بررسی مشخصات و تفاوت های گوشی ریلمی ۱۳ پرو و ۱۳ پرو پلاس

بررسی مشخصات و تفاوت های گوشی ریلمی ۱۳ پرو و ۱۳ پرو پلاس

گوشی‌ های ریلمی ۱۳ پرو و ریلمی ۱۳ پرو پلاس از جمله محصولات جدید کمپانی ریلمی محسوب می‌شوند و به‌تازگی در سال ۲۰۲۴ به بازار عرضه شده‌اند و طرفداران زیادی دارند.

هر دوی این گوشی‌ها در یک روز معرفی شده‌اند و در بسیاری از مشخصات، به هم مشابه هستند و از آنجایی‌که این دو گوشی از یک خانواده هستند و تفاوت قیمتی آنچنان زیادی ندارند خیلی از افراد دوست دارند بدانند که کدام یگ از گوشی های ریلمی ۱۳ پرو گزینه مناسب‌تری خواهند بود. به همین دلیل ما نیز در ادامه این مقاله پلازا به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب

مشخصات ریلمی ۱۳ پرو و ریلمی ۱۳ پرو پلاس

مشخصات گوشی ریلمی ۱۳ پرو گوشی ریلمی ۱۳ پرو پلاس
ابعاد ۱۶۱.۳x۷۳.۹x۸.۲ میلی‌متر ۱۶۱.۳x۷۳.۹x۸.۲ میلی‌متر
وزن ۱۸۸ گرم رنگ طلایی و بنفش / ۱۸۳.۵ رنگ سبز تیره ۱۹۰ گرم رنگ طلایی / ۱۸۵.۵ گرم رنگ سبز تیره
اندازه صفحه نمایش ۶.۷ اینچ ۶.۷ اینچ
نوع صفحه نمایش امولد امولد
رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۱۲ پیکسل ۱۰۸۰ در ۲۴۱۲ پیکسل
نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز ۱۲۰ هرتز
تراشه اسنپدراگون 7s نسل ۲ اسنپدراگون 7s نسل ۲
دوربین‌های پشتی  ۸ + ۵۰ مگاپیکسل ۸ + ۵۰ + ۵۰ مگاپیکسل با زوم اپتیکال ۳ برابر
دوربین جلو ۳۲ مگاپیکسل ۳۲ مگاپیکسل
میزان رم ۸/۱۲ گیگابایت ۸/۱۲ گیگابایت
فضای ذخیره سازی ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت ۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت
قیمت کانفیگ پایه
کانفیگ پایه ۳۲۰ یورو کانفیگ پایه ۳۹۰ یورو

ریلمی ۱۳ پرو و ریلمی ۱۳ پرو پلاس

هر دو گوشی از محصولات خوب بازار محسوب می‌شوند و به‌همین دلیل انتخاب کردن بین آن‌ها کمی سخت خواهد بود. اما ما تصمیم داریم تا این دو گوشی را از نقاط مختلف مورد بررسی قرار دهیم و شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو محصول را به شما عزیزان بگوییم. هر دو گوشی شباهت‌های بسیار زیادی به هم دارند و در برخی از قسمت‌ها نیز تفاوت‌هایی دیده می‌شود. دانستن این تفاوت‌ها به شما کمک خواهد کرد تا در انتخاب گوشی مناسب‌تر برای خودتان عملکرد بهتر و موثرتری داشته باشید و بهترین انتخاب را برای خود داشته باشید.

مشخصات ریلمی 13 پرو و ریلمی 13 پرو پلاس

تفاوت طراحی گوشی ریلمی ۱۳ پرو و ۱۳ پرو پلاس

گوشی های ریلمی ۱۳ پرو و ریلمی ۱۳ پرو پلاس در قسمت طراحی شباهت‌های بسیار زیادی به هم دارند. هر دو از طراحی های زیبا و چشمگیری استفاده می‌کنند و می‌توانند شما را راضی نگه دارند.

ابعاد این دو گوشی بر اساس رنگ‌بندی متفاوت است و هر گوشی در دو اندازه مختلف تولید شده است. دو محصول مورد‌نظر در رنگ های طلایی و نمونه پرو در رنگ های طلایی و بنفش در اندازه ۱۶۱.۳۴ در ۷۳.۹۱ در ۸.۲۳ میلی‌متر ساخته شده اند. همچنین یک نمونه سبز تیره نیز برای این دو گوشی در نظر گرفته شده است که در ابعاد ۱۶۱.۳۴ در ۷۳.۹۱ در ۸.۴۱ میلی‌متر ساخته شده است و کمی اندازه بزرگ‌تری دارد. اگر به گوشی بزرگتر علاقه دارید، نمونه پرو پلاس می‌تواند گزینه بهتری برای شما عزیزان باشد.

همچنین بخوانید :

جنس قسمت پشتی هر دو گوشی از شیشه یا چرم ساخته شده است و قسمت جلویی نیز شیشه‌ای خواهد بود. قسمت جلوی این گوشی توسط محافظ‌های گوریلا گلس 7i محافظت می‌شود که مقاومت بالایی در تحمل انواع ضربه‌ها دارد و به‌راحتی دچار آسیب دیدگی نمی‌گردد.

نمایشگر

باید اشاره کرد که گوشی های ریلمی ۱۳ پرو و ریلمی ۱۳ پرو پلاس در قسمت نمایشگر هیچ تفاوتی با هم ندارند. سازنده سعی کرده است تا از یک نوع صفحه ‌نمایش و یک نوع امکانات استفاده کرده تا این بخش اصلا برای انتخاب گوشی مورد نظر شما مناسب نباشد. هر دو گوشی از صفحه‌ نمایش ۶.۷ اینچی از نوع امولد استفاده می‌کنند. رزولوشن تصویر این نمایشگر نیز ۱۰۸۰ در ۲۴۱۲ پیکسل خواهد بود که نشان از کیفیت بالای صفحه‌نمایش دارد.

هر دو گوشی در بخش تولید روشنایی حرف‌هایی برای گفتن دارند و بدون‌ شک زیر نور خورشید هیچ مشکلی برای استفاده از گوشی دیده نخواهد شد. این دو گوشی در بالاترین حالت ممکن این امکان را دارند که تا ۲۰۰۰ نیت روشنایی تولید کنند. نسبت نمایشگر به بدنه ۹۰.۶ درصدی موجب شده است تا این دو گوشی لبه‌های خیلی نازکی داشته باشند که در حین استفاده از گوشی حس خوبی را به مخاطب خود انتقال خواهد داد. درست است که این گوشی حالت تمام ‌صفحه نیست، اما لبه های آن آنقدری نازک هست که این موضوع را احساس نکنید.

پردازنده

بهتر است که در بخش پردازنده نیز به‌دنبال تفاوت گوشی های ریلمی ۱۳ پرو و ریلمی ۱۳ پرو پلاس نگردید، زیرا هیچ‌ چیز نصیب شما نخواهد شد و هر دو گوشی از یک نوع پردازنده بهره برده‌اند که می‌تواند بازی‌های روز دنیا را به‌راحتی برای شما اجرا کند. هر دو گوشی از پردازنده‌ اسنپدراگون 7s نسل ۲ بهره برده‌اند. این پردازنده قدرت و قابلیت‌های زیادی دارد.

همچنین بخوانید :

اسنپدراگون 7s نسل ۲، یک تراشه ۴ نانومتری بوده و هشت هسته دارد. از هشت هسته تشکیل دهنده آن چهار هسته آن از نوع Cortex-A78 با کلاک ۲.۴۰ گیگاهرتز و چهار هسته دیگر آن از نوع Cortex-A55 با کلاک ۱.۹۵ گیگاهرتز خواهد بود. چهار هسته اول برای پردازش‌های سنگین و چهار هسته دیگر برای پردازش‌های روزانه کاربرد دارند. از آنجایی‌که هر دو گوشی از یک نوع تراشه بهره برده‌اند، پردازنده‌های گرافیکی هر دو نیز یکسان خواهد بود. در دو گوشی تراشه گرافیکی Adreno 710 به چشم میخورد که قدرت بالایی دارد و در اجرای بازی‌های گرافیکی به پردازنده اصلی کمک می‌کند.

رم و حافظه داخلی

رم و حافظه داخلی بخشی است که تفاوت گوشی های ریلمی ۱۳ پرو و ریلمی ۱۳ پرو پلاس نمایان خواهد شد. البته که این تفاوت به گونه‌ای نیست که شما را وادار کند حتما بین دو گزینه یک گوشی را انتخاب کنید. گوشی ریلمی ۱۳ پرو با حافظه داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی و رم ۸ و ۱۲ گیگابایتی همراه است. نسخه ۱۲۸ گیگابایت با رم ۸ گیگابایتی، نسخه ۲۵۶ با رم ۱۲ گیگابایتی و نسخه ۵۱۲ گیگابایت با رم ۱۲ گیگابایتی عرضه شده‌اند.

همچنین بخوانید :

در طرف مقابل، گوشی ریلمی ۱۳ پرو پلاس تنها از حافظه داخلی ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی بهره برده است که با رم ۸ و ۱۲ گیگابایتی همراه است. نسخه ۲۵۶ گیگابایت با رم ۸ و ۱۲ گیگابایتی و نسخه ۵۱۲ گیگابایت با رم ۱۲ گیگابایتی به بازار عرضه خواهد شد. قابل توجه است که هر دو گوشی قابلیت پشتیبانی از SD Card به‌صورت مستقیم و از طریق درگاه را ندارند. تنها تفاوت دیده شده این است که نسخه پرو از حافظه‌های کمتر از جمله ۱۲۸ گیگابایت پشتیبانی می‌کند و تنوع بیشتری در کانفیگ دارد، اما نسخه پرو پلاس از این موضوع چشم‌پوشی کرده است.

تفاوت های گوشی ریلمی ۱۳ پرو و ۱۳ پرو پلاس از نظر دوربین

در قسمت دوربین و فیلم گرفتن نیز تفاوتی بین گوشی های ریلمی ۱۳ پرو و ریلمی ۱۳ پرو پلاس دیده می‌شود. اگر شما نیز عاشق عکس و فیلم گرفتن هستید بهتر است که به این قسمت خوب توجه داشته باشید تا بر اساس نوع فعالیت عکسبرداری خود بهترین انتخاب را داشته باشید. گوشی ریلمی ۱۳ پرو از ترکیب دوربین‌های دوتایی استفاده می‌کنند. دوربین اصلی این گوشی از نوع واید بوده و ۵۰ مگاپیکسلی است. دوربین دوم گوشی نیز اولترا واید بوده و ۸ مگاپیکسلی است. همچنین این گوشی از یک دوربین سلفی از نوع واید ۳۲ مگاپیکسلی نیز استفاده می‌کند.

در طرف مقابل گوشی ریلمی ۱۳ پرو پلاس از ترکیب سه تایی دوربین‌ها استفاده می‌کند. دوربین اصلی از نوع واید و ۵۰ مگاپیکسلی است. دوربین دوم از نوع اولترا واید و ۸ مگاپیکسلی است و دوربین سوم نیز از نوع تله‌فوتو پریسکوپی است. همچنین دوربین سلفی گوشی نیز برابر ۳۲ مگاپیکسل است. با هر دو گوشی امکان فیلمبرداری با کیفیت 4K و نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه فراهم است. در کیفیت 1080p نرخ فریم به ۱۲۰ و در 720p نرخ فریم به ۲۴۰ فریم بر ثانیه قابل‌ارتقا است. در فیلم‌برداری با استفاده از دوربین سلفی نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه برای همه کیفیت‌ها فراهم خواهد بود.

باتری

گوشی های ریلمی ۱۳ پرو و ریلمی ۱۳ پرو پلاس در بخش باتری نیز تفاوت‌هایی با هم دارند. البته که این تفاوت‌ها به ظرفیت باتری و شارژ‌دهی آن مربوط نمی‌شود و به‌مدت زمان شارژ شدن آن مربوط می‌شود که برای گیمر‌ها حائز اهمیت است. هر دو گوشی از باتری‌های لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۵۲۰۰ میلی‌آمپری استفاده کرده‌اند که توسط خود کاربر قابل تعویض نیست.

تفاوت فاحش این است که گوشی ریلمی ۱۳ پرو پلاس از شارژر ۸۰ واتی بهره برده است و برادر کوچکتر آن از شارژ ۴۵ واتی استفاده می‌نماید. این موضوع موجب شده تا نسخه پرو پلاس تنها در ۱۹ دقیقه، پنجاه درصد شارژ خود را بازیابی کند و نسخه پرو برای این کار به ۲۷ دقیقه زمان نیاز دارد. قابل توجه است که هر دو گوشی از قابلیت شارژ سریع یا فست شارژ استفاده می‌کنند، اما قابلیت شارژ بی‌سیم توسط آن‌ها پشتیبانی نمی‌شود.

همچنین بخوانید :

قیمت و تاریخ عرضه

گوشی های ریلمی ۱۳ پرو و ریلمی ۱۳ پرو پلاس از نظر تاریخ عرضه هیچ تفاوتی با هم ندارند. هر دو گوشی در تاریخ ۳۰ جولای سال ۲۰۲۴ معرفی شدند و در تاریخ ۶ آگوست سال ۲۰۲۴ نیز به بازار جهانی عرضه گردیدند. اما در قسمت قیمت کمی ماجرا متفاوت است و از آنجایی که پرو پلاس یک نسخه بالاتر است قیمت بیشتری نیز باید برای خرید آن بپردازید. نسخه پرو با قیمت حدودی ۳۲۰ برو و نسخه پرو پلاس با قیمت حدودی ۳۹۰ یورو در همگام عرضه قیمت‌گذاری شده اند.

جمع‌بندی

در نهایت با مقایسه گوشی های ریلمی ۱۳ پرو و ریلمی ۱۳ پرو پلاس همراه شما عزیزان بودیم و این دو گوشی را در قسمت‌های مختلف با هم بررسی کردیم. حال تصمیم‌گیرنده نهایی شما خواهید بود که با توجه به این تفاوت‌ها گوشی مورد نظر خود را انتخاب نمایید. نظر شما چیست؟ بنظر شما کدام یک از این دو گوشی ارزش خرید بیشتری دارند؟ خوشحال می‌شویم که نظرات خود را در قسمت کامنت‌ها با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

خروج از نسخه موبایل