اول فیلم بیش از حد آرام و بدون تحرک است، و با توجه به اینکه هیچ گرهی در داستان دیده نمی‌شود، کم‌کم فیلم به سمت کسل‌کننده بودن پیش می‌رود. ولی در نیمه دوم، اتفاقی که همچون یک سیل خروشان در فیلم نمود می‌یابد، نه تنها آرامش اول فیلم بلکه ذهن مخاطب را نیز بهم می‌ریزد. وی در بخشی از نقد خود به این موضوع اشاره داشت که کارگردان حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و متاسفانه همه آنها را مانند جملات نیمه‌تمام رها می‌کند. این منتقد پیشنهاد داد که اگر کارگردان بقیه حرف‌ها ر دور می‌ریخت و فقط روی یک موضوع تمرکز می‌کرد، این فیلم می‌توانست بسیار قوی‌تر ظاهر شود.

سخن پایانی

در این مقاله از پلازا به بررسی فیلم در آغوش درخت ، اولین فیلم سینمایی بابک خواجه پاشا، پرداختیم. داستان فیلم را خواندیم و با بازیگران آن اشنا شدیم، در نهایت نیز نگاهی اجمالی به نظرات منتقدین و جوایز فیلم در آغوش درخت داشتیم. نظر شما درباره این فیلم چیست؟ آن را تماشا کرده‌اید؟ به نظر شما این فیلم می‌تواند نماینده ایران در اسکار 2025 باشد؟ نطرات خود را از طریق بخش “دیدگاه شما” در پایین صفحه با ما در میان بگذارید.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

خروج از نسخه موبایل