چگونه ارز دیجیتال ارسال شده به شبکه ERC-20 را بازیابی کنیم؟

چگونه ارز دیجیتال ارسال شده به شبکه ERC-20 را بازیابی کنیم؟

با اینکه خیلی دقت می‌کنید اما ممکن است گاهی اشتباه کنید و ارز دیجیتال خود را به شبکه اشتباهی ارسال کنید. در این زمان بیشتر افراد گمان می‌کنند که دارایی‌شان از دست رفته است. تا حدی هم درست فکر می‌کنند! اما اگر پیگیر باشید و همان لحظه شروع به پیگیری کنید، شاید راهی برای برگشت ارزهای دیجیتال شما وجود داشته باشد. پس قبل از ناامیدی، بررسی کنید که آیا راهی برای بازیابی ارز دیجیتال ارسال شده به شبکه ERC-20 به صورت اشتباه وجود دارد یا نه.

آیا امکان بازیابی وجود دارد؟

به‌صورت‌کلی نباید چنین خطایی رخ دهد. پیگیری آن سخت است و احتمال بازیابی هم در بعضی موارد بسیار کم است. اما اگر این اتفاق افتاد و اشتباهی ارز دیجیتال خودتان را به شبکه ERC-20 ارسال کردید، به‌جای نگرانی دنبال راه چاره باشید. با توجه به قیمت ارز دیجیتال، ارزشش را دارد که چند روزی وقت بگذارید و پیگیری کنید. در بیشتر مواقع اگر از یک شبکه مشابه مانند BEP-20 این اتفاق افتاده باشد، امکان بازیابی ارزهای دیجیتال شما وجود دارد. پس باید دست به کار شوید.

روش بازیابی ارز دیجیتال ارسال شده به شبکه اشتباه

یکی از اتفاقات رایج، ارسال اشتباهی ارز دیجیتال به یک کیف پولی است که از بلاکچین آن ارز پشتیبانی نمی‌کند. در این حالت شما ارز دیجیتال خودتان را به یک شبکه بلاکچین اشتباه ارسال کرده‌اید.

برای مثال ممکن است شما از کیف پول بر پایه اتریوم استفاده کنید اما اشتباهی توکن‌های شبکه‌ای متفاوت مثل شبکه BEP-20 ار به آن ارسال کنید. این اتفاق برای کاربران متامسک افتاده است! متامسک از شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کند و زمانی که شما بدون دقت به شبکه، توکن‌های BEP-20 را به آن ارسال کنید دچار مشکل می‌شوید.

بررسی تراکنش در شبکه ERC-20

اگر این مشکل برایتان پیش آمد، با بررسی شناسه تراکنش (transaction ID) کار بازیابی را شروع کنید. با استفاده از این شناسه و یک جستجوگر بلاکچین می‌توانید بفهمید که ارز شما به بلاکچین رسیده است یا نه. چراکه بعضی وقت‌ها به دلیل شلوغی شبکه، ارزهایتان ممکن است به آدرس اتریوم واردشده نرسیده باشند. برای شبکه اتریوم می‌توانید از سایت Etherscan.io برای بررسی تراکنش خود استفاده کنید.

چگونه ارز دیجیتال ارسال شده به شبکه ERC-20 را بازیابی کنیم؟

بازیابی با استفاده از یک کیف پول مشترک بین دو شبکه

زمانی که تکمیل تراکنش شما تأیید شد، کلید خصوصی خودتان را در یک کیف پول که از هر دو شبکه بلاکچین پشتیبانی می‌کنند، وارد کنید. در چنین حالتی اگر توکن BEP-20 را اشتباهی به شبکه ERC-20 ارسال کرده باشید، کیف پول امکان دسترسی به آن را به شما می‌دهد. برای انتخاب کیف پول هم خیلی نیاز نیست دردسر بکشید. اگر نمی‌دانید چه ولتی را انتخاب کنید، تراست ولت گزینه مناسبی است و از هردو شبکه هم پشتیبانی می‌کند.  

اگر از قبل هم یک کیف پول که از هر دو شبکه مبدأ و مقصد پشتیبانی می‌کند دارید، کارتان راحت‌تر است. کافی است که آدرس قرارداد ارز دیجیتال ارسال‌شده را پیدا کرده و آن برای توکن مدنظر در کیف پول خود وارد کنید. آدرس قرارداد را می‌توانید در وبسایت رسمی شبکه بلاکچین یا سایت‌هایی مثل کوین‌مارکت‌کپ پیدا کنید. زمانی که این کار را کردید، باید شاهد پیداشدن و اضافه‌شدن توکن‌های اشتباهی ارسال‌شده در ولت خود باشید.

چطوری از ارسال اشتباه جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از ارسال اشتباه به شبکه بهترین راه شماست. بنابراین بهترین راهکار چک‌کردن دوباره و دوباره آدرس ولت مقصد و شبکه مقصد است. هرچندبار که برای مطمئن‌شدن لازم است، این بررسی را انجام دهید. بعد از آن، موارد زیر را هم درنظر بگیرید.

استفاده از صرافی معتبر

به دلیل تفاوتی که در آدرس‌های ولت در شبکه‌های مختلف وجود دارد، عموماً صرافی‌ها حین خرید ارز دیجیتال یا انتقال آن به یک شبکه نادرست، به شما خطا می‌دهند. به‌عبارتی اگر توکن شبکه BEP-20 داشته باشید و بخواهید به شبکه اشتباهی ERC-20 ارسال کنید، خطا دریافت می‌کنید.

در نتیجه برای خرید، نگهداری و انتقال ارزهای دیجیتال از صرافی‌های معتبر و شناخته‌شده استفاده کنید.

ارزهای دیجیتال را در کیف پول نگهداری کنید

پس از خرید ارز دیجیتال در صرافی، آن را به کیف پولی که از شبکه بلاکچین اختصاصی ارز دیجیتال شما پشتیبانی می‌کند منتقل کنید. این امر از اینکه ارز دیجیتال مدام جلوی چشم‌تان باشد و از جابه‌جایی مکرر آن جلوگیری می‌کند. در نتیجه احتمال انتقال اشتباه به شبکه‌ای دیگر کم می‌شود.

بد نیست در هنگام خرید ارز دیجیتال، نگاهی هم به مطلب «معرفی ۵ ارز دیجیتال برتر با ظرفیت رشد ۱۰۰ برابری» بیندازید. این ارزها ارزندگی خوبی دارند و می‌توانند گزینه خوبی برای خرید و نگهداری باشند.

جمع‌بندی

خرید و نگهداری ارز دیجیتال می‌تواند یک اتفاق پرسود و شیرین باشد. اما شیرینی این اتفاق خیلی راحت می‌تواند با یک انتقال اشتباه به شبکه بلاکچین غلط به کام‌مان تلخ شود. در این مطلب راه‌حلی برای بازیابی ارز دیجیتال ارسال‌شده به شبکه ERC-20 گفته شد که امیدواریم به کارتان بیاید. درهرصورت اگر هنوز چنین اتفاقی برایتان نیفتاده است، بهتر است از این پس دقت خودتان را دوچندان کنید. جلوگیری از این انتقال اشتباه خیلی راحت‌تر از دردسرهای پیگیری و بازیابی آن است. 

منبع:تالاب

خروج از نسخه موبایل