فواید عزاداری در محرم چیست؟

فواید عزاداری در محرم چیست؟

در این مقاله پر محتوا به فواید عزاداری در محرم خواهیم پرداخت. باز هم محرم رسید؛ شور و نوای حسینی در همه جا برپا شده است . محرم که نزدیک می شود در رگ های مرده ما خون جاری می شود. در چشم های خشک شده ما اشک می جوشد و پایین می ریزد. نوای زندگی بخش محبت حسین بر قلبهای تیره شده ما می بارد و بار دیگر آن را تازه و تمیز می کند و غبار بدی ها را از روی آن می شوید.

محرم که از راه می رسد سرزمین ها، روستاها و تمام شهرها از سکوت خود خارج شده و جانی تازه می گیرند. شور محرم که به پا می شود همه متحیر می شوند که چه سودایی است که بعد از گذشت چندین قرن این چنین زخم مسلمانان تازه است. زمانی که شور محرم به پا می شود تمام مردم شهر عزاپوش می شوند. گاهی این سوال پیش می آید که عزاداری بعد از گذشت چندین سال چه تاثیری برای مردم دارد و چرا باید مردم عزاداری کنند؟

دلایل عزاداری برای امام حسین بسیار زیاد و متنوع هستند. هر یک از آن ها را می توان مورد بررسی قرار داد و به نتایج مطلوبی رسیده اند. در اینجا برخی از دلایل مورد بررسی قرار داده شده اند که جز مهم ترین دلایل می باشند. برای آگاهی از فواید عزاداری در محرم در ادامه متن همراه ما باشید.

عزاداری محرم رمز بقای اسلام است

عزاداری محرم رمز بقای اسلام است

ائمه اطهار بر روی برگزاری مراسم عزاداری حسینی تاکید بسیار داشتند. آن ها برنامه حضرت محوری را برای وحدت مردم قرار دادند. به گونه ای که امروزه در ایام شهادت این بزرگوار میلیون ها انسان در هر طبقه و نژادی که باشند به عزاداری برای ایشان به پا خواسته و مراسم را گرامی می دارند.

در واقع ائمه اطهار با تشویق مردم به برگزاری مجالس حسینی از پراکندگی مردم از دین اسلام و شیعه جلوگیری می کنند. آن ها توده های متفرق را بسیج می کنند و با ایجاد وحدت و یکپارچگی در میان شیعیان قدرت عظیمی را به وجود می آورند که با تمام سختی ها می تواند مقابله کند. حرکت خودجوشی که هر ساله میلیون ها مردم مسلمان ایران آن را انجام می دهند و لرزه بر اندام طاغوتیان می اندازد.

دلیل تاکید ائمه بر این مراسم همین مورد می باشد. در واقع آن ها مردم مسلمان را در کنار یکدیگر نگه می دارند تا دشمن بر آن ها چیره نشود. حرکت خودجوش میلیون ها مسلمان به ویژه در تاسوعا و عاشورا می تواند استحکام و قوای مسلمانان را بیش از پیش کند. یک نویسنده آلمانی می گوید هیچ چیز مانند عزاداری حسینی نمی تواند مردم مسلمان را در بیداری سیاسی قرار دهد.

مخالفان و دشمنان اسلام معمولاً این مراسمات را بی اهمیت جلوه می دهند و در تلاشند که بگویند این مجالس بعد از سال ها هیچ گونه فایده و تاثیری ندارد. تمام تلاش آن ها این است که این مراسمات مهم را به تعطیلی بکشانند. حتی آن ها اقدام به از بین بردن قبر امام حسین و ممانعت از زیارت قبر ایشان کردند.

 مجالس امام حسین در طول تاریخ همیشه پناهگاه بسیار مناسبی برای مسلمانان برای جمع شدن در کنار یکدیگر میباشد. وحشتی که دشمنان اسلام از این مجالس دارند بر هیچکس پوشیده نیست.

آمرزش گناهان با گریه برای مظلومیت امام حسین

حجت الاسلام دهقانی نژاد می گوید که اگر کسی برای امام حسین عزاداری کند و وارد جلسه عزای او شود. سپس از گناهان خود توبه نماید و پشیمان باشد هر چقدر که گناه کرده باشد از طرف خداوند بخشیده می شود. ایشان اضافه می کند که برقراری رابطه محبت آمیز و عملی با امام حسین و اهل بیت ایشان نوعی توبه است.

طبق قرآن کریم هرچه گناه بزرگتر و فراوان تر باشد با توبه بخشیده می شود. گفته می شود این چنین توبه ای ثوابی بسیار بیشتر از حج عمره دارد. معمولاً توبه در جلسه امام حسین از لحاظ دینی بسیار حائز اهمیت در میان مسلمانان می باشد.

گریه برای امام حسین موجب آمرزش گناهان از طرف خداوند می شود. این به این معنا است که اگر کسی عزاداری کند به شرط اینکه عشقش به امام حسین واقعی باشد و حالت عملی بگیرد بالاترین ثواب ها را می برد. خداوند بزرگ به خاطر عزاداری و عشق و محبت به امام حسین گناهان افراد را می آمرزد.

حجت الاسلام دهقانی نژاد می گوید که در روز عاشورا و در آن زمان جنگ امام حسین نمازهای خود را می خواندند. پس شیعیان نیز باید به نماز اهمیت بدهند و در عزاداری ها نماز را فراموش نکنند. امام حسین برای دین اسلام تمام هستی خود را حتی کودک شیرخوارش را برای خدا و در راه اسلام فدا کردند. پس ما نیز وظیفه داریم از هیچ کوششی دریغ نکنیم و برای احیای تشیع تلاش کنیم. اینگونه رفتار کردن می تواند ثواب بسیاری داشته باشد و موجب آمرزش گناهان شود.

ثواب فراوان در محرم

در روایات بسیاری از معصومین سلام الله علیها آورده شده است که عزاداری و زیارت ثواب حج و عمره را به دنبال دارد. حتی در برخی از روایات که افضل همه اعمال هستند آورده شده است که ثواب عزاداری زیارت ابی عبدالله مانند این است که بنده خداوند را در عرش ملاقات کند. البته خداوند جسم نیست که بر روی عرش و کرسی بنشیند و کسی او را ملاقات کند.

پس معنای عرش خداوند دستیابی به محبت و بخشش او می باشد. بر این اساس ثواب زیارت امام حسین از دور یا نزدیک مانند این است که خداوند متعال عرشی داشته باشد و یک بنده بتواند برود و او را زیارت کند. عزاداری و گریه برای امام حسین ثواب بسیاری دارد.

دستیابی به عاقبت نیکو از فواید عزاداری در محرم

یکی از مهمترین فواید عزاداری برای امام حسین عاقبت بخیری می باشد. به عبارت دیگر دست پر مهر امام حسین در ماه محرم بر روی سر عزاداران قرار می گیرد. به همین دلیل است که آن ها از عاقبت بد و سرنوشت بد در امان می مانند. عاقبت نیکو برای انسان ها سه معنا دارد. معنای اول این است که عزاداران امام حسین بعد از عزت هرگز به ذلت نمی رسند. دوم اینکه تا آخر عمر به هیچ گونه انحرافی دچار نمی شوند. در معنای سوم نیز هنگام مرگ این انسان ها اهل بیت را ملاقات می کنند و آن بزرگواران برایشان نزد خدا شفاعت می کنند و سربلند از این دنیا می روند.

شرکت کردن در جلسات عزاداری امام حسین باعث می شود که هر سه معنای عاقبت نیکو برای عزاداران حسینی پدیدار شود. طبق تجربه به تمام شیعیان اثبات شده است افرادی که با مسجد روحانیات و جلسات عزاداری رابطه خوبی دارند و به این جلسات می روند همگی عاقبت بخیر شده اند.

عاقبت نیکو از دنیا و آنچه در دنیاست بسیار ارزشمندتر و مهم تر می باشد. اینکه انسان بعد از عمری عزت و بزرگی ذلیل شود یا بعد از عمری دینداری یک شبه از دین منحرف شود یا به تشیع شک کند. همچنین در هنگام مرگ معصومین را ملاقات ننماید خسارت بسیار بزرگی است. چه نیکو از انسان از این خسران در امان بماند.

استجابت دعا

یکی دیگر از جذاب ترین فواید عزاداری برای امام حسین استجابت دعا می باشد. بحث دعا و استجابت آن در جلسات عزاداری بسیار گسترده می باشد. در ادامه یک نمونه بسیار متعدد از استجابت دعا در مجلس عزاداری امام حسین آورده شده است. مرحوم آیت الله دستغیب می گوید در شیراز حصبه آمده بود افراد زیادی در این زمان به آن بیماری مبتلا شدند. در آن زمان حصبه هیچ دارویی نداشت. اکثر کسانی که به این بیماری مبتلا می شدند فوت می کردند.

آیت الله دستغیب از قول یکی از افرادی که خانواده اش بیمار شده بودند نقل کرد که گفته بود. روزی در همسایگی ما جلسه روضه ای برگزار شده بود. من رفتم و در آن جلسه مدتی ماندم و برای امام حسین بسیار گریه کردم. از حضرت زهرا برای شفای زن و بچه ام تمنا نمودم.

استجابت دعا در محرم

زمانی که به خانه برگشتم دیدم همسر و فرزندانم همگی سالم نشستند و دارند دور هم غذا می خورند. زمانی که نشستم از آن ها پرسیدم که چگونه خوب شدید؟ گفت که حضرت فاطمه به همراه امام حسین آمد. بانو به امام گفتند روی سر این ها دست بکش تا خوب شوند. امام حسین بر روی سر ما دست کشید و همه خوب شدیم. اما او بر روی سر مادر دست نکشید.

حضرت زهرا از ایشان پرسید که چرا روی سر مادرشان دست نکشیدی. امام حسین فرمود مادر جان او نماز می خواند. فرمود پدرش از ما خواسته که بر روی سرش دست بکشیم تا سالم شود پس بر روی سر او نیز دست بکش. پس امام حسین برگشت و بر روی سر مادر نیز دست کشید و او نیز شفا یافت.

پیامبر و ائمه طاهرین روایاتی را در مورد اهمیت عزاداری و گریه بر امام حسین دارند. که در همه آن ها گفته شده است بهشت بر کسانی که برای امام حسین عزاداری کنند واجب می شود. به حمدالله و شکر برای خدا که همیشه جلسات عزاداری در ایران رونق داشته و مردم توانسته اند از آن فیض و نتایج مفید ببرند. این وقایع موجب شده که به عزاداران ثابت شود که شرکت در عزاداری امام حسین چقدر برایشان سودمند و مفید می باشد.

تقویت روحیه استکبار ستیزی از فواید عزاداری در محرم

یکی دیگر از دلایل اجتماعی برگزاری مراسمات عزاداری و گریه برای امام حسین بالا بردن روح استکبار ستیزی و بصیرت افزایی در جامعه می‌ باشد. اگر افراد کمی دقت کنند متوجه می‌ شوند یکی از آثار و اهداف عزاداری مستکبر ستیزی و حق خواهی در میان مردم می‌ باشد.

امام خمینی در یکی از سخنرانی‌ های ماه محرم خود گفته است با حلول ماه محرم ماه حماسه و شجاعت و فداکاری در میان مسلمانان آغاز است. ماهی است که خون بر روی شمشیر پیروز می‌ شود. ماهی است که قدرت حق باطل را محکوم می‌ کند و داغ باطل همیشه بر سینه ستمکاران و حکومت‌ های شیطانی باقی می‌ ماند. در این ماه نسل‌ ها در طول تاریخ راه پیروزی بر سر نیزه‌ ها را یاد می‌ گیرند. این ماه ماهی است که شکست ابرقدرت‌ ها در مقابل کلمه حق به ثبت رسیده است.

امام خمینی در مورد اهمیت این موضوع می‌فرمایند که یک ملت برای مقاصد اسلامی باید بسیج شوند مجلس عزا تنها برای ثواب بردن و گریه و غم و اندوه نیست. بلکه هدف‌ های مهم‌ تری نیز دارا است. که این هدف‌ های مهم سیاسی می‌ باشند و برای بقای اسلام بسیار مهم هستند.

منبع:تالاب

خروج از نسخه موبایل