معرفی انیمیشن اژدهای پدرم (My Father’s Dragon)

معرفی انیمیشن اژدهای پدرم (My Father’s Dragon)

انیمیشن اژدهای پدرم (My Father’s Dragon) اثری در ژانر ماجراجویی و کمدی محصول سال 2022 است. این انیمیشن ایرلندی-آمریکایی داستان پسری جوان در یک ماجراجویی مهیج در جزیره‌ای اسرارآمیز را به تصویر کشیده است.

معرفی یک انیمشن جذاب آمریکایی-ایرلندی با صداپیشگی یکی از بازیگران ایرانی، موضوع این مقاله از پلازا است. انیمیشن اژدهای پدرم (My Father’s Dragon) به کارگردانی نورا تومی (Nora Twomey) در سال 2022 منتشر شد. این انیمیشن براساس یک رمان کودکانه به همین نام، به قلم روث استایلز گانت (Ruth Stiles Gannett) و منتشرشده در سال 1948، ساخته شده است. ژانر انیمیشن My Father’s Dragon فانتزی، ماجراجویی و کمدی است. در این انیمشن صدای هنرمندانی چون جیکوب ترمبلی و گلشیفته فراهانی را می‌شنویم. تاریخ اکران انیمیشن اژدهای پدرم در سینماهای ایرلند 4 نوامبر 2022 (13 آبان 1401) بود و سپس در 11 نوامبر همان سال (20 آبان) از طریق شبکه نتفلیکس در بریتانیا و آمریکا منتشر شد. این کارتون جذاب و دیدنی با استقبال خوب بینندگان و نقدهای مثبت منتقدین روبرو گشته است.

ما در پلازا مقاله‌ای را به معرفی بهترین انیمیشن‌های دنیا اختصاص داده‌ایم. در این مقاله قصد داریم به معرفی انیمیشن My Father’s Dragon 2022 بپردازیم؛ داستان آن را بخوانیم، با گویندگان انیمیشن آشنا شویم و نگاهی به نظرات منتقدین داشته باشیم.

فهرست مطالب

خلاصه کارتون اژدهای پدرم

بررسی انیمیشن اژدهای پدرم معرفی انیمیشن My Father's Dragon 2022

داستان انیمیشن اژدهای پدرم درباره پسربچه‌ای به نام المر الویتر است. المر و مادرش شیرینی‌فروشی کوچکی در یک شهر کم‌جمعیت دارند. با افزایش کوچ مردم، آنها نیز مجبور به تعطیل کردن مغازه و نقل‌مکان به شهری به نام نورگرین شدند. پس از این جابجایی، المر سخت در تلاش است با موقعیت جدید سازگار شود و در همین راستا به جستجوی یک جزیره وحشی و اژدهای جوانی که منتظر نجات است، می‌رود. ماجراجویی المر او را با جانوران وحشی، جزیره‌ای اسرارآمیز و یک دوستی ماندگار مواجه می‌کند.

همچنین بخوانید :

هنرپیشه های کارتون اژدهای پدرم

استودیو Carton Saloon در سال 2016 خبر از ساخت یک انیمیشن برمبنای کتاب کودکانه My Father’s Dragon داد. در آوریل 2022، اسامی گویندگان و همچنین اولین عکس از انیمیشن منتشر شد. در ادامه با بازیگران انیمیشن اژدهای پدرم آشنا می‌شویم.

جیکوب ترمبلی در نقش المر الویتور

جیکوب ترمبلی (Jacob Tremblay) بازیگر کانادایی، متولد 5 اکتبر 2006، برابر با 13 مهر 1385، در شهر ونکوور است. او دومین فرزند در خانواده‌ای 5 نفره است و دو خواهر وی، اریکا و اما نیز بازیگر هستند. جیکوب بازیگری را از سال 2013 آغاز کرد و در سال 2015 با نقش جک نیوسام در فیلم Room به شهرت رسید؛ یک نقش‌آفرینی دلنشین که افتخاراتی چون جوان‌ترین نامزد جایزه انجمن بازیگران سینما، و جایزه فیلم منتخب منتقدین در بخش بهترین بازیگر جوان را از آن وی کرد. او مسیر موفقیت را با آثاری چون فیلم Wonder (2017)، فیلم Good Boys (2019) و صداپیشگی در آثاری چون انیمیشن Luca (2021) و انیمیشن Orion and the Dark (2024) ادامه داد.

گائتانو ماتارازو در نقش بوریس (اژدها)

گائتانو جان ماتارازو سوم (Gaetano John Matarazzo III) بازیگر آمریکایی متولد 8  سپتامبر 2002 (17 شهریور 1381) در ایالت کنتیکت است. او یک خواهر بزرگتر و یک برادر کوچکتر از خود دارد. گائتانو بازیگری را از سال 2011 با یک نمایش در تئاتر برادوی آغاز کرد. وی ایفاگر نقش گاوروچه در سریال Les Miserables (2014-15) بود و با نقش داستین هندرسون در سریال Stranger Things (2016-2024) به شهرت رسید. او تاکنون در 4 فیلم سینمایی، از جمله فیلم Honor Society (2022)، 9 سریال، 3 موزیک ویدئو و 9 نمایش تئاتر حضور داشته است.

همچنین بخوانید :

گلشیفته فراهانی در نقش دلا الویتر

رهاورد فراهانی، که با نام گلشیفته فراهانی شناخته می‌شود، یک بازیگر ایرانی-فرانسوی متولد 19 تیر 1362 در شهر تهران است. او فرزند بهزاد فراهانی و فهیمه رحیمی‌نیا است و یک خواهر به نام شقایق دارد؛ خواهر و پدر وی نیز بازیگر هستند. گلشیفته بازیگری را با فیلم درخت گلابی (1376) آغاز کرد و برای آن برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شد. او در ایران با آثاری نظیر فیلم بوتیک (1382)، فیلم سنتوری (1385) و فیلم درباره الی (1387) به شهرت رسید. وی در سال 1388 به فرانسه مهاجرت کرد و دیگر در هیچ فیلم ایرانی حضور نیافت. گلشیفته را در آثاری چون فیلم Paterson (2016)، فیلم Extraction (2022) و دنباله آن(Extraction 2 (2023)، و سریال Invasion که پخش آن از سال 2021 آغاز شده، دیده‌ایم.

ایان مک‌شین در نقش سیاوا (گوریل)

ایان دیوید مک‌شین (Ian David McShane) بازیگر انگلیسی متولد 29 سپتامبر 1942، برابر با 7 مهر 1321، در شهر بلکبرن است. او از سال 1962 قدم به دنیای بازیگری گذاشت و با سریال Lovejoy (1986-1994)  سریال Deadwood (2004-2006) به شهرت رسید. او برای سریال Deadwood برنده جایزه گلدن گلوب و نامزد جایزه امی در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. این بازیگر آمریکایی را در نقش ریش سیاه در فیلم  Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides (2011) و نقش وینستون اسکات در مجموعه فیلم‌های جان ویک از سال 2014 تا کنون دید‌هایم.

در فهرست زیر نام و نقش دیگر بازیگران فیلم My Father’s Dragon را با هم می‌خوانیم.

  • کریس اودود (Chris O’Dowd) در نقش کوان ماکاک
  • جکی ارل هیلی (Jackie Earle Haley) در نقش تامیر میمون
  • دیان ویست (Dianne Wiest) در نقش ایریس کرگدن
  • ریتا مورنو (Rita Moreno) در نقش خانم مک‌کلارن
  • جودی گریر (Judy Greer) در نقش سودا نهنگ
  • آلن کامینگ (Alan Cumming) در نقش کونلیوس تمساح
  • یارا شهیدی (Yara Shahidi) در نقش کالی
  • ووپی گلدبرگ (Whoopi Goldberg) در نقش گربه
  • مری کی پلیس (Mary Kay Place) در نقش راوی
  • لیتون میستر (Leighton Meester) در نقش ساشا ببر/ خواهر جورج
  • اسپنس مور دوم (Spence Moore II) در نقش جورج ببر/ برادر ساشا
  • آدام برودی (Adam Brody) در نقش باب
  • چارلین یی (Charlyne Yi) در نقش مگدا
  • جک اس. اس. اسمیت (Jack S.A. Smith) در نقش یوجین
  • مگی لینکلن (Maggie Lincoln) در نقش گرتی

نقد انیمیشن My Father’s Dragon

انیمیشن اژدهای پدرم یک انیمیشن 99 دقیقه‌ای است که بینندگان و منتقدین استقبال خوبی از آن داشتند. امتیاز آن در وبسایت IMDb، براساس حدود 3600 رای، 6.5 از 10 است و در وبسایت راتن تومیتوز نیز 87% نقدهای مثبت، در میان 71 نقد را از آن خود کرده است. علیرغم نقدهای مثبتی که برای این انیمیشن نوشته شد، کارتون اژدهای پدرم اولین فیلم از استودیو Cartoon Saloon بود که نامزد جایزه اسکار نشد ولی با شرکت در بقیه جشنواره‌ها افتخارات قابل‌توجهی برای خود رقم زد. این انیمیشن در جشنواره آنی سال 2023 نامزد عنوان بهترین انیمیشن مستقل و بهترین کارگردانی شد. نامزدی عنوان بهترین موسیقی متن در جوایز موسیقی هالیوود در رسانه‌ها و برد عنوان جایزه ویژه هیئت داوران در جشنواره انیمیشن فیلم است، از دیگر عناوین کسب‌شده توسط این کارتون ماجراجویی است.

در ادامه مروری بر نظرات منتقدین و نمرات انیمیشن اژدهای پدرم داریم.

RogerEbert.com/ کارلوس آگیلار: 88

حتی اگر شگفتی کارتون جزئی به نظر برسد، به ما یادآور می‌شود که هرچیزی که استودیو Cartoon Saloon استعدادهای خود را در آن سرمایه‌گذاری می‌کند، منجر به هنری صمیمانه، گرم و تاثیرگذار می‌شود که گرچه شیرین نیست ولی از نظر موضوعی بسیار خردمندانه است.

The Telegraph/ رابی کولین: 80

در مقابل این پس‌زمینه جذاب و مرموز، شوخی‌های عجیب و غریب در زمینه اصلی، مانند برخی فریادهای طنز، غیرضروری اما قابل بخشش هستند. این همان فیلمی است که با کشف آن خیالتان راحت می‌شود که هنوز آثاری در این سبک وجود دارد.

IndieWire/ دیوید ارلیک: 75

اگر این فیلم محصولی از استودیو Cartoon Saloon نبود، احتمالا مدت‌ها قبل از اینکه فیلمنامه مگ لوفاو به پایان تاثیرگذارش برسد، از هم می‌پاشید. فیلمی که به بچه‌ها اعتماد می‌کند تا با برخی حقایق دشوار که درک آن در کودکی بسیار سخت است، روبرو شوند. اما خبر خوب: انیمیشن اژدهای پدرم کاری از استودیو Cartoon Saloon است و صداقت صمیمانه استودیو، زندگی منحصر به فردی را به تک تک صحنه‌ها می‌بخشد.

همچنین بخوانید :

IGN/ رافائل موتمیور: 70

آخرین فیلم استودیو Cartoon Saloon ممکن است افرادی را که منتظر یک فیلم جدید با درخششی در سطح انیمیشن Wolfwalker یا انیمیشن The Breadwonner هستند را ناامید کند، اما انیمیشن My Father’s Dragon همچنان با داستان دوستی خود و دو اجرای فوق‌العاده، بسیار سرگرم‌کننده است.

The Guardian/ بنجامین لی: 60

همه چیز با طراوت و به طرز عجیبی قدیمی باقی می‌ماند. فیلمی ملایم که مخاطبان جوان را مورد هدف قرار می‌دهد و مورد تائید مخاطبان بزرگتر نیز قرار می‌گیرد.

Slant Magazine/ استیون اسکیف: 50

جریان و ویژگی داغ و جذاب استودیو انیمیشن ایرلندی Cartoon Saloon با کارتون اژدهای پدرم خنک می‌شود.

Collider/ اریک ماساتو: 42

انیمیشن My Father’s Dragon یک داستان واقعا صمیمانه با لایه‌های پیچیده را کنار می‌گذارد و به دنبال یک ماجراجویی ناشناخته، راه‌حل‌های مبهم و نتایج قابل‌پیش‌بینی است.

سخن پایانی

در این مقاله از پلازا با بررسی انیمیشن اژدهای پدرم که شامل آشنایی با داستان و گویندگان و مروری بر نظرات منتقدین بود، کنار شما بودیم. این انیمیشن جذاب به راحتی می‌تواند شما را با خود همراه کرده و تجربه تماشای یک کارتون به یادماندنی را برای شما رقم بزند. نظر شما درباره انیمیشن My Father’s Dragon چیست؟ آن را تماشا کرده‌اید؟ به نظر شما نقطه اوج داستان و ماندگارترین سکانس انیمیشن کجاست؟ نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

خروج از نسخه موبایل