معرفی و مقایسه تراشه های اسنپدراگون ایکس الیت (Elite) و پلاس (Plus)

معرفی و مقایسه تراشه های اسنپدراگون ایکس الیت (Elite) و پلاس (Plus)

کوالکام بالاخره با تراشه های اسنپدراگون ایکس، الیت و پلاس بزرگترین قدم خود را برای رقابت با پردازنده‌های اپل، اینتل و AMD برداشت. با ما همراه باشید تا با مشخصات و قابلیت‌های این پردازنده‌ها آشنا شویم.

بدون شک همانند بازار موبایل و لپ‌تاپ‌ها، در بازار پردازنده‌ها نیز رقابت تنگاتنگی وجود دارد. در حال حاضر شرکت‌های مختلفی وجود دارند که پردازنده تولید می‌کنند و دوست دارند که قدرت خود را به رخ دیگران بکشند و سهم بیشتری از بازار را تصاحب کنند. یکی از مهم‌ترین کمپانی‌های تولید کننده پردازنده، کوالکام است که حال شاهد معرفی شدن پردازنده‌های جدید آن هستیم.

گرچه شاید بسیاری از افراد کوالکام را با پردازنده‌های گوشی‌های هوشمند، به خاطر بیاورند، اما بایستی بدانید که پردازنده‌های تولیدی این شرکت، محدود به گوشی‌های موبایل نبوده و محصولات جدید این شرکت که برای لپ‌تاپ طراحی شده‌اند، قرار است رقبای جدی حتی برای تراشه‌های سری M اپل باشند. تراشه اسنپدراگون ایکس Elite از جمله جدید‌ترین محصولات کوالکام است که همراه با تراشه اسنپدراگون ایکس پلاس عرضه خواهد شد. ما در این مطلب پلازا می‌خواهیم ضمن معرفی و مشخصات این دو، آن‌ها را با هم مقایسه کنیم.

فهرست مطالب

مشخصات دو تراشه اسنپدراگون ایکس Elite و پلاس

اسنپدراگون ایکس الیت اسنپدراگون ایکس پلاس
پردازنده ۱۲ هسته اوریون با فرکانس ۳.۸ گیگاهرتز ۱۰ هسته اوریون با فرکانس ۳.۴ گیگاهرتز
پردازنده گرافیکی آدرینو با توان محاسباتی ۴.۶ ترافلاپس آدرینو با توان محاسباتی ۳.۸ ترافلاپس
واحد پردازش عصبی کوالکام Hexagon با توان ۴۵ تاپس
دوربین واحد پردازش تصویر کوالکام اسپکترا با پشتیبانی از یک دوربین حداکثر ۶۴ مگاپیکسلی، دو دوربین ۳۶ مگاپیکسلی و قابلیت ضبط 4K HDR
رم تا حداکثر ۶۴ گیگابایت رم LPDDR5X
مودم اسنپدراگون X65
وای‌فای و بلوتوث تراشه کوالکام FastConnect 7800 با پشتیبانی از وای‌فای ۶، وای‌فای 6E، وای‌فای ۷ و بلوتوث ۵.۴

رقبای این تراشه‌ها در بازار

بهتر است که قبل از بررسی تراشه‌های Snapdragon X به ویژه نسخه الیت، ببینیم این پردازنده قرار است که با چه تراشه‌های دیگری رقابت کند و آیا می‌تواند آنها را شکست دهد. بدون شک سری پردازنده‌های M اپل از جمله اصلی‌ترین رقبای اسنپدراگون ایکس محسوب می‌شوند که باید به آن اشاره کنیم. در حال حاضر نسخه‌های اسنپدراگون ایکس می‌توانند عملکرد بهتری نسبت به رقیب خود اپل داشته باشند و عالی به نظر می‌رسند.

اینتل نیز از جمله رقبای اصلی این پردازنده خواهد بود. هر چند هنوز اینتل پردازنده اصلی خود که در حد اسنپدراگون ایکس باشد را رونمایی نکرده است و انتظار می‌رود که این پردازنده تا زمان معرفی شدن تراشه جدید اینتل در بازار جهانی پادشاهی کند.

همچنین بخوانید :

باید اشاره کرد که هنوز لپ‌تاپ و وسیله جدیدی با استفاده از این پردازنده‌ها به بازار عرضه نشده است و هنوز هیچ لپ‌تاپی از تراشه اسنپ دراگون ایکس پلاس و تراشه اسنپ دراگون ایکس Elite استفاده نکرده است. به گفته کوالکام صحبت‌های لازم با غول‌های ساخت لپ‌تاپ برای همکاری در ساخت انجام شده است.

مقایسه دو نسخه الیت و پلاس تراشه اسنپ دراگون ایکس

مقایسه دو نسخه الیت و پلاس تراشه اسنپدراگون ایکس

این دو پردازنده اولین تراشه‌های کوالکام با هسته‌های جدید اوریون هستند که توسط نوویا (استارتاپ متعلق به کوآلکام) طراحی و ساخته شده‌اند. این دو پردازنده ۱۰ و ۱۲ هسته‌ای، آن‌طور که از مشخصات قید شده‌ی این پردازنده‌ها پیداست، قدرت قابل توجهی دارند و می‌توانند با پردازنده‌های اپل، اینتل و AMD رقابت کنند.

مقایسه هسته های دو پردازنده

کوالکام برای ساخت تراشه‌های جدید خود از استارتاپ جدید خود، که به‌تازگی به این کمپانی پیوسته است، استفاده کرده است. تمامی هسته‌های پردازنده سری ایکس اسنپدراگون از نوع اوریون خواهند بود و منتظر هستیم که این هسته‌ها امتحان خود را در این زمینه پس دهند.

باید اشاره کرد که تراشه اسنپ دراگون ایکس Elite یک پردازنده دوازده هسته‌ای است که می‌تواند عملکرد خیره کننده‌ای برای شما عزیزان داشته باشد. تمامی دوازده هسته در سه عدد کلاستر ۴ عددی قرار گرفته‌اند و می‌توانند فرکانس ۳.۸ گیگاهرتز را برای شما به ارمغان بیاورند. نکته قابل توجه این است که پردازنده سری الیت در عملکرد‌های تک هسته‌ای و دو هسته‌ای می‌تواند فرکانس قدرت خود را افزایش داده و عملکرد بهتری داشته باشند. در مواقع میزان فرکانس قدرت هسته‌های این پردازنده به ۴.۲ گیگاهرتز نیز خواهد رسید.

در طرف مقابل تراشه اسنپ دراگون ایکس پلاس از ده هسته استفاده کرده است که آن‌ها نیز از نوع اوریون هستند. این هسته‌ها می‌توانند با فرکانس قدرت ۳.۴ گیگاهرتز برای شما عزیزان کار کنند. به لطف این پردازنده می‌توانید چندین مانیتور را همزمان به دستگاه خود متصل نمایید.

همچنین بخوانید :

واحد پردازش عصبی هوش مصنوعی

بالاخره کوالکام نیز محصول جدید خود را به واحد پردازش عصبی (NPU) مجهز کرد. اگر چه این اتفاق دیر افتاد، اما حال می‌توان این قابلیت را در تراشه اسنپ دراگون ایکس Elite مشاهده نمود که می‌تواند دستگاه شما را به هوش مصنوعی مجهز نماید، در‌ صورتی‌که مصرف انرژی پایینی دارد.

این تراشه از واحد پردازش عصبی خود کوالکام با نام انحصاری Hexagon استفاده کرده است. باید اشاره کرد که توان پردازش عصبی این پردازنده 45 TOPS خواهد بود. در موارد مختلف این توان می‌تواند به حداکثر ۷۵ تاپس نیز برسد که خیره‌کننده است.

تراشه اسنپ دراگون ایکس پلاس نیز از همین واحد پردازش عصبی استفاده می‌کند و به‌همین دلیل در بخش پردازش مسائل مربوط به هوش مصنوعی عملکرد مشابهی خواهند داشت و هیچ تفاوتی بین آن‌ها دیده نخواهد شد. پردازنده‌های عادی عملکرد پلکانی دارند و در‌ صورتی‌که نتوانند مرحله اول را پردازش کنند به نقطه بعدی نخواهند رفت. در‌ حالی‌که پردازنده NPU اینگونه نیست و همانند مغز انسان می‌تواند به‌صورت محیطی پردازش‌های مختلفی را انجام دهد و محاسبه داشته باشد.

همچنین بخوانید :

پردازنده گرافیکی

تراشه اسنپ دراگون ایکس Elite به یک پردازنده گرافیکی نیز مجهز شده است تا بتواند وظایف گرافیکی خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. کمپانی کوالکام برای این تراشه خود از پردازنده‌های گرافیکی آدرنو استفاده کرده است که قدرت بالایی دارند و از قدرت ۴.۶ ترافلاپس برخوردار است.

در طرف مقابل تراشه اسنپ دراگون ایکس پلاس نیز از پردازنده‌های گرافیکی ادرنو استفاده کرده است. باید اشاره کرد که پردازنده به کار رفته در نسخه پلاس از قدرت ۳.۸ ترافلاپس برخوردار است و عملکرد آن کمی ضعیف‌تر از برادر خود، یعنی نسخه الیت، است.

دوربین قابل پشتیبانی

یکی از عواملی که موجب افزایش کیفیت دوربین گوشی‌ها و لپ‌تاپ‌ها می شود، پردازنده به کار رفته در آن است. در ‌صورتی‌که پردازنده قدرت لازم را نداشته باشد، اگر بهترین لنز دوربین را نیز انتخاب کنید، باز هم عملکرد مناسبی را برای شما عزیزان به ارمغان نخواهد آورد؛ چرا که وظیفه‌ی پردازش رنگ‌های تصویر و جزئیات آن، به عهده پردازنده است.

تراشه‌های سری الیت کمپانی کوالکام این قابلیت را دارند تا بتوانند از یک دوربین ۶۴ مگاپیکسلی، دو عدد دوربین ۳۲ مگاپیکسلی پشتیبانی کنند. حال به سازنده بستگی دارد که از چه نوع ترکیب دوربینی برای گوشی انتخاب کند و از قدرت آن بهره ببرد.

همچنین بخوانید :

سری پلاس تراشه‌های اسنپدراگون ایکس نیز عملکرد مشابهی را به‌ رمغان خواهند آورد و در این بخش هیچ تفاوتی بین آن‌ها نخواهد بود. این تراشه نیز نهایت می‌تواند تا ۶۴ مگاپیکسل را پشتیبانی کند و نمی‌توان از این فراتر با این پردازنده رفت.

در قسمت فیلمبرداری نیز می‌توانید با هر دو تراشه با کیفیت 4K فیلم‌برداری داشته باشید و ذخیره نمایید. همچنین این تراشه‌ها از استاندارد HDR نیز پشتیبانی می‌کنند که همین موضوع موجب بهبود کیفیت فیلم‌های ذخیره شده خواهد شد.

دیگر امکانات ارتباطی

هر دو تراشه اسنپ دراگون ایکس از تراشه کوالکام FastConnect 7800 استفاده و از وای‌فای ۶، وای‌فای 6E، وای‌فای ۷ و همچنین بلوتوث ۵.۴ پشتیبانی می‌کنند.

همچنین بخوانید :

همچنین باید اشاره کرد که هر دو تراشه از فناوری اینترنت موبایل 5G پشتیبانی می‌کنند. در حال حاضر این تکنولوژی در حال توسعه است و در آینده‌ای بسیار نزدیک جایگزین 4G خواهد بود. پس اگر به دنبال سرعت بیشتر هستید این تراشه آن را برای شما به‌ ارمغان می‌آورد.

این دو تراشه در قسمت میزان حافظه رم قابل پشتیبانی نیز عملکرد یکسانی خواهند داشت. هر دو تراشه می‌توانند تا حداکثر از ۶۴ گیگابایت رم از نوع LPDDR5X-8448 را پشتیبانی کنند. البته که پیش‌بینی می‌شود که این تراشه‌ها بتوانند از میزان حافظه بیشتر نیز پشتیبانی کنند. همین موضوع باعث می‌شود تا تراشه‌های اسنپدراگون ایکس گزینه بسیار مناسب برای کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها نیز باشند. بر‌اساس پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود که لپتاپ‌هایی که از این تراشه استفاده کرده‌اند، برچسب قیمتی حداقل ۱۰۰۰ دلاری روی آن‌ها دیده شود.

جمع بندی

در نهایت با معرفی تراشه اسنپ دراگون ایکس Elite همراه شما عزیزان بودیم و اطلاعات کاملی درباره این پردازنده در اختیار شما قرار دادیم و این اطلاعات را نیز با عضو دیگر خانواده اسنپدراگون ایکس مقایسه کردیم تا شما تا حد امکان به‌صورت کامل با تراشه‌های جدید کمپانی کوالکام آشنا شوید و به قدرت بالای آن پی ببرید. نظر شما چیست؟ است این پردازنده‌ها می‌توانند بازار دنیا را متحول کنند ؟ نظرات خود را در قسمت کامنت‌ها با ما نیز به اشتراک بگذارید.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

خروج از نسخه موبایل