معرفی کامل سیستم عامل HarmonyOS NEXT و قابلیت های آن

معرفی کامل سیستم عامل HarmonyOS NEXT و قابلیت های آن

هارمونی او اس نکست، سیستم عامل جدید و در حال آزمایش هوآوی است که قرار است راه این برند بزرگ را از اندروید به صورت کامل جدا کند. در این مقاله از پلازا قرار است همه چیز را در مورد HarmonyOS NEXT با هم بررسی کنیم.

هوآوی یکی از غول های تکنولوژی چینی است که فعالیت گسترده ای در دستگاه های ارتباطی و موبایل ها دارد. علاوه بر گوشی های هوشمند، محصولاتی مانند مودم ها، سوئیچ ها و روترها، تجهیزات شبکه و خیلی موارد دیگر توسط این برند تولید شده و به دنیا عرضه می شود. چند سال پیش تحریم های گسترده ای در مورد این شرکت اعمال شد که یکی از تاثیرات آن عدم سرویس دهی گوگل به این موبایل های هوآوی بود. اینجا بود که هوآوی هم دست به کار شد و سیستم عاملی را راه اندازی کرد که در ابتدا با اندروید خیلی فرقی نداشت، اما این روز ها در حال جدا شدن کامل از آن است. هارمونی او اس نکست نام سیستم عامل جدیدی است که قرار است خیلی از گوشی های چینی را تحت تاثیر قرار دهد.

فهرست مطالب

هارمونی او اس نکست چیست؟

سیستم عامل های موبایل همیشه یکی از داغ ترین بحث های دنیای تکنولوژی بوده است. تا به اینجای کار می توان گفت که اندروید و iOS دو سیستم عاملی هستند که تمامی رقبا را از میدان به در کرده و به سایر سیستم عامل ها شانسی برای بقا نداده اند. اما به تازگی رقیبی قدرتمند پیدا شده است که به نظر می رسد بتواند تمامی این معادلات را به هم بزند. این سیستم عامل همان هارمونی او اس نکست از هواوی است. هواوی ادعا کرده است که از آنجا که نسخه های اندروید نمی توانستند آنگونه که باید امکانات مختلف را برای کاربران و توسعه دهندگان فراهم کنند، خودش دست به کار شده است و سیستم عاملی را ایجاد کرده است که از عهده رفع این نیاز ها بر بیاید.

هارمونی او اس نکست سیستم عاملی بر پایه هارمونی او اس است و قرار است روی گوشی های هواوی عرضه شود. پیش از این هوآوی به دلیل تحریم های گوگل، مجبور بود از نسخه ای از اندروید به نام هارمونی او اس استفاده کند که سرویس های گوگل از آن حذف شده بود اما باز هم یک سیستم عامل اندروید بود. ولی در هارمونی او اس نکست قرار است که تمامی این رد پای اندروید حذف شود و به طور کامل از اندروید جدا شود.

هارمونی او اس نکست چیست

هارمونی او اس نکست در واقع با هدف حمایت از برنامه نویسان و توسعه دهندگان برنامه های هواوی تولید شده است و قرار است که برنامه نویسی در آن به صورت بومی انجام شود. این پلتفرم به طور کامل خود را از اندروید جدا کرده و دارای SDK برنامه نویسیی خاص خود می باشد. بیش از ۵۰ درصد از برنامه های پر کاربرد چین که تعداد آنها در حدود ۲۰۰ میلیون برنامه است، قرار است صرفا روی این پلتفرم منتشر شوند و انحصار آنها توسط هوآوی خریداری شده است. همین موضوع می تواند سیستم عامل هارمونی او اس Next را به یک سیستم عامل کاربردی در چین تبدیل کند. در ادامه در مورد معماری اصلی هارمونی او اس نکست و هسته آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

معماری هارمونی او اس نکست

در خصوص معماری و شیوه طراحی هارمونی او اس نکست باید گفت که در این سیستم عامل کرنل و هسته اصلی آن به صورت کامل تغییر کرده است. در واقع هوآوی هسته لینوکسی خود که اندروید نیز از آن استفاده می کرد را تغییر داده است و به جای آن یک هسته Multikernel با پایه OpenHarmony را ارائه داده است. این تغییر هسته باعث شده است که هیچ یک از برنامه های اندرویدی نتوانند روی این بستر کار کنند و در واقع نوع جدیدی از سیستم عامل را شاهد هستیم.

همچنین بخوانید :

این هسته و معماری قبلا در سال ۲۰۲۰ با نام Oniro OS یا همان OpenAtom به بازار جهانی عرضه شده بود و برخی از توسعه دهندگان در ساخت برنامه ها و سیستم عامل ها برای گوشی های موبایل یا ساعت های هوشمند از آن استفاده کرده بودند. یکی از نمونه های استفاده از این کرنل سیستم عامل ریل تایم LiteOS است که برای خیلی از تجهیزات پوشیدنی استفاده شده است.

علاوه بر کرنل این سیستم عامل، باید گفت که API ها و همینطور کامپایلر آن نیز تغییر کرده است. برای این منظور هواوی از Ark Compiler استفاده می کند که یک کامپایلر نیتیو برای هارمونی او اس و ارائه شده توسط هواوی است. این کامپایلر در سال ۲۰۱۹ ارائه شده است و از آن زمان تاکنون توانسته امتحان خود را به خوبی پس دهد. در کنار این مساله فریم ورک مورد استفاده در این سیستم عامل نیز از نوع Unified OS Framework است. این فریم ورک امکان ایجاد برنامه هایی که می توانند به راحتی بر روی دستگاه های مختلف اجرا شوند را فراهم می کند. برنامه های نوشته شده برای این سیستم عامل می توانند از قابلیت های خاص هر دستگاه استفاده کنند و تجربه کاربری یکپارچه ای را ارائه دهند.

همچنین بخوانید :

در کل می توان گفت مواردی مانند امنیت بالا، انعطاف پذیری، سازگاری خوب با سخت افزار و همینطور تعامل خوب بین دستگاه های مختلف از مواردی هستند که در معماری سیستم عامل هارمونی او اس Next لحاظ شده اند و می توانند کیفیت این سیستم عامل را تا حد خیلی خوبی بالا ببرند. همه این موارد در کنار هم نوید بخش سیستم عاملی با قابلیت های ویژه و خاص است. در ادامه به صورت کامل در مورد این ویژگی ها و امکاناتی که در اختیار کاربران می گذارد صحبت خواهیم کرد.

ویژگی های سیستم عامل HarmonyOS Next چیست؟

اکنون که می دانیم هارمونی او اس نکست چیست و موارد تخصصی را نیز در مورد آن بررسی کرده ایم، نوبت به این رسیده است که ببینیم این سیستم عامل می تواند چه کارهایی را برای ما انجام دهد و قابلیت های ویژه ای که برای آن ارائه شده است و هواوی تا این اندازه روی آنها حساب می کند، کدامند. اگر بخواهیم مهمترین موارد در این خصوص را ارائه دهیم، لیست ما به این صورت خواهد بود:

  • توجه به یکپارچگی بین دستگاه ها: هارمونی او اس نکست به شدت بر یکپارچگی و اتصال میان دستگاه های مختلف هواوی تاکید دارد. این سیستم عامل برای فراهم کردن یک تجربه کاربری یکپارچه میان گوشی های هوشمند، تبلت ها، لپ تاپ ها، تلویزیون ها و دستگاه های IoT طراحی شده است. در این خصوص می توان گفت که سازگاری بهتری بین این دستگاه ها نسبت به اندروید وجود دارد.
  • رابط کاربری حرفه ای: یکی دیگر از موارد مورد تاکید در مورد هارمونی او اس نکست، رابط کاربری قدرتمند و ظاهر خوب آن است. این سیستم عامل دارای رابط کاربری بهبود یافته و طراحی مدرن تر است که تجربه کاربری راحت تر و جذاب تری را فراهم می کند. این سیستم عامل تلاش می کند تا با ارائه امکانات خاصی مانند انتقال سریع داده ها و اشتراک گذاری بهتر، تجربه کاربری بهتری ارائه دهد.
  • اشتراک گذاری سریع: مورد دیگری که در سیستم عامل هارمونی او اس Next دنبال می شود امکان اشتراک گذاری سریع داده ها با کمک وای فای و بلوتوث است. این ویژگی به منظور ایجاد تجربه کاربری بهتر در کاربران توسعه داده می شود.
  • اجرای بهتر برنامه ها: هارمونی او اس نکست با کمک بهینه سازی هایی که روی آن انجام شده است، عملکرد خوبی در اجرای برنامه ها با استفاده از منابع کمتر دارد. در واقع شما می توانید برنامه های به نسبت سنگین تر را روی آن با کمک گوشی هایی با سخت افزار متوسط بدون هیچ مشکلی داشته باشید.
  • بهینه بودن مصرف باتری: موضوع دیگری که به دنباله اجرای بهتر برنامه ها می توان از سیستم عامل هارمونی او اس Next انتظار داشت، کاهش مصرف باتری در گوش است. با این اجرای بهینه می توان گفت که مصرف انرژی در گوشی به حداقل رسیده و در نتیجه طول عمر باتری نیز افزایش خواهد یافت.
  • امنیت و حریم خصوصی: یکی از موارد مورد تاکید هوآوی امنیت و حریم خصوصی است. در واقع این سیستم عامل قرار است با ارائه بهبود های امنیتی جدید و کنترل های حریم خصوصی بهتر، حفاظت بیشتری از اطلاعات کاربران فراهم کند. هر چند باید گفت که سیستم عامل جدید، به معنی باگ های جدید و فرصت های تازه برای هکر ها نیز می باشد و این موضوعی است که هوآوی باید در طول زمان آن را ثابت کند.
  • ابزار های توسعه: HarmonyOS NEXT با ارائه ابزارهای جدید و پیشرفته، توسعه دهندگان را قادر می سازد تا برنامه ها و سرویس های بهتری برای این پلتفرم ایجاد کنند. این موضوع یکی از اصلی ترین اهداف این پروژه است و در حال حاضر توسط ارائه دهندگان به صورت جدی دنبال می شود.

آیا سیستم عامل هارمونی او اس Next از اندروید بهتر است؟

با توجه به موارد و ویژگی هایی که گفتی شد و رجز خوانی هایی که هوآوی انجام داده است، اکنون این سوال برای خیلی از کاربران ایجاد می شود که آیا سیستم عاملی حدید در حال ظهور است که کیفیت و تجربه کاربری را به سطحی تازه وارد می کند؟ آیا هارمونی او اس نکست می تواند از اندروید پیشی بگیرد؟ آیا واقعا زمان اندروید به سر رسیده است؟ در این خصوص باید گفت به نظر نمی رسد این اتفاق بیفتد و این سیستم عامل بتواند به غول بزرگی مانند اندروید رقابت کند.

موارد متعددی وجود دارد که می توان این دو سیستم عامل را در آنها با هم مقایسه کرد. که مهمترین آنها این گزینه ها هستند:

فراگیر بودن و تعداد کاربران: در این خصوص باید گفت که اگر هارمونی او اس نکست بهترین سیستم عامل دنیا هم باشد باز هم سیاست های انحصار طلبانه برای هوآوی در آن وجود دارد که باعث می شود این دستگاه تنها روی گوشی هایی خاص از یک برند کار کند. پس خطری بازار بزرگ اندروید را تهدید نمی کند.

رابط کاربری جدید: در صورتی که هارمونی او اس نکست بتواند یک رابط کاربری جدید و بدون تقلید از اندروید یا iOS ارائه کند، می تواند در این مورد از اندروید جلو بزند. البته سیاست کپی برداری و تقلید از برند های دیگر در خیلی از غول های تکنولوژی چینی به یک روش تجاری تبدیل شده و چندان خبری از خلاقیت نیست!

همچنین بخوانید :

برنامه نویسی و توسعه اپلیکیشن: در این خصوص هم باید گفت که طیف بزرگی از برنامه نویسان در زمینه برنامه های اندرویدی کار می کنند و جامعه بسیار بزرگتری را نسبت به هارمونی او اس نکست دارد. البته در صورتی که هارمونی او اس نکست بتواند ویژگی هایی که ادعا می کند را در اختیار کاربران بگذارد، می تواند توجه خیلی از این برنامه نویسان را هم به خود جلب کند.

موارد امنیتی: در این مورد هر دو سیستم عامل زیاد خوشنام نیستند. اندروید باگ های مختلفی در طی سالیان دراز داشته است و البته در نسخه های اخیر آن به دستاورد های خوبی رسیده است و تا حد قابل قبولی این شرایط را ارتقا داده است. همینطور هارمونی او اس نکست که از سیاست های کنترلی بازار چین تبعیت می کند هم با وجود تبلیغات گسترده ای که برای امنیت داشته است، باز هم نمی تواند به عنوان گزینه ای امن مطرح شود. پس به نظر می رسد در این میان شانسی برای رقابت داشته باشد.

سرعت و عملکرد: این موضوعی است که اندروید در آن چالش های زیادی دارد. هر چند اندروید در ابتدای کار بسیار روان و راحت بود اما هسته آن با گذشت زمان و بزرگتر شدن این سیستم عامل کمی برای هندل کردن برنامه های پیچیده امروزی کند شده است. اما هارمونی او اس نکست ادعا می کند این مشکلات را نداشته و می تواند عملکردی بهتر را ارائه دهد. اگر این موضوع در عمل نیز ثابت شود، در این مورد می تواند از اندروید پیشی بگیرد.

در کل باید گفت که هارمونی او اس نکست، سیستم عامل جوان و جویای نام است که قصد دارد جای یکی از قدیمی های بازار را بگیرد که غول های بزرگی مانند سیستم عامل های خانواده سیمبین را به زانو درآورده است و در حال حاضر عمده سهم بازار را بر عهده دارد. البته اگر جامعه استفاده کنندگان از هارمونی او اس نکست که تنها به برخی از دارندگان هوآوی معطوف می شود را در مقابل تعداد گوشی های اندرویدی دیگر در نظر بگیریم، باید بگوییم این سیستم عامل نیز یکی دیگر از آن سیستم عامل هایی است که هنوز وارد میدان نشده توسط اندروید از دور خارج می شوند!

همچنین بخوانید :

هر چند برای اظهار نظر در این رابطه باید تا زمان انتشار نسخه های استیبل از هارمونی او اس نکست صبر کنیم و ببینم که آیا اصلا این سیستم عامل توان برآورده کردن حرف های یکه زده است را دارد و واقعا می تواند تا این اندازه رشد داشته باشد یا نه! در ادامه در مورد تاریخ عرضه این سیستم عامل بیشتر صحبت خواهیم کرد.

تاریخ عرضه هارمونی او اس نکست

در خصوص اینکه تاریخ عرضه سیستم عامل هارمونی او اس Next کی است و این سیستم عامل کی قرار است به صورت عمومی در اختیار کاربران قرار بگیرد، باید گفت که هنوز نسخه های اصلی این سیستم عامل منتشر نشده اند و در مرحله آزمایش به سر می برد. این سیستم عامل جدید برای اولین بار در ماه آگوست سال ۲۰۲۳ معرفی شد. این اتفاق در کنفرانس توسعه دهندگان هواوی (HDC) رخ داد و هوآوی به صورت رسمی اعلام کرد که قرار است با اعمال تغییرات هارمونی را به صورت کامل از اندروید جدا کند.

اولین رونمایی و عرضه اولیه هارمونی او اس نکست در ژوئن سال ۲۰۲۴ و با ارائه نسخه آزمایشی آن برای برنامه نویسان (Developer Beta 1) صورت گرفت. در حال حاضر یک نسخه بتا ورژن دولوپر برای توسعه دهندگان از آن ارائه شده است تا بتوانند برنامه های خود را برای این بستر جدید آماده کنند و در زمان انتشار این سیستم عامل برای کاربران عرضه کنند.

در حال حاضر آخرین ورژن هارمونی او اس نکست با نام NEXT.0.026 ارائه شده است که نشان از این دارد که هنوز در مراحل توسعه است. وقتی که ورژن Next 1 به عنوان نسخه پایدار این سیستم عامل ارائه شود، می توانیم بگوییم که بهره برداری از آن شروع شده و رسما کار خود را آغاز کرده است، که البته تاریخ دقیقی برای این منظور از طرف هوآوی اعلام نشده است!

نتیجه گیری

در این مقاله با هم در مورد اینکه سیستم عامل HarmonyOS Next چیست و چه ویژگی هایی دارد صحبت کردیم. در این رابطه باید گفت که هارمونی او اس نکست یک سیستم عامل با هسته ای مبتنی بر هارمونی او اس است که قرار است روی گوشی های هواوی عرضه شود و آن را به طور کامل از سیستم عامل اندروید جدا کرده و زیر ساخت مجزای خود را دارد. این سیستم عامل با هدف راه اندازی دیوایس های مختلف هواوی، برقراری ارتباط به صورت ساده بین آنها، ارائه رابط کاربری جدید و بالا بردن کارایی این دیوایس ها عرضه شده است. در صورتی که در مورد این سیستم عامل نظر و یا سوالی داشتید، خوشحال می شویم که آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

خروج از نسخه موبایل