سریال و انمیشن

سریال کره‌ای «جه‌جونگ‌وون»؛ وقتی «سوسانو» غربگرا می‌شود!

سریال کره‌ای «جه‌جونگ‌وون»؛ وقتی «سوسانو» غربگرا می‌شود!

فرادید| شاید یکی از اولین جذابیت‌های سریال «جه‌جونگ‌وون» (2010) که با عنوان «شفاخانۀ جهانی» هم شناخته می‌شود، حضور بازیگران شناخته شده‌ای مثل «هان هه جین» و «وون کی جون» باشد که در سریال محبوب «جومونگ» به ترتیب نقش «بانو سوسانو» و «یونگ‌پو» را ایفا می‌کردند.

به گزارش فرادید؛ اما گذشته از این شباهت‌ها، جذابیت‌های منحصر به فردی نیز در این سریال وجود دارد. این سریال اگرچه حال و هوایی تاریخی دارد، اما در واقع مربوط به دوره‌ای است که کشور کره در آستانۀ آشنایی با تمدن غربی قرار گرفته بود و عناصر فرهنگی غرب در حال نفوذ و گسترش در این کشور بودند.

2

شخصیت‌های این سریال جوانانی هستند که هر کدام از جهتی در حال گسستن از برخی سنت‌ها هستند و می‌خواهند سرنوشتی متفاوت از آنچه جامعه و اطرافیان از آن‌ها می‌خواهند را برای خود رقم بزنند.

از این جهت این سریال فقط یک سرگرمی محض نیست بلکه روایتی تامل‌برانگیز و آگاهی‌بخش از اولین گام‌های تغییر در فرهنگ سنتی کشوری کهن مثل کره است؛ تغییری که جنبه‌های گوناگونی مانند آموزش، لباس، زبان، ساختارهای اجتماعی و حتی رویکردهای احساسی و عاطفی افراد جامعه را تحت تاثیر خود قرار داده بود.

البته به نظر می‌رسد که سازندگان این سریال خودشان دیدگاه کاملا مثبتی نسبت به این تغییرات دارند اما بیننده لزوما قرار نیست با سازندگان سریال موافق باشد. به هر حال این داستان می‌تواند بستری برای تامل دربارۀ نحوۀ تاثیرگذاری تدریجی یک فرهنگ بیگانه بر فرهنگ بومی باشد.

داستان سریال و پس‌زمینۀ تاریخی

داستان این سریال بر اساس رویدادهایی واقعی روایت می‌شود. در سال ۱۸۸۵ و در دوران حکومت سلسلۀ جوسئون، به پیشنهاد هوراس نیوتون آلن (یک پزشک تازه‌وارد آمریکایی که به عنوان مبلغ به کره سفر کرده بود) و با موافقت امپراتور گوجونگ، بیمارستانی با عنوان جه‌جونگ‌وون در کره تاسیس شد.

جه‌جونگ‌وون که اولین بیمارستان مدرن غربی در پادشاهی جوسئون بود، با وجود جامعۀ سلسله‌مراتبی آن دوران، بیماران را بدون توجه به وضعیت اقتصادی و طبقۀ اجتماعی آن‌ها درمان می‌کرد.

1

عکس تاریخی از بیمارستان جه‌جونگ‌وون در دهه‌های آغازین تاسیس

جه‌جونگ‌وون در اولین سال تاسیس خود تحت مدیریت نیوتون آلن، ۱۶ دانشجو را برای آموزش پزشکی پذیرفت. سریال «جه‌جونگ‌وون» روایتی از زندگی، آموزش و مسیر حرفه‌ای برخی از این دانشجویان است.

شخصیت‌های سریال

سه شخصیت اصلی این سریال عبارتند از هوانگ جونگ (با بازی پارک یون وو)، باک دو یانگ (با بازی یئون جونگ هون) و یو سوک ران (با بازی هان هه جین).

هوانگ جونگ در خانواده‌ای قصاب به دنیا آمده است. قصابان در جوسئون به همراه گورکنان و جلادان به عنوان پایین‌ترین طبقه اجتماعی در نظر گرفته می‌شدند و حتی اجازه داشتن نام خانوادگی نیز نداشتند. هوانگ جونگ که ابتدا «سگ کوچک» نامیده می‌شود، برخلاف انتظارات که باید مانند پدرش قصاب شود، رویای تبدیل شدن به چیزی متفاوت را در سر دارد. مرگ مادرش که به دلیل وضعیت اجتماعی پایین نتوانست درمان شود، او را به سمت پزشکی غربی سوق می‌دهد. او ابتدا به عنوان نگهبان زمین‌های بیمارستان کار می‌کند و سپس دانشجوی پزشکی می‌شود. او در نهایت به اولین جراح جوسئون و یکی از پزشکان برجسته کشور تبدیل می‌شود. (شخصیت هوانگ جونگ بر اساس شخصیت تاریخی واقعی پارک سئو-یانگ ساخته شده است).

از سوی دیگر، باک دو-یانگ یک نجیب‌زاده روشنفکر و جاه‌طلب و تنها پسر وزیر دادگستری است. پدرش به شدت اصرار دارد که او وارد خدمات دولتی شود زیرا باک دو-یانگ به عنوان دانشجوی برتر در آکادمی سلطنتی شناخته می‌شود. اما خود او به شدت به پزشکی مدرن علاقه‌مند است و به صورت مخفیانه تمامی کتاب‌های پزشکی را مطالعه می‌کند. او تصمیم می‌گیرد موقعیت اجتماعی چشمگیر خود را رها کرده و در جه‌جونگ‌وون پزشکی بخواند؛ جایی که او وارد رقابت شدید با هوانگ جونگ می‌شود.

5

یو سوک‌ران نیز یک زن مدرن در دوران خود است. او پدر و مادر ثروتمندی دارد که بر خلاف بسیاری از زنان جوان آن دوران به او اجازه تحصیل داده‌اند. او به زبان انگلیسی مسلط شده، لباس‌های غربی می‌پوشد و دوچرخه‌سواری می‌کند. او در حین کار در جه‌جونگ‌وون به عنوان مترجم آلن، به هوانگ جونگ علاقمند می‌شود. اما پدر و مادرش می‌خواهند او با باک دو-یانگ که از دوران کودکی هم‌بازی‌اش بوده است ازدواج کند. در کنار این ماجرای عاشقانه، مسیر حرفه‌ای سوک‌ران نیز در رشتۀ پزشکی پیش می‌رود و او تحت راهنمایی لیلیاس هورتون، به اولین زن پزشک جوسئون با تخصص پزشکی غربی تبدیل می‌شود.

.

این مطلب از سایت فرادید برداشته شده است و این رسانه هیچ مسئولیتی در قبال این مطلب ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا