سودآورترین سریال های تاریخ تلویزیون جهان

سودآورترین سریال های تاریخ تلویزیون جهان

در طول سال ها، سریال ها و کمدی های تلویزیونی زیادی برای سرگرمی ما ساخته شده اند. در حالی که برخی از آنها طرفداران خاص خود را به دست آورده اند، برخی دیگر به موتورهایی پولساز تبدیل شده اند. در حالی که بسیاری از این سریال ها به پایان رسیده‌اند، شبکه‌ها و بازیگران آن‌ها هنوز از طریق تکرار و درآمدهای حق نشر درآمد زیادی کسب می‌کنند. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با ۱۵ سریال پردرآمد تاریخ تلویزیون آشنا کنیم.

۱۵- NCIS (۲۰۰۳- تاکنون)

NCIS که مخفف سرویس تحقیقات جنایی دریایی است، از سپتامبر ۲۰۰۳ در تلویزیون پخش شده است. با بیش از ۲۱ فصل و چندین سریال اسپین آف،  ان‌سی‌آی‌اس  یکی از سودآورترین سریال است که هنوز پخش می‌شود. از طریق قراردادهای متعدد حق نشر، توزیع بین المللی و کالاسازی، NCIS ثابت کرده است که ارزش سرمایه گذاری صورت گرفته توسط شبکه CBS را داشته است.

تخمین زده می‌شود که NCIS در ۴۴۰ قسمت در سال ۲۰۲۲ بیش از ۲۲.۴ میلیون دلار درآمد داشته است. همراه با مجموعه‌های اسپین‌آف متعددی، مانند JAG، که ۱۱.۴ دلار درآمد داشت، ان‌سی‌آی‌اس: نیواورلئان، هاوایی و سیدنی همگی درآمدهای قابل توجهی داشته اند. شکی وجود ندارد که NCIS یکی از پردرآمدترین سریال های CBS است.

۱۴- Survivor (۲۰۰۰- تاکنون)

Survivor یا  بازمانده  یکی از محبوب ترین، اگر نگوییم محبوب ترین برنامه های ریالیتی شو است که در تلویزیون منتشر می شود. قرار دادن رقبا در برابر یکدیگر در چالش های جسمی و روحی در بسیاری از سطوح دشوار است، اما برای یک برنامه با میانگین ۸.۳ میلیون بیننده، بازمانده خود را به عنوان یکی از پردرآمدترین سریال های تلویزیونی ثابت کرده است. با این حال، هزینه تولید برای این سریال بالاتر از بسیاری از دیگر سریال هاست، زیرا Survivor باید شرکت‌کنندگان را به نقاط دورافتاده جهان ببرد، افرادی را برای راه‌اندازی و پاکسازی دوره‌های چالشی استخدام کنند و جایزه ای یک میلیون دلاری را به برنده بپردازند، در حالی که این سریال برای رسیدن به موفقیت بیشتر به تبلیغات تکیه می کند.

تبلیغ کنندگان در سال ۲۰۰۰ حدود ۱۵۰,۰۰۰ دلار به ازای هر جایگاه تبلیغاتی ۳۰ ثانیه ای در ابتدای سریال پرداخت می کردند. اکنون پس از گذشت بیش از ۴۰ فصل، تبلیغ کنندگان نزدیک به ۷۰۰,۰۰۰ دلار برای هر جایگاه تبلیغات ۳۰ ثانیه ای هزینه می کنند و این یعنی یک فصل می تواند بیش از ۱۰۰ میلیون دلار درآمد داشته باشد. فروش فصل های با عنوان آل استار می تواند به بیش از ۱۷۰ میلیون دلار برسد. شکی نیست که یکی از محبوب ترین سریال های ریالیتی شو، سودآورترین آن ها نیز هست.

۱۳- Game of Thrones (2011-2019)

بازی تاج و تخت  بر اساس مجموعه کتاب های جورج آر آر مارتین به نام «ترانه ای از یخ و آتش» به سرعت به یک پدیده جهانی تبدیل شد و به رتبه یک پربیننده ترین سریال در جهان رسید. با نبردهای بزرگ و اژدهایان زیبا که ​​بر سر مردم شهرها آتش می ریختند، تولید هر قسمت حدود ۶ میلیون دلار هزینه داشت و مجموع بودجه آن ۱.۵ میلیارد دلار بود.

این سریال از شبکه HBO پخش شد که یک سرویس مبتنی بر اشتراک است، و بازی تاج و تخت در طی ۸ فصل به تنهایی ۳.۱ میلیارد دلار از این اشتراک ها و در مجموع ۴.۴ میلیارد دلار درآمد برای این شبکه به ارمغان آورد. با این حال، این سریال به فضاهای فراتر از تلویزیون نیز ورود کرده و کالاهای مرتبط بسیاری از بازی های تخته ای گرفته تا بازی های ویدیویی بر اساس آن ساخته و فروخته شده که به موفقیت تجاری بیش از پیش این سریال انجامید.

۱۲- Breaking Bad (2008-2013)

یک معلم علوم متوجه می شود که مبتلا به سرطان است و پس از آن مسیر تولید و فروش مواد مخدر صنعتی را در پیش می گیرد که زندگی خود و اطرافیانش را برای همیشه تغییر می دهد. سریال  بریکینگ بد  که توسط وینس گیلیگان خلق شد، یک موفقیت هنری و تجاری بوده و در طول دوران انتشارش به صدر جدول پربیننده ترین سریال ها صعود کرد. در اوج دوران خود، این سریال برای هر قسمت ۳ میلیون دلار درآمد داشت. AMC در فصل آخر این سریال با میانگین ۱۰.۳ میلیون بیننده، ۲۵۰,۰۰۰ دلار برای هر جایگاه تبلیغاتی ۳۰۰ ثانیه ای دریافت می کرد.

بریکینگ بد در دوران پخش خود در حال رقابت با دیگر سریال های AMC مانند Mad Men و The Walking Dead بود که هر دو به خودی خود موفقیت های مالی قابل توجهی برای شبکه سازنده بودند، اما هیچ کدام به اندازه بریکینگ بد سودآور نبودند. کالاهای تولید شده بر اساس این سریال نیز بیش از پیش بر موفقیت مالی سریال تاثیرگذاشت، جایی که اختراع ماده مخدر آبی رنگ نمادین سریال تبدیل به یک آب نبات محبوب شد و البته کلاه شاپوی معروف شخصیت والتر وایت.

۱۱- The X-Files (1993-2002)

یکی از طولانی‌ترین سریال های علمی تخیلی تلویزیون و مورد علاقه طرفداران، The X-Files جایگاه خود را به عنوان یکی از سودآورترین سریال تلویزیونی تثبیت کرده است. با این حال، موفقیت آن تنها به سود ناشی از تبلیغات تلویزیون محدود نیست، این سریال با دو فیلم بلند نیز همراه شد که جایگاه آن را به عنوان یکی از پردرآمدترین برنامه های تلویزیونی تقویت کردند.

از زمان آغاز به انتشار در سال ۱۹۹۳، سریال  پرونده های مجهول  در طول ۹ فصل خود بیش از ۵۰۰ میلیون دلار درآمد ناخالص را برای شبکه سازنده به ارمغان آورده است. در سال ۱۹۹۸ فیلم X-Files با فروش بیش از ۱۹۸ میلیون دلار در سینماها اکران شد. فیلم بعدی، X-Files: I Want to Believe، تنها ۶۹ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت، اما در مجموع کل فرنچایز X-Files بیش از یک میلیارد دلار درآمد از طریق سریال های تلویزیونی، فیلم ها، کتاب ها و کالاها به ارمغان آورده است که آن را به یکی از پرسودترین فرانچایزهای تلویزیونی تبدیل می کند.

۱۰- Two and a Half Men (2003-2015)

Two and a Half Men یک کمدی خانوادگی از شبکه CBS است که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵ به مدت ۱۱۲ ۲ فصل پخش شد. چارلی شین در بیشتر سریال نقش شخصیت اصلی را بازی کرد، اما پس از بستری شدن در مراکز بازپروری به خاطر اعتیاد و اظهار نظرهای تحقیر آمیز درباره خالق سریال، چاک لور، او را از سریال اخراج کرده و قراردادش لغو شد. پس از این اتفاق، این سریال اشتون کوچر را جایگزین شین کرد.

در حالی که شین در فصل‌های آخر حضورش در این سریال ۱.۸ میلیون دلار برای هر قسمت دستمزد می گرفت، کوچر کمتر از نیمی از این عدد برای هر قسمت، یعنی ۷۰۰ هزار دلار دستمزد دریافت می کرد. در مورد خود سریال، CBS در سال ۲۰۱۱ (فصل هشتم) تبلیغات ۳۰ ثانیه ای در سریال Two and a Half Men را به قیمت ۲۰۰,۰۰۰ دلار می فروخت و این بدان معنی بود که این سریال ۱۵۵ میلیون دلار درآمد تنها از بخش تبلیغات در هر فصل داشته است.

۹- Everybody Loves Raymond (1996-2005)

همه ریموند را دوست دارند  خیلی زود و مدت کوتاهی پس از پخش از شبکه CBS به یک سریال مورد علاقه بینندگان تلویزیونی تبدیل شد. این سریال به قدری محبوب بود که در دو فصل آخر سریال، بازیگر نقش اول آن، ری رومانو، برای هر قسمت ۱.۷۵ میلیون دلار دستمزد می گرفت. با این حال، این دستمزد مورد اعتراض دیگر بازیگران سریال قرار نگرفت که نقش مهمی در موفقیت سریال داشتند اما در مقایسه با دستمزد هنگفت رومانو، برای هر اپیزود تنها ۱۶۰,۰۰۰ دلار دستمزد می گرفتند.

در واکنش به این موضوع، برد گرت (بازیگر نقش رابرت) و دیگر بازیگرانی که احساس می کردند دستمزدشان ناعادلانه است، از حضور در ادامه سریال کناره گیری کردند. تنها پس از توافقی جدید برای دستمزد بازیگران بود که آن ها در نهایت موافقت کردند که سر کار بازگردند. و اگرچه بیش از دو دهه از پایان این سریال می گذرد، طبق گزارش ها، رومانو هنوز هم از طریق بازپخش این سریال، سالانه ۱۸ میلیون دلار درآمد دارد.

۸- Grey’s Anatomy (۲۰۰۵- تاکنون)

Grey’s Anatomy با ۱۹ فصل و فصول آینده، رکورد طولانی‌ترین سریال پربیننده فیلمنامه‌ای را در شبکه ABC و طولانی‌ترین سریال درام پزشکی دارای فیلمنامه تمام دوران را در اختیار دارد. جای تعجب نیست که این سریال با ارزش میلیارد دلاری هیچ نشانه ای از کند شدن را نشان نمی دهد. زمانی که پاتریک دمپسی هنوز در سریال حضور داشت، طبق گزارش‌ها، او و الن پمپئو دستمزد یکسانی دریافت می‌کردند، اما پمپئو معتقد بود که او باید دستمزد بالاتری دریافت کند.

پس از خروج دمپسی از سریال، دستمزد الن به ۵۷۵,۰۰۰ دلار در هر قسمت افزایش یافت. در سال ۲۰۱۹، پمپئو ۲۲ میلیون دلار و ۶ تا ۶ میلیون دلار اضافی از بندهای قراردادی و درآمدهای جانبی این سریال کسب کرد. اما در مقایسه با میزان درآمد Grey’s Anatomy برای دیزنی پلاس (نزدیک به ۳ میلیارد دلار)، عادلانه است که پمپئو و سایر بازیگران به عنوان ستاره‌های سریال، میلیون‌ها دلار دستمزد دریافت کنند.

۷- Seinfeld (1989-1998)

ساینفلد  بدون شک یکی از موفق ترین کمدی های تاریخ تلویزیون تا به امروز است. هنگامی که آخرین قسمت این سریال در سال ۱۹۹۸ پخش شد، حدود ۷۶.۳ میلیون نفر برای تماشای آن پای تلویزیون نشستند، که طبق گزارش نیویورک تایمز، آن را به سومین سریال پربیننده در تاریخ تلویزیون در فصل پایانی تبدیل کرد. به عنوان یکی از خالقان و ستاره سریال، جری ساینفلد به اولین بازیگر تلویزیونی شد که برای هر قسمت یک سریال یک میلیون دلار دستمزد می گرفت، بسیار قبل از اینکه بازیگران سریال Friends در اوایل دهه ۲۰۰۰ دستمزدی مشابه دریافت کنند.

در حوزه حق نشر، حق استریم و کالاسازی، جری ساینفلد و لری دیوید به عنوان خالقان سریال در ابتدا ۷.۵ درصد از کل درآمد سریال را دریافت می کردند. اما با افزایش مداوم محبوبیت سریال و تعداد بینندگانش، این دو به این نتیجه رسیدند که این رقم باید دو برابر شود، هر کدام ۱۵ درصد. تخمین زده می شود که ساینفلد و دیوید هر دو هنوز بین ۴۰ تا ۶۰ میلیون دلار در سال از تکرار پخش این سریال درآمد کسب می کنند.

۶- Frasier (1993-2004)

فریزر  یک اسپین آف از کمدی خانوادگی Cheers در مورد یک روان درمانگر به نام فریزر کرین (کلسی گرامر) است که به عنوان مجری برنامه ای رادیویی به سیاتل بازمی گردد. این سریال یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین سریال‌های اسپین‌آفی در تاریخ تلویزیون بود و به مدت ۱۱ فصل (۲۶۴ قسمت) پخش شد.

در سال ۲۰۰۵، یک سال پس از پایان فریزر، این سریال بیش از ۱.۵ میلیارد دلار درآمد کسب کرده بود که ۸۳۰ میلیون دلار آن از بابت درآمدهای لایسنس بود. در سال ۲۰۱۱، نتفلیکس به مدت دو سال ۲۰۰ میلیون دلار به شبکه CBS پرداخت کرد تا فریزر و دیگر برنامه های محبوب CBS مانند Cheers، Twin Peaks، Star Trek، The Twilight Zone و Family Ties را پخش کند.

۵- Cheers (1982-1993)

قبل از اینکه شرکت‌های تولید فیلم و سریال حقوق پخش ساخته های خود را به شبکه‌ها و کانال‌های دیگر بفروشند، چنین درآمدهایی واقعاً وجود نداشتند یا به شدت نادر بودند. به ادعای لس آنجلس تایمز، Cheers همواره یک سریال پرهزینه برای ساخت بوده است و برای پارامونت ۲.۲ میلیون دلار به ازای هر قسمت هزینه داشت و بازیگران بسیار محبوب آن مانند تد دانسون برای هر قسمت ۴۵۰,۰۰۰ دلار دستمزد می گرفتند. اما از آنجایی که Cheers بینندگان زیادی را جذب کرد و با ارزش‌ترین برنامه NBC بود، سازندگان نمی‌توانستند این سریال را کنار بگذارند، حتی اگر پارامونت سالانه بیش از ۲۵ میلیون دلار از محل هزینه های تولید ضرر می کرد.

در سال ۱۹۹۱، شبکه NBC به طور متوسط ​​۳۳۰۰۰۰ دلار برای هر تبلیغ ۳۰ ثانیه ای در طول سریال دریافت می کرد که به ۲.۶ میلیون دلار در هر قسمت می رسید، بنابراین این سریال سالانه ۱۱۵ میلیون دلار درآمد تبلیغاتی داشت. سه دهه بعد، بازیگران Cheers به ​​لطف حق امتیاز و درآمدهای حق نشر هنوز میلیون ها دلار درآمد دارند.

۴- The Big Bang Theory (2007-2019)

در سال ۲۰۱۹، طولانی‌ترین سریال کمدی چند دوربینی در تاریخ تلویزیون، The Big Bang Theory، به پخش ۱۲ فصلی خود پایان داد. گفته می‌شود که ستاره‌های کمدی این سریال در فصل‌های آخر برای هر قسمت نزدیک به ۱ میلیون دلار دستمزد می گرفته اند. در سال ۲۰۱۷، پنج ستاره اصلی سریال تصمیم گرفتند دستمزدشان را ۱۰۰,۰۰۰ دلار کاهش دهند تا همبازی آنها، مایم بیالیک و ملیسا راوخ که در مقایسه با درآمد میلیون دلاری آن ها در هر قسمت تنها ۱۰۰,۰۰۰ دلار درآمد داشتند، دستمزدشان افزایش یابد.

سی‌بی‌اس ۱۲۵ تا ۱۵۰ میلیون دلار در هر فصل فقط از درآمدهای تبلیغاتی به دست می‌آورد، و توزیع‌کننده سریال، استودیو برادران وارنر نیز یک میلیارد دلار از طریق درآمدهای حق نشر به جیب زد. همچنین بازیگران و اعضای تیم ساخت سریال از طریق کالاسازی و درآمدهای آتی حق نشر در آینده، درآمد بیشتری نیز کسب خواهند کرد.

۳- Modern Family (2009-2020)

در طول ۱۱ فصل،  خانواده مدرن  به یک سریال کمدی خانوادگی محبوب در سراسر جهان تبدیل شد. بازیگران بزرگسالی مانند سوفیا ورگارا، جولی بوون و جسی تایلر فرگوسن در فصل اول حدود ۶۵,۰۰۰ دلار برای هر قسمت دستمزد می گرفتند و این عدد در فصل آخر به نیم میلیون دلار رسید. در مورد بازیگران جوانتر، یعنی ریکو رودریگز، سارا هایلند، آریل وینتر و نولان گولد، این رقم از ۱۵,۰۰۰ دلار در هر قسمت شروع شد و با ۱۲۵,۰۰۰ دلار در هر قسمت به پایان رسید.

به گزارش هالیوود ریپورتر، شبکه USA در سال ۲۰۱۰ حق نشر این سریال را به ارزش هر قسمت ۱.۸ میلیون دلار خریداری کرد. در سال ۲۰۲۱، Hulu و Peacock نیز حق پخش ۲۵۰ قسمت این سریال را برای نمایش روی پلتفرم های خود خریداری کردند.

۲- Friends (1994-2004)

اگرچه  فرندز  یا  دوستان  پخش ۱۰ فصلی خود را در سال ۲۰۰۴ به پایان رساند، بسیاری هنوز به طور مرتب آن را تماشا کرده و آن را یکی از بهترین کمدی های خانوادگی می دانند. ستارگان این سریال در فصل اول ۲۲,۵۰۰ دلار برای هر قسمت دستمزد می گرفتند، اما محبوبیت آن باعث شد این دستمزد در دو سال آخر پخش سریال به ۱ میلیون دلار در هر قسمت برسد. این ارقام باعث شد جنیفر آنیستون، کورتنی کاکس و لیزا کودرو پردرآمدترین بازیگران زن آن زمان باشند.

فوربس تخمین زده است که بازیگران فرندز مجموعاً ۸۱۶ میلیون دلار و تهیه کنندگان اجرایی مارتا کافمن، دیوید کرین و کوین اس برایت نیز حداقل ۵۵۰ میلیون دلار از این سریال درآمد داشته اند. در کل، این سریال از اولین نمایش خود در سال ۱۹۹۴ حدود ۱.۴ میلیارد دلار برای ستارگان و سازندگانش و ۴.۸ میلیارد دلار برای استودیو سازنده آن، برادران وارنر، درآمد داشته است.

۱- The Simpsons (1989- تاکنون)

سیمپسون ها  از آغاز پخش خود در سال ۱۹۸۹ تا به حال ۳۵ فصل و ۷۴۰ قسمت داشته است که آن را به طولانی ترین سریال انیمیشن آمریکایی، طولانی ترین سریال کمدی خانوادگی آمریکایی و طولانی ترین سریال تلویزیونی پربیننده آمریکایی در تمام دوران تبدیل کرده است. سیمپسون ها اگرچه یک سریال انیمیشنی است، اما از طنز خود برای پرداختن به مسائل اجتماعی و سیاسی در ایالات متحده و جهان استفاده می کند.

به گزارش ورایتی، در سال ۲۰۱۳، تلویزیون فاکس قرن بیستم و تلویزیون بیستم اولین حق نشر کابلی و فروش VOD این مجموعه انیمیشنی را به قیمت بیش از ۷۵۰ میلیون دلار به FXX و FXNow فروختند. در سال ۲۰۰۷ اکران فیلم سیمپسون ها بیش از ۵۲۷ میلیون دلار فروخت. به غیر از فرانچایز تلویزیونی و نسخه سینمایی، سیمپسون ها میلیون ها دلار نیز از طریق کالا سازی درآمد داشته است.

منبع: روزیاتو

.

این مطلب از سایت فرادید برداشته شده است و این رسانه هیچ مسئولیتی در قبال این مطلب ندارد

خروج از نسخه موبایل