راهنمای خشک کردن عناب | شرایط نگهداری عناب خشک شده

راهنمای خشک کردن عناب | شرایط نگهداری عناب خشک شده

عناب خشک از جمله خشکبارهایی است که دارای خواص بسیار زیادی می‌ باشد. از جمله خواص آن می‌ توان به ضد اضطراب و آرامبخش بودن آن اشاره نمود. علاوه بر این برای تقویت حافظه نیز بسیار موثر می‌ باشد. شما می‌ توانید از این میوه پرخاصیت در دسرها و شیرینی جات خود استفاده کنید.

این میوه را می‌ توان به صورت خشک شده در تمام طول سال نگهداری نمود. برای یادگیری نحوه خشک کردن آن ادامه این مقاله را همراه ما باشید. تا بتوانید به سادگی آن را در خانه خشک کنید و در طول سال مورد استفاده قرار دهید و از خواص بی‌ نظیر آن بهره ببرید.

راهنمای خشک کردن عناب | شرایط نگهداری عناب خشک شده

چگونه عناب را خشک کنیم؟

عناب یا خرمای قرمز که گاهاً خرمای چینی نامیده می‌ شود یک نوع از خشکبار است که خواص بسیار زیادی دارد. این میوه خشک دارای خاصیت‌ های دارویی بسیاری می‌ باشد. از این رو بسیاری از افراد به خاطر فواید بیشمارش آن را مورد استفاده قرار می‌ دهند. اغلب افراد مزه و طعم این خرمای چینی را دوست ندارند و فقط به دلیل خاصیت‌ های بی‌ شماری که دارد آن را مصرف می‌ کنند‌ عناب می‌ تواند یک میان وعده بسیار مقوی همراه با چایی باشد.

علاوه بر این افراد می‌ توانند آن را به صورت دمنوش نیز مصرف کنند. در اغلب کشورها دانه عناب ساییده شده و به صورت خمیر در می‌ آید. بعد از آن مقداری شکر به آن اضافه شده و آن را خشک می‌ کنند تا بتوانند بعدها مانند لواشک آن را میل کنند. در آفریقا نیز عناب به صورت سرکه و در کره به صورت شربت شیرین و در ایران و پاکستان و هند به صورت خشک شده مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

در برخی از مناطق نیز به صورت کنسرو شده از آن نگهداری می‌ کنند. معمولاً کنسرو شده آن همراه با چایی دارای طعم خیلی خوبی می‌ باشد و اغلب کشورها طرفدار این نوع عناب می‌ باشند. خرمای قرمز در ابتدا سبز است و بعد از اینکه کاملاً رسیدن کاملا  قرمز می‌ شود. راهکارهای مختلفی برای خشک کردن آن وجود دارند که در ادامه به طور کامل توضیح داده شده‌ اند.

خواص عناب

خرمای قرمز شامل اکسیدان و مواد مغذی بسیاری می‌ باشد. این مواد مغذی باعث می‌ شود که عناب طرفداران بسیار زیادی داشته باشد. از جمله مواد مغذی که در آن وجود دارد آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، ویتامین‌ ها اسیدهای چرب و سدیم می‌ باشد.

خرمای قرمز می‌ تواند خواص بسیار زیادی برای بدن داشته باشد. از جمله این خواص برطرف کردن مشکلات خواب می‌ باشد. می‌ تواند گردش خون را تقویت کرده و برای تقویت استخوان‌ ها نیز بسیار مفید است. علاوه بر این افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند. این میوه خشک می‌ تواند تا حد زیادی به آن ها کمک کند با خوردن روزانه از آن استرس و اضطراب تا حد زیادی کاهش پیدا می‌ کند.

همچنین تاثیر بسیار زیادی در سیستم گوارش و هضم غذا دارد. یک تصفیه کننده خون بسیار قوی می‌ باشد و سلامت قلب را تضمین می‌ کند.

خشک کردن عناب با روش‌ های مختلف

عناب از جمله آن خشکبارهایی است که می‌ توانید آن را به سادگی در منزل خود خشک کنید. روش‌ های بسیار متفاوتی نیز برای خشک کردن آن وجود دارند. شما می‌ توانید با توجه به شرایط و امکاناتی که دارید روش مد نظر خود را انتخاب کرده و این میوه پرخاصیت را خشک کنید و در طول سال از آن استفاده نمایید.

خشک کردن عناب با آب جوش و آب سرد

برای استفاده از این روش برای خشک کردن عناب ابتدا عناب‌ هایتان را درون یک ظرف آب جوش قرار دهید و یک یا دو دقیقه صبر کنید. سپس آن ها را از آب جوش بیرون بیاورید و بلافاصله درون آب سرد بگذارید. با انجام دادن این کار پوسته‌ های عناب شکسته می‌ شود این میوه دارای پوسته بسیار سختی می‌ باشد و شکستن پوسته آن موجب می‌ شود زودتر از حالت عادی خشک شود.

خشک کردن با استفاده از آبلیمو

روش دیگر برای خشک کردن عناب استفاده از آبلیمو می‌ باشد. برای این کار شما ابتدا باید عناب‌ ها را درون ظرفی پر از آبلیمو و آب سرد قرار دهید. حجم آب و آبلیمو باید به حدی باشد که میوه‌ هایتان درون آن غوطه ور شود. ۱۰ دقیقه به این محلول استراحت دهید و سپس میوه‌ هایتان را آبکشی کنید.

آن ها را بر روی پارچه قرار داده تا کاملاً خشک شوند‌ اگر خرمای قرمز خود را با کمک این روش خشک کنید‌. می‌ توانید طولانی مدت آن را نگه دارید و زمان نگهداری آن تا حد زیادی تحت این روش افزایش می‌ یابد.

استفاده از جریان هوای گرم

یکی از ساده‌ ترین راه‌ ها برای خشک کردن عناب استفاده از جریان هوای گرم می‌ باشد. برای این کار شما می‌ توانید از فر بخاری و حتی رادیاتورتان استفاده کنید. انجام این روش بسیار ساده می‌ باشد و برای آن تنها کافی است میوه‌ های خود را درون یک سینی بچینید و آن را بر روی حرارت بخاری یا رادیاتور قرار دهید.

همچنین می‌ توانید آن را درون فر قرار داده و با دمای ۱۴۰ درجه فارنهایت خشک کنید. توجه داشته باشید زمانی که عناب‌ ها را درون سینی می‌ چینید آن ها را به گونه‌ ای بچینید که هیچ گونه تماسی با یکدیگر نداشته باشند و فاصله کافی در میان آن ها باشد.

علاوه بر این در صورتی که می‌ خواهید با کمک رادیاتور عناب ها را خشک کنید از شیرینی پزی‌ ها ورقه شیرینی پزی تهیه کنید. در مرحله بعد عناب‌ ها را بر روی آن بچینید و روی آن را با یک حوله بپوشانید. سپس چند روز به آن فرصت دهید تا بر روی رادیاتور کاملا خشک شود.

در این روش باید میوه‌ هایتان را در فواصل نزدیک به هم چک کنید و آن ها را بچرخانید که دور تا دور میوه به صورت مساوی خشک شود. توجه کنید که زمان خشک شدن این میوه‌ ها حدوداً ۶ تا ۳۶ ساعت طول می‌ کشد. موارد بسیاری وجود دارند که بر روی خشک شدن میوه تاثیر می‌ گذارند.

به عنوان نمونه اندازه میوه سطح رطوبت و درجه حرارت و بیزان سازگاری منبع گرما می‌ تواند تاثیری در میزان زمان لازم برای خشک شدن میوه‌ ها دارد. میوه‌ ها زمانی خشک می‌ شوند که پوست آن ها کاملا سفت شده اما بافتشان هنوز نرم باشد.

شرایط نگهداری عناب خشک شده

عناب نیز همانند سایر میوه‌ های خشک شده برای نگهداری به یک محیط سرد و خشک نیاز دارد. رطوبت از بین رفتن هر نوع آجیل و خشکباری می‌ شود و آن ها را فاسد می‌ کند. بنابراین عناب نیز باید در جای خشک و خنک و به دور از رطوبت نگهداری شود.  بهتر است برای نگهداری آن ها را درون ظرف‌ های دربسته‌ ای نگه دارید.

اینگونه می‌ توانید مدت زمان بیشتری از آن ها استفاده کنید. عناب‌ های خشک را می‌ توان به صورت خشکبار مصرف نمود. یا از آن ها در تهیه ی دسرها و شیرینی‌ ها استفاده کرد. اگر دوست دارید آن را به عنوان یک تنقلات خوشمزه میل بفرمایید حتماً مقداری نمک به آن اضافه کنید تا یک خوراکی خوشمزه شور و شیرین داشته باشید. یکی دیگر از راه‌ های بسیار خوشمزه برای مصرف آن این است که حداقل نیم ساعت آن را درون آب گرم خیس کنید. بعد از مرطوب شدن آن را میل نمایید و از خواص بی‌ نظیر آن استفاده کنید.

شرایط نگهداری عناب خشک شده

زمانی که عناب هایتان خشک شدند، آن ها را درون کیسه کاغذی یا شیشه بریزید و بسته‌بندی کنید. عناب‌ ها را به مدت ۴ تا ۱۰ روز می‌ توانید ذخیره کنید. ظرف را مرتبا تکان دهید تا میوه‌ ها به صورت مساوی خشک شوند. علاوه بر این حباب‌ های رطوبتی که درون ظرف ایجاد شده‌ اند خالی شوند. زمانی که مطمئن شدید میوه‌ ها کاملاً خشک هستند می‌ توانید آن ها را در کیسه‌ های پلاستیکی یا ظرف‌ هایی که قابلیت انتقال هوا دارند انتقال دهید.  آن را به مدت طولانی نگهداری کنید.

نحوه مصرف عناب خشک

با توجه به اینکه عناب در سراسر دنیا مرسوم نیست شاید افراد در هنگام مواجه شدن با آن ندارند که چگونه آن را بخورند و مصرف کنند. در این صورت می‌ توان گفت که این میوه خشک را می‌ توان برای تهیه چای و دمنوش مورد استفاده قرار داد.

همچنین می‌ توان مرباهای بسیار خوشمزه‌ ای از آن تهیه نمود. این خرمای چینی می تواند جایگزین بسیار خوبی برای خرما و کشمش در پخت کلوچه‌ ها و کیک‌ ها باشد. همچنین در بسیاری از شهرها از آن برای تهیه خورشت‌ های خوشمزه و چاشنی و گوشت و مرغ و ماهی استفاده می‌ کنند.

معمولا از آن به عنوان یک افزودنی محبوب در غذاهای آسیایی نام برده می‌ شود. علاوه بر این شما می‌ توانید آن را با ادویه‌ های مناسب بجوشانید و برای تهیه چای و دمنوش و تونیک مورد استفاده قرار دهید.

ارزش غذایی عناب

عناب خشک دارای ارزش غذایی بسیار بالایی می‌ باشد ما سعی کردیم که ارزش غذایی این میوه را در حجم ۱۰۰ گرم حدود ۳ میوه تازه یا ۶ میوه خشک شده مورد بررسی قرار دهیم. ۱۰۰ گرم عناب خشک شده دارای ۷۹ کالری می‌ باشد.

این میوه چربی ندارد و ۲۰ گرم کربوهیدرات دارد. دارای ۳ میلی‌ گرم سدیم، ۶۹ میلی‌ گرم ویتامین، ۲۵۰ میلی‌ گرم پتاسیم، ۲۱ میلی‌ گرم کلسیم، ۲۳ میلی‌ گرم فسفر و یک گرم پروتئین می‌ باشد. با توجه به این موارد دارای خاصیت‌ ها و مزیت‌ های بسیار زیادی برای سلامتی می‌ باشد.

در طب شرقی نیز به طور سنتی از آن برای رفع بی‌ خوابی و کاهش التهاب استفاده می‌ شود. کلسیم و فسفر موجود در عناب برای تقویت سلامت استخوان‌ ها بسیار مفید است. علاوه بر این ویتامین ۳ موجود در آن با ویتامین سی موجود در پرتقال برابر است.

همچنین دارای فیبر بسیار زیادی می‌ باشد. پیشنهاد ما به شما این است که از این میوه خشک بسیار خوشمزه در رژیم غذایی خود استفاده کنید. زیرا در کنار خوشمزه بودن دارای فواید و مزیت‌ های ویژه‌ ای برای سلامتی می‌ باشد.

منبع:تالاب

خروج از نسخه موبایل