سریال و انمیشن

مروری بر بهترین‌های کارنامه آهنگسازی مجید انتظامی در سینما

مروری بر بهترین‌های کارنامه آهنگسازی مجید انتظامی در سینما

«بازمانده» محصول سال۱۳۷۳ یکی از مهم‌ترین و ماندگارترین آثار سینمایی در حوزه مقاومت و فلسطین است؛ این فیلم براساس کتاب «بازگشت به حیفا» نوشته غسان کفانی از نویسندگان و روزنامه‌نگاران عرب در قرن بیستم ساخته شده است.

این فیلم به نویسندگی، کارگردانی و تدوین مرحوم سیف‌الله داد، تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی، منوچهر عسگری‌نسب، سیف‌الله داد ساخته شده. آلبوم موسقی بازمانده در ۲۳قطعه، پس از ۳۰سال به‌صورت دیجیتال در همه پلتفرما قابل دسترسی است.

مجید انتظامی سال۱۳۹۳ در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها درباره ساخت موسیقی فیلم «بازمانده» عنوان کرده است: سیف‌الله داد اصرار داشت تِم کار عربی نباشد؛ او یک موسیقی کلاسیک می‌خواست که آن حالت را بیان کند.

کار را با کامپیوتر ضبط می‌کردیم و بعد از گذاشتن روی فیلم، کارگردان نقطه نظراتش را می‌گفت و اگر راهی برای بهتر شدن داشت، آن را انجام می‌دادم و کار را در استودیو ضبط می‌کردیم.

7

یک کارنامه پربار

* انتظامی با دریافت ۴ سیمرغ بلورین برای فیلم‌های «بای سیکل ران»، «روز واقعه»، «آژانس شیشه‌ای»، «مجنون» و «دیوانه‌ای از قفس پرید» مشترکاً به همراه حسین علیزاده و محمدرضا علیقلی برنده بیشترین سیمرغ بلورین در بخش بهترین موسیقی متن جشنواره فیلم فجر است.

* از دیگر فیلم‌هایی که انتظامی آهنگسازی آن را برعهده داشته «از کرخه تا راین» ابراهیم حاتمی کیا در اوایل دهه ۹۰ است.

* «از کرخه تا راین» دومین همکاری انتظامی و حاتمی کیا بود و در سال‌های بعد این همکاری تداوم یافت و انتظامی ۲ موسیقی ملودیک و موفق برای فیلم‌های «بوی پیرهن یوسف» (۱۳۷۴) و «آژانس شیشه‌ای» (۱۳۷۶) ساخت.

* انتظامی درباره ساخت موسیقی «از کرخه تا راین» می‌گوید: من با شخصیت فیلم‌ها زندگی می‌کنم. با سعید در فیلم «از کرخه تا راین» زندگی کردم. با آن شخصیت شیمیایی شدم، با او تیر می‌خورم، کور می‌شوم و… باید اعتقاد داشته باشید که این مرد رفته است و جانش را برای دفاع از مملکت و پس گرفتن قطعه‌ای از این کشور به خطر انداخته است. این دیگر نه شوخی و نه تبلیغات است.»

* از دیگر کارهای ماندگار این آهنگساز «دوئل» احمدرضا درویش بود، انتظامی سال ۸۳ آلبوم موسیقی شامل ۲۰ قطعه که در آن منتخبی از آهنگ‌های فیلم «دوئل» بود را منتشر کرد.

* «ترن» به کارگردانی امیر قویدل در سال ۶۶ از دیگر فیلم‌هایی است که انتظامی آهنگسازی آن را برعهده داشته، موسیقی این اثر سینمایی در مواقع مختلفی همچون راهپیمایی ۲۲بهمن و انتخابات ریاست‌جمهوری از شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شود. موسیقی این فیلم تا به حال به شکل رسمی منتشر نشده است.

* از دیگر آثار ماندگار این آهنگساز، ساخت موسیقی «روز واقعه» شهرام اسدی در سال ۱۳۷۳ است، انتظامی درباره ساخت این اثر گفته: این موسیقی عاطفی نیست؛ درباره یک بخش از فیلم، من با کارگردان بحث داشتم. او عقیده داشت باید مردم زار بزنند ولی من عقیده داشتم این یک حماسه است. امروز عزاداری‌ها به سمت عاطفی رفته است؛ درحالی‌که به‌نظر من یک حماسه است، وقتی ۷۲نفر در مقابل یک لشکر عظیم می‌ایستند و می‌دانند که شهید خواهند شد، این حماسه است.

* «عقاب‌ها» را ساموئل خاچیکیان سال ۶۱ براساس زندگی یدالله شریفی راد یکی از خلبانان معروف جنگ ایران و عراق ساخت. فیلمی که پرمخاطب‌ترین در تاریخ سینمای ایران لقب گرفت. انتظامی در جایی از ساخت موسیقی این فیلم گفته است: «عقاب‌ها» ۲ کارگردان داشت. یک عده می‌گفتند امیر قویدل کارگردان است؛ یک عده می‌گفتند ساموئل خاچیکیان است. موسیقی آن فیلم را من و آقای خانزادی (صدابردار) و تهیه‌کننده پشت میز تدوین ساختیم. خیلی چیزها را هیچ‌کس نمی‌داند. در هیچ‌کدام از کارهایم هیچ‌کس نگفت برای هر صحنه‌اش چه کاری انجام بدهم؛ ولی این یکی واقعا بی‌صاحب بود.

* «آژانس شیشه‌ای» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا محصول سال۱۳۷۶ سینمای ایران در ژانر سیاسی و دفاع‌مقدس است. انتظامی در این‌باره می‌گوید: بیشتر کارهایی که من در عرصه موسیقی فیلم انجام داده‌ام در رابطه با دفاع‌مقدس است. این ها آثاری هستند که من با باورم آنها را ساختم؛ چرا که همواره احساس می‌کردم برای آدم‌هایی که جانشان را برای دفاع از میهن شان می‌دهند باید دینم را ادا کنم؛ دینی که من با موسیقی آن را ادا کردم.

* انتظامی در ساخت موسیقی ۳ فیلم با کیمیایی همکاری داشته، او آهنگساز فیلم «اعتراض» کیمیایی بوده، پیش‌تر در «سفر سنگ» با این فیلمساز همکاری کرده است. ملودی انتظامی در صحنه‌های آغازین فیلم «اعتراض» یکی از ماندگارترین موسیقی‌های فیلم است.

* «دیوانه‌ای از قفس پرید» احمدرضا معتمدی و «مجنون» مهدی شاه محمدی از دیگر کارهای مجید انتظامی بوده است. مجید انتظامی، آهنگساز مطرح کشور، بعد از چند سال دوری از سینما، موسیقی فیلم سینمایی «مجنون» را ساخت.

منبع: همشهری

.

این مطلب از سایت فرادید برداشته شده است و این رسانه هیچ مسئولیتی در قبال این مطلب ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا