افتر افکت بهتر است یا پریمیر؟ After Effects vs. Premiere Pro

افتر افکت بهتر است یا پریمیر؟ After Effects vs. Premiere Pro

این سوال ممکن است برای بسیاری از کاربران حوزه گرافیک پیش بیاید که پریمیر بهتره یا افتر افکت؟ در ادامه این مطلب قصد داریم به مقایسه افتر افکت با پریمیر بپردازیم و شما را با ویژگی‌های این دو ابزار کاربردی آشنا کنیم.

برای تدوین یا ادیت کردن یک ویدئو، لازم است با توجه به نیاز خود، یک نرم‌افزار مناسب انتخاب کنید. نرم‌افزاری که انتخاب می‌کنید، باید به انجام سریع‌تر و بهتر کار‌های شما کمک کند. امروزه از ابزار‌های مختلفی برای ادیت فیلم استفاده می‌شود. اما می‌توان پریمیر و افتر افکت را به عنوان معروف‌ترین و پرکاربرد‌ترین نرم‌افزار‌های ادیت ویدیو معرفی کرد.

فهرست مطالب

آشنایی با افترافکت و پریمیر

After Effects و Premiere Pro هر دو ساخت شرکت ادوبی بوده و شباهت‌های زیادی در برخی قسمت‌های محیط برنامه با یک‌دیگر دارند. اما برخی تفاوت‌ها در قسمت‌های محیط نرم‌افزار و عملکرد وجود دارند که آن‌ها را به دو گزینه متفاوت تبدیل می‌کنند. با مقایسه افتر افکت با پریمیر همراه پلازا باشید تا بیشتر با این برنامه‌ها آشنا شویم.

افتر افکت چیست؟

افتر افکت After Effect، یکی از مشهورترین نرم‌افزار‌ها در حوزه گرافیک است که قدرت زیادی در اعمال افکت‌ها روی فایل‌های ویدیویی دارد. این نرم‌افزار حدود ۳۰ سال پیش عرضه شد و تا به حال دچار پیشرفت‌ها و تغییرات زیادی شده است. شرکت ادوبی هر ساله آپدیت جدیدی از آن منتشر می‌کند، تا محیط ساده و مجهزی را در اختیار کاربران قرار دهد. با استفاده از این ابزار پیشرفته می‌توان ویدیو‌های خلاقانه‌ای ساخت و توجه بینندگان زیادی را جلب کرد. بدون شک یکی از بهینه‌ترین و پر‌سرعت‌ترین نرم‌افزار‌هایی که امکان استفاده از آن در سیستم عامل ویندوز وجود دارد، همین افتر افکت است.

افتر افکت چیست

کاربرد‌های افتر افکت

  • ساخت تصاویر متحرک
  • تولید انیمیشن‌های سه بعدی و دو بعدی
  • ایجاد صحنه‌های رویایی
  • خلق صحنه‌های تخیلی و ساخته ذهن
  • تولید جلوه‌های ویژه
  • اضافه کردن پلاگین‌های متفاوت روی فیلم
  • حذف کردن پرده سبز یا کروماکی
  • طراحی تیتراژ‌های متنوع و خاص
  • ساخت موشن گرافیک
  • خلق ترکیب‌های مختلف یا کامپوزیت
  • طراحی و ساخت شخصیت‌های دو بعدی و سه بعدی
  • پیاده‌سازی افکت‌های حرفه‌ای روی ویدیو
همچنین بخوانید :

پریمیر چیست؟

پریمیر (Premiere) یک ابزار قدرتمند است که قابلیت‌های خاصی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. می‌توان پریمیر را به یک استودیو ساخت فیلم تشبیه کرد، زیرا تمام ابزارک‌هایی که برای تدوین نیاز دارید، در آن یافت می‌شوند. امروزه رقبای زیادی برای پریمیر وجود ندارند، اما به نوعی می‌توان افتر افکت را به عنوان رقیب اصلی آن در نظر گرفت. این دو ابزار با فاصله کمی روانه بازار شدند، اما پریمیر نسبت به افتر افکت جدید‌تر است. امکان نصب پریمیر در سیستم عامل ویندوز و مکینتاش وجود دارد که یک مزیت مهم محسوب می‌شود.

کاربرد‌های پریمیر

  • تدوین و ادیت فیلم‌ها با سرعت و کیفیت بسیار بالا
  • ایجاد تغییرات گوناگون در تنظیمات نور فیلم
  • قابلیت ترکیب کلیپ‌های صوتی و تصویری یا تصاویر با یک‌دیگر
  • صدا‌گذاری روی ویدیو و تنظیم صدا
  • امکان اضافه کردن عناوین، لوگو، آیکون‌ها و واتر‌مارک به صورت متحرک
  • تدوین و ویرایش فیلم‌های سه بعدی و HD

مزایای افتر افکت و پریمیر

برای این که به مقایسه افتر افکت با پریمیر بپردازیم، لازم است برخی مزایای این دو نرم‌افزار را در مقابل هم  قرار دهیم. پریمیر و افتر افکت دارای مزایایی هستند که هرکدام از آن‌ها را از سایر ابزار‌ها متمایز می‌کنند. در ادامه به برخی نقاط قوت آن‌ها می‌پردازیم تا تفاوت افتر افکت با پریمیر را بهتر درک کنید.

همچنین بخوانید :

مزایای پریمیر در مقابل افتر افکت

  • می‌توان گفت که پریمیر در ویرایش و تدوین صدا، عملکرد بهتری نسبت به افتر افکت دارد.
  • این ابزار امکان ویرایش راحت یک فیلم با تعداد راش‌های زیاد ضبط شده از دوربین را برای کابران فراهم کرده است.
  • پریمیر توانایی ساخت هر نوع موزیک ویدیو، ویدیو اجتماعی و فیلم کوتاه را دارد.
  • تایم لاین این نرم‌افزار برای انتقال بین کلیپ‌ها بسیار مناسب‌ است.

مزایای افتر افکت در مقابل پریمیر

  • افتر افکت می‌تواند بسته‌های موشن گرافیک جذابی را برای پروژه‌‌های شما ایجاد کند.
  • امکان ایجاد توالی عنوان وجود دارد که شامل انیمیشن‌های مبتنی بر فریم کلیدی است.
  • قابلیت افزودن حرکت به دارایی‌ها و لایه‌ها و تاری حرکت در آن فراهم است.
  • دستکاری کردن توالی‌های چند لایه که به فریم کلیدی دقیق نیاز دارند.
همچنین بخوانید :

تفاوت‌های افتر افکت و پریمیر

به طور کلی نمی‌توان به راحتی گفت که پریمیر بهتره یا افتر افکت یا کدام یک از آن‌ها بر دیگری برتری دارد. زیرا هرکدام از این دو ابزار برای انجام کار‌های خاصی ساخته شده‌اند. در محیط نرم‌افزاری پریمیر و افتر افکت، تفاوت‌های زیادی دیده می‌شود که باعث می‌شود کارایی متفاوتی داشته باشند. برای این که بتوانیم به مقایسه افتر افکت با پریمیر بپردازیم، لازم است به برخی تفاوت‌های اصلی آن‌ها با یک‌دیگر اشاره کنیم.

تفاوت در تایم لاین‌ها

تایم لاین، یک بخش مشترک از محیط نرم‌افزاری پریمیر و افتر افکت است. این قسمت بسیار مهم بوده و تمام ویدیو‌ها، صداها و افکت‌ها به آن وارد می‌شوند. براساس نظر کاربران، تایم لاین پریمیر جذابیت بیشتری نسبت به تایم لاین افتر افکت دارد و می‌توان با آن سریع‌تر کار کرد. همین موضوع باعث می‌شود که سکانس بندی در پریمیر سریع‌تر انجام شود. بنابراین می‌توان گفت که در پروژه‌هایی که دارای ویدیو‌های طولانی بوده و نیاز افزودن تعداد صدا، افکت و تایلتل به آن وجود دارد، پریمیر گزینه بهتری است. اما در صورتی که ویدیو‌ها کوتاه بوده و به دقت زیادی برای افزودن افکت‌ها نیاز باشد، استفاده از نرم‌افزار افتر افکت توصیه می‌شود.

همچنین بخوانید :

تفاوت در تنظیمات صدا و میکسر صدا

برای ویرایش و تدوین ویدیو، علاوه‌بر ادیت بخش‌های تصویری آن، ادیت بخش‌های صوتی نیز بسیار حائز اهمیت است. در مقایسه افتر افکت با پریمیر، پریمیر یک ابزار عالی میکسر صدا محسوب می‌شود. این نرم‌افزار‌ از قابلیت افزودن صدا‌ها، میکس صدا‌ها و کنترل آن‌ها برخوردار است. در مقابل باید گفت که افتر افکت کمی ضعیف‌تر عمل کرده، اما این امر نمی‌تواند دلیلی برای ضعیف بودن افتر افکت باشد. خوشبختانه این امکان برای کاربران وجود دارد که پروژه‌های افتر افکت را پس از اتمام وارد پریمیر کرده و صدا‌گذاری آن را در محیط نرم‌افزاری پریمیر انجام دهند‌.

تفاوت در ویرایش

در موضوع مقایسه افتر افکت با پریمیر، یکی دیگر از مواردی که باید به آن پرداخته شود، حوزه ادیت است‌. پریمیر به عنوان مجموعه‌ای کامل از ابزار‌های حرفه‌ای شناخته می‌شود که ویرایش ویدیو‌های طولانی را برای کاربران آسان‌تر و سریع‌تر کرده است. به طور کلی باید گفت که با استفاده از نرم‌افزار پریمیر، می‌توان تمام ویدیو‌ها را ویرایش کرد. همین ویژگی باعث شده که پریمیر از جذابیت زیادی برای انجام پروژه‌های بزرگ برخوردار باشد. نمی‌توان گفت که پریمیر در این زمینه برتری خاصی نسبت به افتر افکت دارد. چرا که افتر افکت نیز یک نرم‌افزار ویرایشی بسیار کاربردی محسوب می‌شود. اما این ابزار برای تدوین پروژه‌های بزرگ مناسب نیست، زیرا تمرکز اصلی آن بر روی موشن گرافیک و ساخت جلوه‌های ویژه است.

تفاوت در افکت‌ها

یکی از موارد اصلی که تفاوت افتر افکت با پریمیر را نشان می‌دهد، تفاوت افکت‌های آن‌ها است. هر دو نرم‌افزار دارای افکت‌های متنوعی هستند، اما افکت‌های پیشرفته را تنها می‌توان در افتر افکت یافت و در هیچ نرم‌افزار دیگری موجود نیستند. به عنوان مثال تمام افکت‌های مربوط به تغییر تنظیمات نور، متحرک‌سازی، شفافیت و تار شدن، در آن وجود دارند و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. همچنین امکان ایجاد تغییرات در تمام افکت‌های نرم‌افزار افتر افکت وجود دارد. بنابراین کاربران می‌توانند تنظیمات رنگ، سرعت و شدت افکت مورد نظر را با توجه به ویدیو تغییر دهند.

همچنین بخوانید :

تفاوت در مدریت فایل‌ها

مدریت فایل‌‌ها در تدوین ویدیو از اهمیت زیادی برخوردار است؛ بنابراین، در مقایسه افتر افکت با پریمیر، باید به این مورد اشاره کنیم. هنگامی که بتوانید کار خود را به بهترین شکل مدیریت کنید، می‌توانید کار ویرایش را راحت‌تر انجام داده و کار خود را سریع‌تر پیش ببرید. به طور کلی هم در افتر افکت و هم در پریمیر، مدیریت فایل به خوبی انجام می‌شود. اما نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که تفاوت افتر افکت با پریمیر در بخش مدیریت فایل، کاملا قابل مشاهده است. در واقع پریمیر گزینه بهتری برای ویرایش ویدیو‌های طولانی و تعداد فایل‌های ورودی زیاد بوده و استفاده از آن توصیه می‌شود.

نتیجه گیری

پس از مقایسه افتر افکت با پریمیر، می‌توان گفت که هر دو آن‌ها نرم‌افزار‌های عالی در حوزه ادیت فیلم و افکت‌های تصویری هستند. حال می‌توانیم پاسخ این سوال را بدهیم که پریمیر بهتره یا افتر افکت؟ باید بدانید که این دو نرم‌افزار در کاربرد‌های خاص خود، از بهترین گزینه‌های جهان هستند. پریمیر قادر به جمع آوری داده‌ها و ایجاد یک محصول نهایی است‌. درحالی که افتر افکت یک ابزار تولید داده‌ها محسوب می‌شود که بسیاری از کاربران، پروژه‌های خود را در آن انجام می‌دهند. بنابراین در پاسخ این سوال که پریمیر بهتره یا افتر افکت؟ باید گفت این دو نرم‌افزار نباید در مقابل یک‌دیگر قرار بگیرند.

از این نرم‌افزار‌ها برای انجام کار‌های مختلفی استفاده می‌شود، حتی با وجود این که عملکرد مشابهی دارند. مقایسه افتر افکت با پریمیر، زمانی اهمیت دارد که شما می‌توانید یکی از آن‌ها را به عنوان ابزار اصلی و دیگری را به عنوان مکمل یاد بگیرید. هنگامی که بتوانید ترکیبات افتر افکت را به پروژه‌های پریمیر پیوند دهید، می‌توانید به هر دو اطلاعات دسترسی داشته و از مزایای این دو نرم‌افزار بهره‌مند شوید.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

خروج از نسخه موبایل