همه چیز درباره ترید طلا! طلا را در کجا معامله کنیم؟

همه چیز درباره ترید طلا! طلا را در کجا معامله کنیم؟

ترید طلا

ترید کردن سرمایه و دارایی‌ها در بازارهای مختلف بسته به نوع دارایی، از بهترین راه‌های کسب درآمد و سود از سرمایه خود است. یکی از باارزش‌ترین و بهترین این دارایی‌ها، فلز طلا بوده که روز به روز در حال تجربه رشد قیمتی است و قیمت انس جهانی طلا به صورت روزانه در حال افزایش است.

در این مقاله، به بررسی ترید طلا به عنوان یک دارایی بسیار سودده و نحوه انجام آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

ترید طلا در کجا انجام می‌شود؟

بسیاری از دارایی‌ها مثل بیت‌کوین و یا سهام، به علت نبود حضور فیزیکی، دارای بازارهای مشخصی برای معامله هستنند، درحالی که طلا اینگونه نیست و بستگی به مالکیت شما روی آن دارد؛ شما می‌توانید هم به صورت فیزیکی طلا نگهداری و معامله کرده و یا حقوق مربوط به طلای خود را به صورت مجازی خرید و فروش کنید.

از اصلی‌ترین پلتفرم‌های معاملاتی برای ترید طلا، بروکرها هستند؛ این پلتفرم‌های معاملاتی امکان مبادله و خرید و فروش انواع CFD از جمله CFD های طلا را به کاربران می‌دهند. از بهترین این بروکرها برای شروع معاملات طلا، بروکر Errante و بروکر آلپاری، از باسابقه‌ترین بروکرهای جهان هستند.

بر چه اساس باید طلا را ترید کنیم؟

شاید برای شما نیز سوال باشد که مبنای ترید طلا چیست و تریدهای حرفه‌ای بر چه اساسی اقدام به ترید طلا می‌کنند؟ جواب این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد. ماهیت بازارهای مالی، غیرقابل پیش‌بینی بودن است و نمی‌توان به صورت دقیق از آینده این بازار خبر داشت.

با این حال، ابزارهای مختلفی در اختیار کاربران و تریدها قرار گرفته که با کمک آن‌ها بتوانند به صورت نسبی حرکات بازار را پیش‌بینی کنند. یکی از اصلی‌ترین این ابزارها، تحلیل‌ها و به خصوص تحلیل تکنیکال است که با کمک آن، بسیاری از تریدرهای طلا، تریدهای خود را انجام می‌دهند.

در تحلیل تکنیکال عوامل مختلفی بررسی شده و در نهایت یک برآیند از آینده دارایی مورد نظر در اختیار شما قرار می‌گیرد. رویدادهای مختلف، میزان و حجم خرید و فروش در بازار، اخبار مربوط به اقتصاد و سیاست و.. از موارد مورد بررسی در این تحلیل هستند.

چه عواملی بر قیمت طلا تأثیرگذارند؟

همان‌طور که اشاره کردیم، در بازارهای مالی مشخص کردن عوامل اصلی تاثیرگذار روی قیمت و همچنین پیش‌بینی آینده قیمت دارایی‌ها تقریبا کاری ناممکن است. با این حال، با بررسی مواردی که به صورت تأیید شده روی قیمت طلا اثرگذار بوده و هنوز هم هستند، می‌توان آن‌ها را شناسایی کرد.

از مهم‌ترین عوامل اثرگذار روی قیمت طلا، وضعیت و اخبار جنگ‌هاست. به علت ماهیت فیزیکی طلا و حفظ ارزش خود از زمان قدیم تا به امروز به عنوان یک دارایی بسیار باارزش، اخبار مربوط به مشکلات جهانی و جنگ‌ها بسیار روی قیمت این فلز گران‌بها تأثیر دارند.

از دیگر عوامل مهم نیز حجم خرید و فروش طلا توسط کاربران است. طبیعتا هرچه کاربران اقدام به فروش بیشتری کنند، قیمت طلا کاهش یافته و برعکس، هرچه میزان خرید کاربران بیشتر باشد، قیمت طلا نیز رشد خواهد کرد. یکی دیگر از عوامل مهم نیز تصمیم‌گیری نهادهای بزرگی از جمله  فدرال رزرو است.

ترید طلا و کسب سود از آن

تحلیل‌ها در مورد طلا و آینده آن

برای بررسی دقیق و درست، باید ابتدا نگاهی به چارت تحلیل تکنیکال این فلز داشته باشیم. با مشاهده این چارت، مشخص است که طلا با وجود ریزش‌های کوتاه، به صورت کلی رشد بسیار زیادی را تجربه کرده است؛ به طوری که از قیمت حدودی 2,300 دلاری خود در ابتدای سال 2024، به قیمت بیش از 2,500 دلار در اواسط این سال رسیده است.

یکی دیگر از تحلیل‌های کاربردی در زمینه بررسی دارایی‌ها، تحلیل تکنیکال نمودار خرید و فروش است. در این تحلیل، طبق نموداری که به شما ارائه می‌شود، می‌توانید توصیه تحلیل‌ها نسبت به خرید، فروش و یا نگهداری دارایی مورد نظر کنید.

برای طلا، در تایم فریم (Time Frame)های مختلف، این نمودار نظر نسبتا ثابتی دارد. برای تمامی تایم فریم‌های روزانه، هفتگی و ماهانه، نمودار گزینه Buy به معنی خرید را نشان می‌دهد، با این حال معمولا در بررسی‌های روزانه، نمودار گزینه Sell به معنای فروش را نشان می‌دهد که نشان دهنده نوسانات بازار در کوتاه مدت است.

درکل، تحلیل‌ها ما را برای خرید طلا و نگهداری آن در بلندمدت بسیار تشویق می‌کنند. این فلز با گذشت زمان و برخلاف بسیاری از دارایی‌های دیگر به علت ماهیت فیزیکی و خاص بودن خود، نه تنها ارزش خود را حفظ کرده، بلکه به علت افزایش نیاز مردم، دچار رشد قیمتی نیز خواهد شد.

اگر به نگهداری طلا و سرمایه‌گذاری بلندمدت علاقه نداشته و به دنبال سرمایه‌ای سریع هستید، پس می‌توانید سراغ ترید طلا بروید. با توجه به ماهیت پرنوسان بازار، باید حتما مدیریت ریسک بالایی داشته و از انواع روش‌ها و ابزارهای تحلیلی استفاده کنید تا بتوانید با ترید طلا به سود برسید.

اصطلاحات مهم بازار طلا

اگر می‌خواهید به ترید طلا پرداخته و از ترید این فلز گران‌بها سود کسب کنید، باید حتما با اصطلاحات رایج در بازار طلا آشنایی داشته باشید. در بازار طلا از این اصطلاحات برای راحتی کار و مشخص کردن اجزای مختلف دارایی‌ها و بازار استفاده می‌شود. برای مثال، از مهم‌ترین این اصطلاحات مربوط به انواع طلا در بازار ایران، موارد زیر هستند:

 

نام اصطلاح معنی
اونس طلا واحد اندازه‌گیری استاندارد طلا برای معاملات بین‌المللی است که تقریباً برابر با ۳۱ گرم می‌شود.
شمش طلا طلای خام مذاب شده که در قالب‌های مخصوص ریخته شده و با خلوص 99.99 درصد به خریداران تحویل داده می‌شود.
سکه تمام بهار آزادی (طرح قدیم) سکه‌های قبل از سال 1386 که 13.8 گرم وزن داشته و 6.21 عیار هستند.
نیم سکه بهار آزادی (طرح قدیم) سکه‌ای با وزن 4 گرم و عیار بین 22 تا 24
ربع سکه بهار آزادی (طرح قدیم) سکه‌ای با وزن 2 گرم و عیار 22
سکه امامی (سطح جدید) این سکه‌ها از سال 1386 وارد بازار شده و با وجود داشتن وزن و عیار یکسان با سکه‌های قدیمی، ارزش بیشتری دارند.
سکه گرمی از سال 1390 وارد بازار شده، یک گرم وزن داشته و 22 عیار هستند.
سکه پارسیان این سکه‌ها به صورت متنوعی از 50 سوت تا 2 گرم موجود بوده و 18 عیار هستند.
سکه بانکی این سکه‌ها تحت نظارت دولت و بانک مرکزی ضرب شده و از آن‌ها تاییدیه می‌گیرند، درنتیجه باارزش‌تر هستند.
طلای خام به سنگ معدن طلا با ناخالصی بالا، طلای خام می‌گویند.
طلای بدون اجرت بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری روی طلا بوده و قیمت نهایی آن‌ها بدون محاسبه کارمزد و هزینه‌های ساخت محاسبه می‌شود.
طلای دست دوم طلای بدون اجرتی بوده که یک‌بار استفاده شده و برای بار دوم نیازی به پرداخت کارمزد و اجرت ندارد.
طلای آب شده طلای دست دوم و یا شکسته‌ای است که قابلیت استفاده نداشته و بدون شکل بسته‌بندی می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله به مبحث ترید طلا و کسب سود از آن پرداخته و عوامل موثر بر قیمت طلا را بررسی کردیم. همچنین اشاره‌ای به تحلیل‌های طلا و عوامل موثر بر قیمت طلا داشتیم. اگر قصد ترید طلا را دارید، با توجه به ماهیت باارزش این دارایی، حتما ترید خود را با استفاده از دانش کافی و ابزارها و تحلیل‌های مختلف شروع کنید.

منبع:تالاب

خروج از نسخه موبایل