رم کامپیوتر چیست؟ رم سوخته را چگونه درست کنیم؟

رم کامپیوتر چیست؟ رم سوخته را چگونه درست کنیم؟

رم قطعه‌ای حیاتی است که کامپیوتر یا لپ‌تاپ ما بدون آن نمی‌تواند کار کند. به همین دلیل است که اگر کار زیادی سرمان ریخته باشد و این قطعه حیاتی ناگهان خراب شود، احتمالاً سؤالاتی مثل «رم سوخته را چگونه درست کنیم» ذهنمان را مشغول می‌کند. البته پیش از پیدا کردن پاسخ این سؤال، باید بدانیم رم کامپیوتر چیست، چه انواعی دارد و چه عواملی روی عملکرد آن تأثیر می‌گذارند تا اگر به تعویض رم کامپیوتر یا لپ‌تاپ نیاز پیدا کردیم، با دید باز خرید کنیم.

این مطلب به سؤالاتی مثل «رم لپ‌ تاپ چیست؟» پاسخ می‌دهد و در آن امکان‌پذیر بودن تعمیر رم لپ‌ تاپ و بازیابی اطلاعات رم سوخته را بررسی می‌کنیم.

رم کامپیوتر چیست؟

از رم یا RAM با عنوان حافظه موقت کامپیوتر یاد می‌شود. این کلمه مخفف عبارت Random Access Memory است که در فارسی آن را با عنوان «حافظه دسترسی تصادفی» ترجمه کرده‌اند. این حافظه اطلاعات موردنیاز پردازنده را به‌صورت موقت ذخیره می‌کند و در مواقع نیاز آن‌ها را به‌صورت سریع و تصادفی در اختیار پردازنده قرار می‌دهد.

به عبارت دیگر در این حافظه اطلاعات موردنیاز برای بالا آمدن سیستم، اجرای ویندوز، کار با بخش‌های مختلف سیستم‌عامل و اجرای برنامه‌های مختلف ذخیره می‌شود و تقریباً به عنوان پلی بین حافظه هارد و سیستم‌عامل عمل می‌کند. با توجه به این توضیحات، در جواب سؤالاتی مثل «رم کامپیوتر چیست؟» باید گفت که رم یکی از قطعات حیاتی کامپیوتر است که اجرای هر فرمان به وجود آن بستگی دارد.

مقدار رم موردنیاز شما به نوع کاری که با کامپیوتر یا لپ‌تاپ انجام می‌دهید بستگی دارد. اگر ساکن غرب تهران هستید و می‌خواهید رم کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود را ارتقا دهید، به مرکز تعمیرات لپ ‌تاپ غرب تهران مراجعه کنید.

تفاوت رم کامپیوتر با رم لپ‌ تاپ چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید تفاوت رم لپ‌ تاپ با رم کامپیوتر چیست، باید بگوییم که رم کامپیوتر و رم لپ‌تاپ از نظر عملکرد تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و فقط شکل و نحوه نصب آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد. رم‌های کامپیوتر از نوع DIMM هستند که ابعاد و پین‌های بزرگ‌تری دارند و به‌صورت عمودی در اسلات‌های مخصوص مادربورد کامپیوتر نصب می‌شوند. رم‌های لپ‌تاپ هم از نوع SODIMM هستند که جثه کوچک‌تر و باریک‌تری دارند و آن‌ها را به‌صورت افقی نصب می‌کنند.

هر 2 نوع رمی که در بالا اشاره کردیم، از نوع رم‌های پویا محسوب می‌شوند که در بخش بعدی تفاوت رم پویا و ایستا را شرح می‌دهیم.

رم کامپیوتر چیست؟ رم سوخته را چگونه درست کنیم؟

انواع رم کامپیوتر چیست؟ رم پویا و ایستا چه تفاوتی دارند؟

رم‌های لپ‌تاپ کامپیوتر در انواع ایستا و پویا در بازار پیدا می‌شوند. تمامی رم‌ها از چند ترانزیستور و خازن ساخته شده‌اند که با کمک آن‌ها بار الکتریکی را برای نوشتن، بازنویسی و پاک کردن داده‌ها حفظ و آزاد می‌کنند. تفاوت رم‌های پویا و ایستا در این است که رم‌های ایستا برای هر بیت از حافظه از چند ترانزیستور کمک می‌گیرند و عملکرد سریع‌تر و مصرف انرژی کمتری دارند. همین موضوع باعث می‌شود قیمت آن‌ها بالاتر باشد.

رم‌های پویا برای پردازش هر بیت حافظه از یک ترانزیستور و یک خازن استفاده می‌کنند و برای حفظ اطلاعات به نوسازی منظم نیاز دارند. قیمت این رم‌ها کمتر است و به همین دلیل در کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها کاربرد بیشتری دارند.

همچنین ممکن است در بررسی مشخصات لپ‌تاپ و کامپیوتر یا هنگام خرید رم با اصطلاح DDR روبرو شوید. DDR مخفف Double Data Rate تکنولوژی جدید ساخت رم است که عملکرد و سرعت رم‌ها را 2 برابر کرده است. این تکنولوژی از زمان عرضه مدام در حال به روز شدن است و نسخه‌های جدید آن هر چند سال یک بار عرضه می‌شود. جدیدترین نسخه این تکنولوژی، DDR5 است که فرکانس پایه بالاتر و مصرف برق کمتری دارد.

از کجا بفهمید که به چه میزان رم نیاز دارید؟

اگر می‌خواهید بدانید میزان مناسب رم کامپیوتر چیست، باید به نوع کاربری آن دقت کنید. در ادامه به مقدار رم توصیه شده برای کاربری‌های عادی، گیمینگ، تولید محتوای گرافیکی و ساخت موسیقی اشاره می‌کنیم:

  • استفاده روزانه، اداری و خانگی: 8 گیگابایت
  • گیمینگ: 16 گیگابایت و بیشتر رم DDR5
  • تولید محتوای گرافیکی: 32 تا 64 گیگابایت رم
  • ساخت موسیقی: 64 گیگابایت

البته در انتخاب میزان رم باید حواستان به نوع پردازنده و فرکانس آن نیز باشد؛ چون اگر پردازنده لپ‌تاپ یا کامپیوتر با کاربری موردنظر و میزان رم شما هماهنگی نداشته باشد، ارتقای رم تأثیری روی بهبود عملکرد سیستم نخواهد داشت.

اگر لپ‌تاپ اچ پی دارید و می‌خواهید رم آن را مطابق با کاربری مورد انتظارتان ارتقا بدهید، توصیه می‌کنیم حتماً به نمایندگی لپ‌ تاپ اچ پی در تهران مراجعه کنید.

مهم‌ترین عوامل مؤثر بر عملکرد رم کامپیوتر چیست؟

فرکانس رم و نرخ تأخیر رم تأثیر زیادی روی عملکرد و سرعت رم دارند. فرکانس رم معمولاً در واحد مگاهرتز بیان می‌شود و هر چه بالاتر باشد، سرعت پردازش داده‌ها هم بالاتر است. به عنوان مثال گیمرها و گرافیست‌ها به رم DDR5 با حداقل فرکانس 3200 تا 4800 نیاز دارند.

نرخ تأخیر رم هم به‌صورت چند عدد متوالی روی ماژول رم درج می‌شود و هر چقدر کمتر باشد، سرعت رم در انتقال داده‌ها، پردازش آن‌ها و پاسخگویی بالاتر می‌رود.

رم سوخته را چگونه درست کنیم؟

معمولاً سوختن رم به معنای پایان کار آن است و در صورت بروز این اتفاق، تنها با تعویض رم مشکل کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما حل می‌شود. با این حال با انجام برخی اقدامات می‌توانید مشکلات مربوط به رم را پیش از سوختن آن برطرف کنید:

  • تعویض ماژول رم
  • تغییر زمان‌بندی رم به حالت عادی یا پیش‌فرض در BIOS (در صورت اورکلاک کردن رم و پردازنده)
  • افزایش ولتاژ رم (در حد 1.5 ولت)
  • کاهش ولتاژ پردازنده

اقدامات بالا را می‌توانید از طریق تنظیمات BIOS لپ‌تاپ یا کامپیوتر انجام دهید؛ اما توصیه می‌کنیم که حتماً برای این کارها به متخصص تعمیرات لپ‌تاپ مراجعه کنید تا دستگاه شما دچار مشکلات بیشتری نشود. همچنین با نصب آنتی‌ویروس مناسب، حذف برنامه‌های غیرضروری، خودداری از اجرای چند برنامه سنگین به‌صورت هم‌زمان و … می‌توانید از بروز مشکل برای رم جلوگیری کنید.

برای تشخیص رم سوخته و نیاز به تعویض آن هم می‌توانید از نرم‌افزارهایی مثل Memtest86 و ابزار Window Memory Diagnostics خود ویندوز کمک بگیرید.

بازیابی اطلاعات رم سوخته چگونه ممکن است؟

اگر در جایی با عباراتی مثل بازیابی اطلاعات رم سوخته روبرو شدید، بدانید که منظور رم یا حافظه ذخیره‌سازی گوشی‌های هوشمند است. حافظه ذخیره‌سازی جانبی گوشی به‌اشتباه در کشور ما با عنوان رم گوشی شناخته می‌شود و در صورت سوختن این حافظه، باید بازیابی اطلاعات آن را به یک متخصص بسپارید و این نکته را هم گوشه ذهنتان داشته باشید که شانس موفقیت در این کار بسیار پایین است.

رم‌های لپ‌تاپ و کامپیوتر با سیگنال‌های الکتریکی و ذخیره‌سازی موقت آن‌ها کار می‌کنند و در صورت قطع جریان برق و سوختن، اطلاعات ذخیره شده در آن‌ها به‌کلی از بین می‌رود و قابل بازیابی نیست.

ارتقا و تعمیر رم لپ‌تاپ خود را به مگابایت سیستم بسپارید

در این مقاله به شما گفتیم رم کامپیوتر چیست و در مورد انواع و عوامل مؤثر بر سرعت آن صحبت کردیم. درصورتی‌که رم لپ‌تاپ یا کامپیوتر شما دچار مشکل شده یا می‌خواهید آن را ارتقا بدهید، می‌توانید از متخصصان مگابایت سیستم کمک بگیرید. این مرکز نمایندگی msi در غرب تهران است و متخصصان آن می‌توانند مشکلات لپ‌تاپ‌های ساخت برندهای دیگر را هم رفع کنند.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

خروج از نسخه موبایل