دل درد در شب؛ علائم و نشانه های آن

دل درد در شب؛ علائم و نشانه های آن

یکی از علائمی که مورد بیماری های گوارشی برای ما نمایان می شود دل درد است. برای درمان دل درد افراد باید به دکتر گوارش و کبد مراجعه نمایند. زیرا ممکن است که دل درد ناشی از مشکلات بسیار حاد و جدی باشد. حتی می توانند یکی از علائم خطرناک و بیماری های گوارشی باشد.

همه ما ممکن است در زیر زندگیمان به درد شکم یا دردت مبتلا شده باشیم. گاهی این دردها موضعی و حالتی شبیه دل پیچه دارند. گاهی نیز بسیار سخت و طاقت فرسا می باشد. هر علائمی ممکن است نشان دهنده یک مشکل خاص باشند. دردها با توجه به ناحیه ای که درگیر می کنند دلایل خاصی دارند.

در ادامه این مطلب توضیحات مفصلی در مورد علت دل درد آورده شده است. با مطالعه این موارد شما متوجه می شوید که علت انواع دل دردها چیست و چه بیماری هایی این دردها را به وجود می آورند.

همچنین شما بعد از خواندن این مقاله می توانید تشخیص دهید که چه زمانی دل درد شما خطرناک است و چگونه می توانید آن را درمان کنید. این مطالب صرفاً برای بالا بردن آگاهی شما می باشند. در صورت مشاهده درد های عمیق بهتر است به متخصص گوارش و متخصص داخلی مراجعه نمایید.

دل درد در شب؛ علائم و نشانه های آن

دل درد  در شب چیست؟

یکی از شایع ترین بیماری ها و دردهای دستگاه گوارشی دل درد است. دل در تحت تاثیر عوامل مختلفی ایجاد می شود. دردهای شکمی معمولاً دردهای بسیار شایعی هستند که تمام افراد در طول زندگی شان بارها آن را تجربه می کنند. این دردها در جامعه با نام درد شکمی شناخته می شوند.

چه زمانی دل درد یا همان درد شکمی ایجاد می شود؟

دل درد یا درد شکم زمانی ایجاد می شود که یکی از ارگان های داخلی شکم دچار آسیب شده باشد. این آسیب ممکن است از طریق مصرف دارو و یا یک ماده خوراکی مسموم ایجاد شده باشد. علاوه بر این ممکن است درد از سایر قسمت های بدن به شکم انتقال و انتشار یافته باشد.

به عنوان نمونه بیماری های قلبی و ریوی نیز می توانند درد شکم را ایجاد کنند. درد شکم گاهاً بسیار خفیف و گاهی نیز بسیار شدید می باشند. دردهای ایجاد شده در این ناحیه دارای دو حالت مداوم و متناوب می باشد. این دردها ممکن است حاد و ناگهانی باشند و یا اینکه فرض آن ها را به صورت مزمن و طولانی تجربه کند.

علائمی که همراه با درد شکم در شب آشکار می شوند

دل درد یا دردهای شکمی می توانند علت ها و عوامل مختلفی داشته باشند. اما معمولاً همراه با بی اشتهایی، سرگیجه، استفراغ، تهوع، تکرر ادرار و اجتناب افراد از آب و غذا می باشند. در این صورت است که افراد می توانند با درمان های خانگی درد شکم خود را درمان کنند. اما اگر فرد همراه با شکم درد با علائمی همچون:

  • تب
  • مدفوع خونی
  • کاهش وزن
  • زردی پوست
  • درد شدید هنگام لمس
  • ورم و تشدید درد مواجه شود حتماً باید به پزشک مراجعه نماید.

انواع شایع دل درد یا درد شکمی

دل درد یا همان دردهای شکمی دارای نوع های مختلفی می باشد. معمولاً با توجه به نوع دردی که افراد به آن مبتلا شده اند می تواند تشخیص دهد که بیماری آن ها چیست. معمولاً رایج ترین درد های شکمی که ایجاد می شوند به صورت موضعی، کرامپی و کولیکی هستند. که در ادامه به صورت کامل توضیح داده شده اند.

درد درد موضعی

دل درد موضعی تنها در یک قسمت خاص از شکم نمایان می شود. زمانی این درد احساس شود که یکی از اندام های داخلی شکم دچار مشکل خاصی شده باشد. معمولاً یکی از شایع ترین مواردی که افراد با آن دچار درد موضعی در شکم می شوند زخم معده می باشد.

درد درد کولیکی

دل دردهای شکمی کولیکی معمولاً به صورت ناگهانی نمایان می شوند. این نوع درد حالتی شبیه دل پیچه و اسپاسم عضلانی دارند و به صورت موضعی در شکم ایجاد دردهای بسیار شدیدی می کنند. معمولاً افرادی که دچار سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا می شوند این دردهای کولیکی  را بسیار تجربه می کنند. از شایع ترین و اصلی ترین علائم سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا درد کولیکی در ناحیه شکم می باشد.

درد شکم کرامپی

معمولاً افرادی که به درد شکم کرامپی مبتلا می شوند اسهال، یبوست یا نفخ را نیز تجربه می کنند. معمولا دردهای کرامپی علت ایجاد شدید و جدی ندارند. خانم ها در هنگام پریود یا سقط جنین این نوع دردها را تجربه می کنند.

علت ایجاد درد در شکم

دل درد یا درد در شکم می تواند علت های مختلفی داشته باشد و علائم مختلفی نیز از خود نشان دهد. معمولاً شایع ترین علت ایجاد درد در شکم سوء هاضمه، کشیدگی دیواره روده و تولید گاز در روده می باشد. این موارد مشکل جدی نیستند و بعد از مدتی خود به خود بهبود می یابند.

اما گاهی نیز دردهای شکمی بسیار جدی هستند و ممکن است نیاز داشته باشند افراد سریعا برای درمان آن ها اقدام کنند. گاهی ممکن است ایجاد درد در شکم یکی از علامت های بروز سکته قلبی باشد. معمولاً در افرادی که دارای سن بالا هستند ایجاد دردهای شکمی یک نشانه بسیار مهم برای تشخیص بیماری می باشد. درد ممکن است مربوط به بیماری هایی روحی و روانی و افسردگی نیز باشد. یکی از مواردی که پزشکان برای درمان درد شکم مورد استفاده قرار می دهند محل الگوی درد می باشد. با توجه به الگو و محل ایجاد درد دردها مربوط به درد حاد مزمن و پیشرونده می باشند که هر کدام دارای علت های خاصی هستند. که در ادامه به صورت مفصل توضیح داده شده اند.

درد شکمی حاد و دل درد شدید

دل درد یا درد شکمی حاد در لحظه ایجاد می شود و به سرعت پیشروی کرده و بهبود آن چند ساعت تا چند روز طول می کشد. اما برخی از این دردها بسیار خطرناک می باشند و نیاز دارند فوراً فرد به پزشک مراجعه کند. رایج ترین علائمی که در درد شکمی خود مشاهده می شود شامل موارد زیر می باشند.

آپاندیسیت

آپاندیسیت همراه با یک درد بسیار ناگهانی و شدید در قسمت راست و پایین شکم می باشد معمولاً این درد تهوع و استفراغ را نیز به دنبال دارد. این موارد همگی از علائم التهاب آپاندیس می باشند.

آنوریسم آئورت شکمی

زمانی که سرخرگ آئورت بر اثر ضعف دیواره بزرگ شده یا دچار بیرون زدگی می شود به آن آنوریسم آئورت شکمی می گویند که دارای درد شدیدی می باشد.

التهاب مجرای صفراوی

التهاب کیسه صفرا در این نوع التهاب سمت راست و قسمت بالای شکم فرد احساس درد می کند. این درد معمولاً در زمانی ایجاد می شود که فرد غذای چربی خورده است.

دیورتیکولیت

گاهی ممکن است دل درد تحت ایجاد بیرون زدگی های کوچک کیسه مانندی در مخاط روده دیورتیکول و التهابی که به دنبال آن می آید ایجاد شود.

حاملگی خارج از رحم

اگر خانم ها خارج از حفره رحم در لوله های رحمی دچار حاملگی شوند به این حالت حاملگی خارج از رحم می گویند.

حمله قلبی

اگر بعد از فعالیت بسیار دچار درد شکم شدید همراه با آن علائمی مانند تنگی نفس تعریق و تهوع را نیز تجربه کردید ممکن است دل درد شما دلیل درد قلبی باشد.

در هم روی روده

معمولاً در نوزادان و کودکان عارضه درهم روی روده ایجاد می شود. این عارضه ممکن است دردهای متناوب و دورهای را در شکم کودکان ایجاد کند.

سینه پهلو

سینه پهلو یکی از مواردی است که به دنبال عفونت بافت ریه و ذات الریه باعث ایجاد دل درد یا درد در ناحیه شکم می شود. دردهای شکمی مربوط به سینه پهلو در سمت راست و بالای شکم ایجاد می شوند.

آنفولانزای معده

اگر افراد همراه با دل درد، اسهال و استفراغ و درد عضلات و تب را تجربه کردند دچار آنفولانزای معده شده اند.

علت درد شکم و حالت تهوع

ایجاد دل درد یا درد شکم و حالت تهوع نشان دهنده بیماری های مختلفی می باشد و علل مختلفی نیز دارد. گاهی این دردها حاد می باشند و در زمان کوتاهی از بین می روند. گاهی نیز این دردها مزمن هستند و فرد را دچار مشکل می کنند. در صورتی که فرد دچار درد حاد همراه با حالت تهوع شد می توان دلیل آن را عوارض جانبی داروهایی مانند آنتی بیوتیک یا التهاب پوشش معده دانست.

علاوه بر این عفونت روده نیز چنین علائمی را در افراد ایجاد می کند. اما در صورتی که درد شکم مزمن باشد فرد همراه با آن تهوع و استفراغ را تجربه می کند. در مواردی نیز ممکن است این درد تحت ایجاد التهاب مخاط معده در فرد ایجاد شود. ورم معده یکی دیگر از بیماری هایی است که علائم آن دل درد و تهوع می باشد. در صورتی که افراد در کنار حالت تهوع و دل درد، یبوست و نفخ را نیز تجربه کرده اند به احتمال زیاد دچار انسداد روده شده اند.

دل درد طولانی مدت نشانه چیست؟

اگر دل درد بیش از حالت عادی طول بکشد نشان دهنده آسیب ها و بیماری های مختلفی می تواند باشد. معمولا دردهای طولانی مدت همراه با یبوست عفونت التهاب و اختلالات روده همراه می باشند. این بیماری تحت تاثیر عارضه هایی که مربوط به اندام های داخلی شکم هستند ایجاد می شوند.

ایجاد بیماری در کیسه صفرا، رحم، کبد، کلیه، روده، تخمدان، معده و مثانه می تواند باعث درد شکم شود. درد مزمن شکمی یک درد متناوب و دارایی است و اغلب ماه ها هفته ها و سالها طول می کشد و فرد از وجود آن رنج می برد. گاهی نیز ممکن است شرایط آن را تشدید کند. رایج ترین علت های درد شکمی موارد زیر می باشند.

  • بیماری سلیاک: یک نوع بیماری خود ایمنی است که تحت تاثیر آن روده باریک درگیر می شود.
  • آندومتریوز: رشد بافت داخل رحم در جای بیرون از رحم را آندومتریوز می گویند.
  • سنگ کیسه صفرا
  • التهاب معده
  • رفلاکس معده که اغلب مردم آن را با ترش کردن می شناسند.
  • فتق شکمی
  • سندروم التهاب روده
  • کیست تخمدان
  • بیماری التهاب لگن
  • آنومی سیکل سل که نوع کم خونی ارثی می باشد.
  • کشیدگی عضلات شکمی
  • آنژین یا درد قلبی: که بر اثر کاهش خون رسانی به بافت های قلب ایجاد می شود.

منبع:تالاب

خروج از نسخه موبایل