در چه زمانی اقدام به طلاق و جدایی کنیم؟

در چه زمانی اقدام به طلاق و جدایی کنیم؟

در چه زمانی اقدام به طلاق و جدایی کنیم؟ زوجینی که بنا به دلایل مختلف نمی توانند با یکدیگر سازش کنند؛ تصمیم به طلاق می گیرند. طلاق به معنای پایان یافتن یک زندگی زناشویی دو نفره می باشد. سوال چه زمانی طلاق خوب است؟ همیشه در ذهن زوجینی که دچار اختلافات شدید می شوند؛ ایجاد می شود. تصمیم به موقع برای طلاق می تواند نتایج بسیار خوبی را از نظر روحی برای طرفین به ارمغان بیاورد. تحت هر شرایطی باید در زمان مناسب تصمیم به جدایی گرفت. پایه های زندگی مشترک زمانی که سست شده باشد چاره ای جز طلاق وجود ندارد.

مجله تالاب : ادامه دادن زندگی مشترک با وجود مسائل و مشکلات بزرگ می تواند آسیب های روحی بسیار بزرگی را برای طرفین به ارمغان بیاورد. طلاق به معنای پایان زندگی نیست؛ زیرا پس از جدایی فصل جدیدی از زندگی برای فرد شروع خواهد شد.

در حال حاضر طلاق به عنوان یک روش مدنی و همچنین کاملا مدرن برای خاتمه دادن به روابط سمی می باشد. زندگی مشترک پرتلاطم می تواند فضای نامناسبی برای رشد کودکان را نیز به ارمغان بیاورد. برخلاف تمامی باورهای رایج در بین اقلیت مردم، طلاق تنها راه مقابله با مشکلات بزرگ در زندگی زناشویی‌ است.

در چه زمانی اقدام به طلاق و جدایی کنیم؟

دلایل رسیدن زمان مناسب طلاق

در صورتی که زوجین با مشکلات مختلقی اعم از عدم سازش، خیانت، اعتیاد و…‌ دست و پنجه نرم می کنند. کلید رهایی از دست چنین مشکلاتی جدایی و طلاق می باشد. پس از جدایی مرحله ای جدید از زندگی در انتظار طرفین خواهد بود. یکی از اقدامات بسیار مهم پیش از طلاق بررسی نشانه ها می باشد. اغلب زندگی های مشترکی که به طلاق ختم می شوند نشانه های زیر را دارا هستند. در اغلب موارد طلاق موجب رشد شخصیتی و فرهنگی طرفین می شود. با اقدام به موقع جهت طلاق می توان از شر بسیاری از مشکلاتی که در زندگی زناشویی وجود دارند خلاص شد.

همچنین جر و بحث بین والدین می تواند تاثیرات بسیار منفی روی روحیه کودکان داشته باشد. از نظر روانشناسی در این شرایط حساس جدایی بهترین انتخاب است. ادامه دادن زندگی مشترک با شرایط سخت باعث تخریب روحیه اعضای خانواده خواهد شد. همچنین پایه های زندگی مشترکی که بر پایه بی اعتمادی استوار شده است؛ قطعا منجر به طلاق خواهد شد. جدایی می تواند بسیاری از دغدغه های فکری و ذهنی افراد را از بین ببرد.

همچنین پیش از جدایی باید به طور دقیق و مفصل در مورد این تصمیم فکر کرد. تصمیم عجولانه برای جدایی نیز می تواند عواقب جبران ناپذیر بسیار زیادی را به بار بیاورد. نشانه های یک زندگی که به طلاق ختم می شود؛ به شرح ذیل هستند. در چنین موارد جدایی و طلاق گزینه ای ایده آل برای رسیدن به آرامش روحی می باشد.

رفتار غیر محترمانه همسر

در زندگی مشترک زوجین باید با نهایت ادب و احترام با یکدیگر رفتار کنند. هر رفتاری خارج از چارچوب ادب می تواند پایه های زندگی مشترک را سست کند. حتی در بدترین و سخت ترین شرایط نیز نباید رفتار محترمانه با همسر را فراموش کرد. در صورتی که رفتار غیر محترمانه ادامه پیدا کند، از نظر روحی فرد آزرده خاطر می شود. اغلب آقایان رفتار غیر محترمانه ای با همسر خود دارند.

رفتار نادرست با همسر می تواند منجر به جدایی شود. خصوصا برای خانم ها رعایت ادب و احترام در موقعیت های اجتماعی حرف اول را می زند. زوجین باید در جمع های خانوادگی نیز مراتب ادب و احترام را رعایت کنند. در غیر این صورت زندگی مشترک در گرداب نابودی غرق خواهد شد.

در کنار رفتار محترمانه باید از کلمات مناسب نیز هنگام صحبت کردن استفاده کرد. استفاده از الفاظ رکیک می تواند باعث بروز مشکلات عاطفی و روحی در زندگی مشترک شود. معمولا در سال های اول زندگی چارچوب رفتار محترمانه رعایت می شود. بعد از گذشت چندین سال نحوه رفتار تغییر پیدا می کند.

بحث و جدال بی مورد

از دیدگاه روانشناسی بحث کردن تا حدودی باعث بهبود شرایط عاطفی در بین زوجین خواهد شد. در صورتی که بحث بی مورد نیز می تواند در نهایت منجر به جدایی شود. اغلب بحث و جدال های بی مورد به دلیل عدم سازش زوجین به وجود می آیند. همچنین در هر بحثی نباید به نقاط ضعف طرف مقابل اشاره کرد. تحت چنین شرایطی از نظر روحی فرد شرایط بسیار بدی را تجربه خواهد کرد.

بحث عادی در بین هر زوجی وجود دارد. بحث و جدال های طولانی و بی مورد می تواند نشانه سمی بودن رابطه بین یک زوج باشد. اولین گام برای رفع این مشکل گفت و گو دوستانه در مورد مسائل پیرامون می باشد. دومین گام مراجعه به روانشناسان جهت رفع این مشکل به صورت قطعی می باشد. در صورتی که پس از اجرای این دو روش باز هم بحث های قدیمی پیدا کرد؛ چاره ای جز طلاق وجود ندارد.

بحث و جدال روی روحیه کودک تاثیر خواهد گذاشت. همچنین این بحث های بی مورد موجب تغییر روند رشد شخصیت کودکان خواهد شد. زوجینی که دارای فرزند هستند؛ باید از بحث های شدید در کنار کودکان پرهیز کنند.

به پایان رسیدن صمیمیت فیزیکی و عاطفی

روش های مختلفی برای ابراز علاقه در بین زوجین وجود دارند. یکی از شیوه های ابراز علاقه صمیمیت فیزیکی و عاطفی می باشد. در صورتی که میزان صمیمیت کمتر شده است؛ نشانه های طلاق در زندگی مشترک به وجود می آید. همچین صمیمیت فیزیکی می تواند حس اعتماد به نفس و اعتماد را در بین زوجین افزایش دهد. افرادی که به این مورد در زندگی مشترک توجه نمی کنند؛ همیشه با شکست مواجه می شوند.

صمیمیت فیزیکی باید به اندازه و در مکان مناسب باشد. صمیمیت فیزیکی بیش از حد نیز می تواند باعث ایجاد حس دلمردگی شود. اغلب زوجینی که در مراحل مختلف جدایی دارد؛ میل و کششی جنسی به یکدیگر ندارند. به نوعی حرارت و شعله های عشق، برای همیشه در دل طرفین خاموش می شود.

اولین گام برای رفع این مشکل مراجعه به روانشناس می باشد. در صورتی که سرد مزاجی زوجین نسبت به یکدیگر ادامه پیدا کند؛ عملا زندگی زناشویی نیز به پایان رسیده است. رابطه جنسی یک سرمایه گذاری بزرگ برای بهبود روابط عاطفی می باشد. اغلب زوجینی که روابط صمیمی با یکدیگر دارند، کمتر به طلاق فکر می کنند.

صحبت نکردن

زوجینی که در مراحل پایانی جدایی قرار دارند، به هیچ وجه با یکدیگر صحبت نمی کنند. به کمک گفت و گو به راحتی می توان بسیاری از مشکلات موجود را برطرف کرد. در صورتی که اگر سازش در بین زوجین وجود نداشته باشد صحبت کردن نیز به حل مشکلات کمک نخواهی کرد‌. گفت و گوی مداوم در طول روز می تواند حس صمیمیت را دوباره در بین زوجین به وجود بیاورد.

در صورتی فرد از صحبت کردن با همسرش بیزار است؛ چاره ای جز طلاق وجود ندارد. گفت و گوی مداوم و مستمر می تواند بسیاری از مشکلات موجود در روابط را برای همیشه برطرف کند. در صورتی که عدم توجه به این معیار زندگی مشترک را به سمت نابودی هل خواهد داد.

طلاق بدلیل استرس زا بودن رابطه عاطفی

از نشانه های طلاق می توان به استرس و اضطراب اشاره کرد. برخی از روابط عاطفی باعث افزایش میزان استرس و اضطراب می شوند. به نوعی فضای داخل خانه نگرانی های بسیار زیادی را برای فرد به وجود می آورد. بر اساس داده های به دست آمده از یک مقاله معتبر روانشناسی علت اصلی بروز این حس، ناامنی می باشد. به نوعی شریک عاطفی محیط موجود را برای ادامه زندگی امن و مطمئن نمی دهند.

در صورتی که محیط منزل امنیت روانی دو طرف را بهم می ریزد؛ بهترین راهکار جدایی است. در اغلب موارد دغدغه های ذهنی که بین دو طرف وجود دارد؛ باعث ایجاد حس آلوده به استرس و ترس می شود. برخی از خانم هایی که در زندگی مشترک آسیب روحی دیده اند؛ دچار مشکل استرس بی مورد می شوند. ترس از برقراری ارتباط با طرف مقابل نیز می تواند باعث ایجاد دلهره و نگرانی شود. در هر صورت در چنین موارد طلاق گزینه مناسب تری است.

عدم بیان مشکلات

گاهی اوقات بنا به دلایل مختلف فرد قدرت بیان مشکلات خود را به طرف مقابل ندارد. تنها راه چاره در صورت مواجه شدن با این مشکل طلاق می باشد. زوجینی که در معرض جدایی قرار دارند؛ برای رفع مشکلات با یکدیگر همکاری نمی کنند. به نوعی عدم بیان مشکلات باعث ایجاد شرایط متفاوت و حتی بدتری در رابطه می شود.

اگر در یک سالم حس اعتماد و تکیه گاه بودن را طرف مقابل به همسرش القا نکند؛ چاره جدایی است. همچنین در چنین مواردی زوجین در معرض خیانت عاطفی قرار می گیرند. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی باید نسبت به طلاق اقدام کرد. در سایه طلاق به موقع می توان مراتب شخصیت و احترام را نیز در رابطه رعایت نمود.

خیانت

یکی دیگر از نشانه های به پایان رسیدن یک رابطه عاطفی خیانت می باشد. در اغلب موارد پس از خیانت طرفین دیگر اعتمادی به یکدیگر ندارند. تحت چنین شرایطی جدایی راهکاری ایده آل به شمار می آید. خیانت حس عزت نفس طرف مقابل را کاهش می دهد.

همچنین به نوعی باعث سست شدن بنیان های شخصیتی می شود. فقط تعداد محدودی از افراد قدرت پذیرش خیانت را دارند. حدود ۷۸ درصد از افراد هنگام مواجه شدن با خیانت جدایی را انتخاب می کنند. همچنین خیانت با مرد و یا زن دیگری می تواند پایه های اعتماد را بکشند.

شرایط مالی نامساعد

زوجین در موقعیت های مختلف می توانند شرایط مالی نامساعد را تجربه کنند. اگر شرایط نامساعد مالی ادامه پیدا کند؛ برخی از افراد طلاق گرفتن را ترجیح می دهند. همچنین برخی از افراد حس مسئولیت پذیری ندارند؛ به همین دلیل از نظر مالی زوجین شرایط سختی را تجربه می کنند.

کلام آخر

در پاسخ به سوال چه زمانی طلاق خوب است؟ می توان اشاره کرد، که پاسخ این سوال کاملا وابسته به شرایط و چارچوب روابط عاطفی بین زوجین بستگی دارد. در صورتی شرایط موجود برای هر یک از طرفین غیر قابل تحمل و دردناک است؛ جدایی بهترین انتخاب می باشد. حتما پیش از اقدام به طلاق باید نشانه های آن را مورد بررسی قرار داد. در صورتی که نشانه های طلاق در زندگی مشترک وجود داشته باشد؛ باید رابطه عاطفی فعلی را به اتمام رساند.

منبع:تالاب

خروج از نسخه موبایل