علت خنک نکردن اسپیلت خانگی چیست ؟

علت خنک نکردن اسپیلت خانگی چیست ؟

اسپیلت خانگی یک وسیله پر استفاده در روزهای گرم تابستان می‌ باشد. زمانی که هوا گرم می‌ شود و دمای هوا غیر قابل تحمل است. آفتاب تابستان بسیار سوزان می‌ باشد و لازم است برای مقابله با این گرمای طاقت فرسا دنبال یک اسپیلت کولر و دمای خنک بهاری باشیم. اما یکی از بدترین اتفاقاتی که در این زمان رخ می‌ دهد گرم شدن باد اسپیلت خانگی می‌ باشد.

علت خنک نکردن اسپیلت خانگی

گاهی اوقات کولرها توانایی خنک کردن فضای خانه را ندارند. به دلایل مختلفی کولر گازی نمی‌ تواند هوا را مطلوب و خنک نگه دارد. در این حالت است که شما باید علت و دلیل آن را پیدا کرده و در صدد رفع مشکل اسپیلت اقداماتی انجام دهید. در صورتی که مشکل به وجود آمدن برای کولر گازی مربوط به دستگاه‌ های داخل آن باشد به یک فرد ماهر نیاز دارد. تشخیص ایرادات دستگاه می‌ تواند شما را در روند تعمیر آن یاری دهد. ما در این مقاله بررسی و علل خنک نکردن کولر گازی پرداخته‌ ایم.

علت خنک نکردن اسپیلت خانگی چیست ؟

تنظیم اشتباه و خرابی ترموستات

یکی از رایج‌ ترین دلیل خرابی اسپیلت خانگی تنظیمات اشتباه ترموستات می‌ باشد. زمانی که این مشکل بروز پیدا می‌ کند شما باید برای دیدار دمای هوای کولر را چند درجه پایین‌ تر از دمای هوای اتاق تنظیم کنید. سپس نحوه کارکرد کولر را مورد بررسی قرار دهید.

در این حالت حتماً فن بیرونی و کمپرسور را مورد بررسی قرار دهید. حتماً توجه کنید که این موارد روشن باشند. در این حالت اگر ترموستات دچار ایراد اشکال شده باشد دستگاه کار می‌ کند اما از کولر باد سرد خارج نمی‌ شود.

از کار افتادن فن یا موتور فن

یکی دیگر از دلایل خرابی اسپیلت خانگی از کار افتادن فن یا موتور فن می‌ باشد. کولرهای گازی و اسپیلت‌ های دیواری  فن هایی چون فن کنداکتور و فن کمپرسور دارند که این فن‌ ها نقش کاهش دمای اجزای داخلی سیستم را بر عهده می‌ گیرند. در صورتی که این بخش دچار ایرادات و اشکالاتی شده باشد، دمای داخلی کولر بالا رفته و در نتیجه هوای گرم از کولر بیرون می‌ آید. شما با تعویض این قطعات می‌ توانید مشکل سرد نکردن کولر را رفع نمایید.

از کار افتادن خازن سنسور دما

از کار افتن خازن سنسور دما یکی از مواردی است بر نحوه کارکرد اسپلیت خانگی تاثیر می‌ گذارد. سنسور دمایی داکت اسپلیت دایکین و کولر گازی می‌ تواند میزان درجه دمای محیط را تشخیص دهد. سپس با توجه به دمایی که برنامه‌ریزی شده است به کمپرسور دستور روشن را خاموش شدن را دهد. راه‌ اندازی و روشن شدن کمپرسور خازن نیاز دارد.

در واقع خازن یک وسیله بسیار مهم برای استارت کولر می‌ باشد. از این رو در صورتی که هر یک از خازن‌ ها و سنسورهای کولر گازی دچار مشکل شده باشد ممکن است هوای خروجی از آن ها گرم باشد. بنابراین به شما توصیه می‌ کنیم در صورت گرم بودن هوای کولر گازی خازن‌ ها را به دقت مورد بررسی قرار دهید.

در صورت آسیب دیدگی آن ها را تعویض کنید. گاهی اوقات ممکن است در ظاهر خازن سالم به نظر برسد اما در واقع از کار افتاده باشد و این شرایط لازم است که خازن‌ ها با یک ولتاژ مستقیم مورد تست و بررسی قرار بگیرند. اصلی‌ ترین دلیل خرابی قطعات لوازم خانگی تغییر ولتاژ برق ساختمان می‌ باشد. از این رو بهتر از تمام وسایل خانگی را به محافظ مجهز کنید.

از کار افتادگی کمپرسور یا موتور ‌

مهم ترین و اصلی‌ ترین اجزای داخلی اسپیلت خانگی موتور و کمپرسور آن می‌ باشد. در صورتی که هرگونه اشکالی در عملکرد آن ها به وجود آید هوای کولر دیگر سرد نیست و باد خروجی از کولر گرم می‌ شود. در صورتی که خرابی به کمپرسور یا موتور کولر ربط داشته باشد حتماً باید توسط یک فرد حرفه‌ ای و فنی مورد بررسی قرار گیرد.

بررسی کمپرسور و موتور کار افراد عادی نیست و حتماً برای رفع آن ها باید از تعمیرکاری ماهر کمک گرفته شود. آن ها به راحتی کمپرسور را بررسی کرده و می‌ توانند آن را عیب یابی کنند.

مشکل در برد اصلی یا برد فرمان

برد اصلی یا برد فرمان از جمله اعضای بسیار مهم و حیاتی در اسپیلت‌ های خانگی می‌ باشند.  این ابزار همانند مغز انسان هستند و فرمان‌ هایی را به بخش‌ های مختلفی از اسپیلت ارسال می‌ کنند. زمانی که در این اجزا اشکالاتی رخ دهد همراه با آن فن کمپرسور و کندانسور دچار اختلال مشکل می‌ شوند. در این حالت است که از کولر جریان باد گرم به سمت بیرون می‌ آید.

معمولاً تعمیر کردن برد کاری بسیار دشوار می باشد. افرادی که می‌ توانند برد را تعمیر کنند باید مهارت و دانش فنی بسیار بالایی داشته و در این زمینه تجربه کافی را به دست آورده باشند. حتی اغلب افراد تعمیرکار و متخصص نمی‌ توانند برد اصلی را تعویض و تعمیر کنند. به طور معمول تعویض و تعمیر برد اصلی دارای هزینه‌ های بسیار بالایی برای افراد می‌ باشد.

کثیفی یا خرابی کندانسور

در سیستم داخلی اسپیلت خانگی قسمتی وجود دارد که به آن کندانسور می‌ گویند. کندانسور موجب می‌ شود هوای گرم داخل لوله‌ ها به جریان هوای بیرون منتقل شده و برد داخل لوله‌ ها خنک شود. زمانی که کندانسور معیوب باشد از کولر هوای خنک بیرون نمی‌ آید و ممکن است هوای آن گرم باشد.

علاوه بر این اگر انتقال حرارت از برد به هوا به طور صحیح انجام نشود گاز موجود سرد نمی‌ شود. در نتیجه دستگاه حالت سرمایشی خود را از دست می‌ دهد. اگر کندانسور خراب یا کثیف شده باشد شما برای از بین رفتن این مشکل باید با یک تعمیرکار تماس بگیرید تا به شما کمک کند مشکل را رفع نمایید.

گرفتگی مسیر گاز در لوله‌ ها

یکی دیگر از مشکلات تغییر دمای هوای اسپیلت خانگی گرفتگی گاز در مسیر لوله‌ ها می‌ باشد. در برخی از موارد انسداد و گرفتگی مسیر گاز از جمله شیرها لوله‌ های مویی و شلنگ‌ ها باعث می‌ شود که کولر گازی نتواند هوا را خنک کند. زمانی که لوله‌ها به طور کامل کیپ شده باشند ممکن است باعث بروز یخ زدگی و به بیرون فرستادن هوای گرم شوند. در این حالت نیز حتماً باید با یک تعمیرکار ماهر تماس گرفته تا او با شستن مدار کولر این مشکل را رفع نماید.

کمبود و نشتی گاز مبرد

یکی دیگر از علت‌ های خنک نکردن اسپیلت خانگی کمبود و نشتی گاز مبرد می‌ باشد. گازی که، درون کولر گازی می‌ باشد مبرد نامیده می شود.  مبرد دارای یک نقش بسیار اساسی و مهم در قسمت سرمایشی کولر گازی می‌ باشد. به این صورت که تغییرات دمای این گاز می‌ تواند بر تغییرات دمای هوایی که کولر به بیرون می‌ دهد تاثیر داشته باشد.

در زمان‌ هایی که گاز نشت کند یا میزان آن کاهش یابد از خنک‌ای باد کولر نیز کم می‌ شود. معمولاً نشت گاز مبرد به بیرون از دید افراد مخفی می‌ ماند و ممکن است تحت یک نشتی بسیار کوچک گاز کولر خالی شده یا کم شود. در صورت بروز این مشکل افراد نمی‌ توانند دستگاه کولر گازی خود را عیب یابی کنند. این کار حتماً باید توسط متخصصین انجام شود. متخصصین و تعمیرکاران حرفه‌ ای ابتدا محل نشت گاز را پیدا کرده و آن را رفع می‌ کنند. سپس گاز کم شده را به داخل مبرد بر می‌ گرداند.

بالا بودن دمای محیط

گاهی نیز در کنار تمام مواردی که در مورد خنک نکردن اسپیلت خانگی توضیح داده شد. دمای محیط نیز ممکن است تاثیر بر هوای آن داشته باشد. مثلاً در فصل‌ های بسیار گرم سال مانند اواسط تابستان که دمای هوا به قدر زیادی افزایش می‌ یابد. کولر گازی نمی‌ تواند محیط را خنک نگه دارد.

تغییرات شدید دمایی تاثیر بسیار منفی بر روی عملکرد سرمایشی کولر گازی دارد. از این رو توصیه می‌ شود که برای کولر گازی یک داکت اسپلیت دایکن از یک برند معتبر خریداری شود. اگر در این زمان به صورت تمام وقت کولر خود را مورد استفاده قرار دهید و آن را استراحت ندهید. احتمال اینکه موتورش بسوزد بسیار بالا می‌ باشد.

استهلاک و عمر بالای اسپیلت

تمام لوازم خانگی از جمله اسپیلت خانگی جز مواردی هستند که بعد از مدت زیادی کار کردن کار افتاده می‌ شوند و دچار استهلاک خواهند شد. این مدت زمان بستگی به استفاده و سرویس به موقع آن ها دارد. کولر گازی و اسپیلت و سایر وسایل خانگی با گذشت زمان دچار استهلاک شده و کارایی اولیه خود را از دست می‌ دهند. بنابراین اگر بعد از ۱۰ سال کولر گازی عملکردهای اولیه را نداشت، اصلاً جای تعجب ندارد.

البته مواردی نیز مانند کاربری صحیح و تعمیر و سرویس به موقع آن می‌ تواند بر افزایش طول عمرش تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد. شما باید سالانه دستگاهتان را تعمیر کرده و سرویس کنید تا ایرادات جزئی که در آن وجود دارد از بین برود و طول عمر اسپیلت بیشتر شود.

نکات مهم در مورد خنکی بیشتر اسپیلت خانگی

در صورتی که دوست دارید اسپیلت خانگیتان همیشه هوای خنکی داشته باشد موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  • کولر گازی خود را همیشه به صورت دوره‌ ای تعمیر و سرویس کنید.
  • سعی کنید همیشه بخش کندانسور دستگاه را تمیز نگه دارید.
  • در فصل گرما به صورت ماهیانه کولر گازی خود بررسی کرده تا بتوانید ایرادات جزئی آن را رفع کنید.
  • در هنگام خرید اسپیلت به متراژ خانه و محیطتان توجه کنید.
  • حتماً کولر گازی خود را با کمک کارشناسان و تعمیرکاران حرفه‌ ای تعمیر کنید و هرگز در مورد تعمیر آن خودسرانه عمل نکنید.
  • حتماً جهت رفع مشکل خنک نکردن کولر با کارشناس مربوط به مشورت کنید.

منبع:تالاب

خروج از نسخه موبایل