پیامک

چگونه لواشک خوشمزه درست کنیم؟

چگونه لواشک خوشمزه درست کنیم؟

چگونه لواشک خوشمزه درست کنیم؟

نویسنده نگار معتمدی : به جرات می توان گفت لواشک یکی از خوش طعم‌ ترین و دوست داشتنی‌ ترین تنقلات‌ هایی می‌ باشد که دارای طرفداران بسیار زیادی است. این تنقلات خوش طعم با انواع میوه‌ ها تهیه می‌ شود. لواشک‌ های ملس و دوست داشتنی و خوشمزه‌  از خوراکی‌هایی هستند که در سراسر دنیا دارای طرفداران بسیاری می‌ باشند.

نوع خانگی آن بسیار خوش طعم  تر و جذاب‌ تر از انواع لواشک می‌ باشد. ما در این مقاله سعی کردیم طرز تهیه لواشک‌ های بسیار خوشمزه‌ ای را برای شما آماده کنیم. شما می‌ توانید این لواشک‌ های بهداشتی را برای میان وعده خود و خانواده‌ تان تهیه کنید.

چگونه لواشک خوشمزه درست کنیم؟

چه میوه‌ هایی برای تهیه لواشک خانگی مناسب هستند؟

تقریباً می‌ توان از همه میوه‌ هایی که دارای هسته می‌ باشند برای تهیه لواشک خانگی استفاده نمود. محبوب‌ ترین میوه‌ ها برای لواشک خانگی معمولاً آلبالو، سیب، انواع آلو ها و زردآلو می‌ باشند. اما با میوه‌ هایی مانند کیوی، پرتقال، توت فرنگی و نارنگی نیز می‌ توان لواشک‌های بسیار خوشمزه‌ ای تهیه نمود. برای تهیه یک لواشک خوشمزه خانگی می توانید از انواع میوه‌ ها استفاده کنید. به عنوان نمونه شما می‌ توانید چند میوه را با همدیگر ترکیب کرده و لواشک چند میوه درست کنید.

چگونه لواشک خوشمزه درست کنیم؟

لواشک خانگی سیب

با میوه سیب شما می‌ توانید یک لواشک خوشمزه و درست کنید. لواشک خانگی سیب به دو روش سنتی و مدرن آماده می‌ شود. مجله تالاب : این دو روش مربوط به زمان خشک کردن لواشک‌ ها است. در روش سنتی شما لواشک را درون سینی ریخته و آن جلوی آفتاب می‌ گذارید تا خشک شود.

برای خشک کردن مدرن لواشک‌ ها می‌توانید از دستگاه‌ های خشک کن فر یا بخار آب استفاده کنید. با هر دوی این روش‌ ها به راحتی می‌ توان یک لواشک بسیار خوش طعم و نرم تهیه نمود. مواد مورد نیاز برای تهیه این لواشک، سیب به مقدار کافی، شکر و مقداری نمک می‌ باشد.

چگونه لواشک خوشمزه درست کنیم؟

طرز تهیه لواشک خوشمزه سیب

برای تهیه لواشک خوشمزه سیب ابتدا سیب‌ هایتان کاملا بشویید و آن ها را خرد کنید. قسمت های سیب که خراب شده‌ اند را جدا کرده و آن ها را دور بریزید. سپس سیب‌ های سالم را که خرد کرده‌ اید درون آب بریزید به نحوی که آب بر روی میوه‌ ها قرار بگیرد. یک قاشق شکر را درون قابلمه ریخته و به آن اجازه دهید به خوبی پخته شده و سیب‌ ها نرم شوند.

بعد از اینکه مطمئن شدید سیب‌ ها کامل پخته‌ اند گاز را خاموش کنید تا سیب پخته شده به دمای محیط برسد. بعد از اینکه سیب‌ ها کاملاً سرد شدند و به دمای محیط رسیدند نوبت به له کردن آن می‌ رسد. برای له کردن آن شما  از روش‌ های دستی مانند گوشت کوب استفاده کنید. یا اینکه به کمک یک مخلوط کن برقی یا گوشت‌ کوب برقی آن را صاف نمایید. بعد از صاف کردن سیب‌ ها ظاهر آن باید حالتی پوره مانند داشته باشد.

میوه پوره شده را بر روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه دیگر با شعله کم پخته شود. این عمل باعث می‌ شود که غلظت مواد شما بیشتر شود و لواشک نرم‌ تر و بهتری داشته باشید. زمانی که لواشک را بر روی گاز گذاشتید اجازه دهید تا در سطح آن حباب‌ های ریزی ایجاد شوند. زمانی که این حباب‌ ها را مشاهده کردید لواشک را از روی حرارت مستقیم بردارید.

مجله تالاب : در ادامه نوبت به آن می‌ رسد که لواشک‌ را درون سینه یا ظرف ریخته و خشک کنید. شما می‌ توانید به صورت مستقیم مایع لواشک تان را درون سینی فلزی بریزید و آن را جلوی نور مستقیم آفتاب قرار دهید. یا اینکه اگر سینی معمولی دارید یک پلاستیک را چرب کرده و آن را کف سینی پهن کرده و مایع لواشک را به آن اضافه کنید.

می‌ توانید به جای نایلون نیز از کاغذ روغنی برای زیر لواشک‌  استفاده کنید. سپس با کمک یک قاشق چوبی سطح لواشک را کاملا صاف کنید تا حالت یک دست داشته باشد و در تمام قسمت‌ های ظرف دارای یک ضخامت باشد. در مرحله آخر روی لواشک ها مقدار کمی نمک با نمکدان بپاشید.

در این حالت می‌ توانید شما لواشک تان را زیر نور ملایم آفتاب قرار داده تا به آرامی خشک شود. سپس آن را جدا کرده و درون یخچال نگهداری کنید. اما این روش برای خشک کردن چند روز طول می‌ کشد. گاهی ممکن است لواشک‌ دیرتر خشک شود. بیشتر از یک الی دو روز لواشک را زیر نور خورشید قرار دهید ممکن است سفت شود. برای نرم ماندن لواشک یه دو روز آن را در آفتاب قرار داده و روزهای بعدی را داخل اتاق قرار دهید تا خشک شود.

چگونه لواشک خوشمزه درست کنیم؟

طرز تهیه لواشک به روش مدرن

خشک کردن لواشک به روش مدرن بسیار سریع‌ تر از حالت سنتی آن می‌ باشد. در روش مدرن شما لواشک را در کف سینی فر پهن کرده و آن را به مدت ۲ الی ۳ ساعت درون فر قرار می‌ دهید. سپس زمانی که لواشک به انگشت شما نچسبید کاملاً آماده است و می‌ توانید آن را از فر خارج کرده و میل فرمایید. علاوه بر این یک روش دیگر وجود دارد که در دسته‌ بندی مدرن قرار می‌ گیرد.

در این روش شما لواشک‌تان را کف یک سینی فلزی پهن می‌ کنید. سپس یک قابلمه آب را بر روی حرارت قرار داده و اجازه می‌ دهید به جوش بیاید سینی را بر روی قابلمه آب جوش قرار دهید.  یک الی دو ساعت زمان به آن زمان دهید که لواشک بر روی بخار آب به خوبی خشک شود.

چگونه لواشک خوشمزه درست کنیم؟

طرز تهیه لواشک خانگی آلو

برای تهیه لواشک خوشمزه آلو شما به موادی مانند نمک شکر و آلو احتیاج دارید. برای تهیه لواشک خانگی آلو تقریباً همانند سایر لواشک‌ ها اقدام می‌ کنید. به طور کلی طرز تهیه تمام لواشک‌ ها مشابه می‌ باشند و فقط در جزئیات است که مقداری با هم تفاوت دارند. آلو میوه‌ ای تابستانی و بسیار خوشمزه است و لواشک آن طرفداران بسیاری دارد.

به جرات می‌ توان گفت که لواشک آلو حتی از خود میوه آلو هم خوشمزه‌ تر است. بسته به ذائقه خودتان می‌ توانید لواشکتان را ترش یا شیرین درست کنید. برای تهیه لواشک خانگی آلو، آن ها را به خوبی بشویید و آن ها را درون قابلمه‌ ای بریزید.

در این مرحله یک قاشق شکر و یک قاشق نمک به آلوهایتان اضافه کنید. این کار کاملاً اختیاری می‌ باشد. اگر دوست دارید ترشی لواشک بیشتر باشد شکر کمتری درون آن بریزید یا حتی شکر را می‌ توانید حذف کنید. اما اگر طرفدار لواشک‌ های ملس هستید میزان شکر را بیشتر کنید.

به آلوها در این مرحله اجازه دهید که کاملاً پخته شوند. سپس آن ها را درون صافی بریزید و اجازه دهید کمی خنک شوند. بعد از خنک شدن پوست و هسته آن ها را جدا کنید. سپس به کمک مخلوط کن یا گوش کوب برقی کاملاً آن ها را صاف نمایید. در نهایت پوره لواشک را درون سینی ریخته و آن را جلوی آفتاب قرار دهید تا خشک شود. می‌ توانید برای تهیه یک لواشک خوشمزه چند نوع آلو را با هم ترکیب کرده و از آن ها لواشک بسازید.

چگونه لواشک خوشمزه درست کنیم؟

طرز تهیه لواشک خوشمزه توت فرنگی

شما برای تهیه لواشک خوشمزه توت فرنگی به مقداری توت فرنگی و عسل نیاز دارید. برای تهیه این لواشک خوش طعم و لذیذ ابتدا توت فرنگی‌ ها را به خوبی بشویید و سر سبز رنگ آن را جدا کنید. آن را درون مخلوط کن بریزید و آن را صاف کنید. با توجه به حجم توت فرنگی که در اختیار دارید مقداری عسل را با آن ترکیب کنید و اجازه دهید به خوبی مخلوط شود.

درون سینی فر کاغذ روغنی قرار داده و مخلوط توت فرنگی و عسل را بر روی آن بریزید. از یک قاشق سیلیکونی یا یک قاشق چوبی استفاده کرده و سطح عسل را کاملاً صاف کنید. سپس دمای فر را بر روی ۱۵۰ درجه تنظیم کرده و سینی را به مدت ۴ ساعت داخل فر قرار دهید. بعد از اتمام این مرحله سینی را به مدت ۴ ساعت نیز در دمای اتاق نگهداری کنید. بعد از آن یک لواشک بسیار خوش طعم و خوشمزه خواهید داشت که می‌ توانید در میان وعده‌ های خود از آن لذت ببرید.

چگونه لواشک خوشمزه درست کنیم؟

طرز تهیه لواشک زردآلو

برای تهیه لواشک خوشمزه زردآلو شما به مقدار دلخواه زردآلو و نمک و شکر احتیاج دارید. میزان نمک و شکر در این لواشک به ذائقه شما بستگی دارد. معمولا اغلب افراد شکر را در این لواشک حذف می‌ کنند. زیرا زردآلوها خود دارای طعم شیرین می‌ باشند. برای تهیه این لواشک خوش طعم و لذیذ ابتدا زردآلوها را به خوبی بشویید. سپس هسته آن ها را جدا کرده و آن را همراه کمی آب و روی اجاق قرار دهید تا کاملاً بپزد.

میزان آبی که درون قابلمه می‌ ریزید باید کمتر از سطح زردآلوها باشد. بعد از اینکه زردآلوها کاملا پخت و آب آن تبخیر شد اجازه دهید تا مدتی سرد شود و به دمای محیط برسد بعد از اینکه به دمای محیط رسید. با کمک یک گوشت کوب برقی یا مخلوط کن آن را کاملاً صاف و یکدست کنید.

به دلیل اینکه زردآلو تقریباً یک میوه سفت می‌ باشد یک بار دیگر پوره به دست آمده را از صافی رد کنید، تا مطمئن شوید به خوبی صاف شده است. آن را درون یک  سینی از قبل چرب شده یا بر روی کاغذ روغنی و نایلون روغنی بریزید و با کمک قاشق چوبی یا سیلیکونی آن را صاف کنید. در نهایت آن را  جلوی نور خورشید یا درون فر خشک نماید. معمولا لواشک زردآلو زودتر از سایر لواشک‌ ها خشک می‌ شود.

منبع:تالاب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا