معرفی و بررسی فیلم چرا گریه نمی کنی؟

معرفی و بررسی فیلم چرا گریه نمی کنی؟

فیلم چرا گریه نمی کنی یکی از آثار مورد توجه سال 1403 است که پس اکران عمومی توانست یک اکران آنلاین نیز داشته باشد. در این مقاله با معرفی کامل فیلم همراه شما هستیم.

علیرضا معتمدی کارگردان، نویسنده و هنرپیشه اهل ایران است که در سال 1357 چشم به جهان گشود. او فیلم‌های مشهور همچون متل قو، آقای هفت رنگ و صحنه جرم، ورود ممنوع را نویسندگی کرده و در سال 1396 اولین فیلم خود با نام رضا را کارگردانی کرد. فیلم رضا با توجهات جهانی روبه‌رو شد و توانست برنده جایزه حمایت از توزیع سینه پلوس جشنواره فیلم آنتروو بلفور و تقدیر ویژه مسابقه بین‌الملل جشنواره فیلم بمبئی شود. در سال 1401 این کارگردان تصمیم گرفت دومین فیلم‌ بلند خود را بسازد.

فیلم چرا گریه نمی کنی به کارگردانی و نویسندگی علیرضا معتمدی و تهییه‌کنندگی سید رضا محقق در سال 1401 ساخته شد و همان سال در چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درآمد. این فیلم توانست در این جشنواره صاحب جایزه نیز شود و بازیگران مطرحی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. در این مقاله پلازا قصد داریم تا با معرفی فیلم ایرانی چرا گریه نمی کنی همراه شما باشیم.

فهرست مطالب:

تاریخ اکران فیلم چرا گریه نمی کنی

ژانر فیلم سینمایی چرا گریه نمی کنی کمدی و درام است. این اثر نخستین بار در تاریخ 29 مهر 1401 در سائو پائولو، سپس در آبان 1401 در بلفورت و در نهایت در بهمن همان سال در جشنواره فجر به نمایش درآمد. تاریخ اکران عمومی این فیلم 8 آذر 1401 بود و در تاریخ 2 مرداد 1403 به اکران آنلاین در فیلم‌نت درآمد. مدت زمان این اثر 86 دقیقه است.

داستان فیلم چرا گریه نمی کنی

داستان فیلم چرا گریه نمی کنی

خلاصه فیلم سینمایی چرا گریه نمی کنی درباره مردی به نام علی شهناز است. علی پدر و مادرش را از دست داده و تنها یک برادر کوچکتر دارد که به شدت نگران و مراقب اوست. برادر کوچکتر او بر اثر اتفاقی فوت می‌کند. تمام امید علی به پوچی می‌گراید و در پیله تنهایی خود فرو می‌رود. او حتی دیگر نمی‌تواند گریه کند و این آزارش می‌دهد. تمامی افراد پیرامون او، دائما با علی صحبت می‌کنند تا گریه کند و آرام شود. فیلم نیز پیرامون همین موضوع می‌گردد.

بازیگران فیلم چرا گریه نمی کنی

در این بخش با معرفی هنرپیشگان این اثر همراه شما هستیم. ابتدا با بیوگرافی بازیگران اصلی و سپس سایر هنرپیشگان همراه شما هستیم. علیرضا معتمدی در این اثر نقش اول را دارد. او نقش علی و همزه را باهم ایفا می‌کند.

باران کوثری در نقش مهتاب همسر سابق علی

باران کوثری بازیگر زن اهل ایران متولد 25 مهر سال 1364 است. او بازیگری را به سبب مادرش رخشان بنی‌اعتماد (کارگردان سینما) و جهانگیر کوثری (تهیه‌کننده سینما و کارشناس فوتبال) شروع کرد. در سال 1370 باران با فیلم بهترین بابای دنیا پا در این دنیا نهاد و تا دهه 80 در فیلم‌های مادرش حضور پیدا می‌کرد. در سال 1385 خانم کوثری به سبب ایفای نقش دو فیلم خون‌بازی و روز سوم برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد. از همین زمان او به شهرت زیادی رسید. فیلم‌های حیران، من مادر هستم، اسب حیوان نجیبی است، عصبانی نیستم، مستانه، هفت ماهگی، سد معبر، عرق سرد، جان‌دار و بی‌حسی موضعی، سریال‌های صاحبدلان، دندون طلا و ملکه گدایان از آثار مشهور خانم باران هستند.

همچنین بخوانید :

هانیه توسلی در نقش عمه علی

هانیه توسلی بازیگر زن ایرانی در 14 خرداد ماه سال 1354 چشم به جهان گشود. او در سال 1379 با سریال غریبه و فیلم آخر بازی جلوی دوربین رفت و در نهایت موفق شد تا برای بازی در شب‌های روشن برنده تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن جشن خانه سینما شود. او سپس در تلویزیون دو سریال وفا و میوه ممنوعه را بازی کرد و توانست به واسطه آنها شهرت زیادی کسب کند. این بازیگر تا کنون برای فیلم دهلیز برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن و برای فیلم سوءتفاهم نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد. خانم توسلی در طی سال‌های بازیگری خود در آثار مشهوری مانند شام آخر، کافه ستاره، دیشب باباتو دیدم آیدا، آقا یوسف، مردن به وقت شهریور، خط ویژه، نقطه کور، سیانور، جهان با من برقص، بی‌صدا حلزون، سریال‌های شمس‌العماره، شاهگوش و زخم کاری ایفای نقش داشته است.

فرشته حسینی در نقش صبا

فرشته حسینی هنرپیشه زن اهل افغانستان در 6 اردیبهشت سال 1376 چشم به جهان گشود. او در سن 9 سالگی با تئاتر پا به عرصه بازیگری گذاشت. سپس در سال 1395 با فیلم رفتن در سینمای ایران حضور پیدا کرد. این بازیگر موفق شد تا برای فیلم دسته دختران دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل زن جشنواره فجر را دریافت کند. فیلم‌های شکستن همزمان بیست استخوان، هفت و نیم، سریال‌های قورباغه و جنگل آسفالت از آثار دیده شده این هنرپیشه هستند.

همچنین بخوانید :

مانی حقیقی در نقش امیرحسین

مانی حقیقی بازیگر، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس ایرانی در 15 اردیبهشت 1348 چشم به جهان گشود. او نوه ابراهیم گلستان نویسنده و فیلم‌ساز معروف است و به همین دلیل نخستین بار در فیلم اسرار گنج دره جنی که ساخته پدربزرگش بود حضور پیدا کرد. او سپس کارشناسی فلسفه از دانشگاه مک‌گیل، کارشناسی ارشد فلسفه از دانشگاه گولف و کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی از دانشگاه ترنت را دریافت کرد و توانست در سال 1381 با نویسندگی و کارگردانی فیلم آبادان توجه‌ها را جلب کند. این بازیگر تا سال 1387 در نقش نویسنده و کارگردان حضور پیدا کرد و ماحصل آن فیلم‌های چهارشنبه سوری، کارگران مشغول کارند و کنعان بودند.

این بازیگر نخستین بار در فیلم درباره الی… حضور پیدا کرد. مانی حقیقی تا کنون برای فیلم‌ کارگران مشغول کارند برنده سیمرغ بلورین شده است. از آثار مشهور او به عنوان بازیگر باید به ورود آقایان ممنوع، پذیرایی ساده، آذر، شهدخت، پرویز و دیگران، پنجاه کیلو آلبالو، نگار، مارموز، کشتارگاه و ملاقات با جادوگر اشاره کنیم.

سایر هنرپیشه های چرا گریه نمی کنی عبارتند از:

  • لیندا کیانی در نقش همسر امیر حسین
  • نهال دشتی در نقش لیلا همسر برادر علی
  • امیرحسین فتحی در نقش برادر علی
  • علی مصفا در نقش ساقی
  • و…

نقد فیلم سینمایی چرا گریه نمی کنی

این فیلم یک کمدی سیاه است که در بستر درام روایت می‌شود و موقعیت‌های طنز مختلفی دارد. سال‌هاست که کمدی سیاه در سینمای ایران کمرنگ شده اما آقای معتمدی ثابت کرد که می‌توان هنوز از این دسته آثار نیز در سینما داشت. فیلم دقیقا داستان خود را در عنوان به مخاطب می‌گوید. قصه مردی که نمی‌داند چرا نمی‌تواند گریه کند. او به دلیل اتفاقاتی که در زندگیش افتاده، به پوچی رسیده و نمی‌تواند گریه کند. در واقع نقش علی یک نیهیلیست را نشان می‌دهد. اما نیهیلیستی که بیشتر ادعای پوچ‌گرا بودن دارد، زیرا به هر دری می‌زند تا از این حالت دربیاید. در واقع علی چیزی را تجربه می‌کند که شاید ما بارها در زندگی با آن روبه‌رو شده‌ایم. رنج‌هایی متوالی که به صورت ترسی ریشه‌ای در روان ما شکل گرفته‌اند و تبدیل به پوچی شده‌اند.

او به جست و جو می‌پردازد و از افراد مختلف که هر کدام نماینده یک نسل و یک تفکر هستند، کمک می‌خواهد. افرادی که از عمق وجود خیرخواه او هستند و روش‌های خاص خود را پیشنهاد می‌دهند. در این میان او  بین یک رابطه عاشقانه با عشقی که نگاه جدیدی دارد و یک رابطه تمام نشده با زنی که آمال و آرزویش کیلومترها با او فاصله دارد، گیر کرده است. علی نماینده است. نماینده‌ای از انسان و بیانگر یک موقعیت مشابه در زندگی! او قرار است در فیلم، روایتگر یک اصل فلسفی برای ما باشد.

اما آقای معتمدی با وجود استفاده از عناصر ایرانی و غیر ایرانی در فیلم، گاه نمی‌تواند تعادل برقرار کند. ما از اول می‌دانیم هدف فیلم چیست اما کاش انقدر وضعیت شخصیت‌های فیلم ایده‌آل نبود. بیش از هشتاد درصد مخاطب این فیلم مردم عادی هستند که در امرار معاش خود دچار مشکلاتی هستند و بی‌دغدغگی علی قصه برای آنها بسیار دور است.

همچنین بخوانید :

در نهایت باید بگوییم نمرات فیلم سینمایی چرا گریه نمی کنی خوب هستند و فیلم با وجود حواشی فراوان به موفقیت رسید. البته اگر حواشی پیرامون این اثر نبودند، شاید می‌توانست به جایگاه‌های بهتری برسید.‌ به علاوه نقطه قوت چرا گریه نمی‌کنی، تدوین قوی آن است و باید حق را به داوران جشنواره فجر دهیم که برای این فیلم به میثم مولایی سیمرغ بلورین بهترین تدوین را اعطا کردند.

سخن نهایی

در این مقاله با معرفی و بررسی فیلم چرا گریه نمی کنی همراه شما بودیم. این اثر دومین فیلم بلند علیرضا معتمدی است که با استقبال روبه‌رو شد و توانست در سال 1403 به اکران آنلاین برسد. نظر شما ددباره این اثر چیست؟ از همراهی شما تا پایان مقاله متشکریم.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

خروج از نسخه موبایل