اطلاعات کاملی در مورد جشن امردادگان

اطلاعات کاملی در مورد جشن امردادگان

جشن امردادگان یک جشن باستانی ایرانی است. مردم در ایران باستان همیشه عادت داشتند با دلایل مختلفی جشن‌ هایی را برپا کنند و در این جشن‌ ها لذت ببرند. معمولا سعی می‌ کردند نیت‌ ها و آیین‌ های سنتی خاصی را برای جشن‌ های خود در نظر بگیرند. یکی از زیباترین این جشن‌ ها جشن مردادگان می‌ باشد.

هدف اصلی این مراسم تشکر از اهورا مزدا می‌ باشد. اهورا مزدا خدای بزرگ زرتشتیان است. تاریخچه این جشن بسیار جذاب و خواندنی می‌ باشد. ما در این مقاله سعی کرده‌ ایم که به معرفی و تاریخچه این جشن بپردازیم. اگر شما نیز دوست دارید با فلسفه این جشن و آیین قدیمی آشنا شوید ادامه مقاله را مطالعه کنید.

اطلاعات کاملی در مورد جشن امردادگان

تاریخچه جشن امردادگان

ماه مرداد از زیباترین ماه‌ های سال است که دارای طبیعت بسیار زیبایی می‌ باشد. زیبایی این ماه به دلیل نعمت‌ ها و میوه‌ های بسیار خوش طعمی است که در آن وجود دارد. می‌ توان از ماه مرداد به عنوان یکی از زیباترین ماه‌ های خدا در طول سال نام برد. لطفی که خداوند به این ماه داشته از طبیعت سرسبز آسمان آبی و پرستاره آن کاملاً مشخص است.

در ایران باستان در این ماه جشنی برپا می‌ شد که این جشن برای فرشته‌ ای از مقربان درگاه اهورامزدا بود. این فرشته وظیفه دارد از گیاهان نگهداری کند و تلاش می‌ کند بیماری و گرسنگی‌ های موجود در این دنیا را از بین ببرد. مردم نیز برای پیروی از این فرشته جشن امامزادگان را به شادی و پایکوبی می‌ پردازند.

نحوه برگزاری جشن امردادگان

جشن امردادگان جشنی از دوران باستان می‌ باشد که زمان‌ های دیرین تاکنون برگزار می‌ شده است. در زمان‌ های قدیم برگزاری این مراسم بسیار منحصر به فرد و خاص بوده است. مردم در این جشن به هدیه دادن، هدیه گرفتن، شادی کردن و پایکوبی کردن می‌ پرداختند.

به طور کلی مردم دوران باستان سعی می‌ کردند در طول ماه یک جشن به بهانه مختلفی داشته باشند. جشن امردادگان دارای اشتیاق و شور فراوانی برای مردم بود و مردم سعی می‌ کردند آیین‌ هایی که مخصوص به این جشن را بود به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

از آداب و رسوم جذابی که در این جشن انجام می‌ شد می‌ توان به هدیه دادن، آماده کردن غذا و خیرات کردن شیرینی‌ های بسیار خوش طعم اشاره نمود. در زمان‌ های گذشته روز هفتم هر ماه مرداد و روز هفتم از ماه مرداد امردادگان نامیده می‌ شد. این جشن با توجه به نام روز و ماه آن انتخاب شده و هر ساله در روز هفتم مرداد ماه برگزار می‌ شد.

رسم و رسوم جشن امردادگان

امردادگان فرشته جاودانگی می‌ باشد. در عالم جسمانی نگهبانی و مراقبت از گیاهان و آبادانی ها وظیفه این فرشته می‌ باشد. در آیین زرتشت توجه و مراقبت از طبیعت یکی از مهم‌ ترین اولویت‌ ها برای افراد می‌ باشد. مردم در آن زمان هر روز برای ستایش و شکرگزاری از خدا کارهایی را انجام می‌ دادند. در هر ماه یک روز خاص را برای ستایش خداوند و شکرگزاری تعیین کرده و در آن روز خداوند را شکر می‌ کردند. گذشتگان ما روز امردادگان به دشت‌ ها و باغ‌ های سرسبز می‌ رفتند و ابتدا به درگاه اهورامزدا ساعاتی را به نیایش و سپاسگزاری می‌ پرداختند. سپس مراسمی برای جشن و پایکوبی برپا می‌ کردند. شادی و سرور در هوای پاک و گرم تابستان و در دمای طبیعت برگزار می‌ شد.

دلایل برگزاری جشن امردادگان

ماه مرداد دارای میوه‌ ها و نعمات بسیار رنگارنگ و آبدار تابستانی می‌ باشد. علاوه بر این در این ماه یخ‌ ها و کوه یخ‌ ها آب می‌ شدند و باعث بالا آمدن آب رودخانه ها می‌ شدند. این کار موجب می‌ شد که مردم از خشکسالی و قحطی نجات پیدا کنند. مردم آن زمان باور داشتند که شکر گزاری از خداوند یکی از مواردی است که می‌ تواند آن ها را از قحطی و خشکسالی نجات دهد.

این جشن در میان دین زرتشت برای نگهداری از گیاهان برگزار می‌ شود. آن ها در این جشن به دعا، سرود و نیایش به درگاه خداوند می‌ پردازند. برخی از افراد بر این باور هستند که ریشه جشن‌ های دوازده گانه همگی زرتشتی بوده است. اما عده‌ ای نیز می‌ گویند که ریشه جشن امردادگان زرتشتی نمی‌ باشد. زیرا این جشن با توجه به اسطوره مردمان فلات ایران و پیش از مردم زرتشت برگزار می‌ شده است. این گروه جشن امردادگان را یک جشن ایرانی می‌ دانند.

دلیل اختلاف زمان برگزاری جشن دیروز با جشن امردادگان چیست؟

جشن امردادگان در روزشمار ایران باستان روز هفتم مرداد و در تقویم فعلی روز سوم مرداد می‌ باشد. این اختلاف زمان به دلیل تغییر سال شمار می‌ باشد. در زمان‌ های گذشته سال‌ها را ۱۲ ماه و هر ماه را ۳۰ روز ‌دانستند. اما امروزه ۶ ماه اول سال ۳۱ روزه هستند و ۵ ماه بعدی ۳۰ روزه و آخرین ماه سال ۲۹ روزه می‌ باشد.

هر چهار سال یکبار سال کبیسه می‌ باشد و در این سال آخرین ماه هم ۳۰ روز دارد. به همین دلیل است که تقویم امروزی ۴ روز تر می‌ باشد و در سوم مرداد جشن برگزار می‌ شود. در واقع سوم مردادی که امروزه جشن گرفته می‌ شود، همان هفتم مردادی است که در دوران باستان وجود داشته است.

تاریخ جشن امردادگان زمانی که پنجمین ماه سال فرا می‌رسد هفتمین روز آن به نام مردادگان جشنی برپا می‌شود این جشن در زمان باستان برپا می‌شده اما این روزها از یاد رفته است در مناطقی از ایران به صورت محدود جشن امردادگان برگزار می‌ شود. مردم نماد این جشن را گل زنبق می‌ دانند.

در این ماه نعمت‌ های خداوند بسیار فراوان هستند و همه جای این سرزمین سرسبز می‌ باشند. تاریخ جشن امردادگان در تقویم رسمی سوم مرداد می‌ باشد. اگر دوست دارید در این جشن شرکت کنید می‌ توانید این روز را در اقامتگاه کویری متین آباد باشید. این جشن دارای تفریحات یادی مانند دلیجان سواری و شترسواری می‌ باشد.

امشاسپند امرداد چیست؟

امشاسپندان دارای دو قسمت امشا به معنای جاودانگی و سپند به معنای پاک و مقدس می‌ باشد. مردمی که دارای آیین زرتشت هستند ۷ امشاسپند دارند. امشاسپند ها چهار مرد و سه زن هستند. آن ها دارای تجلی صفات برجسته اهورامزدا در دین مقدس زرتشت می‌ باشند. در واقع این هفت نفر نماینده‌ های اهورا مزدا هستند که این جهان را نگهداری می‌ کنند و موجب هدایت انسان‌ ها می‌ شونو.

امرداد آخرین انشا سپند می‌ باشد و به معنای جاودانگی است. مرداد معنای نابودی می‌ دهد اما در آیین زرتشت حرف الف به اول آن اضافه شده و آن را از نابودی به رستگاری و جاودانگی تبدیل کرده است. امرداد از گیاهان و رمه‌ ها نگهداری می‌ کند و سعی می‌ کند که مشکلات و بیماری‌ های مردم را از بین ببرد. همچنین طبیعت را زنده نگه دارد.

این امشاسپند در آیین زرتشت دارای جنبه زنانه می‌ باشد. در زمان آفرینش او آفریدن گیاهان را بر عهده گرفته است. همچنین اجازه نمی‌ دهد گفته می‌ شود که این فرشته است. به کسانی که به گیاهان ظلم کرده‌ اند اجازه نمی‌ دهد در قیامت وارد بهشت شوند. ایزد دادگری و ایزد زمین دیگر فرشتگانی هستند که با امشب پسند امرداد همکاری می‌ کنند.

ایزد باران نیز در صورت نیاز به امشاسپند امرداد کمک می‌ کند. در واقع زمانی که اهریمن حمله کند و گیاهان خشک شود امرداد آن ها را در بر می‌ گیرد و از ایزد باران می‌ خواهد که گیاهان را نجات دهد. در باورهای دین زرتشت امشاسپند جاودانگی مرداد همیشه همراه امشاسپند رسایی خرداد می‌ باشد. زرتشتی‌ ها بر این باورند که این دو هر دو نگهبانان آب و گیاه هستند که سرچشمه رویش و زندگی می‌ باشند و بر روی آفرینشگری تاثیر بسیار زیادی دارند.

این دو به هم کمک می‌ کنند و گوهر تن زرتشت را می‌ سازند. آن ها برای این کار ابتدا مایه تن زرتشت را درون باران نشاندند. تا با بارش باران این مایع به زمین آمده و در میان گیاهان جا بگیرد. پدر زرتشت به کمک راهنمایی این دو توانسته شش گاو را به چرا ببرد و از مایع تن زرتشت به آن ها گیاهانی بخوراند. به این ترتیب مایه تن زرتشت نیز به درون شیر گاوها رفته است.

پدر زرتشت گاوها را به خانه برده و مادر به مادر زرتشت سپرده است. مادر زرتشت نیز شیر گاو را دوشیده و آن را با گیاه هو مخلوط نموده است. مادر زرتشت این گیاه را با کمک امشاسپندان اردیبهشت و بهمن پیدا کرده، او شیر را نوشید و مایع تن زرتشت در وجودش به جریان درآمد.

قانون مخصوص جشن امردادگان

درباره آداب جشن مردادگان موبد اردشیر آذرگشسب می‌ گوید که امرداد فرشته جاودانگی دوری از نابودی است. او در عالم جسمانی از نباتات و هر چیزی که روییدنی باشد مراقبت می‌ کند. به همین دلیل است که مردم در گذشته به باغ‌ ها و مزارع می‌ رفتند و این جشن را درون طبیعت برگزار می‌ کردند. در مرداد با دو ماه از بهار گذشته اما افراد می‌ توانند همچنان شاهد نشانه‌ هایی در طبیعت باشند که نشان دهنده زنده بودن و بهاری بودن طبیعت است.

میوه‌ ها، سبزی‌ ها، رود ها، آبشارها، کوه‌ ها، درختان، خانه‌ ها و جلوه‌ های طبیعی بسیاری در این ماه وجود دارند. در زمان‌ های گذشته این ماه نماد جاودانگی و تندرستی بوده است و فرشته‌ ای نماینده پاکی این ماه بوده. این فرشته از غذاها و داروهایی که از دل زمین روییدند مراقبت می‌ کرده و آن ها را برای از بین بردن بیماری و گرسنگی مورد استفاده قرار می داده است. مردم گذشته ما این ماه را به عنوان چشمه‌ ها می‌ رفتند و در آن جا خداوند را نیایش و پرستش می‌ کردند. بعد از آن نیز به رقص و شادی می‌ پرداختند.

منبع:تالاب

خروج از نسخه موبایل