نقد و بررسی گوشی شیائومی پوکو ایکس ۶ (Xiaomi Poco X6)

نقد و بررسی گوشی شیائومی پوکو ایکس ۶ (Xiaomi Poco X6)

شیائومی پوکو X6 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان رده ای است که در ابتدای ۲۰۲۴ ارائه شده است. در این مقاله از پلازا قصد داریم به بررسی کامل ویژگی‌ها و مشخصات این گوشی بپردازیم.

گوشی پوکو ایکس ۶ یکی از اعضای جدید خانواده پوکو است و نسبت به مدل قبلی خود، یعنی پوکو X5، به‌اندازه قابل توجهی بهبود پیدا کرده است. به‌خصوص از نظر صفحه نمایش، کیفیت ساخت و همچنین تراشه، Xiaomi Poco X6 یکی از برترین میان‌رده‌ها در بین رقبای خود به‌حساب می‌آید. در این مقاله می‌خواهیم به سراغ این گوشی برویم و ببینیم شیائومی پوکو X6 چه امکاناتی را در اختیار کاربران خود می‌گذارد.

فهرست مطالب

مشخصات گوشی پوکو ایکس ۶

مشخصه ها گوشی شیائومی پوکو X6
نمایشگر ۶.۶۷ اینچی از نوع امولد با رزولوشن ۱۲۲۰ در ۲۷۱۲ و نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز
پردازنده کوالکام اسنپدراگون 7s نسل ۲
حافظه/رم ۸/۲۵۶ | ۱۲/۲۵۶ | ۱۲/۵۱۲ گیگابایت
سیستم عامل اندروید ۱۳ با رابط کاربری MIUI 14
دوربین اصلی ۲ + ۸ + ۶۴ مگاپیکسل با لرزش‌گیر اپتیکال
دوربین جلو ۱۶ مگاپیکسل
باتری ۵۱۰۰ میلی آمپر با شارژر ۶۷ وات
قیمت حدود ۱۵ میلیون تومان

بررسی پوکو X6

گوشی‌های سری ایکس پوکو در بازار ایران همیشه دستگاه‌هایی بازار پسند بوده اند و کیفیت آنها تایید شده است. این نگاه خوب می‌تواند در تصمیم گیری برای این گوشی هم موثر باشد که البته باید گفت نیاز چندانی هم به آن ندارد و یک نگاه کلی به جدول مشخصات می‌تواند به ما بگوید اوضاع از چه قرار است.

طراحی شیائومی پوکو X6

از نظر طراحی شکل ظاهری و ویژگی‌های فیزیکی این دستگاه باید گفت که با یکی دیگر از گوشی‌های پر زرق و برگ پوکو طرفیم. در مورد این برند باید گفت که برای پوکو فرقی ندارد در حال تولید یک گوشی ارزن اقتصادی است یا یک پرچمدار، این زیر برند شیائومی همیشه از ظنر طراحی عملکردی خوب و کیفیت ساختی قابل قبول را به کاربران خود عرضه کرده است. در اینجا می‌توان طراحی که پوکو از سال گذشته برای گوشی‌های خود در پیش گرفته، را هنوز مشاهده کرد. دوربین‌ها به صورت مربعی چیده شده اند و بخش بالایی گوشی با رنگی متفاوت جدا شده که نام برند پوکو با فونتی درشت روی آن حک شده است.

پوکو ایکس ۶

ابعاد شیائومی پوکو X6 برابر با ۱۶۱.۲ در ۷۴.۳ در ۸ میلیمتر بوده که با وزن ۱۸۱ گرم آن را تبدیل به یک گوشی باریک و تقریبا سبک می‌کند. همینطور استاندارد IP54 برای سیستم ضد غبار و ضد آب این گوشی طراحی و اجرا شده است. محافظ صفحه کورنینگ گوریلا گلس ویکتوس نیز حسن ختام ویزگی‌های طراحی این محصول می باشد که معمولا تنها روی پرچمداران می‌توان آن را پیدا کرد.

همچنین بخوانید :

صفحه نمایش شیائومی پوکو X6

از نظر صفحه نمایش باید گفت که گوشی شیائومی پوکو X6 دارای یک دیسپلی پریمیوم از نوع AMOLED بوده که می‌تواند ۶۸ میلیارد رنگ را با پشتیبانی از دالبی ویژن در اختیار کاربران قرار دهد. استفاده از سخت افزار قدرتمند به این گوشی این امکان را داده است که یک صفحه نمایش خوب با رزولوشن بالا یعنی ۱۲۲۰ در ۲۷۱۲ را به کاربران خود بدهد.

این پنل دارای روشنایی حداکثری ۱۸۰۰ نیت است و در حالت روشنایی دستی نیز این مقدار به ۵۳۱ نیت می‌رسد.

گوشی حداکثر روشنایی در حالت خودکار (نیت) حداکثر روشنایی در حالت دستی (نیت)
پوکو X6 ۱۳۳۹ ۵۳۱
پوکو X6 پرو ۱۱۴۸ ۵۱۷
موتورولا اج ۴۰ نئو ۱۰۷۳ ۵۲۳
ردمی نوت ۱۳ پرو 4G ۱۰۴۷ ۴۹۳
سامسونگ گلکسی A35 ۱۰۲۴ ۴۴۱
پوکو X5 ۷۲۸ ۴۵۶

از نظر سطح روشنایی، این گوشی عملکرد بهتری از رقبای خود در این بازه قیمتی دارد. نکته قابل توجه این است که کیفیت این پنل و همچنین روشنایی حداکثری آن نسبت به مدل قبلی تاحدود قابل توجهی بهبود پیدا کرده است. از نظر رفرش‌ریت نیز این پنل از رفرش‌ریت حداکثر ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند و قادر است بسته به محتوای در حال نمایش، آن را روی ۳۰، ۶۰، ۹۰ و ۱۲۰ هرتز تنظیم کند. البته رفرش‌ریت ۳۰ هرتز در مواقع بسیار نادر و تنها برای ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن، قابل دسترسی است.

سخت افزار شیائومی پوکو X6

اصلی ترین بخش سخت افزار یعنی تراشه شیائومی پوکو X6 از نوع کوالکام اسنپدراگون 7s نسل ۲ است که با مدل SM7435-AB شناخته می‌شود. این تراشه یک چیپست ۴ نانومتری است که در نیمه دوم ۲۰۲۳ ارائه شد. در حقیقت این گوشی جزو اولین گوشی‌های دنیا با این تراشه به‌حساب می‌آید.

تراشه اسنپدراگون 7s نسل ۲ نسخه کمی قدرتمندتر اسنپدراگون ۶ نسل ۱ است و نسبت به اسنپدراگون ۶۹۵ در مدل قبلی، عملکرد بهتری دارد.

گوشی تراشه گیک‌بنچ ۶ (تک‌هسته‌ای/چند هسته‌ای) AnTuTu v10
پوکو X6 پرو دیمنسیتی ۸۳۰۰ اولترا ۴۶۹۶/۱۴۹۸ ۱۳۹۶۵۴۷
پوکو X6 اسنپدراگون 7s نسل ۲ ۲۹۴۵/۱۰۲۴ ۶۰۵۸۰۳
سامسونگ گلکسی A35 اگزینوس ۱۳۸۰ ۲۹۳۱/۱۰۲۵ ۶۰۳۴۴۱
موتورولا اج ۴۰ نئو دیمنسیتی ۷۰۳۰ ۲۵۶۳/۱۰۵۸ ۵۲۴۵۹۷

با توجه به بنچمارک‌ها و همچنین رقبایی که این گوشی دارد، می‌توان گفت تراشه آن از قدرت کافی برخوردار است و می‌تواند حتی در اجرای بازی‌ها، عملکرد قابل قبولی داشته باشد. این تراشه به‌خصوص پایداری عملکرد بسیار عالی دارد و در استفاده طولانی و سنگین، دچار افت عملکرد خیلی شدیدی نخواهد شد.

رم و فضای ذخیره سازی Xiaomi POCO X6

از نظر رم و فضای ذخیره سازی باید گفت این گوشی با سه نسخه اصلی ارائه می‌شود. این نسخه‌ها دارای ۸ و ۱۲ گیگابایت رم و همینطور ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت فضای ذخیره سازی هستند. یکی از ایراداتی که می‌توان به این گوشی وارد کرد این است که امکان افزایش فضای ذخیره سازی از طریق کارت حافظه برای این گوشی وجود ندارد. این امکانی است که در خیلی از هم رده‌های این گوشی مشاهده می‌شود. البته باید گفت که حداقل میزان ۲۵۶ گیگابایت برای خیلی از کارها کافی به نظر می‌رسد و نیاز به این ویژگی چندان روی این گوشی حس نخواهد شد.

دوربین گوشی پوکو ایکس ۶

کیفیت دوربین نیز در این گوشی یکی از دیگر مزیت‌های مهم آن به شمار می‌رود. در این دیوایس یک دوربین سه ماژوله به عنوان دوربین اصلی به کار گرفته شده است که ماژول اصلی آن یک ۶۴ مگاپیکسلی واید با قابلیت PDAF و OIS است. ماژول دوم یک دوربین ۸ مگاپیکسلی اولترا واید بوده و ماژول سوم هم یک دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی برای تصویر برداری از فاصله نزدیک است. این دوربین‌ها می‌توانند فیلمبرداری را با کیفیت 4K در ۳۰ فریم بر ثانیه و کیفیت 1080p با ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه انجام دهند.

همچنین بخوانید :

عملکرد دوربین اصلی

دوربین اصلی تصاویر را با رزولوشن ۱۶ مگاپیکسل ذخیره می‌کند و می‌توان نمره قبولی به این تصاویر داد. عکس‌ها جزئیات بالایی دارند، رنگ‌ها نزدیک به واقعیت هستند، دامنه داینامیک گسترده است و نویز نیز به خوبی مدیریت شده است.

نکته قابل توجه این است که حتی در زوم ۲ برابر نیز عکس‌ها کیفیت بسیار عالی دارند و شاید حتی جزئیات بیشتری از زوم عادی در اختیارتان قرار می‌دهند. البته خیلی به زوم ۴ برابر نباید دل ببندید؛ این تصاویر به‌دلیل این که جزئیات بسیار کمی دارند، کمتر قابل استفاده هستند.

در شب گوشی حالت شب را به صورت خودکار فعال می‌کند. تصاویر شب گوشی از لحاظ کیفیت، به خوبی تصاویر روز نیستند. عکس‌ها جزئیات کمی کمتر از حد انتظاری دارند، نویز در آن‌ها قابل مشاهده است و با وجود این که رنگ‌ها شادابی خوبی دارند، تصاویر کمی به رنگ قرمز تمایل دارند.

البته که نوردهی و دامنه داینامیک آن‌ها در سطح بسیار خوب و قابل قبولی قرار دارد.

عملکرد دوربین فوق‌عریض

این دوربین، عکس‌ها را با رزولوشن ۸ مگاپیکسل در اختیار شما قرار می‌دهد. این تصاویر جزئیات قابل قبولی دارند و رنگ‌ها نیز در آن‌ها از سرزندگی خوبی برخوردار هستند. همچنین سطح نویز بسیار پایین است و دامنه داینامیک هم نمره قبول می‌گیرد.

البته برخی اوقات گوشی این عکس‌ها را بیش از حد نوردهی می‌کند و این موضوع تنها ایرادی است که می‌توانیم به این دوربین بگیریم.

عکس‌های شب این دوربین، قابل قبول هستند. رنگ‌ها سرزندگی خود را حفظ می‌کنند و جزئیات نیز در تصویر به اندازه کافی وجود دارد.

البته بیشتر مواقع این تصاویر نویز خیلی زیادی دارند ولی نه آنقدر که عکس را خراب کند.

همچنین بخوانید :

ارتباطات و ویژگی‌های POCO X6

شیائومی پوکو X6 یک گوشی 5G است که می‌تواند از تمامی امکانات پیشرفته ای که شبکه‌های سلولار ارائه می‌دهند پشتیبانی کند. همینطور وای فای و بلوتوث ورژن ۵.۲ نیز در این گوشی ارائه شده است. از نظر ویژگی‌ها نیز باید گفت شرایط خوبی را دارد. مهمترین ویژگی‌های قابل ذکر در این گوشی عبارتند از:

  • پشتیبانی از NFC
  • سیستم موقعیت یابی GPS حرفه ای (GLONASS، GALILEO و BDS)
  • پورت ارتباطی مادون قرمز
  • سنسور حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش
  • شتاب سنج، ژیروسکوپ، پروکسیمیتی و قطب نما
  • خروجی صدای جک ۳.۵ میلیمتری
  • اسپیکر‌های استریو

هر چند که این دیوایس تنها یک گوشی میان رده است و نمی‌توان انتظار ارائه سرویس‌های یک گوشی پرچمدار را از آن داشت، اما باز هم ویژگی‌هایی که برای شما فراهم می‌کند سطح بالا بوده و نقصی در آنها دیده نمی‌شود.

باتری شیائومی پوکو X6

باتری ای که پوکو برای گوشی X۶ خود استفاده کرده است یک باتری ۵۱۰۰ میلی آمپری قدرتمند است که همراه با یک شارژر فست ۶۷ واتی به کاربران تحویل داده می‌شود. باید گفت سطح این باتری از هم رده‌های این گوشی بالاتر بوده و بر اساس تبلیغاتی که خود شیائومی ارائه داده است، این باتری از حالت خالی، به مدت ۴۴ دقیقه به صد در صد شارژ خواهد رسید.

گوشی از لحاظ شارژدهی عملکرد ضعیف‌تری نسبت به دیگر رقبای خود و گوشی‌هایی مثل گلکسی A35 دارد. احتمالا دلیل این امر هم بهره‌مندی از صفحه نمایش با روشنایی بالاتر است؛ با این حال، این نقطه ضعف با توجه به بهره‌مندی گوشی از شارژ سریع ۶۷ واتی، کمتر به‌چشم می‌آید.

تاریخ عرضه و قیمت شیائومی پوکو X6

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم تاریخ عرضه شیائومی پوکو X6 در ۱۲ ژانویه سال ۲۰۲۴ است. گوشی از بهمن ماه در بازار ایران نیز عرضه شد و در حال حاضر حدود ۱۵ میلیون تومان قیمت دارد.

نتیجه گیری

در این مقاله با هم گوشی شیائومی پوکو X6 را بررسی کردیم. یک میان رده جدید و خوب که امکاناتی سطح بالا را در اختیار کاربران می‌گذارد. در اینجا ما یک گوشی با پردازنده اسنپدراگون 7s نسل ۲، پردازنده گرافیکی آدرنو ۷۱۰، رم ۸ و ۱۲ گیگابایتی، فضای ذخیره سازی ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی، صفحه نمایش امولد ۶.۷ اینچی و باتری ۵۱۰۰ میلی آمپری قدرتمند را داریم که می‌تواند کاملا ارزش قیمت آن را داشته باشد. در صورتی که در مورد این گوشی سوال و یا نظری داشتید، خوشحال می‌شویم آن را با ما در میان بگذارید.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

خروج از نسخه موبایل