سریال و انمیشن

تشریح دنیای پساآخرالزمانی سریال «سیلو»؛ از پیشینه سیلوها تا دنیای مسموم خارج

تشریح دنیای پساآخرالزمانی سریال «سیلو»؛ از پیشینه سیلوها تا دنیای مسموم خارج

سریال درام علمی تخیلی  سیلو  (Silo) از اپل تی وی دنیایی پیچیده را روایت می کند که هیو هوی در مجموعه رمان‌های تحسین‌شده‌اش خلق کرده است. کتاب Wool، اولین قسمت از مجموعه کتاب‌های Silo، دوازده سال قبل از انتشار اقتباس تلویزیونی اپل تی‌وی در سال ۲۰۲۳ توسط هوی به‌عنوان یک کتاب الکترونیکی نوشته و منتشر شد.

هوی بعداً کتاب های Shift و Dust را در سال ۲۰۱۳ به عنوان اضافاتی بر دنیای سیلو منتشر کرد. سریال سیلو از اپل تی وی بر اساس کل سه گانه کتاب های هوی ساخته شده است، در شرایطی که حداقل یک فصل دیگر از آن تایید شده است که نقبی عمیق تر بر کتاب های هوی خواهد بود. بر این اساس، سیلو دارای جهان سازی پیچیده و دقیقی است که نیاز به توضیح بیشتر دارد.

54

سیلو داستان جامعه‌ای را روایت می‌کند که به دلیل شرایط مسموم دنیای بیرون، در یک پناهگاه امن عمودی در زیر زمین زندگی می‌کنند. ساکنان سیلو بر این باورند که یک رویداد آخرالزمانی قرن‌ها پیش زندگی در سطح زمین را غیرممکن کرده است.

در این سریال، ربکا فرگوسن نقش ژولیت را بازی می‌کند که پس از اینکه کلانتر هلستون تصمیم می‌گیرد تا سیلو را ترک کند تا حقیقت دنیای بیرون را دریابد، نقش کلانتر را بر عهده می‌گیرد. در حالی که این سریال اطلاعات زیادی در مورد کارکرد و چگونگی خلق سیلو فاش نکرده است، حقیقت را می توان در سه گانه کتاب های Silo نوشته هوی یافت که در ادامه خواهد آمد.

55

سیلو کجاست؟

بر اساس اطلاعات ارائه شده در کتاب های سیلو، سیلو احتمالاً در زیر زمین در جایی در ایالات متحده واقع شده است. این را با توجه به بازیگران انگلیسی زبان با لهجه آمریکایی در سریال نیز می توانند استنباط کرد. مکان دقیق سیلو در کتاب‌ها مشخص نشده است، اما مضامین غربی‌شده این جامعه زیرزمینی به این مفهوم اشاره می‌کند که اتفاقات سیلو در جایی اتفاق می‌افتد که قبل از آخرالزمان، قلمرو ایالات متحده بوده است.

اگرچه هرگز گفته نمی شود که داستان سریال سیلو در ایالات متحده اتفاق می افتد، به نظر می رسد این دقیق ترین پیش بینی باشد. بر اساس اطلاعات بخش دوم داستان در کتاب‌های سیلو با عنوان Shift، در مجموع ۵۰ سیلو وجود دارد. مشخص شده است که سیلوی شماره یک در جورجیا واقع شده است، که بیش از پیش ثابت می کند که سیلوی ژولیت و همراهانش در ایالات متحده واقع شده است.

56

بیرون از سیلو چه خبر است؟

ساکنان سیلو فکر می کنند که دنیای بیرون از سیلو کشنده و سمی است، که البته درست است. هنگامی که کارگران برای تمیز کردن دوربین روی سطح سیلو به بیرون فرستاده می شوند، فقط می توانند برای چند لحظه زنده بمانند و در نهایت در هوای سمی خفه شده و می میرند. این به این دلیل است که لباس هایی که ظاهراً برای محافظت از آنها در برابر سموم خطرناک طراحی شده اند، به هیچ وجه از آنها محافظت نمی کنند، به این معنی که حتی کسانی که لباس هایشان را بر تن نگه می دارند نیز از بخارات سمی هوای بیرون از سیلو در امان نیستند.

همچنین دنیای سیلو واقعاً خصمانه و پسا آخرالزمانی است، همانطوری که از طریق دوربین اصلی روی سطح زمین نشان داده می شود. قسمت جلوی سرپوش هولستون و آلیسون روی لباس های مخصوصشان طوری دستکاری شده است تا دنیای بیرونی را دلپذیر و سرسبز به آنها نشان دهند، اما این یک فریب بود. هولستون معتقد بود که آلیسون درست می‌گوید که دنیای بیرون واقعاً مسموم نشده است و منظره زیبایی در بالا در انتظار آنهاست. وقتی هولستون کلاه ایمنی را از سر برداشت، متوجه می‌شود که به آنها دروغ گفته نشده و ترک سیلو اشتباه بزرگی بوده است.

57

سیلو چقدر بزرگ است؟

ارتفاع کل سیلو تقریباً ۱,۷۵۵ متر است که معادل چهار برابر ارتفاع ساختمان امپایر استیت است. سیستم های طبقات اجتماعی درون سیلو به دلیل فاصله زیاد به قدری مجزا تقسیم شده اند که ساکنان سطح پایین باید برای رسیدن به سطوح بالا، ارتفاع زیادی را بالا بروند.

پیاده روی در سیلو به دلیل شیب زیاد و تعداد پله هایی که باید طی کرد خسته کننده خواهد بود. فقدان آسانسور در این ساختار عظیم نشان می دهد که جداسازی عمداً برای حفظ یک سیستم طبقاتی مجزا در سیلو بین کارگران مکانیکی در پایین و مقامات در بالا صورت گرفته است.

58

سیلو چند طبقه دارد؟

سیلو تقریباً بیش از ۱.۶ کیلومتر در عمق زمین پیش رفته و ۱۴۴ طبقه دارد که که هر کدام ۱۲ متر ارتفاع دارند. سریال سیلو همان ابعاد سیلو در نسخه کتابی را حفظ کرد تا اندازه عظیم این تمدن زیرزمینی را به تصویر بکشد. در حالی که برخی، از جمله شهردار روث در قسمت ۳ سریال سیلو، ممکن است پیاده روی به بالا یا پایین سیلو را با پای پیاده انجام دهند، این کار معمولاً فقط در موارد بسیار نادر و ضروری انجام می شود. در حالی که امکان پیمودن پیاده تمام این مسیر وحود دارد، احتمالاً چنین کاری بسیار خسته کننده خواهد بود.

59

چه کسی سیلو را ساخته است؟

افشای اینکه چه کسی این سیلو را ساخته است تا قبل از کتاب دوم با عنوان Dust مورد بحث قرار نگرفت، کتابی که توضیح می دهد که از قبل تعداد زیادی سیلو به دستور دولت فدرال ایالات متحده برای سکونت انسان ها در صورت حمله فاجعه باری که آینده بشریت را به خطر می اندازد ساخته شه استد. این کتاب تصریح می‌کند که در سال ۲۰۴۹، دونالد کین، از اعضای کنگره، به دلیل تخصصش در طراحی معماری، برای ساخت اولین سیلو مامور شد.

دونالد این پروژه را در سال ۲۰۵۲ با ساخت یک سیستم پناهگاه زیرزمینی که از ۵۰ سیلو جداگانه تشکیل شده بود، به نتیجه رساند. در همان سال، انفجارهایی هسته ای روی سطح زمین رخ داد که جهان را غیرقابل سکونت کرد.

60

وقتی شهروندی سیلو را ترک می کند چه اتفاق می افتد؟

تنها چیزی که در مورد ترک سیلو شناخته شده بود این بود که مردم در نهایت به دلیل هوای سمی بیرون از سیلو خواهند مرد. ژولیت اولین کسی است که با موفقیت لباس مخصوص خود را دستکاری می کند و با محافظت لازم به سطح زمین می رود تا زمین بایر پسا آخرالزمانی را بررسی کند. ژولیت به زودی از طریق سفرهای خود متوجه می شود که بیش از یک سیلو وجود دارد.

حداقل ۱۸ سیلوی مختلف در سطوح مختلف تمدنی وجود دارد. سریال سیلو به احتمال زیاد اتفاقاتی را در ادامه روایت خواهد کرد که ژولیت را به سیلوی شماره ۱۷ می برد، جایی که او بدون خبر ساکنانش وارد شده و شورشی را می بیند که با نتیجه ای هولناک برای ساکنانش به پایان می رسد.

آنچه تاکنون در سریال سیلو دیده ایم به همان شکل کتاب‌های هیو هوی، Wool، و همچنین Dust و Shift، پیش رفته است. اگرچه این احتمال وجود دارد که خالق این سریال تلویزیونی، گراهام یوست، بتواند برخی از عناصر کلیدی کتاب های سه گانه هوی را تغییر دهد، اما تاکنون این سریال به طرح منابع اورجینال وفادار مانده است. ظاهراً هوی از اقتباس تلویزیونی کتاب‌های مشهور خود در سیلو بسیار راضی بوده و احتمالاً نقش مهمی در توسعه فصل آینده و شاید حتی فصل ۳ در آینده نزدیک ایفا خواهد کرد.

61

جنبه هایی از دنیای سیلو که هنوز مورد بحث قرار نگرفته اند

در حالی که فصل ۱ سریال سیلو پادآرمانشهری عظیم و پیچیده و البته پسا آخرالزمانی ساخته شده توسط هیو هوی را معرفی کرد، هنوز جنبه های زیادی از این جهان وجود دارد که سریال باید به آن ها بپردازد. کتاب دوم این مجموعه، Shift، پیش درآمدی بر Wool است (که فصل ۱ بر اساس آن ساخته شده است). این بدان معناست که فصل‌های آینده سریال حاوی جزئیات بیشتری در مورد تاریخ این جهان و چگونگی انتقال زندگی بشری به این سیلوها و اینکه این سیلوها چگونه ساخته شده اند خواهد بود.

یکی از عناصر کلیدی دنیای سیلو که تاکنون معرفی نشده اند، نانوربات ها هستند. در کتاب های هوی، جنگ هسته‌ای پاسخی به ظهور نانوتکنولوژی خود-تکثیر شونده نظامی شده بوده است. بدون اسپویلرهای زیاد، نابودی هسته‌ای در مقایسه با آرماگدون مبتنی بر فناوری نانو که بشر تقریباً با آن مواجه شده بود، گزینه ای کم خطرتر تشخیص داده شده است. با این حال، افشاگری های کلیدی کمتر به جهان مربوط شده و بیشتر به تاریخ آن مربوط می‌شود، زیرا همه چیز از آینده بشریت گرفته تا ایجاد سیلوها در پایان کتاب های سیلو، همچنان مبهم و رازآلود است.

62

تفاوت هایی که نسبت به نسخه کتاب سیلو ایجاد شده است

مانند هر تلاشی برای انتقال یک اثر ادبی به صفحه تلویزیون، اپل مجبور شد چندین تغییر در رمان های هیو هوی ایجاد کند تا سیلو بهتر با قالب جدید سازگار شود. با این حال، اکثر این تغییرات شخصیت محور بوده است تا تغییرات در دنیایی که داستان در آن رخ می دهد. این رویه احتمالاً با ادامه سریال سیلو تغییر خواهد کرد، اما فصل ۱ توانست نسبتاً به کتاب‌های هوی وفادار بماند.

با این حال، هنوز دو تغییر کلیدی وجود داشت که سریال سیلو در دنیای کتاب‌ها ایجاد کرد – اگرچه، به‌طور غیرمعمول، این تغییرات شامل حذف یا تغییر ایده‌ها نبوده، بلکه اضافه کردن مفاهیم جدید بود. علاوه بر این، اضافه‌ها و تغییرات اصلی در دنیای Silo شامل برخی از مهم‌ترین مفاهیم این سریال تاکنون می‌شود، که نبود آن ها در کتاب های اورجینال را بسیار غافلگیر کننده می سازد.

دو مورد از مهمترین مفاهیم منحصر به فرد در دنیای سیلو بیماری مرموزی به نام سندرم و گروه شورشی به نام شعله دارها هستند. هر دو نکات کلیدی داستان در فصل ۲ سیلو و بعد از آن خواهند بود، در حالی که هیچ کدام از آن ها در کتاب های اصلی وجود ندارند. شورشی که حدود یک قرن قبل از داستان اورجینال اتفاق می افتد، در کتاب‌های سیلو نیز رخ داده، اما این موضوع از تم های اصلی داستان نیست. از سوی دیگر، نسخه سریالی، شورش را در همراهی با رویدادهای رایج و کنونی داستان، به ویژه روایت ژولیت، پیش می برد.

63_11zon (8)

از سوی دیگر، سندروم کاملاً منحصر به سریال سیلو است. چیزی که حتی به سندرم نزدیک باشد در کتاب‌های هوی دیده نمی‌شود، زیرا هیچ وضعیت سلامتی مرموزی وجود ندارد که حتی به طور گذرا به آن اشاره شده باشد. بیماری سندرم در سریال تلویزیونی سیلو یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های جهان‌سازی سریال است، زیرا به نظر می‌رسد زندگی در یک سیلو زیرزمینی بدون نور خورشید، به شکل قابل درکی پیامدهای سلامتی داشته باشد.

این احتمال وجود دارد که با ادامه سیلو، تغییرات جهان‌سازی بیشتری نسبت به آنچه در کتاب های هوی می بینیم رخ دهد. بسیاری از شخصیت‌ها و رویدادهای کلیدی نیز قبلاً در فصل ۱ تغییر کرده‌اند، اما تاکنون، نسخه سریالی توانسته است دیدگاه هوی از جهانی را که داستان در آن اتفاق می‌افتد کمابیش دست نخورده نگه دارد.

منبع: روزیاتو

.

این مطلب از سایت فرادید برداشته شده است و این رسانه هیچ مسئولیتی در قبال این مطلب ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا