فواید نوشیدن چای قبل از خواب | داشتن خواب آرام و راحت با خوردن چای

فواید نوشیدن چای قبل از خواب | داشتن خواب آرام و راحت با خوردن چای

باید گفت نوشیدن چای قبل از خواب می تواند عوارض و فوایدی به دنبال داشته باشد. ما در این مقاله سعی کردیم در مورد مضرات و فوایدی که نوشیدن چای قبل از خواب دارد. برای شما مطالبی گردآوری کنیم. امیدواریم این مطالب مورد توجه شما قرار گیرد.

فواید نوشیدن چای قبل از خواب | داشتن خواب آرام و راحت با خوردن چای

فواید نوشیدن چای قبل از خواب

تقریبا همه ما می‌ دانیم که خوردن چای قبل از خواب دارای عوارض و مشکلات بسیاری برای افراد می‌ باشد. اما در کنار این عوارض خوردن چایی  از خواب می‌ تواند فایده‌ هایی نیز برای سلامتی انسان داشته باشد. چایی‌ ها دارای انواع مختلفی می‌ باشند که چای سبز و سفید بهترین نوع آن است. برای اینکه بدانید خوردن چای قبل از خواب چه فوایدی دارد ادامه مقاله را همراه ما باشید.

داشتن خواب آرام و راحت

تقریباً همه افراد می‌ دانند که باید در طول شب حداقل ۸ ساعت بخوابند تا بدن سالم‌ تری داشته باشند. اما اغلب خوابیدن سر ساعت مناسب بسیار دشوار می‌ باشد. زیرا زندگی امروزه پر از دغدغه و مشکلاتی است که می‌ تواند لذت یک خواب عمیق و آرام را از انسان‌ ها بگیرد. طی یک تحقیق که حدود ۲۰۰۰ نفر مورد نظرسنجی قرار داده شده نشان داده شد که نوشیدن یک فنجان چایی یک ساعت قبل از خواب می‌ تواند مشکلات خواب را حل کند.

علاوه بر این نوشیدن چای سبز قبل از خواب می‌ تواند به افراد کمک کند که با اعصابی آرام‌ تر به خواب بروند.  خوابی آرام و راحت نیز داشته باشند. چای سبز به دلیل وجود تیانین که یک اسید آمینه بسیار پرخاصیت است و می‌ تواند تنش و انقباض عضلات بدن را از بین ببرد. با از بین رفتن تنش و انقباض عضلات افراد می‌ تواند کیفیت خواب بهتری داشته باشد. نوشیدن چای یک ساعت قبل از خواب می‌ تواند جایگزین داروهای آرامبخش و خواب آور شود.

کاهش احتمال ابتلا به سرطان

تحقیقات عمیقی در مورد نوشیدن  چای قبل از خواب انجام شده که نشان می‌ دهند می‌ تواند خطر سرطان‌ های مختلف را کاهش دهد. انواع چای علی الخصوص چای سبز یکی از راه‌ های درمان سرطان پانکراس، مثانه، معده، پروستات، پستان، روده بزرگ و کبد می‌ باشد. علاوه بر این طی یک تحقیق ۷۰ هزار خانم شبانه قبل از خواب چای می‌ نوشیدند.

نوشیدن مرتب چای در این زمان به آن ها کمک کرد که سرطان کولورکتال را تا حد زیادی کاهش دهد. در یک پژوهش نشان داده شد که نوشیدن چایی تاثیر قابل توجهی در درمان لوسمی لنفوسیتی مزمن دارد. علاوه بر این می‌ تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان بر بدن شما تاثیر بگذارد.

نوشیدن چای زنجبیل قبل از خواب

نوشیدن یک فنجان چای زنجبیل قبل از خواب می‌ تواند گردش خون تب و لرز و عرق بیش از حد را بهبود ببخشد. زنجبیل یک ماده خوراکی بسیار پرخاصیت است و دارای ترکیبات فعالی مانند اسید آمینه و مواد معدنی می‌ باشد. این موارد تاثیر موثری بر روی جریان خون نظم و جلوگیری از بیماری‌ های قلبی عروقی را دارند.

علاوه بر این در صورت وجود تهوع و نفخ شما می‌ توانید قبل از خواب چای زنجبیل بنوشید. علاوه بر این اگر از درد مفاصل خود رنج می‌ برید شب‌ ها قبل از خواب یک لیوان چای زنجبیل بخورید. چای زنجبیل می‌ تواند قند و چربی خون شما را کاهش دهد و یک آنتی اکسیدان قوی برای بدن شما می‌ باشد. مهم‌ ترین تاثیری که چای زنجبیل بر بدن خانم‌ ها می‌ گذارد کاهش دردهای قاعدگی می‌ باشد.

مضرات نوشیدن چای قبل از خواب

تحقیقات گسترده‌ ای در مورد نوشیدن چایی قبل از خواب انجام شده اند. به طور کلی نوشیدن بیش از حد چای می‌ تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای بدن انسان شود. با توجه به اینکه نوشیدن چای قبل از خواب ‌تواند مفید باشد. اما ما به شما توصیه می‌ کنیم که هرگز قبل از خواب چای سیاه میل نکنید. انواع چایی چه سبز و چه سیاه دارای کافئین هستند و تاثیرات بسیاری بر بدن انسان دارند. در ادامه در مورد مضرات نوشیدن چایی قبل از خواب توضیحاتی آورده شده است.

بی‌خوابی در اثر نوشیدن چای

اگرچه در ابتدای مقاله آورده شد که نوشیدن چای یک ساعت قبل از خواب می‌ تواند موجب داشتن یک خواب آرام باشد. این در صورتی است که شما دچار بی‌ خوابی یا مشکل خواب باشید و بخواهید یک ساعت بعد از نوشیدن چایی یک خواب آرام را تجربه کنید. اما در صورتی که مشکل خواب نداشته باشید نوشیدن چای می‌ تواند شما را تا ساعتی بی‌ خواب کند.

بنابراین اگر درصدد رفتن به رختخواب هستید به شما پیشنهاد می‌ شود که هیچ نوع چایی را مصرف نکنید. ‌کافئین موجود در چایی می‌ تواند چرخه خواب و بیداری شما را مختل کند. علاوه بر این هورمون ملاتونین را در بدن دستکاری کرده و می‌ تواند خواب آسوده شما را از بین ببرد.

نوشیدن چای قبل از خواب  احتیاج شما به دستشویی را در طول شب افزایش می دهد. بیدار شدن افراد در طول خواب و رفتن به دستشویی یکی از مواردی است که می‌ تواند کیفیت خواب را از بین ببرد.

علاوه بر این در شب‌ هایی که فرد در طول شب خواب آرامی نداشته است در طول روز نیز کاملاً کسل و بی‌ حوصله می‌ باشد. سعی کنید کمتر از یک ساعت قبل از خواب هیچگونه نوشیدنی دارای کافئین و الکل را مصرف نکنید. زیرا این موارد تحت تاثیر دیورتیک  ادرار افراد را افزایش می دهند و در طول شب موجب شب بیداری آن ها می شوند. اگر به چایی علاقه فراوانی دارید می‌ توانید از آن در طول روز یا یکی دو ساعت قبل از خواب بنوشید.

به هم زدن چرخه خواب و بیداری

نوشیدن چای قبل از خواب موجب می‌ شود که بدن مقداری کافئین دریافت کند. این کافئین باعث می‌ شود در طول شب خواب سبک‌ تری داشته باشد و احتمالاً در طول شب چندین بار از خواب بیدار شود. به این به افراد پیشنهاد می‌ شود که قبل از خواب از نوشیدن چایی‌ های سبز و سیاه و سفید و اولانگ اجتناب کنند. زیرا تمام این موارد دارای مقدار بسیار زیادی کافئین می‌ باشند.

کافئین بلافاصله بعد از مصرف وارد جریان خون می‌ شود و به سمت کبد حرکت می‌ کند. همچنین در عرض چند دقیقه به تمام اندام‌ های بدن منتقل می‌ شود. این اندام‌ ها شامل اعصاب و مغز نیز می‌ باشند که موجب می‌ شود در فرد آرامش ذهنی ایجاد شود.

افراد در هنگامی که دچار آرامش ذهنی تحت تاثیر کافئین شدند میزان انرژی‌ شان بالا رفته و کمتر احساس خواب آلودگی می‌ کنند. بنابراین دیرتر می‌ خوابند و صبح‌ ها دیرتر بیدار می‌ شوند. همین هم موجب شده که چرخه خواب آن ها به هم بخورد. مقدار کافئینی که در انواع چای وجود دارد بسیار متفاوت می‌ باشد. به طور متوسط هر فنجان چای سیاه حدود ۴۰ میلی‌گرم کافئین دارد.

چای اولانگ نیز حدود ۳۵ تا ۳۷ میلی‌ گرم در هر فنجان کافئین دارد. چای سبز نیز در هر فنجان ۳۰ میلی‌گرم کافئین دارد. اما چای سفید کمترین میزان کافئین را در میان سایر چایی‌ ها دارا می‌ باشد. در هر فنجان چای سفید ۱۵ میلی‌ گرم کافئین وجود دارد.

کاهش جذب آهن

یکی دیگر از عوارض نوشیدن چای قبل از خواب تاثیر منفی بر جذب آهن می‌ باشد. چایی دارای ترکیباتی است که جذب آهن در بدن را مختل می‌ کنند. علاوه بر این در دستگاه گوارش نیز اختلالات بسیاری به وجود می‌ آورند. نوشیدن چای قبل از خواب می‌ تواند باعث کمبود آهن و در نهایت کم خونی در افراد شود.

ایجاد مشکلات گوارشی

یکی دیگر از بدترین عوارض نوشیدن چای قبل از خواب مشکلات گوارشی است که برای افراد به وجود می‌ آورد. چای دارای میزان کافئین بالایی است و باعث ایجاد سوزش سر دل و رفلاکس اسید معده می‌ شود. کافئین می‌ تواند تولید اسید معده را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد، که برای سلامتی قلب مضر است. هرچه چای غلیظ‌ تر و پررنگ‌ تر باشد میزان سرب و آلومینیوم آن نیز بالا می‌ باشد و عوارض بیشتری برای سلامتی انسان‌ ها به همراه دارد.

چایی های مناسب برای نوشیدن قبل از خواب

 اگر اصرار به نوشیدن چای قبل از خواب دارید بهتر است یک چای مناسب را جایگزین چای سبز و سیاه کنید. دمنوش ها و چایی‌ های آرامبخش شبانه می‌ تواند به کیفیت خواب شما را بهبود ببخشد. علاوه بر این برای بدنتان بسیار مفید  می باشد. این چای‌ ها و دمنوش‌ ها برای بدن بسیار مناسب هستند و می‌ توانند به عنوان یک آرامبخش مورد استفاده قرار گیرند. در ادامه به نوع‌ های مختلف چایی‌ های مناسب قبل از خواب اشاره شده است.

چای اسطوخودوس

چای اسطوخودوس یکی از چایی‌ های مناسب برای نوشیدن قبل از خواب می‌ باشد. این چای دارای طعم و عطر و بویی بسیار قوی است که می‌ تواند باعث آرامش بدن و ذهن قبل از خواب شود. اسطوخودوس برای بدن هیچ خطری ندارد. اما صورت مصرف با مکمل‌ های خوراکی می‌ تواند عوارضی به دنبال داشته باشد.

چای بابونه

چای بابونه یک دمنوش معمولی است که برای نوشیدن قبل از خواب مناسب می‌ باشد. این چای فاقد کافئین است و به افراد کمک می‌ کند که در طول شب خوابی آرام و عمیق را تجربه کنند. علاوه بر این برای کاهش اضطراب و استرس نیز بسیار مفید است. استرس و اضطراب یکی از مواردی هستند که بر روی کیفیت خواب تاثیر منفی می‌ گذارند. به طور کلی دمنوش یا چای بابونه هیچگونه خطری برای افراد ندارد. اما بهتر است همراه با داروهای رقیق کننده خون مصرف نشود.

چای نعناع فلفلی

چای نعناع یکی دیگر از گزینه‌ های مناسب برای نوشیدن قبل از خواب می‌ باشد. این چایی به آرامش بدن بسیار کمک می‌ کند. علاوه بر این دردهای بدنی را آرام می‌ کند. چای نعناع فلفلی باعث آرام شدن معده و راحت‌ تر شدن هضم غذا قبل از خواب می‌ شود.

منبع:تالاب

خروج از نسخه موبایل